Ilmaa/vaahtoa letkuissa

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Ilmaa/vaahtoa letkuissa

ViestiKirjoittaja Martin » La Huhti 12, 2014 19:29 pm

Ongelma jonka kanssa olen aika ajoin paininut niin kauan kuin olen kegejä käyttänyt. Letkuissahan on tietysti ilmaa ennen kuin niihin virtaa olutta, mutta kun minulla tahtoo ilmaa jäädä letkuihin tai siltä se ainkin vaikuttaa, kun linjasto rykii siihen tyyliin. Ja tällaisissa kohdissa hanasta ei tuu muuta kuin vaahtoa. Mikä avuksi?

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Ilmaa/vaahtoa letkuissa

ViestiKirjoittaja Jaakko » La Huhti 12, 2014 22:46 pm

Martin kirjoitti:Ongelma jonka kanssa olen aika ajoin paininut niin kauan kuin olen kegejä käyttänyt. Letkuissahan on tietysti ilmaa ennen kuin niihin virtaa olutta, mutta kun minulla tahtoo ilmaa jäädä letkuihin tai siltä se ainkin vaikuttaa, kun linjasto rykii siihen tyyliin. Ja tällaisissa kohdissa hanasta ei tuu muuta kuin vaahtoa. Mikä avuksi?

Juomalla useampi tuoppi jolloin vaahdot tulee ekaan tai käyttää niin isoa lasia että mahtuu vaahdot myös =)

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Su Huhti 13, 2014 19:27 pm

Itellä oli ongelmana se et nousuputki ei ollut "tiivis" jolloin linjastoon pääsi aivan järkyttvä määrä kaasua. Ongelman diagnisoin, kun venttiilin ja nousuputken ollessa paikoilla huomasin kuinka nousuputki kykeni liikkumaan ylös ja alas. Korjasin asian teflon teipillä.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Su Huhti 13, 2014 19:34 pm

Kyllähän tuon täytyy tietysti hiilidioksidia olla joka tuonne letkuun muidostuu. Erityisesti tämä häiritsee tuoreen oluen kanssa joka on taipuvaista vaahtoamaan. Kun laskee tuopin täyteen ja linjaston letku täytyy oluella, niin lopulta olut valuu hanasta tasaisesti. Mutta kun menee vaikka tunnin päästä täyttämään toista tuoppia, niin letkun korkeimpaan kohtaan on muodostunut tasku jossa on hiilaria. Ja taas kun laskee hanasta, niin linjasto rykii ja tulee enimmäkseen vaahtoa :(

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Su Huhti 13, 2014 19:58 pm

Ingenjör kirjoitti:Itellä oli ongelmana se et nousuputki ei ollut "tiivis" jolloin linjastoon pääsi aivan järkyttvä määrä kaasua. Ongelman diagnisoin, kun venttiilin ja nousuputken ollessa paikoilla huomasin kuinka nousuputki kykeni liikkumaan ylös ja alas. Korjasin asian teflon teipillä.

Tuohan vaikuttaa loogiselta selitykseltä ongelmaan. Tutkin yhden kegin ja siinä tuo nousuputki kyllä vaikutti oleva ihan jämäkästi paikoillaa. Toki liikkuu vähän koska siellä on se o-rengas joka vähän antaa joustoa. Laitoitko deflon teippiä tuohon nousuputken huulloksen ympärille?

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Huhti 14, 2014 16:35 pm

Kokeilin vaihtaa nousuputkeen hiukan paksumman o-renkaan, mutta siitä huolimatta hanan sulkemisen jälkeen letkuihin alkaa kertyä heti vaahtoa. Ei mene kuin pari minuuttia niin puolet letkusta on täyttynyt vaahdolla/kaasulla. Käytössä on virtauksensäädöllä olevat hanat ja letkujen pituudet puolesta metristä metriin. En nyt keksi mitä tuossa vielä voisi kokeilla... :?:

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ma Huhti 14, 2014 18:36 pm

Martin kirjoitti:Kokeilin vaihtaa nousuputkeen hiukan paksumman o-renkaan, mutta siitä huolimatta hanan sulkemisen jälkeen letkuihin alkaa kertyä heti vaahtoa.:

Jos se siun venttiili ei pääse painamaan sitä nousuputkee ni silloin se voi tehdä tuon. Itse otin nousuputken jossa O-rengas kiinni ja lisäsin teflon teippiä siihen. Ajatuksena siinä on, että liitoksesta tulee "tiukka".
Miun nousuputket on 45 asteen laipalla normaalin 90 sijaan. Mutta periaate on sama. Ja sen putken ei tarvi liikkua kuin sen pien hetken ni tiiveys voi hävitä.

Kuva: Kuva

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Huhti 14, 2014 19:20 pm

Ei auta mikään. Koitin tuota defloniakin mutta ei. Kuten kuvasta näkyy niin letkuun on muodostunut kaasua. Ongelma ei ole vain yhdessä kegissä ja hanassa vaan sama juttu kaikissa kolmessa :(
Liitteet
image.jpg

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Huhti 14, 2014 21:07 pm

No nyt mä taisin keksiä. Ratkaisu on niinkin yksin kertainen kuin paineen lisääminen kegiin. Kun painetta on kegissä riittävästi, niin vaahtoa ei muodostu linjatoon, ainakaan ihan heti laskun jälkeen. Seurataan tilannetta, nyt vaikuttaa lupaavalta.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Huhti 14, 2014 22:53 pm

Martin kirjoitti:No nyt mä taisin keksiä. Ratkaisu on niinkin yksin kertainen kuin paineen lisääminen kegiin. Kun painetta on kegissä riittävästi, niin vaahtoa ei muodostu linjatoon, ainakaan ihan heti laskun jälkeen. Seurataan tilannetta, nyt vaikuttaa lupaavalta.

Toisekseen letkulla o oltava sopiva pituus jolloin hanat voi aina aukaista täysillä ilman hirveätä vaahto määrää

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » To Kesä 05, 2014 17:05 pm

No ei tää ongelma sittenkään ratkennut, vaikka jossain vaiheessa vähän paremmalta vaikuttikin. Itsellä on kompensaattorihanat joten letkujen pituudella ei pitäisi olla niin ratkaisevaa merkitystä. Mutta aiheuttaisikohan se ongelmia, että järjestelmässäni on 7mm letkut, olisikohan 4mm parempi?

Wilde
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lapua

ViestiKirjoittaja Wilde » Ti Kesä 10, 2014 23:30 pm

Kuinka pitkästi sulla on letkua kaapin ulkopuolella. Oon omalla kohdalla huomannu, että kun kegi ja hana on kellarissa, jossa lämpötila on alhainen, ongelmaa ei esiinny. Samoin kun hana on suoraan jääkaapin kyljessä, niin vaahtoaminen on vähäisempää. Mutta mikäli kuumana päivänä otan kegin pihalle jossa n. 2m 10mm letkua ennen hanaa, niin kerää hiilidioksidia linjastoon ja olut vaahtoaa pirusti. Oletan että olut lämpenee letkussa, jolloin hiilidioksidi ei enää kykene pysymään sitoutuneena olueeseen.

3xJ
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja 3xJ » Ke Kesä 11, 2014 8:27 am

Oletko tarkistanut kaasupuolen. Täällä vaahtosi hurjasti, kun kaasupuolen liitin falskasi ja päästi ilmaa hiilarin joukkoon. Tämä tietty tulee ilmi, jos menee pullo tyhjäksi, mutta ainakin itsellä tapa, että laitan päähanan kiinni tarjoilun loputtua.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ke Kesä 11, 2014 16:35 pm

Wilde kirjoitti:Kuinka pitkästi sulla on letkua kaapin ulkopuolella. Oon omalla kohdalla huomannu, että kun kegi ja hana on kellarissa, jossa lämpötila on alhainen, ongelmaa ei esiinny. Samoin kun hana on suoraan jääkaapin kyljessä, niin vaahtoaminen on vähäisempää. Mutta mikäli kuumana päivänä otan kegin pihalle jossa n. 2m 10mm letkua ennen hanaa, niin kerää hiilidioksidia linjastoon ja olut vaahtoaa pirusti. Oletan että olut lämpenee letkussa, jolloin hiilidioksidi ei enää kykene pysymään sitoutuneena olueeseen.

Vajaa metri menee letkua jääkapin ulkopuolella. Tuohan voi hyvinki olla selitys tähän ongelmaan. Jääkaappi on on terassilla komerossa, ja harmikseni en tehnyt aikoinaan komerosta niin isoa, että kaapin kylkeen tai oveen saisi hanat mahtumaan. Viimeistään ens talvena selviä johtuuko ongelma tuosta lämmöstä.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”