Hajuhaitta

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Hajuhaitta

ViestiKirjoittaja Martin » To Elo 15, 2013 21:46 pm

Sellaiseen ongelmaan olen tömännyt, kun lasken hanasta vaikka vuorokauden tauon jälkeen, niin ensimmäinen desi, eli noin se mitä puolen metrin letkuun mahtuu, haisee pahalle. Sen jälkeen kaikki on kunnossa. Ja tämä ongelma toistuu vaikka kegissä olisi hapotettua vettä. Tapahtuuko muilla vastaava ilmiö, ja pystyykö tätä millään välttämään?

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

Re: Hajuhaitta

ViestiKirjoittaja Vesku » To Elo 15, 2013 21:54 pm

Hanassa kasvaa jotain? Mulla oli siellä semmonen iso harmaa sieni, tuli parissa kolmessa viikossa vaikka hana oli jääkaapin sisälle ja kaljaa laskettiin läpi lähes päivittäin.

Kiinteää hanaa pitää pestä useasti, itse siirryin siksi pariin "piknik-hanaan", jotka oli lyhessä letkussa keg-liitin toisessa päässä. Tein vielä pesupisteen ja hana meni pesuun aina käytön jälkeen.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » To Elo 15, 2013 22:48 pm

Voihan se tietysti noikin olla. Mutta kun tämä ongelma ilmeni heti alussa, kun otin hanat ja kegin käyttöön, ja ensikokeilussa kegissä oli vain vettä, ja heti seuraavana päivänä tuo haju ilmeni. Haju on sellainen rikkimäinen, eli todellakaan mikään miellyttävä. Täytyy koittaa purkaa huomenna tuo hana, ja katsoa mitä sieltä löytyy...

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Elo 16, 2013 0:00 am

Itsellä oli yhdessä kegissä "vissyvettä" ja mitään hajuja ei ollut, kun hana + letkut oli OK.

Oma hanani oli tripla o-renkailla (halppishanoissa ei välttämättä ole o-renkaita joka saumassa), mutta silti vuosi olutta ilman puolelle niin paljon, että sieni alkoi kasvaa. Huomasin sienen, kun se oli niin iso, että hana ei auennut enää kunnolla! Putsauksen jälkeen olut maistui paljon paremmalta ja tuoksui humalalta. Sama sieni kasvoi sinne aina uudestaan, jos en pessyt hanaa muutaman päivän välein...

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Pe Elo 16, 2013 0:05 am

Martin kirjoitti:Sellaiseen ongelmaan olen tömännyt, kun lasken hanasta vaikka vuorokauden tauon jälkeen, niin ensimmäinen desi, eli noin se mitä puolen metrin letkuun mahtuu, haisee pahalle. Sen jälkeen kaikki on kunnossa. Ja tämä ongelma toistuu vaikka kegissä olisi hapotettua vettä. Tapahtuuko muilla vastaava ilmiö, ja pystyykö tätä millään välttämään?

Haiseeko se "muovilta"? PVC-letkuista yleensä irtoaa pehmittimiä olueen, vaikka kuinka olisivat elintarvikekelpoisia. Jostain irtoaa enemmän kuin toisista. Itse en keksinyt muuta tapaa välttää tuota kuin ostaa oikeaa olutletkua Barfixistä. Jotkut myös ovat ilmeisesti herkempiä tuolle hajulle kuin toiset.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Elo 16, 2013 9:22 am

Juhani Palttala kirjoitti:Haiseeko se "muovilta"? PVC-letkuista yleensä irtoaa pehmittimiä olueen, vaikka kuinka olisivat elintarvikekelpoisia. Jostain irtoaa enemmän kuin toisista. Itse en keksinyt muuta tapaa välttää tuota kuin ostaa oikeaa olutletkua Barfixistä. Jotkut myös ovat ilmeisesti herkempiä tuolle hajulle kuin toiset.

Haju on enempi rikkimäinen, ihan kuin jostain sellutehtaalta kävis tuulahdus, kun avaa hanan, vaikka vain hapotettua vettä laskisi. Lasista tuo haju häviää hetken päästä, eikä veden maussakaan mielestäni mitään erikoista ollut. Tuon lorauksen kun saa ulos niin seuraava lasku ei enään haise miltään.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Elo 16, 2013 11:11 am

Itselläni ei haju / muitakaan haittoja ole ollut.
Mutta vaikka huuhtelen hanan jokaisen laskusession jälkeen, eli lasken vettä pienellä paineella hanansuusta ja annan sen tulla ilmareiästä ulos, pesen hanan joka kegin vaihdon yhteydessä.
Tällöinkin ns. olutkiveä on kerinnyt kuitenkin muodostumaan joskus hanaan, sen linjaston ulkopuolisille alueille. Jos huuhtelua ei tee, jumituu hana aika nopeaan koska olut kivettyy tiivistepintoihin.

Rikinhaju tavallaan voisi kieliä jonkun bakteerin läsnäolosta?
Oletko huuhdellut linjan ja antanut desinfointi aineen vaikuttaa ja vaikka vaihtanutkin kerran pari ennen loppuhuuhtelua?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Elo 16, 2013 21:18 pm

Nyt on Star Sanilla kolmeen kertaan desinfioitu linjasto, katotaan miten käy...

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”