Yksi regulaattori useammalle kegille

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Yksi regulaattori useammalle kegille

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Heinä 26, 2013 18:05 pm

Varmaan tästä on jo aijemminkin keskusteltu, mtta eipä osonut silmään...
Eli hankin hiilaripullon, kaksi haaraisen regun, kaksi kegiä ja kaksi kompensaattorihanaa. Nyt mietin, että miten noilla tuo karbonointi hoidetaan kahdelle kegille, joissa olisi eri määrä volsseja? Ja voiko tuon karbonoinnin tehdä niin, että kegiin laskee esim 2 barin paineen ja sulkee hanan sen jälkeen, vai pitääkö hana pitää jatkuvasti karbonoinnin ajan auki, ja myös ylläpitää paine 2 barissa myös silloin kun olut on valmista ja sitä lasketaan hanasta?

Miguel
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: J

Re: Yksi regulaattori useammalle kegille

ViestiKirjoittaja Miguel » Pe Heinä 26, 2013 21:24 pm

Miksi et karbonoi molempia erikseen?
Kato tuolta haluttu vols määrä, lämpltila ja paine ---> http://www.kegerators.com/carbonation-table.php
Sen jälkeen haluttu määrä painetta kegiin ja lattialla pyörittelyä niin pitkään kunnes ei kuulu enää sihinää ravistelun aikana (n.15-20min) Saa just sen hiilihapokkuuden kun haluaa ja on paljon nopeampaa kun seisottaa samassa paineessa viikkoa.
Itse teen aina näin, ja aina on tullut sitä mitä ilen halunnutkin :)

Edit: Ja jos omistat hanan kompensaattorilla, niin tarjoilu paineet voi olla vaikka 0.5 tai 3bar

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Heinä 29, 2013 19:48 pm

Kiitti vinkistä :cheers1: Yksi satsi on pikkuhiljaa käymisen osalta loppusuoralla, mutta ennen sen siirtämistä kegiin tein yhden harjoituskarbonoinnin ihan vain vedelle. Käytin tuota Suoraman karbonointilaskuria, jonka mukaan noin 16 asteessa tarvitaan 2.5 barin paine jotta saavutetaa 3.4 volssin karbonointi. Laitoin letkun kiinni, ja säädin paineen kohdilleen, ja heiluttelin kegiä laittia, kunnes vajaan varttitunnin päästä suhinat kävi vähiin, vaikka reilumminkin ravisteli ja kyllä toimi. Hiilihappoja ei tietenkään tullut yhtä paljon kuin normi soodavedessä on, mutta kyllä tuo varmaan kuitenkin tulevalle vehnäoluelle riittää.
Yksi kysymys kuitenkin heräsi. Koska painetta tarvitaan kylmässä vähempi, ja ilmeisesti silloin myös hiilihappoja säästy, vai säästyykö? Kannattaako tuo vierre jäähdyttää enne lappoamista kegiin?
Viimeksi muokannut Martin, Ma Heinä 29, 2013 22:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Miguel
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Miguel » Ma Heinä 29, 2013 20:19 pm

Kyllähän sitä säästyy, kun tarvitaan vähemmän baareja hapotukseen(siis jos olut on kylmää).
Lämpimällä oluella taas tarvitaan enemmän baareja haluttuun vols tasoon.

Itse olen tehnyt niin, että laponnut oluen kegiin ja sen jälkeen työntänyt jääkaappiin(n.7c) vuorokaudeksi tahi pariksi ja sen jälkeen hapottanut :) Toivottavasti vähän selvensi epäselvä kirjoitukseni.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Heinä 29, 2013 21:07 pm

Hiilidioksidia ei säästy mikäli mennään samaan volssiin. Vols eli volumes tarkoittaa suhdetta litraa hiilidioksidia/litraa olutta. Liukeneminen vastaavaan tilavuusosuuteen tapahtuu kylmään olueeseen alhaisemmassa paineessa kuin lämpimään mutta sieltä pullosta tulee sama määrä sitä hiilidioksidia. Sen sijaan jos käymisen loppuvaiheen suorittaa kylmässä tällöin olueeseen jäänyt liuennut hiilidioksidimäärä on suurempi ja kaasua periaatteessa hieman säästyy. Mittarin baarit eivät varsinaisesti mittaa ainemäärää koska lukema riippuu kaasupullon lämpötilasta.

Miguel
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Miguel » Ma Heinä 29, 2013 22:28 pm

Kiljumies kirjoitti:Hiilidioksidia ei säästy mikäli mennään samaan volssiin. Vols eli volumes tarkoittaa suhdetta litraa hiilidioksidia/litraa olutta. Liukeneminen vastaavaan tilavuusosuuteen tapahtuu kylmään olueeseen alhaisemmassa paineessa kuin lämpimään mutta sieltä pullosta tulee sama määrä sitä hiilidioksidia. Sen sijaan jos käymisen loppuvaiheen suorittaa kylmässä tällöin olueeseen jäänyt liuennut hiilidioksidimäärä on suurempi ja kaasua periaatteessa hieman säästyy. Mittarin baarit eivät varsinaisesti mittaa ainemäärää koska lukema riippuu kaasupullon lämpötilasta.

Eipä ole ikinä tullutkaan mietittyä asiaa tuolta kannalta. Kiitoksia faktasta ja anteeksi virheellisen tiedon välittämisestä.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”