Apuja tarvitaan keg-ostoslistaan!

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Apuja tarvitaan keg-ostoslistaan!

ViestiKirjoittaja Molder » To Kesä 05, 2014 16:32 pm

Joo, lupasivat laittaa huomenna seurantakoodin.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Kesä 11, 2014 10:46 am

Lähtihän sekin liikkeelle. Toivottavasti tulee tällä viikolla. Syynä viivästykseen oli osan puute. Osaan kyllä engalntia mutta saako joku tulkata: "we will get the lids with with valve next week. Today we can send you the keg, lid with burst devises and a manual air vent. The lid with valve we will ship next week. "

Tuo kohta ihmetyttää "Today we can send you the keg, lid with burst devises and a manual air vent." Eli lähettävät kyllä kannen mutta onko niitä venttiileitä useanlaisia? Lid valve lähetetään tällä viikolla.

Vai onko tuossa vain huonoa englantia?

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Masennus » Ti Elo 05, 2014 11:32 am

Tilasin eilisiltana malzilta tavaraa: 2 kegiä, 2kg täytetty CO2 puteli ja muuta pientä härpäkettä niiden kylkeen. 11:17 tänään jo prosessoivat toimitusta ja jää nähtäväksi kuinka kauan kestää lähetyksessä. Nyt mietintämyssyyn, pitäisikö tulossa oleva satsi pullottaa vai odotella nuo kamat. Viikon käyneet perjantaina, joten kai siinä nyt voi sen verran seuraavalle viikolle vielä odotella tuon kanssa, ei se kai pilalle mene? :cheers2:

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Elo 05, 2014 12:21 pm

Masennus kirjoitti:Tilasin eilisiltana malzilta tavaraa: 2 kegiä, 2kg täytetty CO2 puteli ja muuta pientä härpäkettä niiden kylkeen. 11:17 tänään jo prosessoivat toimitusta ja jää nähtäväksi kuinka kauan kestää lähetyksessä. Nyt mietintämyssyyn, pitäisikö tulossa oleva satsi pullottaa vai odotella nuo kamat. Viikon käyneet perjantaina, joten kai siinä nyt voi sen verran seuraavalle viikolle vielä odotella tuon kanssa, ei se kai pilalle mene? :cheers2:

Tuskin se pilalle menee. Suosittelen odottamaan :cheers1: . Voin kyllä kertoa että koin melkeinpä herätyksen kun maistoin kegistä ensimäisen kerran. Oli maku ja hiilihapot niin kohdillaan :jano:
Pullotukset ovat kyllä taakse jäänyttä elämää. Paitsi ehkä kavereille ja sukulaisille sitten kegistä pullotettuja maistiaisia.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Ti Elo 05, 2014 19:53 pm

Molder kirjoitti:Tuskin se pilalle menee. Suosittelen odottamaan :cheers1: . Voin kyllä kertoa että koin melkeinpä herätyksen kun maistoin kegistä ensimäisen kerran. Oli maku ja hiilihapot niin kohdillaan :jano:
Pullotukset ovat kyllä taakse jäänyttä elämää. Paitsi ehkä kavereille ja sukulaisille sitten kegistä pullotettuja maistiaisia.

Alkaa ostopäätös olemaan siis suhtkoht varmasti hyvällä pohjalla :nauru: Kelailin tässä että unohdinpas lisätä tuohon toisen letkun tankki -> kegi. Noh kai niitä vielä jossain tulee vastaan niin ei tarvitse uusiksi tuon takia suorilta tilailla.
Tulee muuten hemmetin uusavuton kysymys tähän väliin: Tarvitseeko tuon olla letkussa kokoajan kiinni? Ei tietenkään raamatunmukaisesti tarvitse seurata, mutta esim. käytön mukaan isketään aina toinen paineille ja toinen voi istua odottaen käyttövuoroaan. Eli suomeksisanottunahan minä vissiin pärjään tuolla yhdelläkin letkulla, ellen nyt molempia halua samanaikaisesti nauttia.

Tässä muutes lista, unohdin eilen senkin laitella. Ei ole vielä edennyt tuosta "processing" kohtasta eteenpäin :evil:!:

Kuva

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Pe Elo 08, 2014 14:38 pm

Ei vieläkään mitään tuon processing kohdan jälkeen, laitoin testiksi mailia kauan kestää vastatessa. Jospa ne sieltä! Tänään olis olutsatsi ollut viikon käymässä, odottavan aika on pitkä.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Su Elo 10, 2014 12:52 pm

Masennus kirjoitti:Ei vieläkään mitään tuon processing kohdan jälkeen, laitoin testiksi mailia kauan kestää vastatessa. Jospa ne sieltä! Tänään olis olutsatsi ollut viikon käymässä, odottavan aika on pitkä.

Ei tosiaan ole nopeudella pilattu tuo pulju.

Tuohon edelle olevaan ksymykseesi vastaus: ei tarvise olla koko ajan kiinni. Itselläni on tynnyri kellarissa ja sitten aina haen sen ihimisten ilmoille tarpeen mukaan. Letkut kiinni ja tarjoilupaine päälle.

Laitteiden käytöstä sen verran, että itse kun olen ylivarovainen niin kahlasin läpi YouTubesta läjän asiaan liittyviä videoita. Ne selventävät aika paljon. Jengillä on aika paljon erilaisia tyylejä karbonoinnin suhteen joten ei muuta kuin kokeilemaan ja etsimään paras tapa itselle.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Ti Elo 12, 2014 16:50 pm

Aye, löysinkin jo hieman aikaisemmin http://homebrew.stackexchange.com/quest ... arbonation jossa suht hyvin selitetään vaihtoehtoja. Kiitos kuitenkin! Kokeilemalla se sitten selviää.

Tänään tuli viestiä missä oli vain kylmänviileästi lähetysseurannan koodi eikä muihin kyselyihin mailissa mitään vastausta, suhtkoht kylmä vastaanotto puljulta. :nauru: Noh kamat tulossa kohti suomea nyt, se on tärkeintä. Nyt elätellään toivoa, että pääsisi viikonloppuna kegeilemään :) Muuten saa olla tavara pöntössä vielä kolmannenkin viikon.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Su Elo 17, 2014 14:34 pm

Updatea: Tavarat suomessa. Ma-Ti arvioisin itse viimeiseksi toimitusajaksi.
Tälläisellä liikehdinnällä ovat kulkeneet, tilaus tosiaan suoritettiin 04.08.2014 kun noita aikoja joku joskus kuitenkin ihmettelee:

15.8.2014 11.25 Inbound to GLS location to GLS subcontractor Finland
14.8.2014 20.27 Inbound to GLS location Finland
13.8.2014 15.06 Outbound from GLS location Denmark Kolding
13.8.2014 15.05 Inbound to GLS location Denmark Kolding
13.8.2014 15.03 Outbound from GLS location Denmark Kolding
13.8.2014 14.41 Inbound to GLS location Denmark Kolding
12.8.2014 19.17 Outbound from GLS location Germany Neuenstein
12.8.2014 19.17 Inbound to GLS location Germany Neuenstein
11.8.2014 18.59 Inbound to GLS location Germany Wesel

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Elo 27, 2014 17:53 pm

Jatketaan nyt vielä tässä ketjussa että mites sujui ekat kegitykset?

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Pe Elo 29, 2014 22:30 pm

Erittäin hyvin sujui:

Kamat tuli isohkossa laatikossa veikkaamanani maanantaina. Olin aikaisemmin tutkiskellut jo noiden huoltotoimenpiteitä ja suoritinkin täysputsauksen koko laitteistolle. Samalla huomasin että tuo mahlzilla mainittu kulutusosien vaihto käytettyihin kegeihin piti paikkaansa, kaikki O-renkaat oli vaihdettu connectoreita myöten.

Upotin käytännössä kaiken irtaimiston StarSan:iin ja onnistuinpa hoitamaan kätevästi myös lapon puhdistuksen samaan syssyyn. Laitoinkin samana iltana siis ensimmäisen oluen myös tynnyriin. :ot: Maku on hyvin kotikaljamainen ja laimea(muntons gold ipa), tiedän tosin käymisprosessini ongelmakohdat joten tästä ei pääse kun parempaa kohti.

Muutamia juttuja mitä huomasin:
- Tuon lidin sulkemisen kanssa kannattaa olla tarkkana ja varmistaa että se on kunnolla kiinni eikä ole "longottunut" hieman vinoon kun lidiä laittaa kahvoilla kiinni. Joutui muutaman kerran harjoittelemaan sitä tekniikkaa siihen mutta luulen löytäneeni sopivan tavan siihen.
- CO2 pullon sulku toimii käänteisesti, oikealle kiinni vasemmalle auki.. Sain aikamoisen suhauksen aikaiseksi kun rupesin uutuudenviehätyksissäni tarkistamaan että pullo on kiinni hyvin myös kuljetuksen jälkeen :lol:
- Ottakaa mukaan tilauksiinne niitä-näitä varaosia kuten O-renkaita connectoreihin ja lideihin.

+ Mahlzmuehlille bonusta lupauksien pitämisestä tuotteiden osalla
+ Tavaraa paljon varastossa
- Eihän ne perkeleet osaa kommunikoida vaikka jotain kysyy, vastaus tulee viikon viiveellä.

Overall tyytyväinen kegeihin ja palveluun. Suosittelen. Ja on muuten perkeleen mukavaa tuon oluen laskeminen hanasta, jösses kuinka kätevää. :cheers2: Vaikka oluessa onkin vielä parantamista, jospa se paranisi vielä ajan kanssa kegin sisällä.

EDIT: käytin tätä ohjeistusta siis pitkälti putsaukseen: https://www.youtube.com/watch?v=NebEtpoVA2k

EDIT2: http://imgur.com/a/ruVnP sieltä löytyy kuvaa vähän välineistöstäkin.

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » La Elo 30, 2014 10:24 am

Noihin kegin putkiin menee hyvin 5,7 kiväärinrassi, mikäli haluaa harjaa käyttää ja sopiva harja hakusessa. Omissa kegeissä on ainakin suorat ulostuloputket.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Syys 02, 2014 15:01 pm

Masennus kirjoitti:EDIT: käytin tätä ohjeistusta siis pitkälti putsaukseen: https://www.youtube.com/watch?v=NebEtpoVA2k

EDIT2: http://imgur.com/a/ruVnP sieltä löytyy kuvaa vähän välineistöstäkin.

Tuo on hyvä putsaus ohje.

Mistäpä tuon conicalin olet hommannut?

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Ti Syys 02, 2014 19:46 pm

Hommasin tuon conicalin http://www.themaltmiller.co.uk/ täältä. Semisuolainen hinta, mutta on kyllä tuntunut mukavan laadukkaalta tuotteelta. Ei mitään valittamista. Tämän tosivahvuushan luultavasti nähdään 5-10v rajapyykin kohdalla jos tuosta on jaksanut pitää kunnolla huolta. :cheers1:

Otin tuolta samalla 33L kattilan missä ballvalve, tuntunut toimivan mukavasti sekin.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Ti Syys 26, 2017 11:49 am

Itsellä myös ensimmäiset kegisysteemit ostoslistalla. Tälläisiä arvoin... Osuiko sinnepäinkään vai tarvitsisiko välttämättä jotain muuta lisäksi / vaihtaa jotain ? Tarkoitus olisi siis laskea olutta suoraan kegistä, ja koko settiä säilöisin jääkaapissa. Jossain vaiheessa mahdollisesti liittäisin hanan jääkaapin sivuun niin onnistuisiko kyseistä hanaa liittämään jollain adaptereilla myös ulkopuolelle ettei tarvitsisi uutta ostaa ? - kiitoksia vastauksista etukäteen :chick:

Kuva

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Su Loka 22, 2017 19:00 pm

Joo siis äkkiä katsoessa näyttää et siun hanan shank osa on semi pitkällä kierteellä jolloin sen läpivienti varmastikin onnistuu jääkaapin läpi.. varmaan tarvii hommaa myöhemmin liitin ja kiristinmutteri millä saat letkun kiinni hanaan, mutta maksaa ehkä euron.

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Ti Marras 28, 2017 21:17 pm

Kuinka standartisoituja nuo kaasu ja olut liitännät on. Kun noita keggejä vaikutta oleva aika monelta valmistajalta?

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Marras 28, 2017 22:06 pm

Sekin kiinnostaisi tietää mitä tiivisterenkaita pitäisi olla varalle. Onko tähän olemassa mitään tiivisterengassarjaa saatavilla?
Make stout great again!

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Marras 29, 2017 9:32 am

Melkein eniten kuluvia on ne liitinten O-renkaat muistaakseni kooltaan 16x2,5 ,mutta niitä saa onneksi aikas monestakin paikoista .
Liittimet on ns standardeja kegi tyypistä riippuen ,noissa cornyissä käytetyin tällähetkellä taitaa olla toi Ball lock tyyppinen liitin.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Ti Joulu 05, 2017 18:10 pm

Cornelius-kegeissä kaasu- ja olut-liitännät on erittäin hyvin standardoitu. Lähinnä on vain ball lock ja pin lock -liittimiä. Ja ball lock tosiaan yleisempi. Pin lockin tunnistaa kahdesta liitännän vastakkaisilla puolilla olevasta ulokkeesta (= pins) joilla se liitin kiristetään kiinni siihen. Ball lock vaan sujahtaa paikoilleen kun sen painaa pohjaan, liittimessä on kuulat (= balls) jotka sujahtavat uriin ja pitävät liittimen kiinni.

Jos sattuu käsiin jotain Sanke/Sankey-kegejä ni sit voi olla montaa jännänlaista liitäntää ja niiden kanssa pelaaminen tulee helposti kalliimmaksi :D

eBaystä ja aliexpressistä saa tiivistesarjan parilla eurolla. Ite tilasin parin muun hilppeen mukana yhen setin aliexpressistä, näytti oikeenkokosilta ja oli ainakin jotain kumia :D

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”