Aloittelijan keg kysymykset

Valvojat: suorama, Elmo

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kauhajoki
18 tai yli: Olen

Re: Aloittelijan keg kysymykset

ViestiKirjoittaja iepi » Ti Helmi 06, 2018 10:19 am

Mulla on kans tuommonen kompensaattorihana. Enempi vaan ihmetyttää tuo regulaattorin paineen nostaminen itsekseen. Pitää varmaan testata huoneenlämpöisenä kunhan saa seuraavan satsin kegiin loppukuusta.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » Su Maalis 04, 2018 21:09 pm

Tuo ongelma taisi selvitä. Uskoisin, että koko olutsatsissa oli joku kontaminaatio. Kaikki ei mahtunut kegiin, ja pullotin reilu kymmenen pulloa. Ei tahtonu pysyä olut pulloissakaan loppuaikana, eli se kegissä oleva olut on puskenut jatkuvasti lisää hiilidioksidia. Sen takia kai tuonkin regun painekin on noussut. Nyt on toinen satsi tynnyrissä ja tuntuu paineet pysyvän aisoissa.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 04, 2018 21:28 pm

Vaikuttaako oluen (forced) karbonointi sen säilyvyyteen tai kypsymisvauhtiin? Eli jos kegitän pariin minikegiin satsin, kannattaako molemmat kegit karbonoida samantien vaikka vain toinen menisi jääkaappiin heti, vai onko sillä väliä?

Kauanko voi pale alen tyyppiseltä oluelta odottaa säilyvyyttä (huoneenlämmössä), jos sen saa kegitettyä ilman happialtistusta?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Ke Maalis 07, 2018 9:13 am

Pitäis panna ball-lock liittimet tilaukseen. Noita löytyy takaiskuventtiilisiä ja ilman, letkukiinnitys suoraan liittimeen ja kierteellä iroitettava letkuliitin.
Mitä suosittelette.

veyoexxon
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nokia

ViestiKirjoittaja veyoexxon » Ke Maalis 07, 2018 18:29 pm

aarle kirjoitti:Pitäis panna ball-lock liittimet tilaukseen. Noita löytyy takaiskuventtiilisiä ja ilman, letkukiinnitys suoraan liittimeen ja kierteellä iroitettava letkuliitin.
Mitä suosittelette.

Kaasupuolen takaiskuventtiili voi olla hyvä ajatus, jos käytät esim sodastream-pulloa miniregulaattorin kanssa ja pidät kamoja jääkaapissa vaakatasossa. Ilman takaiskuventtiiliä kaasupullon paineen ehtyessä neste voi lähteä ryömimään kaasuletkua pitkin ja rikkoa regun.

Itse käytän pääasiassa letkukiinnityksellä olevia disconnecteja. John Guest liittimien kanssa yhteensopiva letku on ainakin itselläni sen verran jäykkää, että käytän mielummin omassa setupissa joustavampaa letkua ilman john guesteja.
Veyo Exxon - Aloitteleva oluttehtailija ja kegeilijä.
https://veyoexxonbrewery.blogspot.fi/

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Maalis 07, 2018 19:20 pm

Itse suosin niitä kierteellä irrotettavia liittimiä kaasu/sekä nestepuolella ihan siitä syystä että ne saa letkusta irti ilman mitään "Väkivaltaa" sillon kun niitä tarvii esim pestä yms,omissa virityksissä on motonetista hommatut "diesel takaisku venttiilit" josta ajaa saman asian kuin mikä tahansa takaisku venttiili.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/190305/t ... iesel-o6mm
http://www.motonet.fi/fi/tuote/190306/t ... iesel-o8mm
Kuva
Molemmissa kaasuletkuissa on takaiskuventtiilit jotka myös estävät sen ettei kegien välillä kaasut pääse "vaihtumaan"

Ja ensisijaisestihan kegejä tulisi säilyttää pystyasennossa ;-)

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Maalis 13, 2018 18:39 pm

Kysymys takaisiniskuventtiilin vaikutuksesta: mulla on ko. venttiili kaasulinjan keginpuoleisessa päässä koska keg on jääkaapissa kyljellään. Toimii niinkuin pitääkin, eli kalja ei ryömi kaasulinjaan vaikka paineettoman kaasulinjan kytkee paineistettuun kegiin.

Mutta miten ko. venttiili vaikuttaa regulaattorin näyttämään paineeseen siinä tilanteessa kun kaasuhanan sulkee, eli kun haluaa antaa kegin paineen tasautua ja tarkastaa vieläkö olut imee CO2:sta, vai pysytäänkö 8-10 PSI:n tavoitepaineessa? Eli vetääkö takaisinisku jossain vaiheessa kiinni kun kaasupullon luoma vakiopaine katoaa ja letkussa/kegissä oleva CO2 imeytyy olueen, ja onko regun lukema mitenkään järjellinen kun kaasuhana on kiinni?

reivanen
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: pk-seutu

ViestiKirjoittaja reivanen » Ti Maalis 13, 2018 21:37 pm

Takaisiniskuventtiilillä oleva kaasulinja näyttää miten paljon siellä on minimissään painetta, mutta ei todellista painetta ellei se ole sama kuin regulaattorissa asetettu paine.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Maalis 14, 2018 8:50 am

Kyllä se aikas lailla todelinen paine on mitä siellä on ,kun ei tuollaisen takaiskun jousikuorma vaadi juuri lainkaan sitä painetta auetakseen.
Ja sillon kun kegeissä paine laskee niin sen näkee myös Regun mittarista mikäli letkut on vaan kytkettynä.
Kaasupullon hanalla ei ole mitään merkitystä siihen mitä se letkupaine mittari näyttää.

PS.tosin on olemassa sellasiakin mittareita(reguja) jotka itsessään päästää painetta pois linjasta kun sitä säädetään,mutta useimmissa se paine pitää päästää linjasta että paine muuttuu pienemmäksi.(esim kompressoreissa se regu itsessään päästää paineen halutulle tasolle)

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Maalis 14, 2018 11:29 am

Kiitos vastauksista. Ilmeisesti sitten kegi ei vaan ole vielä karbonoitunut loppuun, koska regun hanan kiinni ollessa paine hiljalleen tipahtaa johonkin vähän reiluun 5PSI:hin (vuodot on testattu, ei pitäisi olla).

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Maalis 14, 2018 12:31 pm

yleensä noi mittarit(regut) aina pikkasen tuppaa päästää jostain sitä painetta,itse henk koht suosittelen sitä force karbonointia kun sillä saa periaatteessa 15min sen karbonoinnin sinne kegiin ja sen jälkeen vaan kegi käyttöön/jälkikypsyyn.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Maalis 14, 2018 13:04 pm

Mulla oli nyt neitsytlento kegityksen suhteen niin menin eka kerralla hitaalla tasaisella karbonointimenetelmällä. Eli aloittelin huoneenlämmössä 25PSI paineella, ja kun sain raivattua tilaa jääkaappiin ja jäähdytettyä oluen, jatkoin 8-9PSI paineella jossa keg on ollut sunnuntaista asti. Sinällään ei ole mikään kiire, saavat sedimentit laskeutua rauhassa jääkaappiin siirron jälkeen.

Toiselle minikegille taidan tosiaan täräyttää alussa kovempaa painetta joksikin aikaa ja vasta sitten laskea lopulliseen paineeseen, tai sitten kokeilla varsinaista pikakarbonointia heiluttelun kanssa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Maalis 16, 2018 11:35 am

Omassa setupissa näyttäisi olevan sellainen piirre että se jää regulaattorin nollille vääntämisen jälkeen näyttämään aika pitkäksi aikaa tuota mainittua 5PSI:tä jos vain letkussa on jäännöspainetta. Putoaa vasta tuntien päästä, tai tietenkin samantien jos jotain liitosta löysää. Vähän outoa on että jos painan tapilla takaiskuventtiilin auki, ei letku siltikään tyhjene kokonaan vaan jää siihen 5 PSI:hin.

Onkohan venttiilissä tai regussa jotain vikaa, koska katso seuraava:

En ole ihan satavarma toimiiko kaasun kulku nyt oikein siinä vaiheessa kun kegin paine ja regusta säädetty paine alkavat olla lähellä toisiaan. Muutaman litran kegin loppuunkarbonointi ei tunnu etenevän oikein ollenkaan, oluessa on ollut useita päiviä suunnilleen vakiona pysynyt kevyt karbonointi muttei tarpeeksi vaahdon muodostamiseen. Ihan kuin takaiskuventtiili vetäisisi kiinni etuajassa tai regusta ei tulisi kaasua riittävän pienellä paine-erolla.

Kun regua käyttää vähän reilummin auki niin kuulee kyllä kun kaasu kuplii kegiin, ja jos jossain olisi vuoto niin CO2-pullo olisi tyhjentynyt jo aikaa sitten. Karbonointi tasaisella 9 PSIllä tuntuu siis hitaammalta hommalta kuin mainittu 3-7 vrk, vieläpä niin että käsittääkseni pienemmät kegit karbonoituisivat nopeammin. Kegikin on kyljellään eli kaasun pitäisi kuplia oluen läpi nopeuttaen hommaa entisestään.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Maalis 21, 2018 8:34 am

cob kirjoitti:Omassa setupissa näyttäisi olevan sellainen piirre että se jää regulaattorin nollille vääntämisen jälkeen näyttämään aika pitkäksi aikaa tuota mainittua 5PSI:tä jos vain letkussa on jäännöspainetta. Putoaa vasta tuntien päästä, tai tietenkin samantien jos jotain liitosta löysää. Vähän outoa on että jos painan tapilla takaiskuventtiilin auki, ei letku siltikään tyhjene kokonaan vaan jää siihen 5 PSI:hin.

Kotva googlailua kertoi että CMB:n takaiskuventtilin sulkupaine pitäisi olla 3 PSI, joten paineistettuun systeemin kai pitäisikin jäädä vähän jäännöspainetta vaikka regulaattori on suljettu ja venttiili painettu käsin auki. Itseasiassa käytin venttiilin auki ja huomasin että siellä oli kuivunutta oluttahmaa. Starsanilla huuhtelun ja uudelleenkokoamisen jälkeen venttiili näyttäisi vetävän kiinni juurikin tuossa 2-3 PSI paine-eron paikkeilla eli näyttäisi siltä osin (puhtaana) toimivan oikein.

(Tarkoittaako tämä nyt sitä että oluen haluttuihin PSI-lukemiin pitää takaiskuventtiiliä käytettäessä lisätä tuo 3 PSItä, jos haluaa karbonoida tasaisella matalalla PSI:llä?)

edit: ja sillekin löytyi syy miksi kaasulinjan paine putoaa hiljakseen vaikka se on suljettu toisesta päästä (suljetulla) regulla, toisesta disconnectilla. Painemittarin suojamuovissa on pieni reikä josta kaasua tihkuu ulos superhitaasti, eli CO2:ta siis pääsee ulos samaa reittiä jota ulosmenevä paine tulee painemittarin mitattavaksi. Reikä näyttää olevan tarkoituksella tehty - olisiko juuri sillä tarkoituksella että kun regu suljetaan, linjaan ei jää loputtomiin painetta. Uskoisin että ko. reitti tiivistyy silloin kun regulaattori on auki, koska kaasupullo olisi luultavasti tyhjentynyt jo useampaan kertaan jos kaasua karkaisi tuota kautta silloinkin.

Saukko
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Saukko » Su Touko 20, 2018 8:19 am

Kyssäri ylikarbonoinnista. Tuli kokeiltua force karbonointia ensimmäistä kertaa ja reilusti ylihän se meni. Mikä olisi järkevin ja hallittu tapa saada hiilarin määrä vähenemään? Tällä hetkellä kegi kylmässä, mutta ajattelin kokeilla nostaa huoneenlämpöön ja päästellä paineita pois. Kylmässä olemattomalla paineella ei tunnu laskevan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Touko 20, 2018 9:34 am

Eikö se perinteinen tapa ole päästää sopivin väliajoin paineenlaskuventtiilistä paineet pois, kunnes karbonointi on sopivalla tasolla?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Touko 21, 2018 10:15 am

Ylikarbonoinnista pääset helpoiten kun otat kegin huoneen lämpöön muutamiksi tunneiksi ja välillä aina hölskyttelet sitä ja päästät paineen pois ylipaine venttiilistä ,ei kuitenkaan niin paljoa että kerralla "kaikki" paine poistuu,sillon on aina se vaara että sinne menee myös ilmaa samalla,tolleen kun tekee muutamat kerrat niin on hapot kyllä poissa,ja sen jälkeen vaan maisteleen/hapottaan uudelleen haluamalle tasolle,ja se kannataa huomioida että mitä kylmempänä sitä hapotat niin sitä pienemmällä paineella aina sitä hiilaria sinne.(esm ite hapotan aikas usein noi stoutit +5 - +7 asteisina noin 2bar paineella(forcella).

Saukko
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Saukko » Ma Touko 21, 2018 18:35 pm

Kiitokset vinkeistä. Nyt päästellyt kylmässä paineita pois ja vaahtona kompensaattorihanalla tulee edelleen. Tuota huoneenlämpöön nostamista mietinkin, että "vapautuisi" hiilarit nopeammin. Aikaisemmin onnistunut reilussa viikossa hapottaminen hyvällä menestyksellä ja taidan samalla linjalla jatkaa. Tulipahan kokeiltua nopeaa hapottamista ja hieman arpapeliä tuntuu aloittelijalle olevan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Touko 21, 2018 21:56 pm

Mun 2 senttiä: 5 litran minikegillä näyttäisi 2-3 asteiseen olueen pikakarbonoinniksi olevan just sopiva ~18 tuntia ja niin paljon hönkää kuin regusta lähtee, eli n. 25 PSI. Tulee hölskyttelemättä kertalaakista just sopivaa perus-jenkkialelle.

anon
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja anon » Su Kesä 24, 2018 7:32 am

Pakko kysyä, kun ei osaa..
Keezerin lämpötila 2,5-3C. Painetta linjassa 10psi. Olutletku 6mm, pituutta letkulla noin 1,5m. Hana kompensaattorisäätimellä. Olut on ipaa.
Ongelma: olut tulee vaahtona ulos hanasta, vaikka olisi mikä tahansa säätö hanassa.. Letkussa olut on vielä täysin nesteenä.

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”