Keezer rakentelua

Valvojat: suorama, Elmo

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: -
18 tai yli: Olen

Keezer rakentelua

ViestiKirjoittaja melankoliale » Su Huhti 03, 2016 17:24 pm

Joutilaana lojunut pystypakastin olisi tarkotus muuttaa keezeriksi.
Frigor G115 mallinen kone. (mallikuva: http://www.gransbygden.se/nya_bilder/produkter/org/418541604Tu7ofLMwCaIXzH.jpg)
Tasan kaksi kegiä mahtuu sisään.
Alkuperäinen termostaatti on tarkoitus korvata STC-1000:lla.
CO2 letkulle sekä lämpöanturin jne. johdoille onnistuin löytämään kompressorin kyttyrän kohdalta esteettömän paikan läpiviennille.

Hanatorniksi kaavailin MicroMaticin kahden hanan perustornia(D4743DT), josta näkyy olevan kahta eri versiota: Ilma- tai glykolijäähdytetty. Glykolijäähdytetty kiinnostaisi mutta on vaan poskettoman kallis, jos jostain käytettynä töytyy edullisesti niin ehkä sitten..
Olisiko kellään kokemuksia jäähdytystehosta, glykolijäähdytetty vs. ilmajäähdytetty?

EDIT: Micromaticin saatavuutta nyt mietin, mahtaakohan juuri tuota mallia edes euroopasta saada?
Jotain kiinalaisia kopioita näkyy olevan, mutta ne ei nyt oikein luottamusta herättänyt. Olisiko kellään ehdottaa samankaltaista RST hanatornia taikka ostopaikkaa tuolle Micromaticin tornille?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Keezer rakentelua

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Huhti 04, 2016 6:57 am

Keezereistä ei ole kokemusta, joten apua minusta ei taida olla, mutta mielenkiinnosta kysyn, että miksi hanan pitää olla jäähdytettävä? Oluthan on kai jo kylmää pakastimessa. Vähentääkö se vaahtoamista tms.?

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja melankoliale » Ma Huhti 04, 2016 12:20 pm

BrewZealot kirjoitti:Keezereistä ei ole kokemusta, joten apua minusta ei taida olla, mutta mielenkiinnosta kysyn, että miksi hanan pitää olla jäähdytettävä? Oluthan on kai jo kylmää pakastimessa. Vähentääkö se vaahtoamista tms.?

Itselläkin ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, eli satavarmaa tietoa ei ole. Mutta tarkoitus on saada hanatornin sisus letkuineen pysymään mahdollisimman likellä pakastintilan läpötilaa. Torni ei ole läheskään niin hyvin eristetty huoneilmasta kuin itse pakastin, joten tornia täytyy jollain konstilla jäähdyttää jos sen haluaa viileäksi.

En tiedä vaikuttaako jäähdytys/jäähdyttämättömyys miten suuresti vaahtoamiseen.. ehkä ensimmäinen tuoppi saattaa vaahdota enemmän jos torni ja letkut on lämpimiä. Mutta luulen että linjan balansointi on merkittävämpi tekijä vaahtoamisen kannalta.

Sitä vaan mietin, että oluthan nousee letkuissa aina tuonne hanalle asti, niin tuntuu että olisi parempi pitää koko linjasto mahdollisimman pitkälle asti viileänä/kylmänä kuin suinkin mahdollista. Voi toki olla että turhaan hipostelen tuon tornin jäähdytyksen kanssa, otan vaan mallia siitä mitä muut näkyvät tekevän. :)

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ma Huhti 04, 2016 21:42 pm

Itselläni on jääkaapin päällä hanatorni johon tuli letkujen ympärille vähän jotain eristettä, ja kyllä se ensimmäinen tuoppi ihan viileä on, toki saattaa välillä vähän vaahtoilla. En näkisi kyllä syytä lähteä tuossa asiassa hifistelemään.

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja melankoliale » Ma Huhti 04, 2016 22:31 pm

Kalle kirjoitti:Itselläni on jääkaapin päällä hanatorni johon tuli letkujen ympärille vähän jotain eristettä, ja kyllä se ensimmäinen tuoppi ihan viileä on, toki saattaa välillä vähän vaahtoilla. En näkisi kyllä syytä lähteä tuossa asiassa hifistelemään.

Itseasiassa hautasinkin ajatuksen glykolijäähdytetystä, ei siinä olisi ollut lopulta oikein mitään järkeä.

niilopentti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kymenlaakso-E-Savo

ViestiKirjoittaja niilopentti » Ti Huhti 05, 2016 10:25 am

Ei kannata eristää. Turhaa hifistelyä.

Itsellä on STC-ohjattu keezer, ja kannen läpi ohjattu hanatorni metallirungolla. Olut ei vaahtoa ylimääräistä kunnollisella hanalla, ja hana kyllä vetää itsensä huuruun käytön yhteydessä. Kylmä neste nousee hanan sulkuun saakka. Keep It Simple!

Toki jos tuopin laskee kerran tuntiin, lämpiää olut väkisin. Mutta en kyllä hanaa viritä saunaolutta varten.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » La Helmi 04, 2017 23:33 pm

Sain vihdoin oman projektin loppuun. Melkein vuosi meni, että sain pakastimesta kegeraattotin väsättyä. :nauru: Olishan tuon muutamassa päivässä tehnyt, mutta tein silloin kun ei muuta keksinyt/jaksanut :winktoo:
Aihiona gigantin tarjouksesta haettu Matsui M142CF15E 142l säiliöpakastin. Pohjalle mahtuu just 2 kegiä, mutta tein tuon välipalan 48x198 lankusta, niin nyt mahtuu 3 kegiä tai 1 kegi+käymispönttö. Pintakäsittely vinyylikalvoilla ja pari vinyylitarraa. Lämmönsäätö STC-1000. Tein vielä paikan kolmannelle hanalle lankkuun, jos tarvii, mutta joutuu hiilaripullon tuomaan sitten ulkopuolelle.
Kuva
Kuva

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Su Helmi 05, 2017 0:11 am

Hitto kun on hieno!
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Su Helmi 05, 2017 10:52 am

Rispect

vessi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja vessi » La Huhti 15, 2017 12:14 pm

Mistäs noin tyylikästä vinyylitarraa oot poiminut mukaan?

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » La Huhti 15, 2017 13:57 pm

Jenkeistä tilasin. Alvit joutuu tosin maksaan, kun tekee tulliselvityksen netissä.
https://www.etsy.com/shop/GrainToGlassDesigns

Palaa sivulle “Tynnyrit ja hanat”