Sokerien max.-määrät (ja BeerSmith)

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ääsjoki
18 tai yli: Olen

Sokerien max.-määrät (ja BeerSmith)

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Ti Touko 30, 2017 22:26 pm

Tarkoituksenani olisi kuivattaa olutta sokerin avustuksella.

BeerSmith sanoo, että panimosokerin max.-määrä olisi 5% ja tavan taloussokerin 10%. Kuitenkin kun panimosokeri mielletään "puhtaammaksi", mitähän tuon määräeron taustalla voisi olla?

Laskennallisiin (ominaispaino ym.) arvoihin sokerin vaihto ei kuitenkaan vaikuta. Tai no, aavistuksen väriä taloussokeri muka lisäisi.

Maailman foorumeilla kun tuon taloussokerin käyttöä melkoisesti sorsitaan kiljunmuodostuksella ym., tuntuisi jotenkin turvallisemmalta käyttää juuri panimosokeria. Kuitenkin aika tarkkaan tuo 10% sokeria olisi tarve käyttää tavoittaakseni halutun lopputuloksen.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

Re: Sokerien max.-määrät (ja BeerSmith)

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ti Touko 30, 2017 23:51 pm

Niin. Tuosta ole sen kummempaa tietoa kuin käytännön kokeilut. Taloussokerilla menee jonkin verran kauemmin kun kypsyy niin että lopputulos on sama kuin panimosokerilla käytetyssä. Eli en ottais mitään stressiä asiasta, mutta hienoisen kiljumaisuuden häviämiseen vaaditaan jonkun verran kypsyttelyä. Normaalisokerilla se aika on jonkinverran pitempi.

Tämän takia tulee nopeasti juomakuntoon haluttavat (mm . aromi/flavori humaloidut Pale alet, vehnäoluet ym. ) Hapotettua panimosokerilla.

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Ke Touko 31, 2017 1:23 am

Hmm.. Puhutko nyt sokereiden erosta nimenomaan jälkikäymisessä?

Varmaankin syytä olisi ollut mainita, että kyseessähän ei ole karbonointi lain, vaan siis vierteeseen lisättävä sokeri, jolla korvataan osa maltaiden muuten tuottamasta sokerista. Tarkoituksena saavuttaa hyvin matala FG ja ohut runko, täysin (turhanpäiväistä) jano-olutta siis.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ke Touko 31, 2017 7:29 am

Jos tarkoitus on tehdä turhanpäiväistä jano-olutta niin miksi sokeria? Sokeria käytetään vahvemmissa oluissa leikkaamaan liiallista maltaan tukevuutta. Jano-olueen tietysti mallasta niin paljon, kuin prosenttiraja antaa myöden. Pelkkä sokeri ei kyllä tee kovin hyvää olutta :jano: Jos siis tarkoitus on tehdä alhaisen prosentin käyttöolut.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ke Touko 31, 2017 9:02 am

WilliamShark kirjoitti:Hmm.. Puhutko nyt sokereiden erosta nimenomaan jälkikäymisessä?

Varmaankin syytä olisi ollut mainita, että kyseessähän ei ole karbonointi lain, vaan siis vierteeseen lisättävä sokeri, jolla korvataan osa maltaiden muuten tuottamasta sokerista. Tarkoituksena saavuttaa hyvin matala FG ja ohut runko, täysin (turhanpäiväistä) jano-olutta siis.

Ymmärsin kyllä. Enkä puhunut karbonoinnista kuin tuossa lopussa, mutta sama käyminen se sielläkin tapahtuu.

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Ke Touko 31, 2017 9:15 am

Sunkka kirjoitti:Jos tarkoitus on tehdä turhanpäiväistä jano-olutta niin miksi sokeria? Sokeria käytetään vahvemmissa oluissa leikkaamaan liiallista maltaan tukevuutta. Jano-olueen tietysti mallasta niin paljon, kuin prosenttiraja antaa myöden. Pelkkä sokeri ei kyllä tee kovin hyvää olutta :jano: Jos siis tarkoitus on tehdä alhaisen prosentin käyttöolut.

Enemmän maltaan korvaamisen sokerilla tarkoitus nimenomaan on auttaa välttämään "turhan" rungon ja maltaisuuden muodostumisen, ja laskea lopullista ominaispainoa.

Tarkoituksena olisi saada aikaiseksi keskarivahvuinen Cream Ale, ja Cream Alen valmistuksessahan sokerin käyttö on muutenkin tavanomaista.

Noh, huomenna pannaan, ja josei toisin vakuuteta, kokeilen ihan taloussokerilla. Eikä se määräkään nyt aivan hirveä ole (300g/18l).

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ke Touko 31, 2017 19:30 pm

Okei :) Mä kun ajattelin jano-oluen prosentit johonkin 2-3 välille.. En oo cream alea tainnut maistaa koskaan.

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”