sitruunaa käymisastiaan

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

jakki12345
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

sitruunaa käymisastiaan

ViestiKirjoittaja jakki12345 » Pe Maalis 17, 2017 16:23 pm

Morjensta!

Näin aloittelijana haluaisin laittaa muutama sitruunanpalanen käymisastiaan käymisen loppuvaiheessa. Nyt minua vaan mietityttää että meneekö satsi pilalle vai antaako se pienen sitrusmaun olueeseen (Coopers Mexican Cerveza)
Tai onko muita tapoja saada helposti pieni sitruunan sivahdus siihen ölppään?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: sitruunaa käymisastiaan

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Maalis 17, 2017 19:03 pm

Yleensä moinen hoidetaan humaloinnilla, mutta tuolla radler-henkinen viritelmä (eli olut-limu-yhdistelmä) toimii myös jos sellasesta tykkää.

Ja voihan sen laittaa tarjoiluvaiheessa kuten yleensä, niin ei tule pöpö-ongelmiakaan ja on varmasti freesiä.

Coopers
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku/Raisio

ViestiKirjoittaja Coopers » Ma Huhti 24, 2017 13:57 pm

Sorry myöhäinen vastaus. Sitruunan voi "keittää teeksi" ja kaataa käymisastiaan. Silloin on ainakin pöpöt tapettu.
Muutama päivä ennen pullotusta, keitä litra vettä ja nosta liedeltä. Lisää raastettua sitruunankuorta (ja/tai sitruunamehua) ja anna hautua 15 minuuttia. Siivilöi käymisastiaan.

Yhdellä sitruunalla pärjää jo pitkälle. Puolikaskin voi riittää. Kokeile itse paljonko makua haluat.
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ääsjoki

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Ti Touko 30, 2017 21:56 pm

Tein taannoin lopuista "jämämaltaista" sopan, johon lisäsin viimeiseksi 10min vielä 140g (useampi sitruuna) kuorta, siis vain ne keltaiset osat, valkoinen malto kuulemma tuo vain ikävää kitkeryyttä. Lisäksi lisäsin vielä kyseisten sitruunoiden mehut (~4dl) sekundääriin. Lopputuloksena oikein mukavan raikas, shandy-tyyppinen ratkaisu. Sitruunaisuus on toki tässä hyvin voimakas, eli huomattavasti vähemmällä pärjää jos häivähdyksen vain tahtoo.

Lisäys: Lie aiheellista kertoa myös, että eräkoko oli 15l.

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”