Tammi

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hamina
18 tai yli: Olen

Tammi

ViestiKirjoittaja Lärry » Ke Marras 09, 2016 15:18 pm

Mitenkäs porukka on käyttänyt tammea mausteena? Kotona kasvaa useammpikin tammi joten ajatelin laitta muutaman halon sekundääri astiaan. mitenkähän halot tulii käsitellä?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

Re: Tammi

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Marras 09, 2016 15:42 pm

Pistä lastuiksi ja paahda uunissa, tuloo parempi :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 09, 2016 16:24 pm

Eikös ne tammilastut mitä oluenkin mausteeksi myydään, ole joistain tammitynnyreistä joissa on tehty mm. viskiä? Ja viskitynnyrit puolestaan joitain vanhoja viini / muita vastaavia tynnyreitä?

En tiedä mitä "puun kyljestä" veistetty tammilastu toisi olueen. Kenties "puisuutta" =).
Tuo paahtaminen voisi olla kyllä mielenkiintoinen.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Ke Marras 09, 2016 19:49 pm

Eikös kaikki tynnyrit ole täytettävä joskus ekan kerran?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 09, 2016 21:21 pm

Niin tosiaan, onhan niin tammisia oluttynnyreitäkin. =)
Liekö nekin vanhoja cherrytynnyreitä?
Mutta kuten sanoit, joskus ne täytetään ekan kerran ;)

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Marras 09, 2016 21:23 pm

Täytyyhän ne jollain täyttää ;)

Kaveri veisteli oman puun tammesta lastuja ja paahtoi ne uunissa. Antoi kuulemma hyvän soundin olueeseen. Samantyyppinen efekti kuin tynnyrikypsytyksellä.

Paahdetaan ne tynnyreidenkin sisukset ja siitä lähti idea. Paahdon tummuus vaikuttaa tietenkin makuun. Itse olen käyttänyt noita valmiita lastuja hyvin tuloksin.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Marras 09, 2016 21:25 pm

suorama kirjoitti:
Liekö nekin vanhoja cherrytynnyreitä?
Mutta kuten sanoit, joskus ne täytetään ekan kerran ;)

Nykyään käytössä vaikka mitä tynnyreitä. Viinitynnyrit, savuviskit, sherryt ja ties mitä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 09, 2016 21:32 pm

miguels kirjoitti:Nykyään käytössä vaikka mitä tynnyreitä. Viinitynnyrit, savuviskit, sherryt ja ties mitä.

Näin olen ymmärtänyt myös.

Pitäis varmaan maistella joku muukin kuin Innis&Gunnit niin tietäisi mitä noistakin on mahdollista saada.

Tosaalta ei ole kiirettä itsellä alkaa säveltämään ja sovittamaan noita. =)

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Marras 09, 2016 22:03 pm

Aika montaa eri tynnyrikypsytystä olen päässyt maistamaan. Fullersin armanjakki oli aika mielenkiintoinen :D

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ke Marras 09, 2016 22:19 pm

suorama kirjoitti:Eikös ne tammilastut mitä oluenkin mausteeksi myydään, ole joistain tammitynnyreistä joissa on tehty mm. viskiä? Ja viskitynnyrit puolestaan joitain vanhoja viini / muita vastaavia tynnyreitä?

Ainakin Motonetissä myytävä tammilastu on vanhoista Jack Danielsin bourbon-tynnyreistä pienittyä tammea. Alunperin nimi luki paketissa, mutta se tulkittiin väkevän alkoholijuoman mainostamiseksi ja kiellettiin.

Ei liippaa enää niinkään aihetta, mutta viskitynnyreinä käytetään myös isolta osin vanhoja bourbon-tynnyreitä kypsyttelyyn Jenkkien lainsäädännön vuoksi. Amerikassa bourbon-tynnyreitä saa käyttää vain yhden kerran siinä missä viskien kanssa sitä saa käyttää niin monta kertaa kuin sielu sietää. Tosin tynnyrin kypsytyspotentiaali laskee sitä mukaa mitä useammin tai pidempään sitä käytetään viskin kypsyttelyyn. Muistaakseni mallasviskin kanssa bourbon-tynnyreitä käytetään yleensä 2-5 kertaa, jonka jälkeen ne yleensä myydään jyväviskitislaamoille käyttöön.

Erilaisia tynnyriviimeistelyjä löytyy sitten ns. joka lähtöön, kuten bourbon-tynnyreiden jälkeen sherrytynnyreissä pari kuukautta makuutettua kamaa. Puhtaasti esimerkiksi sherry-tynnyrissä tai "virgin oak"-tynnyrissä kypsytettyjä viskejäkin on, mutta ne ovat enemmän poikkeus kuin sääntö. Ns. savuviski tulee yleisesti ottaen turpeella savustetusta maltaasta, eikä niinkään tynnyristä itsestään.

Sherry-tynnyreille ja muille erikoisemmille jutuille on sen verran kovaa kysyntää, että kotioluthommissa niihin voi olla vaikea päästä käsiksi ja jos pääsee, niin todennäköisesti niissä on käytetty viskiä jo sen verran monta kertaa, ettei tynnyri itsessään luovuta enää juurikaan makua juomaan. Lastutettunakaan en noita muista nähneeni missään. Tislaamoille sherrytynnyri maksaa noin tonnin luokkaa per kappale, joten se tahdotaan hyödyntää loppuun asti. Lisäksi viskipuolella tynnyrikoot ovat yleensä useampi sata litraa per tynskä, joten kotona utilisointi on siinäkin mielessä vähän haastavaa. Aloittelevat tislaamot yleensä käyttävät tuollaisia 30-litraisia pikkutynnyreitä asiakkaille myytäväksi, joka voisi olla kotipanijallekin ihan ok koko, mikäli kokonaista tynnyriä tahtoo käyttää.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » To Marras 10, 2016 0:15 am

Hehheh, todella osataan tehdä olutta jos tammitynnyrit ta klapit tai niistä leikatut sipsit kuuluu olueen?

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”