Puolukan käyttö oluessa

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

PetriIKP
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Puolukan käyttö oluessa

ViestiKirjoittaja PetriIKP » To Touko 12, 2016 21:15 pm

Moro!

Onko teistä kenelläkään kokemusta puolukan käytöstä oluessa? Pohdin hieman, että missä vaiheessa sitä pitäisi lisätä tavaraan - keitossa vai käymisessä ja missä muodossa. Himottaisi kovasti tehdä pieni satsi tummaa punaista, mutta ymmärsin muutamalta foorumilta valtameren takaa, että puolukka pyrkii antibakterisoimaan ympäristönsä, eli hiiva saattaa olla vaarassa.

Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan :jee:

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

Re: Puolukan käyttö oluessa

ViestiKirjoittaja timox » To Touko 12, 2016 22:43 pm

Viime syksynä tein ruis-puolukka-IPAn jossa laitoin puolukat keiton sekaan. Taisi olla litran luokkaa puolukoita noin kymmenen litran erään. Makua tuli kivasti, maistuu vähän puolukkaruispuurolle. Mustikan kanssa voisi toimia varpujen käyttäminen, niistäkin tuntuu tulevan mustikkametsäistä makua, viikonloppuna on tarkoitus moista kokeilla. Tiedä sitten toimisiko puolukan varvutkin vastaavasti...?

PetriIKP
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja PetriIKP » To Touko 12, 2016 23:11 pm

timox, kiitos vastauksestasi. Puolukkaruispuuro on loistavaa, mutta tuskin sitä ihan oluen muodossa nauttisi saunassa. Keittelitkö kauankin puolukoita? Irtosiko niistä väriä? Mitähän humalaa sitä voisi kokeilla puolukoiden kaverina hmm.

timox
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja timox » Pe Touko 13, 2016 8:45 am

En muista kunnolla miten tuon tein, muistiinpanoja ei eole enää tallessa. Taisin ensin keitellä puolukoita pelkässä vedessä jotta sain niistä makua ja väriä irti, vedestä tuli sellaista haalean punaista. Keittoaika ehkä 15-30 minuuttia. Humalaa en lisännyt, käytin vain humaloidun uutteen, enkä sitäkään muista enää mikä uute oli kyseessä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Touko 19, 2016 0:29 am

Me heitettiin viimeisimpään härökokeiluun pari nyrkillistä puolukoita käymisastian pohjalle ja sen päälle kuuma keitetty vierre. Jäähdytystä yön yli no-chillinä ulkona ja aamulla hiivat perään. Käymään alkoi ja olin haistavinani marjaa vesilukossa. Voi olla myös kuvitelmaa. Vielä en tiedä miten kävi, on yhä kypsymässä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Touko 23, 2016 19:55 pm

Olen tehnyt yhden puolukkakiljun ja se onnistui mielestäni erittäin hyvin. Muistaakseni annostus oli jotain 1l per 20l vierrettä. Laitoin keittovaiheessa. Puolukassa on pektiiniä joka saostaa ja saattaa tehdä jänniä efektejä vierteelle.

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Ke Touko 25, 2016 16:03 pm

Viesti Kirjoittaja Kiljumies » Ma Touko 23, 2016 18:55 pm

Olen tehnyt yhden puolukkakiljun ja se onnistui mielestäni erittäin hyvin. Muistaakseni annostus oli jotain 1l per 20l vierrettä. Laitoin keittovaiheessa. Puolukassa on pektiiniä joka saostaa ja saattaa tehdä jänniä efektejä vierteelle.

Itse kerran käytin puolukka mehua lantinkina paukussa, ja lasin pinnallee ilmestyi puurokerros. Ilmeisesti kysesä oli juuri tämä pektiinin aiheuttama saostuma.
Kotiviini puolella myydään entsyymiä juuri pektiinin pilkomiseen. Eli kannataisiko puolukat lisätä mäskäyksen yhteydessä? Jos maltaan entsyymit eivät pilko pektiiniä, niin lisäisi kotiviini pakkauksen entsyymit.

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » Ma Elo 29, 2016 10:29 am

Kysynpä tämän otsikon alle.
Meinasin itekin kokeilla puolukkaa oluessa. Mutta ajattelin tehdä niin, että annan pääkäymisen käydä. Laitan puolukat sitten sekundääriin kuivahumaloinnin tapaan, survoksena. Jos sen antais kypsyä sitten kuukauden-kaksi. Onko joku muu testannu tämmöistä minkään marjojen/hedelmien kanssa? Eikös Belgiassa tuo ole melko yleistäkin jossain lambiceissa?
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

timox
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja timox » Ma Elo 29, 2016 13:26 pm

Hep! Reilu kuukausi sitten tuli tehtyä vehnäolutta pohjaksi ja sekundääriin laitoin sitten toisessa erässä kirsikoita ja toisessa vadelmia. Menettelin niin että pakastin marjat ensin, sitten ennen käyttöä sulatin ne ja kuumensin 80 asteeseen 10 minuutin ajaksi josta jonkin aikaa jäähdyttyään kumosin suodaatinpussissa mehuineen päivineen sekundääriin vajaaksi viikoksi. Hyvää tuli. Todella esanssimainen värisävy, mutta toimii. Vadelma maistui heti aluksi vadelmalle, mutta kirsikka ei juurikaan. Mutta nyt muutaman viikon kypsymisen jälkeen alkaa kirsikan makuakin jo hahmottua. Käytin noin kilon marjoja 13 litran erään. Kirsikoista noin puolet oli oman puun hapankirsikoita ja puolet Lidlistä ostettuja makeita kirsikoita.

Viikonloppuna laitoin tulille tummalla suklaalla maustetun oatmeal stoutin ja siihen on tarkoitus lisätä sekundääriin puolukoita. Tarkoitus on toimia samalla kaavalla kuin kirsikan ja vadelman kanssa.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Elo 23, 2017 21:02 pm

Onko olemassa jotain maksimiaikaa kuinka pitkään marjoja voi pitää sekundaarissa? Tarkoitus oli pitää vielä toinen viikko vadelmia käymisastiassa ennen pullotusta. Avasin kannen sekoittaakseni olutta niin tuoksu oli aika mielenkiintoinen :D
Make stout great again!

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Ke Elo 23, 2017 21:31 pm

Kirsikan kivessä on sinihappoa. https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-66269. Yksi saksalainen kolleega tekee hyvää Kirsch juomaa. Hän sanoi ottavansa kivet pois kirsikoista koska antavat karvaan maun. Sen jälkeen kirsikat käyvät ja lopupuksi tislataan.

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”