"Käytetään tuoretta katajaa"?

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

"Käytetään tuoretta katajaa"?

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Joulu 04, 2015 17:20 pm

Malmgårdin Huvila Arctic Circle Ale maistui suussani hyvältä. Sen valmistuksessa "käytetään tuoretta katajaa". Mutta miten? Tietäisikö joku?

Googlaillessani katajan käyttöä oluenpanossa on nimittäin tullut esiin monenlaisia vaihtoehtoja. On katajanmarjaa, -neulasia, -oksia. Tuottavatko kaikki saman maun? MIkähän niistä olisi kätevin pienimuotoisessa kotipanimotoiminnassa?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: "Käytetään tuoretta katajaa"?

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Joulu 04, 2015 18:50 pm

Eikös sahtia aika usein suodateta tuoreiden katajanoksien läpi jollain tapaa. Tuo tulee "tuoreesta katajasta" ensimmäisenä ainakin mieleen katajanmarjojen lisäksi.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Pe Joulu 04, 2015 19:23 pm

Itse ajattelin koittaa joulusahdissa/oluessa jonka meinaan käyttää loppuun kegitystä varten, käyttää katajanmarjoja suoraan vierteeseen lisättynä. Toinen olisi uuttaa marjoista oma pikku vierre tyyliin mutteripannulla ja lisätä valmiiseen vierteeseen. Kokeiluja...

luolamies
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pääkaupunkiseutu

ViestiKirjoittaja luolamies » La Joulu 05, 2015 0:04 am

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata, mutta..

Sahdin valmistuksessa (minun alueen perinteet) mäski keitetään kevyesti ennen vierteen laskemista (ja sitä vierrettä ei keitetä kuten olutta valmistaessa, vaan se hiivataan suoraan suodatuksen jälkeen). Tuoreet katajan oksat laitetaan sinne suodatuspatjaan, marjoineen neulasineen päivineen.

Olut on eri asia kuin sahti; olutmäskiä ei keitetä. Olutta tehdessä, jos katajaa käytetään jo mäskäyksessä, siitä irti saadut kemiat joutuvat kiehumaan tunnin verran.

Tietääkö joku minkälainen aine kataja on kuumennuksen ja ajan suhteen? Kestääkö tunnin keittämisen ilman epätoivottuja vaikutuksia? Vai pitäisikö käyttää kuten aromihumalia?

Sahtihommissa puisia astioita on "sanitoitu" keitetyllä katajavedellä, varmaan tästäkin tulee makuvaikutuksia..

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Helmi 22, 2016 16:44 pm

Meillä oli juhannuksena tehdyssä tummassa "Saunamajurissa" katajaa. Laitettiin katajaa mäskin sekaan sekä oksina, neulasina että marjoina. Lisäksi laitettiin keiton loppuvaiheessa marjoja humalalisäyksien tapaan. En tiedä mitä ne siihen tekivät kun oli muutenkin voimakas soppa, mutta pirun hyvää tuli eikä mitään ikäviä sivumakuja ole havaittu.

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » Su Helmi 28, 2016 18:21 pm

Vanhoissa keittokirjoissa on jänniä ohjeita.
Liitteet
IMG_20160228_181636.jpg

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » Su Helmi 28, 2016 18:31 pm

Vanhassa palowijna oppaassa katajanmarjat liotetaan ennen survomista/murskausta.

§ . 2 . Katajan marjat pehmitetään ensisti kahtena päiwänä , wesi poiskaataan sitten ja tallelle pannaan , edespäin surwotaan marjat yhdellä puu-nuijalla josakusa puuastiasa , ja koska ne owat tulleet puuron kaltaisexi , päälle ammunnetaan lämmindä wettä ja sekoitettaan nijnkuin mäskäys jywistä , wihdoin , jähdyttäisä päälle lyödän katajanmarjan-wesi , joka tallelle pandijn , ja astia eli amme peitetään , jonga jälken koska oikia aika tulee , tämän mäskäyxen kanssa menetetään samalla tawalla , kuin sengin kanssa , josta 2:sen Kappaleen 2:sa §:sa kirjoitettu on .

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”