Hunajan käyttö

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Voimakerroin
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Hunajasta..

ViestiKirjoittaja Voimakerroin » To Touko 15, 2014 3:23 am

Hep.

a) Kuinka paljon hunajasta oletetaan käyvän? Jääkö hunajasta jotain sokereita vierteeseen, joka ei käy? Kuinka paljon ja millä hiivalla? (Simaahan tässä ollaan tekemässä, tai siiden mausteeksi sovelletaan..)

b) Allekirjoittaneelle on jäänyt jotain traumoja aikoinaan, kun hunajalla maustettua kiljua ei saanut käymään ei sitten millään. Velimies tarjosi tähän teorian, notta juokseva hunaja saadaan juoksevaksi jollakin säilöntäaineella, joka estää kiteytymisen. Olisiko parempi päykkää "jöötiä" hunajaa? Hajatelmia?

- F

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

Re: Hunajasta..

ViestiKirjoittaja Kalle » To Touko 15, 2014 9:04 am

Tein juuri ~10% siman ja FG oli 0.998 vaikka hiivana oli wlp sweet mead http://www.whitelabs.com/yeast/wlp720-s ... wine-yeast kyllä se vaikuttaisi aika loppuun asti käyvän.

Hunaja laskee pHta tehokkaasti ja itse huomasin, että käyminen pysähtyi 1.050 tienoille, pienen googlettelun jälkeen päädyin lisäämään liitua ja sain pH:n nostettua yli 3.8 jolloin käyminen taas lähti käyntiin. Liitua tarvitsi 20 litraan 13 grammaa. OG oli 1.070

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Touko 15, 2014 17:03 pm

Välittömästi Fobballe viestiä laittomista keitoksista :mrgreen:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Touko 15, 2014 19:12 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Välittömästi Fobballe viestiä laittomista keitoksista :mrgreen:

Mitenniin laittomista?

Jos viittaat siihen, että ei käytetä hedelmiä / muita kasvinosia, niin sanoohan asetus, että:
Valmistettaessa ‹alkoholijuomia› 3 momentissa tarkoitettuun käyttöön saadaan käymisen edistämiseksi käyttää sokerivalmisteita tai hunajaa sekä valmistuksen kannalta tarpeellisia kemikaaleja, ei kuitenkaan erillisiä aromiaineita tai -valmisteita.

Kyllähän nyt sima vaatii hunajaa ja/tai sokeria käymisen edistämiseksi. Jää käyminen kovin heikoksi jos niistä sitruunanviipaleista pitäisi kaikki käytettävä sokeri saada. Eikä tuossa muutenkaan ole mitään kiellettyä.
Toki jos kovin tiukasti asetusta tulkitsisi, niin voisi ajatella, että suurin osa sokereista pitäisi tulla kasveista, mutta missään ei varsinaisesti niin sanota.

Mikä on mielenkiintoista, niin asetus kieltää aromiaineiden ja -valmisteiden käytön. Ei siis saa maustaa alkoholijuomia kenotekoisilla mausteilla.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Touko 16, 2014 9:17 am

äyni kirjoitti:Mikä on mielenkiintoista, niin asetus kieltää aromiaineiden ja -valmisteiden käytön. Ei siis saa maustaa alkoholijuomia kenotekoisilla mausteilla.

Mitäköhän tällä asetuksella on tarkoitus estää? Salmiakkikiljun tekemistä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Touko 16, 2014 9:33 am

Votkaiguaani kirjoitti:
äyni kirjoitti:Mikä on mielenkiintoista, niin asetus kieltää aromiaineiden ja -valmisteiden käytön. Ei siis saa maustaa alkoholijuomia kenotekoisilla mausteilla.

Mitäköhän tällä asetuksella on tarkoitus estää? Salmiakkikiljun tekemistä?

Ei voi tehdä esanssisiideriä.
Lainsäätäjä on ilmeisesti huolissaan mietojen alkoholijuomien laadusta.

Punnikaani
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tuusula

Hunajan käyttö

ViestiKirjoittaja Punnikaani » To Elo 20, 2015 23:05 pm

Tervehdys!
Tarhaan mehiläisiä ja ajattelin kokeilla hunajaa seuraavassa oluterässäni. Onko kellään kokemusta hunajan käytöstä? -Missä vaiheessa pönttöön?vai olisiko järkevämpää lisätä esim pullotusvaiheessa jälkikäymissokerina?

Lähinnä tässä mietiskelen että mikä olisi paras keino saada hunajasta makua ja aromia olueen.

kaikki vinkit ja neuvot otan mielelläni vastaan!

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

Re: Hunajan käyttö

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Pe Elo 21, 2015 15:50 pm

Yhdessä reseptissä hunaja lisätään vierteeseen keiton lopussa, "flame out". Tätä jouluolutta olisi tarkoitus laittaa lähipäivinä.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » Pe Elo 21, 2015 16:32 pm

Jälkikäymissokerina hunaja toimii kyllä sokerina, mutta makua ei minulla ole jäänyt yhtään 3-6g/L lisäyksenä. Ja muistaakseni joku hunajantuottaja artikkelissaan sanoi, että hunajaa ei pitäisi lämmittää tai aromit katoavat hyvinkin nopeasti. Täysin mututuntumalta sanoisin siis, että pönttöön heti jäähdyttämisen jälkeen tai pääkäymisen loputtua liuotettuna kylmään veteen. Täysin siis mutua, joten jos joku tietää paremmin, niin itseänikin kiinnostaa.

EDIT: Google on ystävä http://beersmith.com/blog/2009/09/05/br ... ith-honey/

...add it directly to the beer while it is fermenting. Ideally it should be added at high kraeusen (when fermentation is at its maximum activity)...

Tuossa puhutaan pastöroimisesta, mutta hunaja on antibakteerista jo itsessään, joten en usko kontaminaatioriskiä olevan. Itse olen käyttänyt sitä kylmään veteen liotettuna hiilihapotukseen ilman mitään ongelmia muutamassakin erässä. On kyllä hidasta käymään, joten vaihdoin panimosokeriin.

Punnikaani
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tuusula

ViestiKirjoittaja Punnikaani » Ma Elo 31, 2015 21:03 pm

kiitos teille vastauksista, kokeilemisen arvoista asiaa! myös jouluolutreseptin otin talteen.

tällainenkin keskustelu löytyi: viewtopic.php?f=5&t=349

Mutta vielä omakohtainen kokemus puuttuu, joten täytyypä panna tuumasta toimeen.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Syys 08, 2015 22:14 pm

Yhdistelin hunaja-aiheiset ketjut eri alueilta tänne.

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”