Hunajan käyttö

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Hunajan käyttö

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ti Kesä 16, 2009 10:52 am

Onko minkälaisia kokemuksia hunajan käytöstä oluessa?

Kyselen, koska itsellä on pullossa kypsymässä imperial honey stout. Tein seuraavasti:
Lisäsin muutaman sata grammaa hunajaa keiton loppuvaiheessa, eli hunaja oli mukana viimeiset 10 minuuttia. Vierteen jäähytyksen jälkeen maku oli kerrassaan hunajainen. Ensi puraisi maltaat, sitten suuret katkerot ja jälkimauksi jäi sitten katkero+hunaja. Erittäin hieno maku, varmaankin paras vierteen maku, mitä olen saanut aikaiseksi.

Anyway pullotuksen yhteydessä ja kakkosastiaan siirron yhteydessä mittaillessa maussa ei ollut enää hunajaa ollenkaan. Nyt Juhannuksena korkkaan ensimmäisen pullon. Kypsyminen ei ole sitten vielä finaalissa, mutta mielenkiinnolla odottelen, olisiko hunajan maku vielä jossakin kohtaa mukana.

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Re: Hunajan käyttö

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ma Kesä 29, 2009 8:42 am

No vastaan tähän nyt itse, kun nyt on kokemusta. Eli lopputuote on ollut pullossa pari viikkoa. Pari näytettä on juotu ja kyllä, sieltä tulee hitunen aavistus hunajaa jälkimaun mukana. Tosin se voi olla oman mielen tekemää virhearviota..:) No seuraavalla kerralla laitan hunajaa hieman enemmän. Saas nähdä, kun tuote on kunnolla kypsä, humalan katkerot hieman leikkautuneet, jotta miten sitten hunaja-aavistuksen on käyny.

Marshall
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Sysmä
18 tai yli: Olen

ViestiKirjoittaja Marshall » Ke Joulu 16, 2009 20:01 pm

Hunajan käyttö kiinnostaa minuakin. Itseäni on miettänyt se, onkohan hunajien välillä mitään eroa noin maun kannalta? Lähinnä siis valmiin käymistuotteen maun. Kun kaupan hyllyssä on niin monenmoista ja hintaista hunajaa. On luomua, kuningatarhunajaa, jne. Itse olen muutamissa kokeiluissani käyttänyt halvinta mitä on löytynyt, lähinnä se on minulla ollut sokerin korvikkeena ja maltillisesti käytettynä.

Pertsa
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Nokia

ViestiKirjoittaja Pertsa » To Touko 17, 2012 15:36 pm

Terve.. Pistetääs heti ekaa viestiä tälle erittäin hienolle foorumille. :cheers2:

Ajattelin pistää 2viikon kuluttua toisen uuteolut settini käymään ja samalla myös ensimmäisen hunaja kokeilun..

Näillä mennään ja katsotaan mitä tulee:
Muntons Bitter 1,5kg
Muntons Medium spraymallas 1kg
Kuningatarhunaja 450g (kaikki mitä purkista irtoo)

Humalointiin ainakin Target, koska sitä on jo hyllyssä. Mutta mahdollisesti hommaan vielä East Kent Goldingsia.
Vettä laitan sen 20litraa.
Hiivaksi hommasin nyt erikseen SAFALE US-05.

Onko mitään mielipiteitä kokeneemmilla?

Tai voihan tämä setin pistää aikasemminkin käymään jos joku osaa sanoa kuinka monen päivän jälkeen oluen pullotuksesta voi olla varma että pullot eivät räjähdä seinille.. Ovat nimittäin nyt käymisastioissa jemmassa siihen asti kunnes siirretään kylmäkellariin.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Touko 17, 2012 15:48 pm

Kannattaa avata yks pullo kokeeksi, jos ei kuohua pöydälle niin tuskin ne muutkaan räjähtää.
Mulla on räjähtänyt pullo jäähdytyksenkin aikana, mutta ne pullot olivat semmosia että vaikka kylmänä avasi niin pöydälle kuohui.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Touko 17, 2012 23:04 pm

Jonkin verran on kokemusta hunajan käytöstä ja sekin on sen suuntainen, että ainakaan jollain melko tavallisella hunajalla ei paljon hunajan makua saa lopputuotteeseen. Olikohan VASPin Hunaja-bock, jossa oli ihan mahtava hunajan tuoksu ja maku. En tiedä mitä hunajaa käyttävät (eivät kai kuitenkaan esansseja?), mutta ehkä pitäisi selvittää. Voisin veikata, että jotain vahvan makuista kannattaisi käyttää. Jos joku tietää, missä paikassa pääkaupunkiseudulla olisi erityisen hyvä hunajavalikoima, niin kertokaahan.

vsariola
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja vsariola » Pe Touko 18, 2012 9:57 am

Hunajaa suositellaan pastöroitavan, ei keitettävän, koska pienikin keitto tuhoaa helposti hunajan hennot aromit ts. pidät hunajan erikseen veteen liuotettuna jossain lämpötilassa 50-70C lämpötilasta riippuvan ajan. Muistaakseni... Designing Great Beers (?) kirjassa taisi olla taulukko; voin yrittää kaivaa jahka pääsen kotia. Sima-puolella löysin täysin erilaisia pastörointiaikaehdotuksia osoitteesta:

http://www.gotmead.com/index.php?option ... &Itemid=14

Muutenkin tuo sivusto on täyttä rautaa, jos tekee simaa (kutsun sitä yleensä tosin hunajaviiniksi, koska pari kertaa ihmisten ilmeet ovat olleet melkoisia, kun olen tarjonnut "simaa")

En osaa sanoa, miten tuo keiton loppupuolella lisääminen toimii, koska en ole kokeillut. Varmasti siitä jotain jää jäljelle, mutta vaarana on, että maksaa vain ylihintaa sokerista.

Tätä ajatuksenjuoksua ei kannata viedä äärimmäisyyksiin, koska kylmiltään hunajan lisääminen vierteeseen on erittäin huono idea. Ellei siis ole etsimässä uusia lambic-hiivalajeja. Hunaja kun sisältää luonnostaan runsaasti villihiivoja. Josta tuli kyllä just sellanen idea että hitto sitähän pitää kokeilla joku päivä :) Vrt. kalevalan kertomus oluesta.

Hunajalajikkeiden suhteen olen ollut täysin kujalla. Joka tapauksessa kannattaa soitella suoraan mehiläisfarmareille, jotta tietää, ettei hunajaa ole millään tavoin prosessoitu. Saa halvemmallakin ja järkevissä paketeissa; omani tuli 25 kg ämpärissä :)

luovahulluus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja luovahulluus » La Touko 19, 2012 20:32 pm

Mehiläisfarmareilta voi muutenkin saada kotimaista hunajaa paljon kauppoja halvemmalla. Ainakin naapurissa olleen mehiläistarhaajan hunajapurkin hinta aikoinaan kaksinkertaistui päädyttyään kaupan hyllylle.

Hunajan käytöstä ei ole mitään kokemusta, mutta muistan jossain lukeneeni, että vaahterasiirapista saa parhaiten maun esille käyttämällä sitä vasta pullotusvaiheessa. Voisin kuvitella saman pätevän myös hunajaan. Täytyypä kokeilla joskus.

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja peran » Su Touko 20, 2012 17:49 pm

luovahulluus kirjoitti:Mehiläisfarmareilta voi muutenkin saada kotimaista hunajaa paljon kauppoja halvemmalla. Ainakin naapurissa olleen mehiläistarhaajan hunajapurkin hinta aikoinaan kaksinkertaistui päädyttyään kaupan hyllylle.

Hunajan käytöstä ei ole mitään kokemusta, mutta muistan jossain lukeneeni, että vaahterasiirapista saa parhaiten maun esille käyttämällä sitä vasta pullotusvaiheessa. Voisin kuvitella saman pätevän myös hunajaan. Täytyypä kokeilla joskus.

Mehiläisfarmarilla voi myös löytyä "heikkolaatuista" hunajaa, joka on liian vetistä purkitettavaksi. Siitä tein yhden viinisatsin, mutten ollut tyytyväinen makuun.

jaatinen
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jaatinen » Ti Touko 29, 2012 15:36 pm

Eikö hunajasta tule samaa efektiä kuin sokerista jos esim. sekoittaa sen uutteen kanssa alkuvaiheessa?

Pertsa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pertsa » La Kesä 02, 2012 15:12 pm

On tässä nyt ollut aikaa miettiä seuraavaa olutta niin...

Voisikohan pullotus vaiheen hiilihappo-sokeroinnin tehdä hunajalla..
Tällä tavalla käytettynä jäisi varmasti enemmän aromeita kuin käymisvaiheessa lisättynä.
Näin aloittelijana tuli mieleen että jaksaako hiiva käyttää hunajaa enään tässä vaiheessa?

Voisi myös kuvitella että hunajaa tarvitsee lisätä muutaman gramman enemmän litraa kohti kuin mitä sokeria, koska eiköhän siittä jää jotain käyttämättä aromit jne..?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » La Kesä 02, 2012 15:58 pm

Jos ensin selvität käyttämäsi hunajan sokeripitoisuuden, niin en näe mitään estettä tuolle.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Kesä 06, 2012 12:57 pm

Pertsa kirjoitti:On tässä nyt ollut aikaa miettiä seuraavaa olutta niin...

Voisikohan pullotus vaiheen hiilihappo-sokeroinnin tehdä hunajalla..
Tällä tavalla käytettynä jäisi varmasti enemmän aromeita kuin käymisvaiheessa lisättynä.
Näin aloittelijana tuli mieleen että jaksaako hiiva käyttää hunajaa enään tässä vaiheessa?

Voisi myös kuvitella että hunajaa tarvitsee lisätä muutaman gramman enemmän litraa kohti kuin mitä sokeria, koska eiköhän siittä jää jotain käyttämättä aromit jne..?

Finelin mukaan hunajan painosta 80 % on sokeria (lähes puhtaasti puolet glukoosia ja puolet fruktoosi). http://www.fineli.fi/food.php?foodid=4&lang=fi

Kylläpä kai hiiva tuon 80 % käyttää melkolailla kokonaan ja ainakin oman kokemukseni mukaan hiilihapottuu normaalisti, mutta perushunajalla ei kyllä tuo mitään selkeää makua.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Kesä 06, 2012 16:32 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Finelin mukaan hunajan painosta 80 % on sokeria (lähes puhtaasti puolet glukoosia ja puolet fruktoosi). http://www.fineli.fi/food.php?foodid=4&lang=fi

Kylläpä kai hiiva tuon 80 % käyttää melkolailla kokonaan ja ainakin oman kokemukseni mukaan hiilihapottuu normaalisti, mutta perushunajalla ei kyllä tuo mitään selkeää makua.

Tuo 80% on vain esimerkkitapaus. Oikea sokeripitoisuus selviää vain mittaamalla. Muuten saattaa tulla joko pommeja tai flättejä.
(Tämä siis koskee noita erikoisempia hunajalaatuja, eikä kaupan peruslaatuja.)

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ke Kesä 13, 2012 9:16 am

Vastaillaanpa pitkästä aikaa. Eli hunajaa on tullut nyt kokeiltua keiton loppuvaiheessa, pullotussokerina sekä myös lisäämällä suoraan veteen sekoitettuna juuri hiivattuun vierteeseen. Paras lopputulos näistä on viimeisimmällä menetelmällä.
Hunaja kuitenkin maistuu todella todella vähän, mutta sen voi kuitenkin sanoa siellä olevan.

Johtopäätöksinä tästä voisi olla, että pitää tosiaan olla erittäin voimakasta hunajaa tai sitten hunaja lisätään jotenkin viisaammin, ettei aromit karkaa. Ts. sen pitäisi olla vaan lisäaineena, mutta se ei saisi käydä. Ei taida olla kyllä mahdollista noin ellei ole sokeritonta hunajaa olemassa.

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Ma Joulu 10, 2012 13:46 pm

Itsekkin alkoi hunajainen resepti taas takaraivossa muhimaan ja päätin kysäistä Hunaja.net:in (Suomen Mehiläishoitajain Liitto) kysymyslomakkeella heidän tietämyksestä hunajasta ja oluesta. Varsinkin siitä kuinka saisi paremmin hunajan makua olueeseen. Vastaus:
Hunajaolutta tehdessä hunajan makua saa olueeseen valikoimalla mahdollisimman vomaakkan makuista hunajaa.
Kanerva - tai tattarihunaja on voimakkaan makuista ja ne sopivat hyvin, muitakin voimakkaan makuisia lajihunajia on. Lajihunajia ei ole usein markettien hyllyissä, kannattaa kysellä toreilta, suoramynneistä tai suoraan tuottajilta.

Toinen vaikuttava tekijä on luonnollisesti maltaaan laatu, tummaan voimakasaromiseen olueeseen on hankalampi saada maistuvaa hunaja-aromia kuin vaaleaan laageriin.
Itse mehiläishotajana olen valmis tinkimään maltaan määrästä ja päädyn usein siihen että käytän kylmän rauhallisesti vain n 50 % maltaan normaalista määrästä, ja lisään vastaavasti hunajaa.

Eli pitäisikö tehdä pieni satsi jollakin 30-50% hunajamäärällä ja rikkoa tavallista 10% sokerirajaa. :eivarma:

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Joulu 10, 2012 13:59 pm

Siitä tulloo braggot-nimistä juomaa tuolla hunajamäärällä - ei sillä että siinä mitään vikaa olisi.

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ma Joulu 10, 2012 22:48 pm

Hunajan makua tai aromia ei kovin helpolla saa olueen itse hunajalla, hunajamaltaalla kuulemma helpommin mutta siitä en osaa sanoa kun ei ole moista näkynyt missään helposti saatavilla. Ne sokerit kun käy pois niin oikeastaan jäljelle jäävä maku ei niin hirveästi enää edes muistuta puhdasta hunajaa.

Itsellä onnistui loistavasti braggot valko-olueen, suunnilleen 50/50 olutta ja hunajaa, toki sitten prosenttejakin tuli sinne lähes kymmenen hujakoille. Parhaimmillaan se alkoi olla tosin vasta viisikuukautisena, mutta tietysti tyhmällä ei enää silloin ollut hirveästi niitä jäljellä juotavaksi. Kypsyi perkule "juotavaan" ikään melko nopeasti, mutta parani sitten siitä eteenpäin hissuksiin.

Jos mahdollisimman paljon hunajaisuutta haluaa saada irti niin hunaja kannattanee pastöroida erikseen, ei keittää vierteen kanssa. Kokemuksesta en kyllä voi asiaa allekirjoittaa, mutta mead-miehet tuntuvat karttavan nimenomaan sitä keittämistä etteivät aromit haihtuisi tiehensä. Eli tee se itse olut ihan erikseen ja sitten myöhemmin hunaja+vesi lämmitellen johonkin 75C asteeseen ja pidä siinä vartin verran. Jäähdytys ja eikun käyvän oluen sekaan.

Pertsa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pertsa » Ti Joulu 25, 2012 14:57 pm

Joo ei tullut minkäänlaista hunajan aromia kuin pistin tuon 450g purkin hunajaa sekaan heti kättelyssä. Sekotin hunajan pieneen määrään vettä(en muista enään paljo oli) ja pidin 20min 60 asteessa, jonkun täällä foorumilla olleen ohjeen mukaan. Siittä sitten pönttöön Muntons bitter uutepurkin ja mediumspraymaltaiden kaveriksi.
En tule kokeilemaan enään toiste.

beeristance
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja beeristance » Ti Tammi 08, 2013 22:41 pm

Itse olen uuteolutta tehdessä korvannut 2/3 osan sokerista hunajalla, tästä on jonkin verran aikaa, mutta muistaakseni oli ihan perus kuningatar hunajaa mitä käytin. Purkin mukaan sokereita on 100 grammassa 82 grammaa, eli 2 x 450g purkkia hunajaa -> 900x0,82 = 738 grammaa sokeria. Lähdin ihan siitä että kiloa sokeria ja purkki uutetta (Coopersin Lageria käytin) eli 262g sokeria hunajan lisäksi jos tarkkaan lasketaan, pyöristin tämän tasaan 300 grammaan, tämä osa siis ihan tavallista taloussokeria.

Oluessa oli mielestäni havaittavissa lievästi simahtava maku, eniten hunajan huomasi kuitenkin oluen suuntuntumassa, missä oli semmoinen lempeä hunajaisuus. Mitenkään merkitsevästi hunajaa ei kuitenkaan erottanut maussa. Lisäsin kylläkin hunajan ja sokerin heti alussa olutuutteesseen ja kaadoin kiehuvaa vettä päälle, eli tämän keskustelun aikaisemmista vastauksista päättellen hunaja olisi ehkä erottunut mausta paremmin jos olisin viilentänyt uuttesekoituksen hieman ja sitten lisännyt hunajan? Ei se hunaja tosin kovin monta minuuttia siinä kuumassa vedessä ollut ennen kuin kylmän veden lisäys alkoi, niin en kyllä tiedä ehtikö se lämpö kovinkaan paljon vaikuttaa aroomien mahd. haihtumiseen...

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”