Liikaa appelsiinin kuorta! (bitter peel)

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen

Liikaa appelsiinin kuorta! (bitter peel)

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Ti Loka 28, 2014 21:20 pm

Piti tämäkin sitten kokea...

Hoegaarden klooni reseptin mukaan kuorta kuului laittaa 4g (skaalattuna satsini kokoon). Käyttämäni vaaka, vaikka laadukas onkin ei yltänyt parempaann tarkkuuteen kuin 2g. Kaupan päälle patterit melko lopussa. Eipä ollut muutakaan vaihtoehtoa sillä hetkellä, joten nyt sitä bitter peeliä on oluessani mausta päätellen aika paljon.

Onko kokemuksia, kuinka kauan menee, ennen kuin appelsiini tasoittuu? Olut on nyt ollut 5vko pullotettuna lämpimässä. Maku on tosi kitkerä. Tuoksu sentään on aivan kuin ostoversiossakin...

Yeasthill

voetto
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaajakoski

Re: Liikaa appelsiinin kuorta! (bitter peel)

ViestiKirjoittaja voetto » Ti Loka 28, 2014 21:59 pm

Omaan wittiini laitoin viimeksi 40 grammaa 20 litraan olutta, joten en usko että kitkeryytesi tulee appelsiinin kuoresta, jos siis käytit brewcatin kuivattua kuorta. Tuoreesta itseraastetusta kuoresta ei ole kokemusta.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kangasala

Re: Liikaa appelsiinin kuorta! (bitter peel)

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Ti Loka 28, 2014 22:11 pm

Juu. Brewcatin bitter peeliä oli. Annoksella 4g/10l. On toki mahdollista, että joku infektio jyllää. Hiiva oli kaapattu pullosta. Startteri tosin maistui ihan siltä, miltä pitääkin. Käymislämpötila oli 20 asteen paremmalla puolella, mutta tämä tuskin olisi kitkeryyttä saanut aikaiseksi.

Siirsin pullot kellariin. Kattellaan parin viikon jälkeen, onko maussa tapahtunut muutoksia. Pitää odotellessa maistella muita oluita...

Yeasthill

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”