Paahdettu sokeri

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Marshall
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Sysmä
18 tai yli: Olen

Paahdettu sokeri

ViestiKirjoittaja Marshall » Ke Helmi 11, 2009 16:11 pm

Pistin tuossa satsin Coopersin Bitteriä käymään, ja ajattelin kokeilla laittaa paahdettua sokeria sekundääriastiaan pääkäymisen loputtua. Onko kellään kokemuksia em. sokerin käytöstä? Ilmeisesti paahtamisen jälkeen sokeri on käymiskelvotonta, joten se toimisi ainoastaan makeuttajana. En tahdo mitään sokeriolutta juoda, joten sokerin määrästä haluasin tietoa/arvauksia kokeneimmilta. Kaikki muutkin vinkit tervetulleita.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Paahdettu sokeri

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Helmi 11, 2009 18:39 pm

Nyt juuri pitää vetää arvaus pohjalta.
Mutta varmaankin osa sokerista tulee käymiskelvottomaksi. Jotenkin en usko koko "satsin" menevän käymiskelvottomaksi. Tai tietenkin riipuu jos sokerin polttaa, niin kai se sitten kelvottomaksi menee. Tehdäänhän mm. invertti sokeri ja belgialainen kandisokeri "paahtamalla". Tosin mukana käytetään esim. sitruunahappoa.
Jos olisin nyt itse kokeilemassa juttua. Ottaisin ehkä aavistuksen enemmän (jos olisin laskenut 95g niin ehkä ottaisin 100g) sokeria ja paahtaisin sen. Paahto asteesta en näin äkkiä osaa sanoa mutta ruskeaksi =)
Toinen mahdollisuus olisi ehkä sellainen, että jos olisin taas laskenut se 95g ottaisin vaikka 50g ja paahtaisin sen tummaksi ja lisäisin lopuksi sitten 50g perussokeria.

Laitan löytämäni belgialaisen kandisokerin teko ohjeen tuonne kemia osastolle jossain vaiheessa, kun sen nyt saan ensin suomennettua.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”