Hedelmäsokeria panimosokerin sijaan?

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Cockeri
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pori
18 tai yli: Olen

Hedelmäsokeria panimosokerin sijaan?

ViestiKirjoittaja Cockeri » Ma Syys 16, 2013 18:44 pm

Laitoin vajaa kolme viikkoa sitten finlandia-siideriä käymään yhden satsin, kun oli jo pitemmän aikaa tuollainen tötsä pyörinyt kaapissa. Juuri kun piti sokerit lisätä, niin huomasin ettei kaapissa olekaan muuta kuin fruktoosia, jota joskus erehdyksessä olen mennyt ostamaan. En sitten viitsinyt enää perääntyä, kun kerran olin astiat desinfioinut ja heittänyt uutteen käymisastiaan, ajattelin että sokeri kuin sokeri, eiköhän tästä tule ihan juotavaa.

Eli, onko tuolla fruktoosilla kuinka merkittävää eroa panimosokeriin? Tuntuu ainakin käyvän pitkään, about 2,5vko ollut käymässä ja edelleen vesilukko päästää kuplaa n. 20-30sek välein. Mielestäni käyminen alkoikin aika laiskasti, tai sitten vaan kuvittelen, sillä nyt on käytössä aktiivihiilisuodatin joka pitää jonkun verran enempi painetta astiassa.
Onko mulle nyt tulossa millaista litkua?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Hedelmäsokeria panimosokerin sijaan?

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Syys 16, 2013 20:11 pm

Tavallinen sokeri, eli sakkaroosi koostuu fruktoosista ja glukoosista. Glukoosi on panimosokeria.
Hiivan ei tarvitse pilkkoa glukoosia tai fruktoosia, joten sen pitäisi käyttää ne suht nopeasti.

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ma Syys 16, 2013 20:30 pm

Itse olen aina pitänyt panimosokeria (eli glukoosia) aika silkkana ylihintaisena kusetuksena. Jos mitään "puhdasta" sokeria käyttää oluentekoon, en uskoisi sillä olevan hötön töttöä väliä mitä se on. Poikkeus saattaa tietenkin astua voimaan jos tehdään "kotiviiniä" eli kiljua, jossa lähes kaikki sokeri on sitä itseään eikä hiivalla ole mitään muuta syötävää. Eikös täysmallasvierteen maltoosikin ole glukoosi-glukoosi -ketju jonka hiiva joutuu kuitenkin pilkkomaan? (No, tämä on maallikon hölinää, ammattikemistit saa korjata jos olen väärässä, mutta juntin omalla kokemuksella olen nähnyt asian näin.)

(Edit: Koskee myös oluen ohella tietenkin siideriä, sillä eikös omenan sokerit ole nekin enimmäkseen puhdasta fruktoosia?)

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Syys 16, 2013 22:40 pm

Horst Vessel kirjoitti:(Edit: Koskee myös oluen ohella tietenkin siideriä, sillä eikös omenan sokerit ole nekin enimmäkseen puhdasta fruktoosia?)

Noin puolet omenan käymiskelpoisista sokereista on fruktoosia, 2/6 sakkaroosia ja 1/6 glukoosia. Ja omenassa fruktoosin suhteellinen osuus on aika korkea verratten moniin muihin hedelmiin.

Mitä tulee panimosokeriin muuten, niin osa väittää sen olevan rahastusta, osa täyttä asiaa. Minulla itselläni ei ole mielipidettä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Syys 17, 2013 8:23 am

Kautta historian joku belgialainen maalaispanimo/farmhouse on käyttänyt sitä sokeria mitä saatavilla on ollut ja hyvin on onnistunut. Itse alussa aloin nysväämään sitruunahappojen ja invert sugarin teon kanssa, nykyään kun vierre kiehuu otan kuuppaan vierrettä ja talous-sokeri pussista kaadan siihen ja sekoitan että sulaa ettei karamellisoidu vastukseen tai pumppuun, ja roiskautan* takaisin kattilaan. Mitään eroa en ole huomannut lopputuloksessa. Sokeri kuin sokeri.

* roiskautan, hot side aerationhan on vaan urbaani legenda. :nauru:
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Syys 17, 2013 11:31 am

Horst Vessel kirjoitti:Itse olen aina pitänyt panimosokeria (eli glukoosia) aika silkkana ylihintaisena kusetuksena. Jos mitään "puhdasta" sokeria käyttää oluentekoon, en uskoisi sillä olevan hötön töttöä väliä mitä se on. Poikkeus saattaa tietenkin astua voimaan jos tehdään "kotiviiniä" eli kiljua, jossa lähes kaikki sokeri on sitä itseään eikä hiivalla ole mitään muuta syötävää. Eikös täysmallasvierteen maltoosikin ole glukoosi-glukoosi -ketju jonka hiiva joutuu kuitenkin pilkkomaan? (No, tämä on maallikon hölinää, ammattikemistit saa korjata jos olen väärässä, mutta juntin omalla kokemuksella olen nähnyt asian näin.)

(Edit: Koskee myös oluen ohella tietenkin siideriä, sillä eikös omenan sokerit ole nekin enimmäkseen puhdasta fruktoosia?)

En ole ammattikemisti, pelkkä alkemisti, ja sen vuoksi teenkin "inverttisokeria" (ja myös monia muita hämäriä poppaukkojen juttuja). Tosin teen sitä vain maillardien ja karamellisoitumisen vuoksi, en invertaasin. Tämä sitten vaikuttaakin makuun jo huomattavasti.

Panimosokeri puolustaa paikkaansa erityisesti priming-sokerina. Tällöin sitä tarvitaan niin pieniä määriä, ettei hinnalla ole juuri väliä. Sen käyttö on kuitenkin paljon helpompaa, se kun sekoittuu ja liukenee saman tien nesteeseen eikä tarvita erillisiä kuumia nesteitä.

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”