Aloittelijan sokerikysymys.

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Leksa
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Aloittelijan sokerikysymys.

ViestiKirjoittaja Leksa » La Maalis 02, 2013 20:42 pm

Moro,

Olen mielestäni käynyt kaikki mahdolliset ketjut läpi tällä hienolla palstalla enkä tämmöistä perustavanlaatuista kysymystä ole selville saanut. Eli siis sokerin lisääminen. Jossain resepteissä se mainitaan, jossain ei. Oluttyypistä riippumatta. Onko sokerin lisääminen itsestäänselvyys, siis pullottaessa, eikä sitä aina jakseta erikseen mainita, vai onko se tosiaan reseptistä kiinni.

Ja kiitokset hienosta palstasta, aion ensi viikolla kokeilla american IPAn valmista BIAB-tyyliin. Ihan ekaa kertaa niiku.

-aleksi

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Aloittelijan sokerikysymys.

ViestiKirjoittaja äyni » La Maalis 02, 2013 20:52 pm

Pullotuksessa kyllä käytännössä poikkeuksetta lisätään sen verran sokeria, että saadaan sopivasti happoja. Tämä ei varsinaisesti kuulukaan reseptiin, koska sen jokainen tekee oman makunsa ja säilöntäastiansa peusteella, tyyliä toki yleensä mukaillen. Jos karbonoi oluensa tynnyrissä suoraan co-pullosta, ei jälkikäyttöä tehdä, eli ei tarvitse sokuriakaan. Joten sokerin määrä / l olutta vaihtelee hyvinkin paljon, jolloin sen mainitseminen reseptissä ei ole mielekästä. Tietyntyyppinen itsestäänselvyys se siis on.

Yleensä toki mainitaan, jos jälkikäyttösokerit tulevat jotenkin erikoisesta lähteestä, siirapista, vierteestä, tai mistä tahansa sitä nyt sitten saakaan. Jälkikäyttöönhän voi laittaa yksinkertaisimmillaan ihan kidesokeria, mutta paljon käytetään muutakin. Makuerot ovat minimaaliset, niin pienistä määristä on kyse. Ehkä jokin vahvanmakuinen siirappi saattaa antaa vivahteen.

Vierteeseenhän ei sokeria yleensä suositella, kun kyse on kevyemmän pään oluista. Vahvoihin oluisiin sitä tyypillisesti lisätään, ettei oluesta tule liian raskas. Mutta nämä sokerit kyllä mainitaan resepteissä.

Niin, ja tervetuloa joukkoon kummaan.

Leksa
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Leksa » La Maalis 02, 2013 21:09 pm

Tattis nopeasta vastauksesta! Mahtaakohan netistä löytyä jotain laskuria tuon sokerimäärän laskemiseen? Vai heitänkö vain teelusikallisen käymisastiaan? Meinaan tehdä pikkusatsin, 6,5l olis pulloihin tarkoitus saada juomiskelpoista tavaraa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Maalis 02, 2013 22:10 pm

Aika yleinen ohje on puoli teelusikallista per 0,5L pullo. Sitten taas jossain neuvotaan että kaksi sokeripalaa per litra eli n. teelusikallinen per 0,5L pullo. Riippuu ihan oluttyylistä. Kyse sakkaroosista, panimosokeria hitunen enemmän suhteessa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Maalis 03, 2013 0:47 am

Tuota on tullut jossain välissä aika perusteellisesti pohdittua. Pohdinnan tuottamat approksimaatiot ja pari laskuria löytyy ketjusta: viewtopic.php?f=14&t=593 lisää laskureita löytyy vaikka googlella hakusanoilla priming calculator. useimmat pelaa farenheiteilla, mutta celsiuslaskureita löytyy myyös.
Sitten on enää jäljellä sen ymmärtäminen mitä on vol(s) hiilidioksidia. Se siis tarkoittaa sitä, että oluessa on 1vols hiilidioksidia silloin, kun yhteen litraan olutta on liuenneena yksi litra hiilidioksidia NTP. Jos menee yli hilseen, niin ei se mitään. No, nyt "tiedämme" mitä on vols. Auttoiko, ei. Referenssi saattaa puuttua. Aika kiva lista tyypillisistä hiilidioksidin määristä löytyy vaikka täältä: http://www.mashspargeboil.com/achieving ... brew-beer/

Jos tuntuu liian vaikealta, niin unohda nuo höpötykseni, tsekkaa tyyli tuosta alemmasta linkistä, valitset sopivan hiilidioksiidimäärän, etit googlella laskurin ja seuraat sitä.

Leksa
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Leksa » Su Maalis 03, 2013 6:54 am

Mahtavaa! Löysin laskurin ja tarvittavan sokerimäärän. Kiitos paljon!

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ma Elo 10, 2015 23:39 pm

Mites muut sokerit, kun perinteinen kidesokeri? Itse olen muscavadoa käyttänyt jonkinverran. Antaa salmiakkisen/lakritsisen maun olueeseen.

Onko kokemuksia ihan ruokakaupasta löytyvistä sokereista ja niiden tuomista vivahteista?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Elo 11, 2015 8:26 am

Kapakka kirjoitti:Mites muut sokerit, kun perinteinen kidesokeri? Itse olen muscavadoa käyttänyt jonkinverran. Antaa salmiakkisen/lakritsisen maun olueeseen.

Onko kokemuksia ihan ruokakaupasta löytyvistä sokereista ja niiden tuomista vivahteista?

Ei ole vielä kokemuksia, mutta tuo muscovado oli kiva tietää. Toissapäivänä laitoin sitä puoli kiloa viinin joukkoon ja kattilan vesi muuttui todella tummaksi, minkä toivoin tuovan jotain makua myös valmiiseen juomaan.

Fariinisokeri luultavasti tuo makua ja varmaan makeuttakin koska sitä kehotetaan käyttämään mm. makeissa Madeira-tyyppisissä viineissä. Sitä en osaa sanoa millaisiin oluisiin se sopisi. Jotain belgiä? Tai tummaa ja täyteläistä sweet stoutia?

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”