Sokereista, siirapeista ja belgioluista

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Sokereista, siirapeista ja belgioluista

ViestiKirjoittaja Hinterland » Pe Helmi 24, 2017 7:29 am

Näin ajattelin ensimmäisen tehdäkin kokeilun vuoksi. Mietin myös dekstroosin käyttöä, mutta varmaa aika sama asia.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Helmi 28, 2017 23:37 pm

Olen ymmärtänyt, että kandisokeri jättää olueen vähän jotain belgeille ominaista makua, taloussokeri taas hienostuneita kiljun aromeja. Naalin kaupassa kerrotaan, että
Antaa hienovaraisia karamellin ja tummien hedelmien aromeita olueen.

Minulla ei ole mitään kiljua vastaan, päinvastoin.
Belgitunnelman saa aikaan ilman kandisokeriakin, esim. belgihiiva tekee jo ihmeitä, mutta kannattaa satsata sokeriinkin, jos oikein autenttista makumaailmaa hakee. Esim. Panimonurkassa näytti olevan tarjolla vaaleaa kandia.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Helmi 28, 2017 23:44 pm

Nuo on hemmetin hienovaraisia eroja kyllä mihin vaikuttaa yksi jos toinenkin muuttuja. Tarkemmin tuo kommentti on ihan siltä pohjalta, että tekivät yhdessä puolitutussa pienpanimossa 5 eri testikeittoa vaaleasta kauppavahvuisesta belgioluesta ja vaalealla kandisokerilla tuli juurikin tuon tapaista, tummalla enemmän, mutta väriä turhan paljon niin ei sopinut spekseihin, muut kolme taisivat olla talous- ja panimosokeri sekä muscovado. Summa summarum, erittäin tapauskohtaista, mutta tosiaan jos ei oluessa todella reipasta hiivaesteriä joka jyrää kaiken muun alleen ole tai jotain tykkihumalointia, niin ainakin esimerkkitapauksessa 8 kymmenestä maistajasta huomasi eron sokkotestissä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”