Joo, Irish moss tosiaan kirkastamiseen -> käyttö oman kokemuksen mukaan kokeilee milloin paras ja paljonko. Itse lisään yleensä noin 15min ennen keiton päättymistä, toiminut mulla. Irish mossin määrä on vaihteleva, kun mossia saa erilaisissa muodoissa (karkea... hieno). Itse pistänkin painon mukaan mossia. 1tl tarkoittaa noin 3 grammaa.
Mutta, mitä tulee noihin Water Crystaleihin. Sanon suoraan, että niitä ei kannata käyttää veden käsittelyyn missään tapauksessa ennenkuin tietää oman vesijohtovedensä laadun, mineraalipitoisuudet, alkaliniteetin. Muuten menee kyllä totaalisen metsään hommat, varsinkin noiden crystalien kanssa. Itse kyllä suosittelen soittamaan omaan vesilaitokseen ja ottamaan selvää vesijohtoveden laadusta. Itse teen tuon vähintään kerran-kaksi vuodessa, jonka perusteella käsittelen veteni eri aineilla... sen mukaan täysin minkälaista olutta teen -> eri oluttyypeille eri käsittely.
Toi on toki vähän makuasia sitten myös, minkätyyppistä olutta haluaa.
Vedenkäsittelyllähän on 2 pääkohdetta:
1. Saada ph kohdilleen mäskissä, n.5.3-5.4 ja että huuhteluvesi ei laskisi Ph:ta liikaa kun sokerit alkaa vähenemään. Itse käsittelen sekä mäskiveden, että huuhteluveden
2. Maku. Eri olutlajeihin saa sen uuden vivahteen vedenkäsittelyllä. Kuuluisin esimerkki lienee Burton-On-Trent, jonka alueen vesi sopii erinomaisesti oluille. Jotta suomalaisesta vedestä saisi "Burton veden", se tarkoittaa yleensä reipasta käsittelyä varsinkin Gypsumilla + Epsom suoloilla. Määrä riippuu sitten siitä vesiraportista.
Suolojen määrään laskuri/osviitta linkiksi on hyvä seuraava:
http://www.jimsbeerkit.co.uk/water/water.htmlTuohon kun syottää arvoja, niin pääsee hyvin lähelle ja voi alkaa kokeileen juttuja. Se on mielenkiintoista mitä vedenkäsittelyllä saa aikaan. Huom! Vedenkäsittelyllä saatavat makuvivahdeerot ei ole lähellekään niin suuria kuin mitä esmes humalilla saa aikaan, mutta jos esim. aikoo tehdä mahdollisimman autenttista "brittibitteriä", niin vedenkäsittely on tarpeen.