Burton Water Crystals

Sokerin ja muiden, kuten kipsin ja suolojen käytöstä

Valvojat: suorama, Elmo

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Burton Water Crystals

ViestiKirjoittaja pettu » To Elo 11, 2011 1:17 am

Elikkä tuollaista otsikon mukaista ainetta tarttui mukaan britannian matkalla.

Nyt aloin sitten miettimään olikohan tuo hyvä ostos.. :D

Kyljessä teksti: "A carefully controlled blend of inorganic salts to increase the calcium and sulphate content of brewing liquor"

Mitään tuoteselostetta ei ole saati käyttöohjetta... Oisko kellään mitään käsitystä..??

Myöskin samalla tuli ostettua purkki irish mossia, mikäs sen annostelu on. Ilmeisesti 15min ennen keiton loppua?

Siellä myytiin ´brewery shopissa´ myös laktoosia, jota tuli ostettua pussi, pääsee kokeilemaan jotain milk stouttia tms. jälkeenpäin ajateltuna siellä ois ollu kaikenlaista kivaa, mitä ois voinu napata mukaan... :D mutta aikaa oli niin vähän... ainakin lactic acid ois voinu olla hyvä ostos..

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

Re: Burton Water Crystals

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » To Elo 11, 2011 6:51 am

Irish mossia olen joskus kokeillut. Annostelu tais olla jotakin n. puol teelusikkaa/10-15l ja 15min kohdalla keittoon.
Oliskohan toi Burton water crystals veden käsittelyyn, tai koventamiseen tarkoitettuja suoloja. Jotta saat haluamasi vesiprofiilin, pitäisi ensin tietää tavallisesti käyttämäsi veden profiili ja määrä, sekä noiden "kiteiden" mineraalipitoisuudet.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Elo 11, 2011 11:06 am

A blend of calcium sulphate and magnesium sulphate intended to 'Burtonise' the liquor.

Kalsiumsulfaatti = gypsum = kipsi (E516). Magnesiumsulfaatti = epsom (E518)

Nämä lähinnä laskevat veden ja sitä kautta vierteen pH:ta ja parantavat mäskäystehokkuutta. Karvis voisi osata kertoa näistä ja niiden käytöstä Suomessa enemmän?

http://www.brupaks.com/water%20treatment.htm

Yritin joskus etsiä elintarvikekipsiä, mutta en löytänyt mistään. Jossain apteekissa oli, mutta ei "elintarvikelaatua". Jäi sitten hankkimatta. Olisiko jollain ylimääräistä myydä pikku satsia?

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Pe Elo 12, 2011 0:38 am

joo ton sivun mäkin löysin, mutta ei siitä juuri käytännön apua ollut.. Jos ihan suuntaa antavia määriä ois jollain heittää (vaikka hatusta)... Niin vois kokeilla seuraavaan satsiin, meni syteen tai saveen.

Tuossa kyseisessä kaupassa ois ollu kyllä ihan kaikkea, harmi ettei ollut hirveesti aikaa eikä rahaa eikä tilaa matkalaukussa... Miksei suomessa oo tollasia?

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » La Elo 13, 2011 23:29 pm

Joo, Irish moss tosiaan kirkastamiseen -> käyttö oman kokemuksen mukaan kokeilee milloin paras ja paljonko. Itse lisään yleensä noin 15min ennen keiton päättymistä, toiminut mulla. Irish mossin määrä on vaihteleva, kun mossia saa erilaisissa muodoissa (karkea... hieno). Itse pistänkin painon mukaan mossia. 1tl tarkoittaa noin 3 grammaa.

Mutta, mitä tulee noihin Water Crystaleihin. Sanon suoraan, että niitä ei kannata käyttää veden käsittelyyn missään tapauksessa ennenkuin tietää oman vesijohtovedensä laadun, mineraalipitoisuudet, alkaliniteetin. Muuten menee kyllä totaalisen metsään hommat, varsinkin noiden crystalien kanssa. Itse kyllä suosittelen soittamaan omaan vesilaitokseen ja ottamaan selvää vesijohtoveden laadusta. Itse teen tuon vähintään kerran-kaksi vuodessa, jonka perusteella käsittelen veteni eri aineilla... sen mukaan täysin minkälaista olutta teen -> eri oluttyypeille eri käsittely.
Toi on toki vähän makuasia sitten myös, minkätyyppistä olutta haluaa.
Vedenkäsittelyllähän on 2 pääkohdetta:
1. Saada ph kohdilleen mäskissä, n.5.3-5.4 ja että huuhteluvesi ei laskisi Ph:ta liikaa kun sokerit alkaa vähenemään. Itse käsittelen sekä mäskiveden, että huuhteluveden
2. Maku. Eri olutlajeihin saa sen uuden vivahteen vedenkäsittelyllä. Kuuluisin esimerkki lienee Burton-On-Trent, jonka alueen vesi sopii erinomaisesti oluille. Jotta suomalaisesta vedestä saisi "Burton veden", se tarkoittaa yleensä reipasta käsittelyä varsinkin Gypsumilla + Epsom suoloilla. Määrä riippuu sitten siitä vesiraportista.

Suolojen määrään laskuri/osviitta linkiksi on hyvä seuraava:
http://www.jimsbeerkit.co.uk/water/water.html

Tuohon kun syottää arvoja, niin pääsee hyvin lähelle ja voi alkaa kokeileen juttuja. Se on mielenkiintoista mitä vedenkäsittelyllä saa aikaan. Huom! Vedenkäsittelyllä saatavat makuvivahdeerot ei ole lähellekään niin suuria kuin mitä esmes humalilla saa aikaan, mutta jos esim. aikoo tehdä mahdollisimman autenttista "brittibitteriä", niin vedenkäsittely on tarpeen.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Elo 15, 2011 10:01 am

:idea:
Tänne foorumillehan voisi keräillä noita vesianalyyseja paikkakunnittain, jos niitä jotkut ovat jo tiedustelleet. Säästyy työtä kun kaikkien ei tarvitse erikseen kysellä.

vsariola
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja vsariola » Ma Elo 15, 2011 10:39 am

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ma Elo 15, 2011 10:59 am

Yeps, netistä löytyy vesiraportteja, mutta usein joutuu lisäksi soittaan vesilaitokselle ja varmistaan mistä se vesi oikein tulee itselle. Itse kuulun Tuusulan vesilaitoksen piiriin, mutta sillä on vesilaitoksia ristiin rastiin niin pitää varmistaa mihin niistä kuuluu. Lisäksi usein vesiraporteista puuttuu (netissä olevista) avainparametreja, jotka pitää soittamalla kysästä. Vesilaitokset lisäksi eivät välttämättä päivittele rapsojaan nettiin kovin tiuhaan (joskus vedenlaatu voi vaihdella enemmänkin).
Tuusulan veden nettirapsoja voi vilkuilla:
http://www.tsvesi.fi/laitosanalyysit2010.pdf

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Elo 15, 2011 12:50 pm

Taitaa mennä aika vaikeaksi sitten tämä homma, kun ei noista luvuista oikein tajua mitään... Eikä tossa paketissa tosiaan lue mitään ainesuhteita. Kun toi laskuri antaa suolojen määrät erillisinä lukuina.

Esim. heitin tosta hsy linkistä jotain arvoja sinne, niin sain tulokseksi että pitää lisätä 30 litraan vettä 15,26g calcium sulphate ja 5,6g magnesium sulphate. ja suolaa alle 2 grammaa. Niin laskeeko näitä sitten vaan karkeasti yhteen ajatellen tuon otsikon aineen käyttöä? Vai lähtiskö kokeilemaan esim. 15 grammalla? Mitä tapahtuu jos tuota panee liikaa?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 15, 2011 13:17 pm

Jos tuossa ei oikeasti mainita mitään seossuhteita, niin aika hankala on järkevästi käyttää.
Voithan tuota tietty kokeilla, että mitä tapahtuu kun jonninverran veteen mokomaa lisäät.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ma Elo 15, 2011 14:33 pm

pettu kirjoitti:Esim. heitin tosta hsy linkistä jotain arvoja sinne, niin sain tulokseksi että pitää lisätä 30 litraan vettä 15,26g calcium sulphate ja 5,6g magnesium sulphate. ja suolaa alle 2 grammaa. Niin laskeeko näitä sitten vaan karkeasti yhteen ajatellen tuon otsikon aineen käyttöä? Vai lähtiskö kokeilemaan esim. 15 grammalla? Mitä tapahtuu jos tuota panee liikaa?

No, tuossa paketissa on siis tosiaan Gypsum/epsom salt sekoitus. Mitä Burtonin vedessä on siis runsaasti.
Jos haluaa kokeilla suolojen vaikutusta ilman tarkempia laskutoimiksia, niin ehkä hyvä yleinen ohje suomalaiseen veteen noilla olis kokeilla joko 1-2 tl tuota seosta per 25L vettä. itse voisin laittaa sen 2tl. Jotta saisi todella burton vettä, niin sitä pitäisi heittää enemmän riippumatta siitä missäpäin suomea kokeileenkin. Mutta liikkeelle voisi lähteä.

Se, tykkääkö sitten oluesta suolojen kanssa on makuasia. jos suoloja pistää liikaa, niin oluesta tulee äkkiä sellaista kitkerän/karkean makuista. Kaikki eivät esim. tykkää burtonin alueen oluista. Mutta 2tl/25L on vielä kohtuus, vaikka siihen sisältyykin epsom suoloja aika paljon.
Käytä suoloja vain tosiaan bittereissä tai IPA oluissa, ei mildeihin taikka lager tyyppisiin oluisiin.

Suolan (tavallinen pöytäsuola) käyttö vedenkäsittelyssä ei ole yleensä tarpeen. Lähinnä itse käytän sitä Mildeissa, johon se soveltuu/kuuluu.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Elo 16, 2011 0:26 am

kiitos erittäin valaisevasta vastauksesta. Täytyy lähteä kokeilemaan. Piti tai ei niin sitten sen ainakin näkee mikä on vaikutus/ero.

vsariola
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja vsariola » Ti Elo 16, 2011 10:09 am

Noh,

Aikoinaan kyselin HSY:n vedeltä Otaniemen vedestä tietoja, ja sain tällaisia vastauksia, jos niistä on jollekulle jotain hyötyä. Ensin vastaukset ja niiden alla kysymykset:

1) Vesi tulee Otaniemeen Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitokselta.
2) Dämmanin vedenpuhdistuslaitoksella joudutaan käyttämään enemmän kalkkia kuin muilla laitoksilla. Kalkki lisää veden kovuutta. Alkaliteetin nostaminen lisää myös kovuutta, siksi alkaliteetti on alhaisempi.
3) Otaniemen vedessä on kalsiumia n. 20 mg/l ja magnesiumia n. 2 mg/l.

**

Heippa, Pitäisi saada tietää muutama asia Otaniemen vedestä:

1) Katselin sivua http://www.hsy.fi/vesi/palvelut/juomave ... dulla.aspx
Mistä Otaniemen vesi tulee (Pitkäkoski, vanhakaupunki vai Dämman)?
2) Huomasin, että Dämman poikkeaa selkeästi alkaliteetiltaan (pienempi), mutta veden kovuus on suurempi. Mistä ero johtuu?
3) Onko heittää mitään arviota kalsium tai magnesium pitoisuuksista Otaniemessä?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Elo 16, 2011 15:46 pm

Minä selvittelin Tampereen tilannetta. Netissä on vain seuraavat tiedot, joista on hyvin vähän hyötyä meille:
http://www.tampere.fi/vesi/toiminta/tal ... laatu.html

Tampereen Veden labrasta sain käyttökelpoisen taulukon Itä- ja Länsi-Tampereen vesien pitoisuuksien vaihteluvälistä. Tarkkoja arvoja verkoston eri osista on vaikea arvioida, koska saamani tiedot ovat laitoksilta lähtevien vesien arvoja ja eri vesien sekoittumisen suhdetta ei kuulemma tiedetä.

En kuitenkaan saanut lupaa julkaista arvoja täällä tai muualla netissä. :sadtoo: Lupasivat kuitenkin lokakuussa yrittää päivittää nämä tiedot myös nettisivuilleen. Siihen asti kiinnostuneet kyselkööt minulta privana.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Tammi 03, 2012 14:11 pm

Tulipahan sitten kokeiltua. heitin sellaiset 10-15 g n.35 litran vesimäärään, josta n. 24 litraa päätyi keittoon. Lopuksi jouduin tosin vielä lisäämään käsittelemätöntä vettä n. 4 litraa, kokonaismäärän noustessa 21 litraan.. :)

Minkälaisia vaikutuksia noilla suoloilla on sitten tuohon makuun? Luuletteko että niitä voi laittaa liikaa.. kun alkoi jälkeenpäin vähän mietityttää.. ?

Olut on nyt käymässä ja ainakin keiton jälkeen maistui ihan lupaavalta, ehkä vähän pehmeämpi kuin ilman suoloja.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Tammi 03, 2012 14:48 pm

Magnesium ja etenkin kalsium laskevat veden pH:ta, sulfaatti korostaa katkerohumalointia ja siten vaikuttaa makuun. Kaikkia aineita voi laittaa liikaa, paitsi aromihumalaa. ;) En kuitenkaan usko että noilla grammamäärillä vielä övereitä vedetään.

Kloridia pidetään makua pehmentävänä ja pyöristävänä, mutta sitähän ei joukossa varmaankaan ole.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Ma Huhti 10, 2017 15:47 pm

Tommonen palvelu olis Tampereen Vedellä tänä päivänä. Näkee kaupunginosittain tuon vedenlaadun.

https://vellamo.tampere.fi

Palaa sivulle “Sokerit ja muut "lisä"aineet”