Sadot 2010

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

Ninkasi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Savo
18 tai yli: Olen

Sadot 2010

ViestiKirjoittaja Ninkasi » Ke Elo 25, 2010 20:00 pm

Mallia ketjuun otettu viimevuotisesta; aiheena siis foorumilaisten 2010-syksyn humalasadot.

Oma satoni:
30-lukulaisesta tuntemattomasta "jalohumalastani" (kaksi puskaa) sain 147g kuivattuja käpyjä. Sangen tyytyväinen! :cheers1:
80-lukulaisesta tuntemattomasta humalastani (yksi puska) sain ainoastaan 22g kuivattuja käpyjä. Ei mokoma oikein tykännyt kuivista keleistä eikä halunnut kiivetä kunnolla.
Vielä mahdollisesti tulee pikkuisen lisääkin, sillä humaloissa havaittavissa vielä pientä kukkimista.

Humalat ilmakuivasin muovisesta ikkunan hyttysverkosta tehdyssä häkissä pöytätuulettimen avulla pöyhien niitä aina muutaman kerran päivässä. Tähän meni pari-kolme päivää. Kun olivat kuivia laitoin kävyt minigrippeihin, puristin pusseista ilmat pois ja laitoin pakastimeen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Sadot 2010

ViestiKirjoittaja suorama » To Elo 26, 2010 7:28 am

Tänävuonna(kin) satoni jäi suht pieneksi. Ainostaaan "SuomiJalo" antoi 73g kuivia käpyjä vakuumipakattuun pakastukseen. Myyrät söivät viime vuotisen willameten lähes kokonan :(
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » To Elo 26, 2010 9:28 am

Itsellä tällä hetkellä yksi loistavasti kasvanut Cascade. Istutettu tänä keväänä. Satoa ei näytä tulevan vielä tälle kesälle.

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Pe Elo 27, 2010 16:24 pm

Joko olette korjannut satonne? Mun humalissa on kävyt vielä kiinni... :confus:

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » Su Elo 29, 2010 17:42 pm

Oma sato tuli korjattua:
-Tuntematon humala (3 köynnöstä) tuotti 160g, keräämättä jäi varmaan 100g koska olivat tosi ruskeita ja muuten epämuodostuneita(lehdet kasvaa keskeltä :O )

Humalan kerääminen tuli tosin opittua, eli kannattaa hommata hanskat ja sakset. Kävyt on tiukassa ja usein tahmaisia kuten humala muutenkin. Oli tosi vaikea löytää kaikkia käpyjä koska lehdet peittää ison osan.
Kasvatus vinkkinä suosittelen parin metrin parruja seinää vasten kiipeämisalustaksi, ne kun saa sitten käännettyä toiseen suuntaa sadonkorjuuta varten.

Make
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Make » Ma Elo 30, 2010 16:11 pm

Satoa ei omista humalista vielä tullut koska istutettiinkin vasta keväällä. Willamette, Magnum sekä Cascade ovat kyllä kasvaneet hurjan hyvin. Jos talvesta selviävät niin voisi vaikka muutaman gramman saada.
Koskas muilla on ensimmäinen sato tullut?
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Elo 30, 2010 20:03 pm

kävin tänään saaressa katsomassa paria humalaa, oli vasta kukkimassa ( oli paljon ) Saas nähdä ehtiikö kävyiksi ja kypsyä. Merivesi vielä +16 °c et ei ihan heti talvikaan vielä tule. Voisko olla syynä turhan raju "vegetatiivinen kausi" eli kasvoi hurjasti pituutta kesällä. Pitänee tutustua hoitoon. Lajikkeet on jotain vanhoja suomalaisia, saatu lahjaksi ja hankittu taimitarhalta.

Kauan menee kukasta kävyksi noin abauttiarallaa ?
Jos sais Terran reissullansa

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ti Elo 31, 2010 12:39 pm

Aika myöhäistä, omat on ollut käpyinä jo heinäkuun alusta. Ei kai kyseessä vain ole hedekukinto? Itse en ole nähnyt humallassa varsinaisia kukkia vaan enemmänkin tuollaisia kävyn alkuja, tosin empä ole seurannut. Alla linki jonka perusteella saattaa erottaa hede ja emi kukinnon.
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/humala

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Elo 31, 2010 13:19 pm

Viime vuonna teki jokusen kävyn. Löyty vasta keväällä, en tosin katellu loppusyksystä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Elo 31, 2010 13:39 pm

Omat humalat on ensin tehnyt sellaisia karvapalloja jotka vähitellen muuttuvat kävyiksi. Aikaa karvapallon ja kävyn muodostumisen välillä on ollit sellaiset 2 - 6 viikkoa, riippuen lajista. Tänävuonna tosin ei tullut oikein mitään. Kauhavalta tuotuun tuli 4 käpyä ja suomiJaloon mainittu 73g kuivattuna. Muihin ei tullut mitään. Osa on vasta nyt aloittanut kovan kasvun taivasta kohti. Pitänee parantaa noiden oloja.
SuomiJalon kohdalla karvapallosta käpyyn meni sellaiset 2 viikkoa ja se kukkikin jo kesäkuussa. Kauhavalainen teki kituliaaseen kasvustoonsa vasta heinäkuussa käpynsä mutta ei niidekään kasvussa kolmea viikkoa kauempaa mennyt.
Viime vuonna Willametellä meni kolmeviikkoa karvasta käpyyn ja Centennialilla kolme ja puoli tai neljä.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Elo 31, 2010 22:28 pm

Suklais kasvista muistelen kuulleeni että typpiannoitus pitisi lopettaa tetyssä vaheessa jott kukintokausi ( haluttu vaihe ) alkaisi / voimistuisi jne. ja kasvukausi uupuisi. "Kasvatti kolmessa kuussa liinat miehen korkuset" kalevala.
Tiedä häntää.

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » To Syys 02, 2010 17:40 pm

Heitin tossa just kuivaamani kävyt minigrip-pussiin. Tulikohan kuivattua päivä liian kauan, koska kun puristin ilmat pois pussista, kävyt "hajosivat" enemmän tai vähemmän?? :confus:

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Syys 02, 2010 22:29 pm

Tuol on jotain ohjeentynkää yankeetyyliin linkki osastolla. En oo ehtiny vielä tarkemmin tutustuu ( printattuun kasaan ) mut ehkei kande ostaa kirjana vaik halphalla saiski. Hyvä kasvatus opas vois olla gutaa ( google antaa jotain uk yliopistotutkimuksii, jos kirjautuu ).

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Su Syys 12, 2010 11:08 am

Kasvattaako kukaan saaressa tai meren rannikolla ja vielä elokuun lopussa kukki ? Kasvit vasta reilun vuoden ollu maassa.

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Joose » Ke Syys 15, 2010 20:39 pm

Omat humalat eivät tainneet ehtiä vielä tänä vuonna tekemään satoa. Pari viikkoa sitten kävin katsomassa, mutta ainakaan silloin ei vielä näkynyt käpyjä. Muuten olen kyllä tyytyväinen. Kolme kuudesta istutetusta lähti kasvamaan ja pituudeltaan ehtivät 5 metrin paikkeille. Ajattelin syksyllä käydä peittelemässä nuo havuilla ja toivottavasti selviävät ensimmäisestä talvesta kunnolla. Ensi vuonna tulee luultavasti hankittua lisää lajeja ja toivottavasti nuo alkavat jo tuottamaankin jotain.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » Pe Syys 17, 2010 19:07 pm

Omat humalani eivät taida tuntea vuodenaikoja... =) Magnumiin ja Cascadeen on näköjään ilmestynyt viime päivinä paljon pieniä kävyn alkuja. Humalat ovat istutettu keväällä ja alkoivat kovan kasvun vasta melko myöhään. Mielenkiintoista seurata miten nuo karvapallerot kehittyvät näin myöhään syksyllä. Paikka on suojaisa ja meren rannalla joten ei pakkanenkaan ihan heti ole kiusaamassa.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Syys 24, 2010 22:37 pm

Kävin tänään saaressa ( ei rantsua lähellä ). Humalissa oli hurjasti keskimäärin herneen kokoisia käpysiä. Pari riivin alas mutta tuoksu oli varsin "vihreä". Hartseja en havainnut vielä. Korkeutta n. 7-9m. Ehkä kasvoivat liikaa pituutta ja unohtivat käpysten teon.

MAKE missä päin sulla kasvit ( noin a-bauttiarallaa ) ?

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » La Syys 25, 2010 11:04 am

Kaljaasi kirjoitti:MAKE missä päin sulla kasvit ( noin a-bauttiarallaa ) ?

Uudessakaupungissa ollaan.
Kävin taas tuolla pihan perällä katsomassa humalia, "karvapallerot" ovat muuttumassa kävyiksi ja kasvusto on kauttaaltaan vielä tumman vihreää. Tosiasiahan taitaa olla ettei valon ja lämmön määrä ole enää sellainen että kävyistä mitään tulisi mutta mukavahan noita on seurata. =) Kyllähän tämä antaa osviittaa siitä että ensi kesänä voisi olla luvassa jo ihan kunnollisia käpyjä jos vaan selviävät talvesta.

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Joose » Pe Loka 01, 2010 20:26 pm

Nuo mun humalat olivat myös alkaneet puskea aika reilusti käpyjä, mutta eivät luultavasti ehdi kypsymään ennen pakkasia. En kyllä odottanutkaan ensimmäisenä vuonna mitään satoa, mutta toivottavasti ensi vuonna pääsisi jo tekemään edes pienen koe-erän omilla humaloilla. Jos porukkaa kiinnostaa, niin miten olisi jonkinlainen humalapankki? Voitaisiin kasata tänne foorumille ketju, jossa voisi ilmoitella mitä juuria/pistokkaita olisi vaihdossa ja mitä kaipaisi. Ainakin itselläni olisi kiinnostusta tuollaiseen, kun käytännössä lähes kaikki humalan juuret ovat tilaustavaraa jostain nettikaupasta.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » La Loka 23, 2010 12:51 pm

Magnum ja Cascade tekivät molemmat parisenttiset kävyt ja varsinkin Magnumin kävyissä oli sormien välissä hierottuna selvä humalan aromi.
Ensimmäisen vuoden hyvä kasvu lupailisi ensivuodelle mahdollisuuksia jo jopa pieneen satoon. Nyt taitaa olla parasta että leikkaa tämän vuoden kasvut pois ja peittäisi juuret vaikka isolla lehtikasalla. :)

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”