Rhizomes (suomi)

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

Kalle
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Rhizomes (suomi)

ViestiKirjoittaja Kalle » To Touko 16, 2013 21:49 pm

Neurosis kirjoitti:Onkos miehillä alkaneet jo humalat puskemaan maan alta?
Mitäs humalia Kalle tilasit tuolta Eickelmannilta? Miten ovat pärjäilleet?

Perleä ja Spalter Selectiä tilasin, kolme taimea molempia. Muutamia pieniä versoja näkyi viime kesänä. Tarkastin viimeksi tilanteen vapun tienoilla eikä oikein näkynyt tämän vuoden kasvuja vielä. Toivon, että kasvoivat alaspäin viime vuoden ja ehkä tänä vuonna näkyisi pinnallakin vähän enemmän.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Touko 19, 2013 23:10 pm

Nyt mennään hieman asian viereen eli off-topicin puolelle. Tämä jaksaa kuitenkin ilahduttaa joka kerta vastaan tullessaan ja on tärkeä tieto kaikille tilallisille.

Voimassaolevan lainsäädännön mukaan jokaisessa talossa pitää olla varsin massiivinen humalisto. Jos näin ei ole asian laita, saa nimismies antaa sakkoa taalerin per vuosi. Alla kyseinen lainkohta.

1.1.1734/2 Rakennuskaari

7 luku
Miten humalisto on istutettava ja kunnossa pidettävä
1 §

Jokaisessa talossa pitää olla humalisto, ja istuttakoon talonpoika joka vuosi hyviä juuria neljänkymmenen salon varalle, kunnes näitä tulee kaksisataa kokonaiseen taloon. Joka ei sitä tee, vetäköön sakkoa kultakin vuodelta [talarin], ja istuttakoon kuitenkin niinkuin on sanottu, jollei havaita, että humalistoa ei voi siihen istuttaa taikka siinä voimassa pitää.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340002000

Eli nyt kaikki kipin kapin juurakoita metsästämään!

Punkero
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Punkero » La Maalis 29, 2014 17:20 pm

Terve,

hiljaistahan täällä on vuodenpäivät ollut, herätellään nyt. Kasvatuskausi on aluillaan ja etsiskelen humalia. Lajikkeella ei ole niinkään väliä, vaikkakin olutlajikkeet olisivat suotavia, sillä suunnittelen humalan kasvattamista oluen valmistukseen. Lieköhän kellään juuria tahi taimia meikäläisen tarpeisiin?

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » La Maalis 29, 2014 19:30 pm

Multa saa, jahka metrinen hanki kerkee sulaa pois. Mielellään ottaisin vaihdossa jotain toista humalaa. Eli Kuusumulaista maatiaista tarjolla.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Huhti 01, 2014 10:36 am

Jos tänä vuonna joltain liikenee juurakonpätkiä niin niistä voisin vähän maksaakkin.

Jotain hyvää maatiaislajiketta, ehkä jotain EKG:tä/fugglea ja jotain jenkkilajiketta olis kiva saada. Mahottomia ei kuitenkaan kun sen verran suuria operaatioita tuolla pihalla vielä myllätään.

viltsi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja viltsi » La Touko 03, 2014 11:46 am

Jos jollain olisi tarjota juurena/taimena jotain satoa tuottavaa suomalaista maatiaislajiketta, niin olisin erittäin kiitollinen. Postituskulut tietysti maksan ja vaihdossa voin tarjota näitä juuri Saksasta tilaamiani lajikkeita: Merkur, Northern Brewer, Hallertauer (mittelfrüh), Saphir, kunhan ovat kasvaneet monistettaviin mittoihin. Mikäli ne nyt ylipäätään viihtyvät näillä leveysasteilla.
Viimeksi muokannut viltsi, Ma Touko 05, 2014 20:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Touko 03, 2014 14:09 pm

Muuten kyllä mutta itse juuri vaihdoin parempaan paikkaan eikä ole mitään takeita kasvaako, toisessa purkissa 3 sentin parsamainen mikä ei ole yli viikkoon kasvanut ollenkaan kun ilmat kylmeni.

Jotain kanta-hämäläisen perinnemaiseman maatiaislajiketta ehkä jopa 20-luvulta tai ennen, jos kasvaa niin nimeän sen "Mommila"... :nauru:
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

viltsi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja viltsi » Ke Touko 21, 2014 16:14 pm

Löysin eilen illalla lähiömetsästä tutun näköisen köynnöskasvin, näyttääkö tämä muidenkin silmään humalalta?

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Touko 21, 2014 17:53 pm

Muuten kyllä mutta varsi näyttää turhan paksulta ja sileältä, oliko siinä sellaista karheutta jos sormella kokeilit ja tahmeutta että kiipee ylös helposti? Aika pitkälle oli jo kasvanut jos oli humalaa...

viltsi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja viltsi » Ke Touko 21, 2014 18:48 pm

Joo kuvasta ei näy, mutta varsi oli karhea ja siis täynnä semmosia humalamaisia "karvoja". Tässä vielä yksi kuva, josta erottuu varsi paremmin. Hauskasti muutama latva oli lähtenyt pareittain kiipeämään ylös, mutta ne mitkä eivät saaneet tukea mistään menivät maata myöten. Revin siitä pienen kärsineen sivujuuren irti, josta kasvava varsi oli melkein katki, nyt se nuokkuu tuolla ikkunalaudalla. Jos tuota ei kuvien perusteella tyrmätä epähumalaksi, niin käyn varmaan ottamassa siitä joko pistokkaita tai kaivan ison sivujuuren irti ja laitan ruukkuun.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Touko 21, 2014 19:14 pm

No jos on humalaa niin kannattaa käydä sitten tarkkailemassa josko käpyjä alkaa näkymään ja keräämään sitten sato. Ja ottaa osa talteen omaan paikkaan kasvamaan.

Tosin aika saman näköistä paksuvartista itse kaivoin ylös ja laitoin parempaan paikkaan viime vuonna kasvamaan, emäntä sanoi että ei toi mitään humalaa ole tolvana.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ke Touko 21, 2014 21:17 pm

Paljon porukalla on nyt varsien pituus? Mietin et oonko aikataulussa vai kenties jäljessä :D

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Touko 21, 2014 22:47 pm

Pisin ehkä 10-15cm.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Touko 21, 2014 22:59 pm

Pääsiäisenä äidiltä saadusta juurenpätkästä on nyt kasvanut reilun metrin verran vartta. Tosin olen esikasvattanut sisällä, niin ei ehkä täysin vertailukelpoinen :) Humalan alkuperä tuntematon, luultavasti joku vanha maatiaislajike.
"Ihan hyvää"

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Touko 24, 2014 19:25 pm

Janakkalan ja Mommilan rajoilla hiekkatien varrella on maalaistalo jonka aitan seinustalla oli hitosti humalaa ja käpyä viime kesänä. Piruttain lähdin ilta-ajelulle katsomaan missä vaiheessa on - näkyjään oli 4 heinäseivästä seinää vasten ja yhdessä niissä jo melkein miehen mittainen köynnös. Voi olla että joku harrastaja asuu siellä...

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Heinä 02, 2014 8:50 am

Nyt heinäkuun alussa omista pisin verso on otsaan asti ylettyvä, lyhin ehkä vyötäröön. Olisi kiva saada heinäkuussa lämpöä ja aurinkoa, hyvin kasvoi mutta muutama viikko sitten kun kylmät ilmat alkoi niin tyrehtyi melko totaalisesti. Nurmikkokaan ole paljoa kasvanut vaikka satanut onkin.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Su Heinä 06, 2014 12:30 pm

Minulla on vanhan vadelmapenkin poisraivaus edessä, ja ajattelin että jos jollain olisi jotain humalaa myydä/antaa, niin mielelläni kokeilisin. Asun Vantaalla, mutta kait ne postissakin kulkee? Eihän niistä mitään satoa ehdi, mutta hyvin ehtisivät vielä juurtua ennen syksyä.

Tomu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Naantali

ViestiKirjoittaja Tomu » Ti Maalis 10, 2015 9:25 am

Olisin kiinnostunut ottamaan vastaan humalan alkuja jos joltakulta liikenee, Mielellään vaikka jotain suomalaista maatiaislajiketta. Voin vaikka vähän vaivanpalkkaakin maksaa..

zimpel
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja zimpel » Ma Maalis 16, 2015 21:16 pm

Moi!
eka viesti, terve kaikille. olisin myös hyvin kiinnostunut ostamaan/vastaanottamaan ilmaiseksi humalaa. juurakkoa tai juurenpätkän. kaikki naarakset kelpaa!

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Huhti 10, 2015 13:30 pm

Jashos.

Ilmeisesti juurakonostokausi meni taas ohitte. Hemmetti. Eikä lumikaan oo vielä lähteny.

Saako jostain vielä juurakoita ja miten pohjosemman immeiset ovat hoitaneet tän eteläisemmän vyöhykkeen supply-ongelman? Jossain ruukuissa/kellareissa?

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”