Suomessa käpyjä tuottavat humalat

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

VPM
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Torppi
18 tai yli: Olen

Suomessa käpyjä tuottavat humalat

ViestiKirjoittaja VPM » Ma Elo 21, 2017 11:18 am

Täällä on vuosia poristu eri humalalajikkeiden kasvatuksesta, mutta miten on kasvattajilla käynyt, onko joku ulkkarihumala tuottanut käpyjä? Onko siihen tullut makua? Jos on, niin kerro lajike ja mistä ostit, oliko kasvupaikka etelään vai länteen, lannoititko kanan paskalla vai millä ja oliko kasvatuksessa muuta huomionarvoista.

Istuttamisasiaa kiinnostaa myös. Onko tosiaan niin, että syksyllä istutettu pistokas selviää ja tuottaa jo seuraavana kesänä paremmin, kuin jos vasta keväällä istuttaa?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Suomessa käpyjä tuottavat humalat

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Elo 21, 2017 12:06 pm

Ainakin omat ovat kasvaneet (jotenkuten), mutta käpyä ei ole vielä toisen vuoden jälkeen tullut ja muutenkin aika kitukasvuista toimintaa. Osa ongelmaa on että versot puhkeavat niin myöhään (kesäkuussa) ja kasvukausi jää aika lyhkäseksi. Paikankin pitäisi olla ihan jees, suojainen ja aurinkoinen.

EKG - elossa, noin 40cm nysä tänä vuonna. Viime vuonna kasvoi reilu metriseksi.
Fuggles - kuoli ekan kesän jälkeen.Viime vuonna noin 60cm.
Cascade - 40cm nysä tänä vuonna. Viime vuonna kerkesi tulla noin metrinen.

Näin Oulun korkeudella.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Elo 23, 2017 17:11 pm

Itsellä Tampereella taimilaarista 2006 tilatut Hallertau tradition,viime kesänä ei vielä tuottaneet lainkaan käpyjä,mutta nyt tänävuonna näyttäs tulevan kolmeen viidestä aikas hyvinkin,kahdessa alkujaankin pienessä taimessakin on todella pieniä alkuja mutta ne ei kyllä tänäkesänä ehdi täyteteen kokoonsa,mutta tosiaan noi 3 niin on aikashyvät mahdollisuudet että saa omista humalista ensimmäiset oluet,kävyt koolta tällähetkellä noin 5-10mm,
kuvia koitan laitella tänne huomenna jos taas muistaa.
Lannoitukseen käytetty ihan perus puutarhan yleislannoitetta,tota kanan paskaahan monet suosittelee,mutta ainakaan itse en sitä viitsi "haistella" kun pihan grillikatos on siinä humalien vieressä,menee vaan äkkiä ruoka ja juoma halut siinä hajussa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Marras 27, 2017 16:56 pm

Eipä ehtiny kuitenkaan nuo kasvamaan poimintakuntoon,no toivotaan että ensikesä olisi suotusampi humalien suhteen,ja mikäli jollain olisi tässä tampereen alueella vaikka jotain maatiais humalaa niin mielelläni ottasin parit pistokkaat kokeeksi kevällä.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ma Marras 27, 2017 20:14 pm

Itseäkin kiinnostaisi kovasti koittaa kasvattaa humalaa. Tosin kerrostaloasujana kasvupaikka olisi parveke... Kasvaisikohan monivuotisena ruukussa?

mursu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Marras 27, 2017 23:03 pm

Pintapuolisesti tuota tutkineena luulen että se voi jonkun aikaa kasvaa ruukussa mutta ei välttämättä niin kauan että satoa alkaisi kunnolla tulla. Täysikasvuisella humalalla on monen metrin juuri joka ei varmasti oikein mihinkään ruukkuun sovi ja se on myös talvehtimisen kannalta tärkeä. Juuria tulisi suojata kovimmalta pakkaselta etenkin ruukussa. Jos sen veisi varren lakastuttua kellariin tms. tai merkittävästi eristäisi ruukkua niin ehkä johonkin kokoon asti? Sopivassa kasvihuoneessa maahan istutettuna se voisi toimia jolloin pystyisi hieman suojaamaan keväthallalta ja pidentämään kasvukautta sadon saamiseksi, ehkä.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Marras 28, 2017 0:04 am

Juu humala varmastikin kuolee, kun ruukku pamahtaa umpijäähän. Pitää koittaa varovaisesti ehdottaa vanhempien omakotitalon nurkalle :D

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Marras 28, 2017 8:43 am

eikös joku nimenomaan jossain isommassa ruukussa/betonisoikossa kasvattanut humalia parvekkeella,ja yhtälailla se "luonnon"maa vetää jäähän.
jos ei muuta niin hommaa vaikka sellasen 90L betonin sekotus astian ja tekee ympärille vesivanerista kehyksen ja täyttää sen välin esm uretaanilla ?
tollaseen mahtus jo 2-3 taimea.

mursu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Marras 28, 2017 9:28 am

Tuon mukaankin homma on mahdollista, mutta kasvu ja sato vähäisempää kuin maassa ja se voi tehdä myös hommasta ääriolosuhteissa haastavampaa. Kannattaa siis kokeilla niin asia selviää. Sinänsä kasvit eivät vain jäädy nollassa ja sula keväällä vaan kasvista riippuen niillä on paljon erilaisia systeemejä joilla ne sopeutuvat kylmään ja minimoivat esimerkiksi pakkasen ja mahdollisen jäätymisen aiheuttamia vaurioita solujen tasolla. Parvekkeella tuottoisuuteen vaikuttaa varmasti myös partsin suunta ja siten valon määrä.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Marras 28, 2017 12:05 pm

Tero_perkele kirjoitti:eikös joku nimenomaan jossain isommassa ruukussa/betonisoikossa kasvattanut humalia parvekkeella,ja yhtälailla se "luonnon"maa vetää jäähän.
jos ei muuta niin hommaa vaikka sellasen 90L betonin sekotus astian ja tekee ympärille vesivanerista kehyksen ja täyttää sen välin esm uretaanilla ?
tollaseen mahtus jo 2-3 taimea.

Mutta on siinä varmaan se ero, että maa ei taida routia pariin metriin, mutta tollanen ruukku menee takuulla ajan kanssa umpijäähän oli uretaania tai ei.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Marras 28, 2017 12:52 pm

eipä ne humalan juuretkaan siellä 2m syvällä ole ;-)

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Marras 28, 2017 14:02 pm

mursu kirjoitti:Täysikasvuisella humalalla on monen metrin juuri joka ei varmasti oikein mihinkään ruukkuun sovi ja se on myös talvehtimisen kannalta tärkeä.

Mursun postauksen perusteella heitin :) Eihän ne tietty varmaan suoraan alaspäin kasva :) Pitää tutkia asiaa lisää... Postailen vaikka tänne sitten mitä löydän.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Marras 28, 2017 14:53 pm

Ja periaatteessa voi sanoa että noi mulla olevat humalat on myös "Purkissa" kun tuo kasvualue johon ne laitoin on noin 50cm syvä 60cm leveä ja noin 2.5m pitkä ja eristekangas on jokapuolella,lähinnä sen takia kun maaperä on ihan pelkkää savea ympärillä.
Joten kaiken järjen mukaan ei pitäs olla mitään estettä laittaa niitä esim just sellaseen isoon betonin sekotus astitaan ,kunhan muistaa tehdä sinne pohjaan muutan reijä että se ylimääräinen vesi pääsee sieltä pois

ps.tuossa omassa "purkissa" on salaojaputki pohjalla joka johtaa sitten sen ylimääräisen veten suoraan viemäriin.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Marras 28, 2017 19:00 pm

Minulta sais tulla hakemaan sastamalasta 100 vuotias porvoolais humala ja kauvatsalais humala muuton vuoksi.Ovat maassa mutta saa helposti kun ei vielä jäässä.Porvoolaiseen tuli jo käpyjä tänä vuonna.Muutama olut vois tuoda maistiaiseksi.Muutto suunnitteilla utsjoelle.Pieni varaus että jos tuun takas joskus sais juuren palan :)On myös magnum,cascade,tetnanger eivät kerenneet tehdä käpyjä.viestit yv.nä
RDWHAHB

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”