Humalan kasvatus parvekkeella

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

AtteJ
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen
Viesti:

Humalan kasvatus parvekkeella

ViestiKirjoittaja AtteJ » Ma Touko 29, 2017 17:37 pm

Olen tässä kesän alkaessa alkanut istuttelemaan kerrostaloasuntoni parvekkeelle kaikenmoisia kasveja ja aloin miettimään, että olisiko mahdollista kasvattaa myös humalaa parvekkeella. Jos hankin tarpeeksi ison ruukun ja jonkinlaisen puuritilätuen ja leikkaan humalaa sopivamman pituiseksi jos se meinaa kasvaa liian pitkäksi. Eli onko se mahdollista?

Simpukka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

Re: Humalan kasvatus parvekkeella

ViestiKirjoittaja Simpukka » Ma Kesä 19, 2017 13:10 pm

Uskoisin että teoriassa mahdollista. Jos humala viihtyy niin se tosin humahtaa äkkiä sen 5m+ pituiseksi, mutta jos esim ohjaat sen siksakkia ritilää pitkin niin mikäs siinä. En tiedä miten paljon ottaa nokkinsa jos lähtee leikkelemään. Taitaa kävyt kuitenkin kasvaa aika ylös latvaan.... Uskoisin että aurinkoa kaipaa paljon ja kastelua+ lannoitusta.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Humalan kasvatus parvekkeella

ViestiKirjoittaja cob » Ti Kesä 20, 2017 8:21 am

Ihan omien kokemusten pohjalta, humala tarvii aika runsaasti multaa juurille. Meillä se ei meinannut viihtyä etelän puolen pihalla koska maaperä oli savea/hiekkaa jonka päälle oli kärrätty vain ohut kerros multaa. Kyllä ne lopulta kasvoivat, mutta kesti aika kauan että saivat riittävän ison juurakon tukemaan kasvua. Lisäksi täällä pohjoisempana kasvu starttasi melko myöhään, eli ne olivat vasta loppukesästä riittävä näköeste (jonka takia ne terassin päätyyn istutettiin). Yhtään käpyä ei tullut, nyt tilalla on jo muita kasveja. Jyväskylän korkeudella saattaa toimia paremmin.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”