Alpha -arvot ?

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

Pastori
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Keski-Suomi
18 tai yli: Olen

Alpha -arvot ?

ViestiKirjoittaja Pastori » Pe Touko 15, 2009 10:40 am

Jos ymmärsin oikein, humalien alpha-pitoisuudet vaihtelevat vuosittain riippuen esim. kasvukaudesta, sateista yms.

Miten ton pystys sitten varmistamaan omasta sadosta ? Kokeilemalla ?
Meinaan, jos vaikka tuo eroavaisuus on kovinkin suurta, niin sillä on jo merkitystä lopputulokseenkin

Syksyllä meinasin korjata pihalla olevasta humalasta sadon pois, josta oikeestaan ko. asia alkoikin askarruttamaan. Ja jos joskus saa satoa näistä jalohumalista niin sama probleema lienee siinä edessä...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Alpha -arvot ?

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Touko 15, 2009 12:29 pm

Itse olen ajatellut homman näin.
Humalilla on jonkinmoinen tyypillinen alfahappopitoisuus. Eli otan aluksi keskiarvon ja lasken keitokseni IBUt sillä. Jos keitos tulee liian katkeraksi nostan arviotani ja jos taas katkeroa on liian vähän lasken arviotani.

Pari esimerkkiä.
Omasta taulukostani näen, että Centennialin alfojen arvo on vaihdellut 9,5 ja 11,5% välillä kaupallisissa sadoissa. No, näiden lukemien keskiarvo on 10,5%.
Willamette taas näyttäää taulukon mukaan alfojen vaihtelu väliksi 4 - 6% joten keskiarvo on 5%.
Äkkiä ajateltuna nämä arvot ovat ihan käypäsiä ensimmäiseen keittoon. Jonka perusteella voi sitten arvioida tarvitseeko tehdä muutoksia.

Huomioitavaa.
Kun keräät itse humalasi, on todennäköistä, että käpyyn jää enemmän tehoaineita kuin kaupallisesti kerätyissä. Perustuu siihen, että koneellinen keräys ei ole yhtä hellävaraista.
Usein vaihteluvälit ei ole kauhean isoja. Poikkeuksiakin on.
Kerätyt humalat kannattaa pakata vakuumiin ja säilöä pakkasessa.
Omista humalista kehittyy ajanmyötä tuntemus jonka perusteella osaa arvioida suuntaa antavia arvoja aika nopsaankin (uskon näin).
Tuntemattomien humalien kohdalla olen tehnyt niin, että käytän 5% ensimmäisessä keitossa aina. Teen pienehkön keiton.
Toisaalta vaikka tietäisikin eksaktin alfahappo pitoisuuden, ei voi olla varma paljonko oikeasti sai liukenemaan vierteeseensä.
Aromit ja Flavorit on myös tärkeitä ei pelkkä katkeruus.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Joose » Pe Touko 15, 2009 14:44 pm

Käsittääkseni alfahappopitoisuudet jäävät Suomessa melko mataliksi valoisten öiden takia. Mitään omakohtaista kokemusta tästä ei ole, koska ensimmäiset humalan juuret menivät vajaa kuukausi sitten maahan. Jos noista nyt joskus tulee satoa, niin olen ajatellut käyttäväni sitä lähinnä aromihumalointiin. Muutenkin oma oluenvalmistus on aika suurpiirteistä eikä muutama IBU suuntaan tai toiseen haittaa mitään.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Touko 17, 2009 9:22 am

Käsittääkseni kellään ei ole omakohtaisia kokemuksia (ainakaan kukaan ei ole aiheesta kirjoittanut kuin arvailuja). Minäkin luin yhden kirjoituksen jossa varmana tietona sanottiin ettei Suomessa kannata humalaa kasvattaa maustemielessä (mutta tälläkään kirjoittajalla ei ollut minkäänlaista omakohtaista kokemusta aiheesta. On ilmeisesti vain näin päätellyt). Mutta jos historiaan katsoo, on suomessa kasvatettu humalaa vientiin asti. Tosin sen aikaisista happopitoisuuksista ei ole tietoa. Eikä sen kummemmin mistään muustakaan, mutta kelvannut se on ja jopa hyvänä pidetty.
Toisaalta olen lukenut (kaupallisen)humalankasvatuksesta sellaista, että se nimenomaan tarvitsee valoista aikaa vähintään 15 tuntia päivä tai enemmän ja vähintään 120 päivää routavapaata aikaa. Toisaalta paras sato saadaan 35 - 55 leveysasteiden välissä (pohjoinen tai etelä), korkeus ei saisi ylittää 2134m merenpinnasta.
Toisaalta omat vähäiset kokemukset (Kauhavan humalat) viittaisivat juurikin korkeaan katkeroarvoon. Tosin kokemukset on vähäiset. Jatkossa osaamme sanoa paremmin, siis me jotka koitamme kasvattaa humalia Suomessa. :cheers1:

Ja periaatteessa humalan kaikki muut ominaisuudet on oikeastaan tärkeämpiä, eli flavori ja aromi. Jos näin ei olisi, olisihan silloin se ja sama mitä humalaa käyttää. =)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Touko 18, 2009 11:35 am

Löysin tuossa mielenkiintoista infoa alfa arvoista sadonkorjuun mm. suhteen.
Testilaboratorin kasvatuksessa oli kolme humalaa Aquila, Galena ja Willamette.
Aquilasta en löytänyt tarkempaa tietoa nopeasti mutta Gelena ja Willamette ovat molemmat aikaisia tai keskikautisia sadoiltaan.

Humalia oli kerätty 21.8, 4.9, 16.9 ja 2.10. Näistä sitten mitattiin alfahappojen osuus:

Laji ______| 21.8 | 04.9 | 16.9| 2.10 |
Aquila ____| 5,26 | 6,18 | 6,34| 7,73 |
Gelena____|11,93|11,85|14,62|12,78|
Willamette | 4,80 | 3,09| 4,74 | 3,63 |

Mitä myöhempi ajankohta keruussa sitä ruskeampia kävyt olivat ( ei ollenkaan 21.8; täysin ruskeita ja hajoamassa 2.10 ).
Huomioitavaa on tässä myös se, että näinkin pienien sadokorjuuhetken muutokset vaikuttavat näinkin paljon.

Aquila lienee myöhäinen lajike koska sen alfa-arvot kasvaa mitä myöhäisempi korjuu.
Galena on parhaimmillaan syyskuun puolenvälin aikaan ja sen ympärillä onkin suht "rajut" pudotukset.
Willamette onkin parhaimmillaan jo elokuun lopussa mutta melkein samaan päästään n. kuukautta myöhemmin vaikka välissä onkin "raju" pudotus.

Kuva haettu http://www.uvm.edu/~pass/perry/hopsres.html sivulta. Muutkin tiedot ja paljon muuta löytyy samasta paikasta.
Kuva

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Touko 18, 2009 12:11 pm

http://realbeer.com/hops/ASBC.html

Tuossa yksi linkki humalan ominaisuuksien selvittämiseksi. Äkkiseltään en rupea kotioloissa noita tekemään.

http://realbeer.com/hops

Löytyy muutakin mielenkiintoista.

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”