Suomen kasvuoloihin sopiva "jenkkihumala"

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

Hannu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: ESPOO
18 tai yli: Olen

Suomen kasvuoloihin sopiva "jenkkihumala"

ViestiKirjoittaja Hannu » To Huhti 21, 2016 15:49 pm

Tästä en ole löytänyt varsinaista keskustelua / infoa. Jotain tietoa löytyy mutta se on kovin hajallaan.

Mikä olisi sellainen kotimaan kasvuoloihin sopiva "close enough" -humala joka muistuttaisi jenkkilän sitruksisia ja greippiä antavia aromihumalia kuten Amarillo, Cascade, Citra?

Saksalaista perää olevaa Perleä on ainakin jossain määrin ollut tarjolla kotimaan taimitarhoilla. Omakohtaista kokemusta siitä ei ole. Saako Perlestä onnistuneen single hop jenkkityylisen apan? Kuvauksissa on aavistus sitrusta ja kukkaisuutta, mutta riittääkö se?

Japanilainen Sorachi Ace? Olisiko tämä sellainen japanilainen jenkkihumala joka kasvaisi Suomen lyhyessä kesässä?

Todellisuus voi olla myös sitä, että sellaista lajiketta ei ole eikä tule ennenkuin joku keksii risteyttää sopivista lajikkeista pohjolan olot kestävän superhumalan =)

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

Re: Suomen kasvuoloihin sopiva "jenkkihumala"

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » To Huhti 21, 2016 18:30 pm

Luultavasti monikin noista jenkkihumalista kasvaisi meillä Suomessa ilmaston puolesta. Kesän pituus voi tietysti vaikuttaa sadontuottoon ja näistä kasvukauden pituusvaatimuksista tuntuu olevan tosiaankin heikosti tietoa tarjolla. Suurempi ongelma mun mielestäni on se mistä saat taimimateriaalia. Esim. Amarillo on patentoitu lajike jota kasvattaa ainoastaan yks tuottaja jenkeissä ja samainen tuottaja omistaa myös oikeudet.

Ainakin Willinghamin taimistoilla Briteissä on Cascadea. http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop3.html

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » To Huhti 21, 2016 19:10 pm

puutarhatonttu kirjoitti:Luultavasti monikin noista jenkkihumalista kasvaisi meillä Suomessa ilmaston puolesta. Kesän pituus voi tietysti vaikuttaa sadontuottoon ja näistä kasvukauden pituusvaatimuksista tuntuu olevan tosiaankin heikosti tietoa tarjolla. Suurempi ongelma mun mielestäni on se mistä saat taimimateriaalia. Esim. Amarillo on patentoitu lajike jota kasvattaa ainoastaan yks tuottaja jenkeissä ja samainen tuottaja omistaa myös oikeudet.

Ainakin Willinghamin taimistoilla Briteissä on Cascadea. http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop3.html

Tämä on totta, hemmetin monissa noista jenkkiläisistä muotihumalista komeilee tm perässä. Joka meinaa juurikin sitä, ettei juurakkoja pääsääntöisesti saa juuri mistään käymättä pöllimässä niitä sopimuskasvattajalta. Cascadea tosiaan sai kanssa Eickelmanilta, yksi kasvamassakin jonka istutin viime vuonna. Ei kyllä tullut ainoatakaan käpyä, mutta se on enemmän sääntö kuin poikkeus ensimmäisenä vuonna. Cometia näytti saavan samasta paikkaa, se on aika kiva humala, joskin jokseenkin erilainen kuin nuo muodikkaammat lajikkeet. Luulisi myös kasvavan Suomen oloissa kun puoliksi villi lajike. Ajattelin ainakin yhden sellaisen laittaa kasvamaan Helsingissä kokeilumielessä kun saatiin kaupungilta lupa käyttää valopylväitä kasvatussalkoina yhdessä paikkaa.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » To Huhti 21, 2016 20:27 pm

Naali kirjoitti:Ajattelin ainakin yhden sellaisen laittaa kasvamaan Helsingissä kokeilumielessä kun saatiin kaupungilta lupa käyttää valopylväitä kasvatussalkoina yhdessä paikkaa.

:cheers2:

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”