Juurten istutukset 2009

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Juurten istutukset 2009

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Huhti 20, 2009 10:35 am

Laitoin maahan entisten seuraksi muutaman juuren lisää.

1. Kasvupaikka.
Cascade, Centennial, Willamette ja Nugget.
Joista tämän vuoden istutuksia Cascade ja Nugget.

2. Kasvupaikka.
Chinook, Horizon, Golding, Fuggle, Hallertauer ja Tettnanger.
Kaikki uusia tulokkaita.

Kuvia http://oluttehdas.blogspot.com/2009/04/ ... lasta.html
Tuolta.

Aiemmin on siis istutetu Centennial ja Willamette 08 (kevät)
Suomalainen "jalo"humala 08 (syksy)
Puutarhaliikkeestä ostettu nimetön humala 06? (syksy)
Kauhavalta sukulaisilta juurenpätkät 07 (syksy?).
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Juurten istutukset 2009

ViestiKirjoittaja Joose » Ma Huhti 20, 2009 14:29 pm

Miten nopeasti nuo tulivat perille? Kiinnostaisi laittaa muutama kokeilumielessä kasvamaan vanhempien kesämökille, mutta mietin että ehtivätkö vielä täksi kesäksi.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Huhti 20, 2009 19:00 pm

Viime kerralla, kun ei ollut pääsisäinen sekoittamassa, tulivat viidessä päivässä. Nyt taisi mennä peräti seitsemän päivää :D .

Tilasin siis http://www.ebrew.com mista

http://www.ebrew.com/beer/hop_rhizomes.htm

Mutta täytyy muistaa ettei kannata odottaa satoa ensimmäisenä vuonna. Juuret koittavat "kotiutua" ja kasvattaa juuristonsa talvehtimista varten. Kertovat, että kunnon satoa kannattaa odottaa vasta kolmannesta vuodesta eteenpäin. Siksi laitoin tuota juurrutushormonia istutuksen yhteydessä...

Olen myös suunnitellut, että... Voisin koittaa kasvattaa ensi vuodeksi muutaman kasvin... Leikkauksista... Edellyttää tietenkin, että leikattavaa on...

http://www.aussiehomebrewer.com/forum/i ... ntry344030

Jos tuo nyt näkyisi...

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ma Huhti 20, 2009 21:36 pm

Laitoin tuonne tilauksen. Ostoskoriin tarttui Cascade, Centennial ja Chinook. Jos nuo lähtevät hyvin, niin täytyy varmaan ottaa jossain välissä myös vähän muita kuin noita pelkkiä jenkkihumalia. Saksan ebayssa näytti myös olevan kohtalaisesti myynnissä noita.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Huhti 21, 2009 10:00 am

Eli kolme kovaa C:tä =)

Huomasithan valita hiukka halvemman kuljetuksen kuin ehdotettu?

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ti Huhti 21, 2009 12:32 pm

Tuli ehkä vähän saman tyylisiä valittua, mutta täytyy sitten lisäillä, jos tuo kokeilu onnistuu. IPA kokeiluissa menee niin reilusti aromihumalaa, että olisi hienoa, jos noilla pystyisi joskus korvaamaan edes osan kaupallisista. Tärkeämpinä puolina on kuitenkin harrastus ja se, että pääsisi kokeilemaan tehdä jotain tuoreista humalista. Otin halvemman kuljetuksen listalta. Tuli samalla tilattua kattilaan tuollainen bulkhead fitting (miksiköhän tuota pitäisi suomeksi kutsua).

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Huhti 21, 2009 13:39 pm

Itse olen ajatellut sillä lailla noiden humalien kanssa, että ei sillä ole niin väliä kuinka paljon alfahappoja niihin tulee. Muutenkaan kotikonstein en voi olla varma siitä millaiset katkerot aikaan saan. Ainahan voi laskeskella suuntaa antavia lukuja. Jos noista omistani nyt joskus satoa saan niin tulen käyttämään tyypillistä keskiarvoa laskelmissani ainakin aluksi. Jos osoittautuu, että laskelmat eivät suu tuntumalla anna oikeaa tulosta, lisätään tai lasketaan annostusta sen mukaan. Toisaalta humalat tulevat olemaan varovaisemmin kerättyjä kuin kaupalliset, ovat tuoreempia jne. Vakuumikonekin on jo olemassa. Saa siis pakattua hyvin.

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ma Huhti 27, 2009 19:24 pm

Juuret saapuivat tänään. Päällisin puolin näyttivät ihan hyviltä. En viitsinyt alkaa vielä aukomaan noita talouspaperikääreistään. Lisäsin vain tilkan vettä pusseihin ja laitoin jääkaappiin odottamaan. Maahan nuo olisi tarkoitus saada viikonloppuna.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Huhti 27, 2009 19:50 pm

Hyvä, hyvä. Muitakin jännäämässä kevään ihmeitä. Tarkastin juurikin "viljelykset" ja kaikista "vanhoista" löytyi alut. Joten Centennial ja Willamette ainakin talvehti OK. :D

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Su Touko 03, 2009 20:38 pm

Juuret menivät eilen maahan. Yritin katsella mahdollisimman aurinkoiset paikat ja laitoin kunnolla kompostimultaa kasvualustaksi. Toivottavasti edes joku lähtisi :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Touko 03, 2009 21:03 pm

Hienoa!
Arvaa tekeekö mieli kuopsuttaa välillä multaa ja katsoa joko jotain olisi nousemassä :nauru:
Willamette tekee jo ainakin kuusi paksua alkua. Centennial tuntuu tekevän useamman mutta ohkaisempia. Täytyy nyt miettiä josko niitä raaskisi raakata pois. Kun kuulemma 3-4(6) versoa olisi optimaalinen käpytuotannon osalta. Kauhavan tuonnissa alkaa olla jo pieniä lehtiä.

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ma Kesä 15, 2009 14:02 pm

Tuli vihdoin käytyä katsomassa noita. Centennial oli lähtenyt ja oli tällä hetkellä noin 30cm pitkä. Chinook ja Cascade eivät näyttäneet mitään elonmerkkejä joten kaivoin juuret ylös varovaisesti ja katsoin miltä näyttää. Chinook oli lahonnut eikä tule enää lähtemään. Cascadessa taas oli jonkinlaiset idut ja juuri näytti muutenkin ihan hyväkuntoiselta. Laitoin sen takaisin maahan. Toivottavasti lähtisi vielä kasvamaan.

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ma Kesä 22, 2009 11:11 am

Oli mukava yllätys odottamassa eilen aamulla. Mökillä olleiden vieraiden koirat olivat keksineet kaivaa Centennialin ylös. Juuri löytyi kohtalaisen hyväkuntoisena kuopan reunalta, mutta tuo suunnilleen puolen metrin mittaiseksi ehtinyt alku oli irti juuresta. Laitoin juuren uudestaan multaan ja laitoin myös tuon alkun sinne, mutta en oikein usko, että ainakaan alku selviäisi tuosta. Toivottavasti juuressa riittäisi voimia kasvattamaan uuden ja ehtisi ainakin sen verran voimistua, että selviäisi ensi talvesta. Vähän kyllä teki mieli valmistaa kiinalaista perinneruokaa juhannuskokon hiilloksella...

Pastori
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

ViestiKirjoittaja Pastori » Ma Kesä 22, 2009 14:20 pm

Voin kyllä kuvitella tunteen... Mistähän ihmeestä moisen keksineet ?!

Noh, eiköhän tuo nyt lähde vielä kasvavaan. Tuntuu olevan yllättävän sitkeitä. Ite tilailin kolme taimea Saksasta, joista yksi oli selkeästi ehtinyt kuivamaan. Toinenkin oli hiukan heikossa hapessa, mutta laitoin kaikki maahan (vaikka lehdet karisivat kuivana maahan). Nyt näyttäs, että kuivumisesta huolimatta lähtivät suosiolla kasvamaan ja uusia lehtiä + verson alkuja on jo reilusti.

Kolmas olikin sitten jo alkujaan hyvässä kunnossa ja onkin lähtenyt reiluun kasvuun.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Kesä 23, 2009 10:03 am

Joose, käy hakemassa vaikka Honkasen puutarhalta juurrutushormonia ja kastele sen kanssa ainakin sitä alkua.
Mulla on myös muutama Centennialin ja Willameten alku jos haluat laittaa varmuudenvuoksi rinnalle.

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ma Kesä 29, 2009 21:31 pm

Vähän rajoittaa tuo ~130 kilometrin välimatka kasvun seuraamista ja noista huolehtimista. Omalla rivitalotontilla ei vain ole mitään järkevää paikkaa kasvattaa humalaa, niin on pakko tehdä kompromisseja. Suorama: Jos on ylimääräisiä taimia, niin kiinnostaisi. Vastikkeeksi ei ole antaa sellaisia tällä hetkellä taimia, mutta ehkä tulevalta Belgia-Hollanti -reissulta voisi löytyä vaikka joku kiinnostava olut tai jotain :)

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ti Loka 06, 2009 15:18 pm

Laitetaanpa tänne pitkästä aikaa päivitystä. Pieleen meni tämän kauden osalta, mutta ensi kesänä sitten uusi yritys. Kolmesta istutetusta ainoastaan Centennial lähti kasvamaan. Chinookin juuri näytti alunperinkin huonolta ja lahosi täysin. Cascade taas näytti pitkään ihan hyvältä, mutta ei kuitenkaan lähtenyt kasvamaan. Centennial joutui ensin koirien kaivamaksi ja selvittyään tuosta onnistuivat remonttimiehet hoitelemaan loput. Saa nähdä jäikö juuri vielä sellaiseen kuntoon, että selviäisi talvesta, mutta odotukset eivät ole kovin korkealla.

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”