Humalan juuria ja tarhan perustus

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

aapokustaa
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pori
18 tai yli: Olen

Humalan juuria ja tarhan perustus

ViestiKirjoittaja aapokustaa » Ti Maalis 24, 2015 21:41 pm

Terve vaan kaikki

Olen satakuntalainen luomuviljelijä ja suunnitelmana on humalan kasvatus. AIkomuksenani olisi tehdä alkuun testejä ja hakea mukaan kaikkia halukkaita yhteistyökumppaneita, joilla on kokemusta humalan kasvattamisesta. Minulla on käytössäni erilaisia kasvupaikkoja ja maalajeja humalatarhan perustamista varten ja pyrkimys löytää luomuun sopivia lajikkeita ja menetelmiä.

Olen tutkinut humalankasvattamisen eri toimintatapoja ja kulttuureita ja tullut siihen tulokseen, että kysymys on maatalouden näköäkulmasta aika haastavasta hommasta. Erityisesti korjuu- ja käsittelylaitteet ovat kalliita ja pitkälle kehittyneitä, yhden viljelijän näkökulmasta saavuttamattomia. Toisaalta Suomessa ei viime aikoina ole yritetty laajamittaisempaa humalankasvattamista, mikä on kummallista pienpanimoiden ja olutharrastuksen vallatessa alaa. Ehkä nyt olisi aika.

Etsin siis juuria ainakin seuraavista kasveista: Cascade, Fuggle, Chinook, First gold, glacier, horizon, magnum, northern brewer, nugget, perle, willamette. Lisäksi kiinnostaa suomalaiset lajikkeet, ainakin nk. Suomijalo. Jos sinulla on ko. lajikkeita, niin ota yhteyttä.

Jos kiinnostaa tällainen prokkis, niin mukaan vaan!

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”