Humalatarhan perustus

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Mäntsälä
18 tai yli: Olen

Re: Humalatarhan perustus

ViestiKirjoittaja Pasi_K » Pe Huhti 29, 2016 15:14 pm

Kiljumies kirjoitti:Mietin tässä sitäkin että ei välttämättä ole kauden pituudesta hyötyä alkupäästä jos sadon kypsymisen laukaisee valoisan ja pimeän ajan suhde niinkuin käsittääkseni ainakin maissilla käy... On mulla vanhaa kotimaistakin kasvamassa, mutta se ei ole saman makuinen kuin cascade. Onko kellään hallussa jotain korkean alfahappopitoisuuden tuottavaa kotimaista lajiketta. Aina kun olen jotain aitan nurkalla kasvanutta kiljuun laittanut niin ne on ollut kyllä varsin mietoja katkeron osalta.

Ei varmaan semmoista ole olemassakaan kotimaisissa että lähelle cascaden makua pääsisi. Mietoja ne on alunperinkin, vähän tietty vuodet vaihtelee mutta mennään lähellä saaz hallertau akselia.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Huhti 29, 2016 16:47 pm

Meni taas vähän tajunnanvirta osastolle tuo lauserakenne... Eli tarkoitin sanoa että onko jotain semmoista lajiketta saatavilla joka suomessa tuottaisi satoa siten että sillä olisi pienpuuhastelussa merkitystä. Toisinsanoen muutaman kasvin tuotannosta muutama sata litraa esim. 30 ibu olutta. Cascadea ei varsinaisesti ollut enää takoitus kytkeä tähän korkeaan alfaan.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Huhti 29, 2016 19:31 pm

Northern brewerilaa kaiketi ainakin saa satoa kohtuuhyvin ja varmaan muitakin aikaisen sadon lajikkeita on. Toisaalta NB on hemmetin halpa humala ostettunakin.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Touko 01, 2016 13:55 pm

Näin kuvittelis että satoisat ja helpot on halpoja. Aikanaan käytin tuota northern breweriä miltei joka satsiin, en siksi että se olisi ollut mielestäni hyvää vaan kun hölmöyksissäni harrastusta aloittaessani ostin kilon pussin koska siinä luki että dual purpose -"täähän sopii kaikkeen eikä oo kallista".

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Su Touko 01, 2016 17:44 pm

Cascade,tetnanger,magnum ja Polaris pilkistää maan povesta.Tilasin myös tuota traditionaalia taimilaarista.Mutta aika pitkä on toimitus aika 20 PV Tilasin kyselyn jälkeen lupasivat ens viikolla lähettää.
RDWHAHB

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » Su Touko 01, 2016 21:01 pm

Pakko työntää näitä kuviä tänne kun innostus on tapissaan!
IMG_20160501_194738.jpg

Taimet kasvaa hirmu kyytiä ja tukikepeistä loppuu pituus...

IMG_20160501_204052.jpg

Nappasin metästä muutamia ohkaisia mäntyjä. Pitäisi vielä kuoria loput ja polttaa alaosat mustaksi.
Puutolpat lahoo katki aina siitä maanpinnan tasosta että siitä mustax.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Touko 02, 2016 7:26 am

Miten tapahtuu helpoiten taimen siirto kasvukepin ympäriltä tuollaiseen pysyvämpään salkoon? Ovat aika herkkiä ja harmihan se on jos metrinen taimi katkeaa. Sehän ei siitä enää kasva. Vai lyötkö vaan salon siihen viereen ja kasvi sitten jatkaa kulkuaan ajan myötä kohti salkoa? Silmäthän niillä kaiketi on =)

Brother
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Brother » Ma Touko 02, 2016 12:12 pm

Ajattelin istuttaa taimet niin että tukikeppi tulee salkoa vasten nojalleen. Siitähän on suunta vain ylöspäin, toivottavasti.

Jonkin verran laitan laitan "salkoja" myös narusta. Eli köysi pihapuiden väliin vaakaan ja siitä pudotetaan pystynarut alas.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Touko 06, 2016 10:52 am

Taimilaarin tradition humalat istutettu eilen.Hyvän kokoinen ruukku ja iso juuri näytti olevan.Monta vihreetä lähtöö pilkisti.Saa kivan humala seinämän.Hommasin ruskeeta painekyllästettyy 50x50.laitan 3-4 metrii korkeat salot tolppa jaloilla.
RDWHAHB

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Touko 06, 2016 15:31 pm

Eikös perinteinen tapa ole tervata tolppa maan pinnan kohdalta? Tosta polttamista en ennen ole kullut.... Mahtaako estää lahoamista?

Brother
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Brother » Pe Touko 06, 2016 16:55 pm

Kyllä se pinnan polttaminen toimii lahonsuojana aika hyvin. Se vähintään kaksinkertaistaa tolpan iän. Omat kokemukset perustuu aitatolppiin.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Touko 12, 2016 14:54 pm

Itelläkin alko pilkistellä ekat kärhet alkuviikosta. Fuggle oli kyseessä. Cascaden ja EKG:n juurakoista ei ole vielä elonmerkkejä näkynyt, mutta toivoa ei ole vielä menetetty.

Anyho tälle vuotta ei ole mitään odotuksia muuta kuin että selviäisivät hengissä. Jos ens vuonna Oulun korkeudella sais edes muutaman wethoppaukseen sopivan kävyn, niin olisin mitä tyytyväisin.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » To Touko 12, 2016 15:04 pm

Tetnanger,Cascade.Magnum ja Polaris jotain 10-15 cm.Vanhat puutarha liike humalat joihin tuli viime kesänä ekat kävyt n.50 cm.Pirkanmaalla.Tradition kanssa jotain 10cm.
RDWHAHB

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » La Touko 28, 2016 11:36 am

Styckel. Ei vieläkään eloa Cascadessa, mutta onneksi Fuggel ja EKG puskee vahvasti.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Su Touko 29, 2016 13:33 pm

Parvekehumala voi hyvin. Ylimmät lehdet ovat kooltaan n. kymmenkertaisia alimpiin verrattuna. Auringonvalo tekee ihmeitä. Humala on 30 litran käymisastiassa joka antaa hieman mittakaavaa.
Liitteet
20160528_084144.jpg

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Su Kesä 05, 2016 13:17 pm

No nyt Cascadekin alkoi pukata närettä pintaan. Fuggle alkaa olla puolimetrinen ja EKG:kin 30cm, joten hieman ollaan jälkijunassa jenkkirintamalla. Vaimo myös kivasti jyräs fugglen kakkoskärhen ylitte ruohonleikkurilla :D.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Su Kesä 05, 2016 14:41 pm

Jep täällä ollaan jo metrissä.Ja tuo liikkeen humala joka viime vuonna teki ensi kävyt on jo 2 metrissä
RDWHAHB

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Syys 23, 2016 9:47 am

Mites immeisten humalatarhat kehitty kesän aikana?

Yhtään käpyä ei odotetusti ilmaantunut vielä ekana vuonna, mutta aika kohtuullisesti versoa pukkasivat. Kaikilla taitaa olla useampi 1-2m näre. Varsinkin huomioiden, että vaimo aika huolella jyräs taimia kesän aikana ruohonleikkurilla.

Miten muuten hoidatte talvisäilytyksen? Meikällä on taimet aika suojaisessa paikassa, ja mietin että tartteeko nota mitenkään varsinaisesti peitellä.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Syys 23, 2016 11:06 am

Omat juurakot on lojuneet maassa ilman sen kummempia toimenpiteitä. Sitä en tiedä, onko parempia menetelmiä olemassa mutta aina ne on keväällä lähtenet kasvamaan :D

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Syys 23, 2016 14:29 pm

HenkkaM kirjoitti:Omat juurakot on lojuneet maassa ilman sen kummempia toimenpiteitä. Sitä en tiedä, onko parempia menetelmiä olemassa mutta aina ne on keväällä lähtenet kasvamaan :D

No mutta Mordorissahan on aina niin lämmintä että melkein toista satoa pukkaa talven aikana ;).

Mutta vitsit sivuten, oon nähäny jopa noista UK-jutuista että jotku kaivaa juurakot ylös ja esmes kellariin talveksi. Dunno miten sen tuon köynöksen kans kun ovat kuitenkin puuvartisia.

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”