Humalatarhan perustus

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Humalatarhan perustus

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Syys 08, 2014 11:46 am

Itse omia humalia sain poimittua 120 g. Ei sillä ihan vielä kuuhun mennä, mutta ehkäpä ensimmäisen vuoden sadoksi on kelpo. Ei käpyjä muodostunutkaan kuin yhteen salkoon. (Ainakaan toistaiseksi.)

Ensi vuonna kun alkavat kasvaa, niin narutan paremmin, laitan vaijerit tolpista maahan ja peitän pimennyskankaalla humalten juuret. Eipä tarvitse sitten rikkakasvien kanssa painia. Myös suunnittelen lannoituksen ensi vuodeksi.

Tuo uusi humalani näyttää tällä hetkellä hieman kärsineeltä, ei ole saanut varmastikaan vettä tarpeeksi enkä pääse sitä tarpeeksi usein kastelemaan. Pitää nyt vain toivoa että se sinnittelee vielä.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » La Syys 13, 2014 20:37 pm

Mistä lajikkeista siis saitte satoa asti?

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Syys 15, 2014 10:01 am

Satoa tähän asti on tullut "Northern Brewer" lajikkeesta. Perle on taasen kasvanut paremmin ja on rehevämpi. Vasta toisena vuonna tiedän että miten satoa alkaa muodostua.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Pe Syys 19, 2014 22:00 pm

Jes, itsellä samaista kanssa yksi taimi :) Toivoa siis on.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ti Tammi 12, 2016 20:11 pm

Tänään tuli postissa britanniasta tilatut viisi juurenpätkää. Mitäs luulette mikä olisi paras tapa säilöä ne kunnes maa on tarpeeksi sula istutukseen? Varmaan multiin ja johonkin viileään ettei lähde ennen aikojaan kasvamaan? Mikähän olisi sopiva lämpötila säilöä? Ja onnistuukohan istutus heti kun routa antaa myöten vai olisiko maan ensin syytä antaa lämmetä?

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Ke Tammi 13, 2016 18:10 pm

Joo, multiin pitää laittaa, ei kuitenkaan mielellään tiiviiseen muovipussiin, vähän sais ilma vaihtua. Tai oikeastaan tollanen lannoittamaton kasvuturve saattais olla paras, mutta tavan multakin käy. Multa saa olla hyvinkin kosteaa muttei kuitenkaan märkää. Liika märkyys ja tiiviys saattaa aiheuttaa mätänemistä. Lämpötila sais olla nollan tuntumassa, ainakin reilusti alle +5°C etteivät lähde kasvamaan ennen aikojaan. Jos on hyvin mullattuja, niin parin asteen pakkanenkaan ei ole pahasta, päinvastoin.

Itse istuttaisin noi kun maa on sulanut, ei välttämättä tarvi olla kauheasti lämminnyt kunhan ei ihan jään päälle laita. Ei ne siitäkään todennäköisesti kuole mutta kasvuunlähtöön sillä voi olla vaikutusta, tai sitten ei... Tärkeintä istutuksen jälkeen on että maa pysyy kosteana (ei märkänä) koska kuivuus on pahasta niin kauan kun eivät vielä ole kunnolla juurtuneet.

Itse odottelen juuri saksasta taimilähetystä, ovat postittaneet maanantaina, tulossa Tettnanger, Hallertauer, Target ja Perle, yks kappale kutakin. Ei ole oikein käsitystä ovatko paljasjuurisia vai purkissa. Kellariin tarvii ne viedä kun tulevat.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ke Tammi 13, 2016 20:32 pm

Suomessa hyväksi todettuja saatavilla olevien lajikkeiden nimiä olisi myös mukava kuulla. Koitin valita early-lajikkeita joskin cascaden otin mid-seasonina mukaan vaikka tuossa aiemmin taidettiin todeta ettei ehdi kypsyä suomessa..oiskohan kasvihuonessa ideaa? Oon myös koittanut ettiä tietoa lajikkeiden eroista juuri tuon kukkimaanlähtöajankohdan suhteen joka vissiin on se pääsyy että jotkin lajikkeet ei ehdi kypsyä. Niukalti on löytynyt joten nyt kokemuksia jakamaan!

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Tammi 13, 2016 22:56 pm

teukkavaa kirjoitti:Suomessa hyväksi todettuja saatavilla olevien lajikkeiden nimiä olisi myös mukava kuulla. Koitin valita early-lajikkeita joskin cascaden otin mid-seasonina mukaan vaikka tuossa aiemmin taidettiin todeta ettei ehdi kypsyä suomessa..oiskohan kasvihuonessa ideaa? Oon myös koittanut ettiä tietoa lajikkeiden eroista juuri tuon kukkimaanlähtöajankohdan suhteen joka vissiin on se pääsyy että jotkin lajikkeet ei ehdi kypsyä. Niukalti on löytynyt joten nyt kokemuksia jakamaan!

Viime keväänä istutetut Saaz ja Hallertau Opal ainakin puskivat jonkin verran kukkaa jo istutusvuonna Länsi-Uudellamaalla joten näihin suhtaudun toiveikkaasti. kaikki 7 jota Saazista tuli jopa ehtivät tuleentua. Cascadesta ei mitään ja kääpiölajike Gimmlin onnistui yksi kaveri leikkaamaan ruohonleikkurilla alkuvaihessa kun ei ollut riittävän hyvin merkitty. Alkoi sentään kasvaa uudestaan joten eiköhän tuo selviä. Pitää varmaan jotain salkoja rakentaa ja tilata juurakoita lisää Englannista kun näköjään ylimääräistä hyvää melko savista peltomaatakin oisi parikymmentä aaria jos helvetillisestä vuohenputki-invaasiosta pääsee suurin piirtein eroon.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Tammi 14, 2016 20:42 pm

Onko muuten ideaa, miten onnistuisi köynnösaidan rakentaminen? Tontin rajalla olisi nyt tyhjää tilaa. Mietin, että ei nyt ehkä ihan hernekeppien varaan tuota kannattaisi tehdä.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Tammi 14, 2016 23:40 pm

Vuohenputkesta ei pääse eroon kuin vaihtamalla maan. :)
Itse en ole humalaa kasvattanut, mutta kertoman mukaan humalan juuri on aikamoinen leviäjä ja saattaa tukehduttaa muita kasveja lähistöltä. Jos juurakko karkaa naapurin puolelle, ei kaikki välttämättä pidä siitä.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Pe Tammi 15, 2016 11:42 am

Köynnösaidan rungon on varmasti oltava melko tukeva, yllättävän paljon painaa läjä köynnöksiä. Ehkä jostain parrusta sellanen portti johon naruja tai rimoja tolpasta toiseen "tikapuiksi"? Kovin rikkaruohoisella alueella koittaisin varmaan kattamalla tukahduttaa eitoivottuja rehuja, tai jos tykkää niin vuohenputkiahan moni käyttää salaateissa ja muhennoksissa :) ei mee rikkaruohotkaan hukkaan!

Oiskos jollain heittää vielä hyväksi todettuja suomeen kohtuuhnnalla toimittavia humalakauppoja. Willinghamilta tuli viimoset, mutta himottaa kyllä tilata lisää lajikkeita jos jotkut ei menestykkään suomessa toivotusti. Tovi varmaan menee myös ennenkuin pääsee muiden viljelijöiden kanssa rhizomeita vaihtelemaan.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Tammi 15, 2016 12:16 pm

Eickelman on toinen mikä toimittaa kohtuuhintaan suomeen. Ja vielä taimina lähettivät viime keväänä ainakin niin muutama käpykin tuli samana vuonna.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Tammi 15, 2016 13:51 pm

Onkohan Plantagenista vielä saatavilla humalaa? Ainakin taannoin Ruotsin Plantagenissa myytävä lajike oli "Nordbrau" eli Northern Brewer(?).
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » La Helmi 27, 2016 15:45 pm

puutarhatonttu kirjoitti:pistokaslisäykseen ei humalalla kannata uhrata resursseja, ei onnistu kuitenkaan

Ei olekkaan tämän ketjun alkupäätä tullut luettua aikoihin ja huomaan että pistokaslisäys kuitenkin onnistuu ja olen siten ollut raskaasti väärässä (mikä nyt sinänsä ei ole mitenkään ennenkuulumatonta =) ). No, eipä mulla siitä omakohtaista kokemusta ollut. Taimistoviljelystä tiedän kuitenkin paljon ja sillä puolen humala on perinteisesti lisätty juurakkoa jakamalla. Vuosikymmenten ja -satojen aikana kasvien lisäysmenetelmiksi ovat valikoituneet kaikkein kustannustehokkaimmat vaihtoehdot ja siitä vedin tietenkin johtopääätöksen ettei humalan pistokaslisäys onnistu. Onnistuu siis kyllä, mutta jurakkoa jakamalla onnistuminen on varmempaa (juuret kun on jo valmiina) eikä tarvita niin paljon huolenpitoa kuin pistokkaista lisäämällä.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ke Huhti 20, 2016 20:05 pm

Hain kokeeksi Plantegenista humalantaimen. 15 euroa. Eikä mitään käryä lajikkeesta tai siitä onko tyttö vai poika. Useampia versoja. Ties vaikka olisi molempia.
Liitteet
Humala.jpg
Humulus Lupulus

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Huhti 28, 2016 18:53 pm

Mulla on ollut noita cascadeja kasvamassa jo muutaman vuoden. Mistähän sadottomuus johtuu kun ensimmäisenä vuotena ehti tulla jonkinlaiset kävyt ja sen jälkeen ei oikein ole tullut mitään kerättävää? Miten myöhäisen lajikkeen kasvukautta voisi pidentää, auttaako jos maa on aikaisin lämmin? Tätä yritän tänä vuonna testata, heitin viikonloppuna humalan kasvupaikalle autonrenkaita jotka toivottavasti toimivat jonkin sortin aurinkokeräimenä näin alkukaudesta. Pitäisiköhän päälle virittää harsokin? Onko joku kasvatellut kasvihuoneessa, keinovalolla tai vesiviljelmässä? Olisi kiva saada jotain satoa ja tämä passiivinen "tökkää maahan ja odota"-menetelmä ei näytä tuottavan toivottavaa tulosta...

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » To Huhti 28, 2016 20:42 pm

Entä jos ottaisit aikasin keväällä kunnon juurakon herailemään sisälle isoon ruukkuun? Sillä saisi lisäpituutta kauteen. Miten sitten sen valonmäärän kanssa? Jos ne vaan ei onnistu.?? Eikö sieltä etelästä tosiaan saa mistään noita vanhoja kotimaisia?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Huhti 28, 2016 21:00 pm

Mietin tässä sitäkin että ei välttämättä ole kauden pituudesta hyötyä alkupäästä jos sadon kypsymisen laukaisee valoisan ja pimeän ajan suhde niinkuin käsittääkseni ainakin maissilla käy... On mulla vanhaa kotimaistakin kasvamassa, mutta se ei ole saman makuinen kuin cascade. Onko kellään hallussa jotain korkean alfahappopitoisuuden tuottavaa kotimaista lajiketta. Aina kun olen jotain aitan nurkalla kasvanutta kiljuun laittanut niin ne on ollut kyllä varsin mietoja katkeron osalta.

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » To Huhti 28, 2016 21:12 pm

Entäs kasvupaikka, miten siihen osuu auringon paiste? Voisiko humalan laittaa sellaiseen paikkaan että joku rakennus tms. Varjostaa sitä kunnolla vaikkapa iltapäivästä alkaen?

Lärry
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Pe Huhti 29, 2016 4:39 am

Humala pärjää varjossa aivan hyvin. Isä ukon luonna kasvaa humala paikassa john ei kunnlla paista aurinko oiken missän vaiheessa kunnolla. satoisuudesta en osaa sanoa oiken mitään, kun on oikeastaan plkkänä koristekasvina. ja harvemmin luonnosakaan näkee viliintyneitä kasvustoja kaikkein valoisimalla paikalla.

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”