Humalalajikkeen valinta

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

Humulus
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Savonlinna
18 tai yli: Olen

Humalalajikkeen valinta

ViestiKirjoittaja Humulus » To Touko 09, 2013 23:27 pm

Olen tässä jo useamman vuoden ajan kaverin kanssa haaveillut oman oluen tekemisestä. No, itsehän en sitä päässyt vielä tekemään mutta kaveri kylläkin. Mutta vielä hienompaa olisi tehdä oma olut omista raaka-aineista. En nyt mitenkään erityisen vakavissani ole aikeissa humalaa kasvattaa, että enemmänkin sillä asenteella että siitä joko saa niitä käpyjä tai ei, mutta olisihan se hieno kun olisi edes ne omat humalat kasvamassa.

Maun perusteella tekisi mieli kasvattaa vaikka Columbusta ja Centennialia, american pale ale kun sattuu olemaan mieleen. Mutta ei mitään kovin rohkaisevia tuloksia ole kyllä noiden kasvatuksesta näillä foorumeilla mainittu? Että olisin kysynyt ihan suoraan, mitkä ulkomaiset lajikkeet (ei tarvitse olla edes noiden edellämainittujen kaltaisia) täällä Suomessa (Etelä-Savo) tiettävästi tuottavat satoa? Olisi mukava tietysti kokeilla niitä humalalajikkeita joita täällä Suomessa on ennen vanhaan kasvatettu. Nehän nyt varmasti antaisivat satoakin. Mutta mistähän noita sitten saisi?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Humalalajikkeen valinta

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Touko 10, 2013 13:12 pm

Kokemuksia on varmaakin sen verran vähän, että hyvää vastausta (tai toivottua) ei kovin helposti saa.

Omat kokemukseni perustuu vain omiin viljelmiini.
Ihan ensimmäiseksi tilasin Cascaden, Centennialin ja Willameten. Cascaden juuri oli ja valmiiksi niin huonossa kunnossa ettei siitä tullut mitään.
Cantennial ja Willamette sen sijaan kasvoi voimallisesti. Muistaakseni jo ensimmäisenä vuonna sain kourallisen käpyjä noista.
Seuraavana vuonna kuivatut kävyt laskettiin jo grammoissa, luokkaa 7grammaa jne. Samalla olin hommannut lisää lajikkeita.
Kolmantena vuonna jolloin käpytuotanto olisi pitänyt olla hiupussaan, oli myyrät pitäneet kestit humalien juurissa.
Onnekseni eivät kuitenkaan olleet syöneet ihan kaikkea ja sain pelastettua raukat toiseen paikkaan.
Täällä toisessa paikassa oli jo ne muutkin kasvamassa mutta jostain syystä paikka on erittäin huono. Kasvit ovat ohjaisia ja kävyistä on vain haaveita.

Olen laittanut yhden suomihumalan vanhan kompostin pohjaan ja se onkin ollut suhteellisen tuottelias.
Toisen olen laittanut grillikatoksen viereen ja se kituuttaa vaivalloisesti mutta on tehnyt joka vuosi parikourallista käpyjä.

Nyt on toisen kompostin pohjassa ollut kasvamassa Columbus, Clacier ja Northern Brewer kaksi kesää. NB sai huonon lähdön mutta kasvoi jo viimekesänä kivasti.
Noihin kaikkiin tuli viimekesänä tai oikeammin syksynä käpyjä, joita en kerinnyt keräämään pois.
Viimekevänä istutin kolmannen kompostin pohjaan Perlen ja Targetin, molemmat tekivät myöhään syksyllä käpyjä.
Marras- Joulukuusa istutin samaan pohjaan ne Bramlig Cross ja Prima Donna (First Gold) humalat, saapa nähdä miten nuo menestyvät.

Eilen suunnittelin, että taidan myyriä uhmaten rakentaa maakellarin kupeeseen kuitenkin sen humalikon. Siihen kun paistaa kokopäivän aurinko ja siinä on ulkomaan humalat tehneet parhaiten käpyjään. Pitänee jokin verkko tai kangas laittaa tuon ympärille.

Seuraava koe on sellainen, että yritän ravinteilla saada nuo kasvamaan mahdollisimman nopeasti täyteen mittaansa ja sitten toisilla ravinteilla saada ne nopeasti kukkimaan.
Vaikea sanoa onnistunko mutta kokeilen kuitenkin.

Jokainen humala on selvinnyt talvista erinomaisesti. Joten kokeilemista pystyy harrastamaan "loputtomasti". Nytkin jokaisen humalan paikalla on paljon töröjä tulossa maasta, paitsi niiden uusimpien.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Humulus
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Savonlinna

Re: Humalalajikkeen valinta

ViestiKirjoittaja Humulus » Pe Touko 10, 2013 13:42 pm

Kiitoksia vastauksesta :D

Joo nuo myyrät ovat kyllä myllänneet tosi pahasti vuosi toisensa jälkeen vanhempien pihamaan minne ajattelin humalat laittaa kasvamaan. Tiedä sitten miten moni niistä on vesimyyriä... Mutta minkäs sille mahtaa. Pitänee varmaan etsiä jostain noita Centennialin ja Columbuksen juuriloita ja pistää ne kokeeksi kasvamaan. Kävyt olisivat tietysti suurta plussaa, mutta osa humalan kasvatuksen viehätyksessä on nimenomaan kokeileminen. Ja hyvältähän ne näyttävät, oli niissä käpyjä tai ei.

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”