Kasvun vuosi 2011

Kuinka humalien kasvatus Suomessa onnistuu.

Valvojat: suorama, Elmo

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen
Viesti:

Kasvun vuosi 2011

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Kesä 16, 2011 22:49 pm

Omat kolmatta kautta aloittavat venyy kilvan.

Sain viime syksynä jätesäkillisen juurakonpaloja joista osa yli huntin vanhoja kait, paikalliselta stadin puutarhurilta ( olis menny kompostiin ). Läväytin myöhä syksyllä multiin n. 45cm korkeisiin hyötykasvi lootiin ( jätelavoilta dyygatusta puumateriaalista tehtyjä. Siirryn pian kiveen kun kaikki lahoo saaressa pikavauhtia vaikka suojais ) ja osan kekoon. Kaikista alko puskee varovaista tainta -aika myöhään. Nyt kasvu lähdössä liikkeele. Ei hajuu ketkä uroksii tai naaraita, aika näyttää. Jos löytyy jotain lupaavaa niin mulla on pian vaihdokkeja. Aikasemmista saa jo.

++++++

KYSYMYS: onko tieatoo miten kaukaa uros pökkää naaraan siementä tekeväksi tms hedelmöittää ?
Käsittääkseni hedelmöittymätön käpy parasta. Korjatkaa ihmeessä.

Nimimerkillä: naapurissa kävytön humala...
Jos sais Terran reissullansa

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Kasvun vuosi 2011

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Kesä 17, 2011 9:58 am

Jos asioita suurentelee tai uskoo mitä kuulee, noin kilometrin säteellä olevat urokset pahimpia. Joskus luin, että viljelijät tappoivat kaikki 10 - 100km säteellä olevat.

Myöhemmin enemmän asiaan tutustuneena olen uskomuksessa, että käpy ei "pilaannu" siementuotannosta, vaan koska käpy painaa enemmän, suhteellinen AA pitoisuus laskee.
Eli jotkut kaupalliset jopa joskus pitävät yhtä urosta kasvamassa jonkin rivin päässä kasvattaakseen satonsa painoa... Jopa uskon tämän, koska joskus kukinnoilla humaloidessa siemeniä kelluu pirusti vierteessä.

Toisin sanoen hedelmöittymätön käpy painaa vähemmän kuin hedelmöittynyt. Jos molemmissa on määrällisesti saman verran tehoaineita, kevyemmässä niitä on suhteessa enemmän. Asian voi siis ajatella niin, että kahdessakymmenessä grammassa siemenettömiä käpyjä on enemmän, joten tehoaineitakin menee enemmän vierteeseen.
Vielä lisää rautalankaa ;) Jos siis siemenetön käpy painaisi yhden gramman, menisi niitä käpyjä 20 siihen edellä mainittuun. Jos taas siemenet painaisivat myös sen gramman niin puolittuisi käpyjen määrä kymmeneen. Vaikka siis kummassakin tapauksessa itse kävyssä olisi 6% tehoaineita painavampia käpyjä menee vähemmän keittoon. Mukaan astuu ehkä myös se, että niissä painavammissa kävyssä on myös siis suhteessa vähemmän AA uniteja... Siis laskentaan.
(siemenetön 6%AA ja siemenellinen 3%AA?)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Kesä 17, 2011 18:24 pm

Kuinkakohan voi palstalla saman sukuisesta puhua jonka nimestä saa suomalaisen musiikkilajin väännettyä -jase ei ole jenkka. No aikuisille suunnattu foorumi. Tehokkainta kannikkaa on hedelmöittymätön kukinto ( näin olen lukenut =) ). Kaveri kertoi kuinka vuosikymmenä sitten ostivat new yorkissa siemeniä täynnä olevaa kukkaa. Tämä on tietenkin myyjälle tuottoisampaa muttei ostajalle.Eli selkeästi miksi maksaa tehottomammista kävyistä ja painoa vievistä siemenistä. Niinkuin Parliament / P.Funk jne George Clinton asian tiivisti: More bounce for the ounce.

Onkohan asiasta enempää polemiikkia ollut ? Pitää kenties kysyä ulkomaan palstoilta tai alan ammattilaislta.

Alunperin piti puhua tämän vuoden kasvun kulusta..

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Kesä 17, 2011 20:12 pm

Jep,
otsikko vittasi kyllä tuohon, mutta kysymys ei...

Kasvua on. SuomiJalo n.4 metrissä ja Centennial 2,5 ja Wilamette 3m. Muut vähän alle. Osa muutamassa kymmenessä sentissä. =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Kesä 17, 2011 23:03 pm

Tuleeko harrastettua vesomista eli kasvuston harventamista ( jos termit kohdallaan ) ?

Jännä kuulla että sullakin osa on viel noin pieniä, ei kuitenkaan ekaa vuotta ? Munkin syksyllä istuttamat kasvaa ihan miten sattuu.

Alkukaudesta tulee usein heitettyä "olutvettä" kasvien/pensaiden/puiden ( ei pian syötäville tietty..) juurille, typpeä tarttee alussa ei enää loppukaudella ( NKP = typpi, kalium, fosfori ). Loppupuolella muita.

Make
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Make » Ke Kesä 22, 2011 11:01 am

Itsellä Magnum, Willamette ja Cascade ovat päässeet n. 4 metriin. Willamette on kaikkein kovin kasvamaan, keväällä "harvensin" jokaisen kasvin niin että jätin vain 3-4 versoa/kasvi. Nyt en ole enää jaksanut katkoa uusia juuriversoja joita ainakin Cascade tekee tuhottomasti.
Juuret tilasin viime keväänä.

Milloin kannattaa alkaa käpyjä odottelemaan?
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Kesä 22, 2011 12:56 pm

Mulla on lähteny cascadet helkkarin huonosti kasvamaan. On kuitenkin lähteneet joten josko ens vuonna sit olis semmoset juuret että pääsisivät kunnolla vauhtiin. Istutin juuret niin aikaisin kuin mahdollista kuten myyjän ohjeessa neuvottiin. Maa oli tuolloin vielä pääosin roudassa mutta tuossa aurinkoisessa paikassa mihin juuret laitoin oli jo alkanut sulaa. Istuttamisen jälkeen ei tullut enää pakkasia.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » Ke Kesä 22, 2011 15:16 pm

Joo, itsellä oli cascade myös istutuksen jälkeen hieman hidaskasvuinen sekä selvästi heiveröisempi mitä muut. Nyt toisena vuotena kasvaa kyllä hyvin.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » Su Heinä 17, 2011 21:49 pm

Mitenkä muilla on kasvu jatkunut ? Itsellä on kaikki kolme (willamette,magnum,cascade) kasvanet hujasti. Humalani kasvavat siten että olen laittanut n 3,5 metrisen tolpan pystyyn johon johtaa jokaiselta humalalta n. 4 metrinen naru, nyt tilanne on se että kaikki humalat ovat kasvaneet ylös tolppaan ja ainakin cascade on tullut jo melkein kokonaan takaisin alas, pituutta cascadella on ainakin 6 metriä!
Huono puoli tuossa nyt on se että humalat ovat kietoutuneet toisiinsa eikä ole varmaankaan helppoa erotella käpyjä toisistaan.

Cascade teki muuten nopeasti metrisiä sivuhaaroja joka puolelle ja on melkoisen rehevän näköinen :D Käpyjä ei vielä ole tullut mihinkään noista.

Humalani ovat siis vasta toisella kasvukaudella.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » Su Heinä 17, 2011 22:58 pm

Jokohan alkaa olemaan sadonkorjuun aika? Itsellä kasvaa vanhempien kesäpaikassa niin ei sen suurempaa tietoa missä vaiheessa mennään. Juhannuksena puski jo pientä kukan alkua(se käpyä edeltävä vaihe) ja varmaan käpyä alkaa jo muodostumaan. Oma kotimainen lajike on tehnyt 3-4 lähes 4metristä runkoa.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » Su Heinä 17, 2011 23:12 pm

VonKluge kirjoitti:Jokohan alkaa olemaan sadonkorjuun aika?

Jostakin muistan lukeneenni että suomessa on pidetty Pertun päivää (24.elokuuta) perinteisenä humalan korjuupäivänä.

Anopin vanhassa humalassa on ollut jo viikon verran käpyjä, tänään haistelin ja tutkiskelin niitä mutta eivät olleet vielä valmiita eivätkä tuoksuneet vielä miltään.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Su Heinä 17, 2011 23:31 pm

Make kirjoitti:
VonKluge kirjoitti:Jokohan alkaa olemaan sadonkorjuun aika?

Jostakin muistan lukeneenni että suomessa on pidetty Pertun päivää (24.elokuuta) perinteisenä humalan korjuupäivänä.

Anopin vanhassa humalassa on ollut jo viikon verran käpyjä, tänään haistelin ja tutkiskelin niitä mutta eivät olleet vielä valmiita eivätkä tuoksuneet vielä miltään.

Suomi taitaa kuulua jopa kolmeen eri kategoriaan noissa humala alueissa(etelä, keski ja lappi jossa ei ilmeisesti kunnolla kasva). Omat on siis Urjalan lähettyvillä eli etelä-suomessa. Jos jollain on samoilla leveysasteilla ja alkaa kävyt olemaan aukeamassa niin voisi hihkaista. Viime vuonna sato meni ylikypsäksi koska kävyt alkoivat aukeamaan ja keltaisia heteitä(?) tuli paljon, osa alkoi olemaan osittain ruskeita.

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Su Elo 14, 2011 15:13 pm

Jokos teillä muilla alkaa olla sadonkorjuu käsillä? Meikäläisen kävyt alkavat vaikuttaa kerättäviltä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Elo 14, 2011 20:48 pm

Mun Cascadet ei tehneet käpyjä ollenkaan, tosin oli eka vuosi.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » Ma Elo 15, 2011 9:25 am

Ei ole itsellänikään missään humalassa käpyjä.... Viime vuonna kävyt tulivat todella myöhään eivätkä ehtineet kunnolla kasvaa. Kotimaiset humalat rupeaa täällä lounaassa olemaan jo ylikypsiä mutta tuonti humaliin ei ole edes tullut käpyjä :sadtoo:
Onko jollain käpyjä näissä ulkomailta tuoduissa humalissa?

edit.Foorumin mukaan omat humalani oli tehneet viime vuonna käpyjä vasta syyskuun lopulla.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » Ke Elo 31, 2011 8:20 am

Nyt oli omiin humaliin ilmestynyt pienet karvapallot =). Saas nähdä ehtiikö näistä vielä tulemaan kunnollisia käpyjä.
Jotenkin vain tuntuu että nämä tuontihumalat eivät millään ehdi valmistumaan suomessa, pitäisi varmaan koittaa tilata jotain aikaisempaa lajiketta.

Onkohan jossain tietoa siitä että montako kasvupäivää esimerkiksi cascade tarvitsee kehittyäkseen ns. normaalioloissa. Ainakaan valosta ja lämmöstä ei ole ollut tänä kesänä puutetta.
Jotenkin tuntuu erikoiselta se että kotimaisiin humaliin kävyt tuli jo yli kuukausi sitten mutta näihin amerikan serkkuihin kävyt tulevat vasta nyt. Jos tilannetta vertaa viimevuoteen niin tulihan nuo karvapallot sentään pariviikkoa aikaisemmin. Voisikohan olla että humalat pikkuhiljaa tottuvat tähän suomen lyhyeen kasvukauteen?

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ke Elo 31, 2011 22:52 pm

Kotimainen humala sitten tuotti surkean sadon, 30g. Kuivasin uunissa ja päätyi makua tuomaan vehnäolueeseen. Ilmeisesti heinäkuu oli liian kuiva ja kasvu kärsi muissakin puissa. Ensi vuodeksi vedän kyllä nuo kuolleet kasvustot pois ja suunnittelen tarkemmin kasvupolun. Talveksi tarkoitus on suojata kunnolla lehdillä nuo maanpäälliset osat.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » Ti Syys 13, 2011 20:46 pm

Laitetaanpa kuva tämän hetkisestä tilanteesta.. karvapalleroita on tullut mukavasti humalaan :nauru: ainoa ongelma tosiaankin on se että tuossa humalasalossa on kietoutuneena toisiinsa Magnum, Willamette sekä Cascade. On varmaan mielenkiintoista selvittää mikä käpy kuuluu mihinkin. :confus:
Kuva
Tulipa muuten suttuinen kuva..

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Syys 27, 2011 11:56 am

Mulla noin 8kpl kasveja osoittautui pojiksi. Aika huonoa tsägää! kaksi on vielä kasvamassa ilman merkkejä kumpia ovat. Kastelin heinäkuussa aika usein humalia. Olis kuivuneet kyllä muuten.
Vanhat tytöt tekee aika hyvää satoa. Yksi muualle siirretty juuripätkäkin pamautti käpyliinejä tulee saavissa kasvaessaan.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » La Loka 15, 2011 17:06 pm

Itse keräsin tänään sadon omista kasveista. Magnum, Cascade ja Willamette olivat tosiaan kasvaneet niin toisiinsa sotkeutuen että oli mahdotonta selvittää mitkä kävyt mihinkin kuuluu, keräsin surutta kaikki samaan kasaan... Cascaden versot olivat ylivoimaisesti suurimmat ja laajimmalle levinneet joten kai kävyistäkin suurin osa on cascaden.
Nyt humalat ovat kuivumassa osa paperipusseissa takan yäpuolella ja osa vihanneskuivurissa. Punnitsin kävyt ennen kuivatusta niin niitä oli n. 1,7kg ja osa jäi vielä puskaan kiinni kun olivat niin hankalasti kasvaneet samaan nippuun.

Palaa sivulle “Humalien kasvattaminen”