Oluen maun tunnistus

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Spartan-ll
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Seinäjoki
18 tai yli: Olen

Oluen maun tunnistus

ViestiKirjoittaja Spartan-ll » Ke Huhti 13, 2011 21:15 pm

Sain tuossa juuri tehtyä toisen kotiolut-eräni (viewtopic.php?f=3&t=908) ja tällä kertaa olisi tarkoitus hieman tarkemmin pohtia siinä olevia makuja...

Perjantaina suunnittelin avaavani ensimmäisen pullon ja maistaa miltä se maistuu tässä kypsyysvaiheessa :cheers2:

Muutama päivä sitten selailin kaikkitietävää internettiä ja etsiskelin oluen maisteluun vinkkejä (alla muutama).

http://beer.about.com/od/howtotastebeer ... teBeer.htm
http://www.alabev.com/taste.htm

Noissa linkeissä oli monta asiaa oluen mausta, jotka jäivät minulle hieman epäselviksi...

1. Miltä humala ja mallas maistuvat? (...Try to separate the hop taste and the malt taste...)
2. Mitä tarkoittaa oluen rungon "paksuus" ja "ohuus"? (Is the body full or thin? )
3. Jos olut ei maistu makealle, niin luokitellaanko olut silloin kuivaksi? Beer can be dry, (lacking sugar) and with a usually strong bitter hop character, or fruity (the presence of sugar), or rich (a full taste of malt and fruit)
4. Miten kuvailisitte "suutuntuman"?

Olisiko teillä lisää vinkkejä, miten oluen eri maut onnistuisi löytämään oluesta?

Voisiko esimerkiksi kaupallisista oluista olla apua oluen makujen löytämisessä? Esimerkiksi jos pohdit miten kitkerää oluesi on, niin voisi auttaa jos olisi vieressä olisi jokin selvästi kitkerä kaupallinen olut...

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Oluen maun tunnistus

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 13, 2011 22:39 pm

Minulla on käytössä yksinkertainen oluen arviointitapa.
Olut voi ola hyvää tai pahaa. Eli joko pidän siitä tai en pidä. Toki tuo on enemmin jatkumo kuin valinta kahden välillä.

Olutta voi toki lähteä maistelemaan sen osina ja niiden summana, mutta kuten on jo aiemmin puhuttu täällä, niin minusta olut on enemmän kuin osiensa summa, se on ennen kaikkea kokonaisuus. Minä tarkastelen olutta kokonaisuutena enkä lähde sitä pilkkomaan osiin. Toki voin ihastu oluessa sen humalaisuuteen tai maltaisuuteen, mutta kokonaisuus on ainoa millä on väliä. Vähän kuin ruoka. En minä (eikä kait kukaan muukaan) lähde arvioimaan erinomaista kastiketta sen perustella miten eri ainesosat siinä maistuvat, vaan sen kastikkeen kokonaismaun ja harmonisuuden perusteella. Tämän sanon siksi, että nuo maisteluojeet yleensä sisältävät erilaisia arviointiohjeita myös, joita siis karsastan.

Oluen tekijänä sinun on tietty opittava tunnistamaan ne maut, jotta pystyt artikuloimaan virheet ja onnistumiset ja kehittymään. Paras tapa oppia tunnistamaan maut on juoda olutta. Monenlaista olutta. Oluentekijällä tilanne on sinänsä hyvä, että tietää mitä siinä on, niin ne erot on helpompi sitten nimetä (uuteolut ei tietty ole niin hyvin selvillä kuin mäskätty). Makuja on hirveän vaikea kuvailla, minun kuvaukseni ei sinusta välttämättä ole ollenkaan kohdillaan. Kaupallisiin oluisiin vertailu on yksi tapa, mutta minusta kannattaa välttää sellaista vertailua, että se kaupallinen olisi jotenkin oletusarvoisesti oikeampaa.

Kokeillaan nyt kuitenkin.

1. Maltaan maku on oluentekijälle tuttu, se on siinä uutteessa tai maltaassa vahvana mukana. Jotain joka on vierteessä sen makeuden takana ja joka ei ole humala. Oluen karvaat maut on pääosin peräisin humalasta. Humala tuo myös sitruksen, ruohon, yms. makuja olueeseen. Mallas ja humala on molemmat useimmiten oluessa läsnä ja ne on kyllä helppo erottaa toisistaan.
2. Se on se tunne, mikä oluesta tulee. Guinnes tuntuu suussa heti paksulta, vaikka eihän se sen tankeampaa ole kuin mikään muukaan. Ohuita oluita on vaikeampi nimetä, koska ohuus on minusta niin epämiellyttävää, etten toiste todennäköisesti semmoista tahdo juoda , eikä kertamaistelulla jää oluesta muuta mieleen kuin "ei tuota"-olo. Siinä on semmoinen riittämättömyyden fiilis. Nämä on pitkälti fiilispohjaisia juttuja, olut vaan tuntuu ohuelle tai paksulle, tai joltain siltä väliltä.
3. Kuiva-runsas, vähän semmoinen valko- ja punaviinien luokittelun välimaasto. Typerä jaottelu tuo, olut voi olla samanaikaisesti kuiva ja hedelmäinen. Minusta hedelmäisyys ja sokerien määrä eivät täysin korreloi, eiväkä vallankaan ole sama asia. Hedelmäisyys on minusta aromiseikka, ei makeuteen liittyvä. Kuiva-makea erikseen ja muut erikseen.
4. Riippuu oluesta. ;D Jälleen ihan puhdas fiilisseikka. Suutuntuma on se, miltä se sinusta tuntuu. Siinä voi olla öljyisyyttä, liukkautta, happamutta ihan mitä vaan. Huoletta muistele vaikka lapsuuden makuja ja tuntumia. Suun tuntemukset tallentuvat muistiin äärimmäisen hyvin etenkin lapsuudessa. Liki kaikki tietävät ihan tasan tarkkaan miltä kivi tai paperi tuntuu kieltä vasten, vaikka harvempi moista on aikuisiällään nuoleskellut. Suutuntuma saa olla vaikka mummonvinttimäinen, jos mummollasi vaikka on ollut vintti joka on ollut niin homeessa että se ihan tuntuu suussa asti. Tietenkin jos haluat käydä arvokasta keskustelua näistä muiden kanssa, tarvitset yleisesti tunnustetun sanaston. Mutta kuten ehkä aiemmasta arvaa, en tällaista keskustelua välttämättä suosittele... Kukin tavallaan...

Mutta joka tapauksessa oppiaksesi, sinun täytyy nauttia olutta. Nimenomaan nauttia. Pyöritellä sitä suussasi ja eläytyä niihin ihaniin makunautintoihin ja tuntemuksiin. Vaalia niitä pieniä nyansseja ja riemastua uusista havainnoista. :kuola:
(ei, tämä ei tarkoita, että ne nyanssit ja havainnot on nimettävä ja merkittävä johonkin kirjaan. :P)

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Huhti 14, 2011 8:47 am

1. Mielestäni maltaan makua voi etäisesti mallintaa pureskelemalla leipäpalaa pitkään. Newcastlessa on mielestäni vahvasti esillä maltaan maku. Humalan maku on taas kahtiajakoinen: katkero tulee esiin esim. Fuller's ESB:ssä ja aromia voi etsiskellä vaikka Sierra Nevada Pale-Alesta.

2. Rungon paksuus on tyypillisesti ohuempi lagereissa joten esim vertaamalla äynin mainitsemaa Guinnessia vaikka siihen peruslageriin pääsee kyllä äkkiä jyvälle mitä tarkoitetaan paksuudella.

3. Yleensä paksut oluet ovat makeampia kuin ohuet. Vertaamalla Newcastlea ja ESB:tä saa ehkä jotain käryä siitä miten katkero humalointi vaikuttaa makeuden tuntemukseen. Tuo "Fruity" osasto on mun mielestä vähän omituinen koska sen aiheuttaa hiivan tuottamat hedelmäesterit eli olut voi olla mielestäni hedelmäinen olematta välttämättä makea. Sahti on yleensä makeaa, maltaista ja hedelmäistä eli tuo "rich".

4. Omaan käsitykseen suutuntumasta vaikuttaa rungon paksuus ja karbonointiaste eli kuinka paljon hiilihappoja oluessa on. Typpihanasta laskettu Guinness on suutuntumaltaan ylivertainen normaalista hiilihappohanasta laskettuun nähden.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » To Huhti 14, 2011 9:12 am

Spartan-ll kirjoitti:1. Miltä humala ja mallas maistuvat? (...Try to separate the hop taste and the malt taste...)
2. Mitä tarkoittaa oluen rungon "paksuus" ja "ohuus"? (Is the body full or thin? )
3. Jos olut ei maistu makealle, niin luokitellaanko olut silloin kuivaksi? Beer can be dry, (lacking sugar) and with a usually strong bitter hop character, or fruity (the presence of sugar), or rich (a full taste of malt and fruit)
4. Miten kuvailisitte "suutuntuman"?

Joo, näissä kannattaa muistaa, että nää on paljolti yksilöllisiä, mutta omasta näkökulmasta:
1. Humalan aromit tunnistaa, kun on pyöritellyt kädessään kuivattua humalaa ja haistellut sitä. Humala antaa myös sen katkeruuden olueseen. Mallas on se on pohja oluessa.
2. Rungon paksuus/ohuus on helppo tunnistaa esim. kun maistelee jotain Golden alea vaikka (ohut = vesi tulee läpi helposti maussa) verrattuna taas johonkin 5-6 prossaiseen pale aleen. Stouttikaan ei välttis ole mistään paksusta rungosta. Esim. jos olet maistanut Irlantilaista beamish stouttia, niin siinä on minusta ohut runko, vesi tulee läpi maussa.
3. Kuiva olut jättää yksinkertaisesti kuivan jälkimaun suuhun. Esim. monet Mildit on kuivia, johtuen veden koostumuksesta ja hiivasta jota niissä käytetään. Tämä on enimmäkseen kuitenkin hiivasta johtuva juttu yleensä. Esim. itse olen monesti tehnyt samaa Mildia eri hiivoilla. Hiivasta riippuen sitten oluesta tulee kuiva tai makeahko mild.

4. Tämä on se oma henkiökohtainen Holy Grail :)
Mä olen tässä ties kuinka pitkään jo yrittänyt emuloida Fuller's ESB:tä ja London Pridea. Se, mitä en ole vielä saanut oikeaksi on se suutuntuma. Suuntuntuma on se, kun maistaa olutta, niin onko maku pehmeä/pyöreä vaiko terävä/karkea. Noin sen parhaiten kuvailisin. Esim. kun juo kaupallista ESB:tä, niin siinä on upea pyöreä ja pehmeä maltainen maku ja humalat tulevat hiljalleen rauhallisesti esille. Paahteisuus on myös kevyttä rauhallista. Itse kun olen tehnyt noita, en ole vielä saanut tuota tuntumaa, itsellä suutuntuma heti on paljon hyökkäävämpi, terävämmin/hyökkäävämmin tulee noi maut esille. Tää on osaksi hiiva juttu, mutta myös esim. keittoaika saattaa merkitä ja moni muu asia. Holy Grail :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Touko 08, 2011 0:16 am

Otetaan nyt tämä ketju, kun en parempaakaan löytänyt, eikä tee mieli aloittaa uutta (otsikoinnin vaikeus :/)

Tein tuossa pilsneriä, joka ei aivan onnistunut (mm. aiemmin mainittu jäätyminen) Maku on hieman outo ja kehno. Maku ei ole ollut aivan kohdallaan, vaikka olevinaan samalla reseptillä aiemmin tehty pilsner oli hemmetin hyvää. Oon tässä nyt viikkojen ajan miettinyt mikä se virhemaku on.
Nyt hiffasin, että se tulee humalasta ja on, ei niinkään ruohoinen, vaan suorastaan heinäinen. Kuivahumalointi saattoi mennä pitkäksi.
(ei tuo kyllä muutenkaan ole mikään valiotapaus, jostain syystä käyminen pysähtyi viikoiksi (liian kylmä varmaankin) jatkuakseen pullossa :\...
Noh, paranee viikko viikolta, että ehkä mulla on ens keväänä ihan hyvää pilsneriä vielä pari pulloa.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Joulu 11, 2017 20:58 pm

Nostellaas.. Olen monissa vahvoissa stouteissa törmännyt öljyiseen suutuntumaan. Se on todella miellyttävä tunne ja haluaisin selvittää mistä se oikein tulee. Ensimmäisenä tulisi mieleen sen johtuvan tuhdista rungosta ja korkeasta käymiskelvottomien sokereiden summasta. Makeus siis hyvin voimakkaasti mukana. Onko olemassa raaka- ainetta joka asiaan vaikuttaa?
Make stout great again!

karpuraattori
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pajujärvi

ViestiKirjoittaja karpuraattori » Ti Joulu 12, 2017 23:21 pm

Ensimmäisissä oluissa ruismaltaan käyttö teki oluesta todella paksua ja ´öljyistä´. Määrä oli muistaakseni jotain 15% luokkaa tai alle... Ei tullut silloin pidettyä niin tarkkaa kirjaa kaikesta. Paahdetumpi ruismallas ei kuitenkaan tuota öljyisyyttä tee vaan esm. Vikingin Pot Still Rye

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Su Joulu 17, 2017 17:44 pm

Noniin! Täytyy ottaa testiin joku kerta tuota mallasta. Onkohan siinä mitää perää että öljyinen suutuntuma tulisi esim pidemmästä keitosta jossa vettä haihtuu ja vierrettä keitetään kasaan pari tuntia?
Make stout great again!

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Joulu 17, 2017 18:23 pm

Kaurahiutaleiden on myös sanottu tuovan smoothiutta ja paksuutta suutuntumaan (ruismaltaan lisäksi siis).
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » Su Joulu 17, 2017 19:53 pm

Kloridin määrällä ja suhteella sulfaattiin sanotaan myös olevan tuota smuuttia suutuntumaa edesauttava vaikutus. Eli kalsiumkloridia panoveteen.

Tuntuisi myös siltä, että tietyt hiivat tuottavat tuollaista öljyisempää suutuntumaa vaikka kävisivätkin tosi kuivaksi, monet belgialaiset hiivat esimerkiksi. Toki sitten ovat varmaan muutenkin aika omanlaisiaan.

Palaa sivulle “Yleinen”