Esittele itsesi.

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

simppeli
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Härmäland
18 tai yli: Olen

Re: Esittele itsesi.

ViestiKirjoittaja simppeli » La Marras 09, 2013 15:26 pm

Moikka ja kiitokset kaikille hyvästä foorumista.

Pari vuotta olen uutteista ja spraymaltaista humalilla terästen omia liemiäni keitelyt ja kaikki on myös kurkusta alas mennyt, poislukien pari lemmehtynyttä pulloa :winktoo: Syy miksi en aikaisemmin ole oluen tekoa kokeillut johtuu varmaan -80 luvun lopusta jolloin maistoin kaverin olutta joka oli tehty vain humaltumis tarkoitukseen ja nuokin juotiin pari päivää pullotuksesta, taskulämpöisenä ja pullosta päin :hullu:

Nyt pari satsia mäskäämällä ja muutamia tyhmiä kysymyksiä noussut mieleen.
Noiden maltaiden kanssa vai meinaa simppeli pääni mennä sekaisin mutta eiköhän noistakin jokin perussetti löydy.

Tähänastiset tuotoksen suht' kevyesti humaloituja aleja ja joitakin lagereita.

Ei muutakuin :cheers2: kaikille.

Skappari
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lieto

ViestiKirjoittaja Skappari » Su Marras 10, 2013 16:36 pm

No mä oon Tomi, ikää 34 vuotta

Nimimerkki antaa ymmärtää että olisin armeijan leivistä mutta tuo on todellisuudessa sukunimestä väännetty lempinimi sukunimestä, ei siis mitään tekemistä armeijan kanssa.
Asustelen Turun kupeessa Liedossa ja perheeseen kuluu vaimon lisäksi 3 vuotias tytär.
Työskentelen lämpöpumppujen parissa ja kokemusta niistä on kertynyt jo reilut 10 vuotta.

Hieno foorumi, paljon saanut apua mutta nän aloittelevana panijana, mitä enemmän lukee sitä enemmän on sekaisin...
Uutteista tehnyt kokeiluja ja uutteista tulen varmasti vielä tekemäänkin kun ei laiteisto oikein anna vielä periksi.
Mutta.. mutta... juuri nyt on menossa ensimmäinen täysmäskäys alimitoitetulla laiteistolla ja ei tuo nyt niin vaikeaa ole ettenkö kokeilisi uudestaankin, siitä en sitten tiedä kuinka päin P:tä resepti on mutta tuoksut on loistavat.

So lets keep on brewing...

Tomu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Naantali

ViestiKirjoittaja Tomu » Su Marras 10, 2013 21:37 pm

Tervetuloa foorumille, meitä alkaa jo Varsinaisesta Suomestakin täällä olla muutamia.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Marras 10, 2013 22:52 pm

simppeli kirjoitti:Moikka ja kiitokset kaikille hyvästä foorumista.

Pari vuotta olen uutteista ja spraymaltaista humalilla terästen omia liemiäni keitelyt ja kaikki on myös kurkusta alas mennyt, poislukien pari lemmehtynyttä pulloa :winktoo: Syy miksi en aikaisemmin ole oluen tekoa kokeillut johtuu varmaan -80 luvun lopusta jolloin maistoin kaverin olutta joka oli tehty vain humaltumis tarkoitukseen ja nuokin juotiin pari päivää pullotuksesta, taskulämpöisenä ja pullosta päin :hullu:

Nyt pari satsia mäskäämällä ja muutamia tyhmiä kysymyksiä noussut mieleen.
Noiden maltaiden kanssa vai meinaa simppeli pääni mennä sekaisin mutta eiköhän noistakin jokin perussetti löydy.

Tähänastiset tuotoksen suht' kevyesti humaloituja aleja ja joitakin lagereita.

Ei muutakuin :cheers2: kaikille.

Tervetuloa tänne panosuuntautuneiden foorumiin :cheers2:
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

ihis81
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Rauma

ViestiKirjoittaja ihis81 » Ke Joulu 04, 2013 23:14 pm

Jospa sitä itsekkin esittäytyisi.
Eli ikää on 32 ja täällä länsirannikolla asustellaan vaimon ja 4v pojan kanssa.

kauan ollut jo ajatus vaeltemassa yliskammarissa oluen teosta.
Nyt sitten päätin että tilataan mokoma starttisetti jossa 2kpl ämpäreitä ym härpäkettä oluen tekoon.
Löysin myös tämän foorumin, josta jo löytynytkin paljon tietoa mieltä askarruttaviin asioihin oluen teossa. Hyvältä foorumilta vaikuttaa :cheers1:

Aluksi kokeilen uutteista, mutta tarkoitus olisi pussimäskäystä tulevaisuudessa harrastaa.
Ensivuonna pitää tehdä olutta johon tulen laittamaan talomme kulmalla kasvavaa humalaa. Saas nähdä onko tuo mistään kotoisin. Kovasti tekee joka vuosi "käpyjä"

Haaveena olisi että osaisi joskus tehdä olutta joka olisi ahdin kaltaista sameaa ja banaanimaista. (Sahti kuuluu ehdottomasti lempijuomiini)
Itse sahdin valmistus onnistuakseen taitaa olla niin vaikeaa, että tavoitteena on siis vain sahdin kaltaista juomaa.
Siitä puheenollen, pitääkin muistaa tilata sahtia jouluksi... :jano:
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"

oldstuubanders
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja oldstuubanders » Su Helmi 16, 2014 10:11 am

Jose, Tampere, 35 vuotta.
Uutepanoa harrastin joskus 2007 mutta harrastus jäi useaksi vuodeksi. Innostus palasi ja nyt taas pannaan jatkuvalla syötöllä. Kolme pönikkää tällä hetkellä käynnissä, pullotettuna eräs bitter ja tänään pitäisi pullottaa toinen hiukan eri reseptillä tehty. Eilen laitoin Imperial Stoutin tulille johon vaihdoin hiivat, lisäsin spraymallasta ja tarkoitus olisi vielä kahvittaa toisessa käymisvaiheessa.
Tyttöystävä kiinnostunut siiderin ja lambicien panemisesta.

Olutharrastusta muuten on vuosia takana, ja ale-puoleen painottuu suosikit. Brittien tyylit lähtökohtaisesti lähellä sydäntä mutta hyviä oluitahan löytää nykyään vaikka mistä.

Toistaiseksi en ole mäskännyt mutta veikkaan ettei siihen kauaa mene...

Onko muuten facebookissa kotiolut-yhteisöä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Helmi 16, 2014 11:02 am

Tervetuloa

Meitä on täällä Tampereella suht aktiivinen porukka, josko nyt on viimekuukausina jääneet miitit vähille. Mutta kunhan tässä päästään taas vauhtiin, niin tervetuloa porukkaan.

oldstuubanders kirjoitti:Onko muuten facebookissa kotiolut-yhteisöä?

Eipä taida olla. Olisiko tarvetta?

oldstuubanders
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja oldstuubanders » Su Helmi 16, 2014 14:55 pm

Kiitos kutsusta, tulen mielelläni.

Voisihan fb-yhteisölle olla tarvetta, tollaisille nopeille kysymyksille ja keskusteluille hyvä systeemi.

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Ma Helmi 24, 2014 21:56 pm

Eiköhän pidetä työ (olut) ja viihde (fb) erillään :)

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » Pe Maalis 07, 2014 19:02 pm

Sami, 24 vuotta, Espoo.
Olutharrastusta maistelun puolesta takana kuutisen vuotta, panokärpänen puri viime vuonna ja tempasin saman tein tämän foorumin innoittamana Bilteman 25l kattia + 20l kylmälaukkumäskäin-setupin kasaan. Tällä hetkellä pantuna 6 satsia, joihin olen ollut yllättävänkin tyytyväinen. Tähänastisista yritelmistä (APA, vehnis, IPA, jenkkivehnis, brittibitteri ja imperial stout) tyytyväisin olen ollut APAan ja jenkkivehnikseen, stout vielä kypsyköön jokusen kuukauden ennen kuin vedän siitä johtopäätöksiä. Lempparit yleisesti oluiden saralla ehkä tuolla jenkkihumaloiduissa ipoissa, joskin yhä enempi on arvostus noussut myös ihan perinteisiä kevyitä brittibittereitä kohtaan.

Niin ja pk-seudulla otan mielelläni osaa esim perusmaltaiden kimppatilauksiin; Myyrmäen viinimestalta kun tuo pale maltaan kuskaaminen on vähän vaivalloista ja kilohintakin putoaisi kummasti, kun tilaisi kimpassa isompaa säkillistä. Myös jos pk-seudulla kehittyy joskus kotiolumaistelumiittejä, niin I'm in.

uniko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja uniko » Ke Maalis 26, 2014 16:53 pm

Teres,

Niko, 29v, hankintainssi Lahest.

Oluita maistellut jo vuosia mutta viime vuonna lomautuksen jälkeen ajattelin, että voisin syventää olutharrastustani (enkä tarkoita perinteistä ratkeamista negatiivisen urakehityksen jälkeen). Tätä mainota foorumia olen käyttänyt päätöksiini oluenvalmistuksen suhteen. Asuinseudullani on vahvaa sahtiperinnettä sekä oluen raaka-aineiden puolesta hyvät olosuhteet, joten tämä harrastus tukee myös ideologisiakin ajatuksiani.

Välineinä 38,5l Catering portalin vuorattu rosteriastia sekä kaksi normaalia muovista käymispönttöä, johon toiseen olen asentanut vedenkeittimen vastuksen.

Pari mäskäyskertaa takana. Ensimmäinen maistui kaikille muille paitsi itselleni ja toinen satsi, mahdollisesti American amber ale, on käymässä. Kerran myös sahti valmistettu ja seuraamassa tuota operaatiota enemmänkin. Mielenkiinnolla eteenpäin!

Elli Urku
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Elli Urku » Ma Huhti 14, 2014 21:49 pm

Setä, 32v. Hki, puolisen vuotta nuori alan harrastelija

Nimimerkki kertoo olutmieltymyksistä. "Olosuhteet tekevät panomiehen" kun asunto on 50-luvulta ja jääkaapin kaverina on keittiön ulkoseinällä ulkoilman mukaan viilenevä viileäkaappi (jotainhan siellä ylhäälläkin täytyy "säilyttää"...) ja lisäksi lähipiirissä on kokeneempi panija.

Uuteoluilla on puljattu erät vehnää ja pilsneriä ja kypsymässä on varsin lupaavalta vaikuttava saazilla keittohumaloitu tsekkiklooni. Helppojen kesävehnästen jälkeen pitäisi varmaan tutustua mäskäyksiin, ettei mukavasti alkanut harrastus jää polkemaan paikalleen..

Foorumia lukiessa kuluu toisinaan paljon aikaa ja joskus vielä vähän enemmän. Noviisille ollut äärihyödyllinen aiheeseen perehtyessä!

Ai niin, onhan tässä puuhastellessa saanut uutta pontta myös itse oluen maistelu - omien ja muiden...

r3ht0ri77
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pinewater

Esittelen itseni

ViestiKirjoittaja r3ht0ri77 » To Touko 01, 2014 17:51 pm

Meikä on keski-suomalainen kyytijulle joka kuluttaa nykyään vapaahetkiä töissä lähes yksinomaan oluen tekemistä lukiessa.
Mutta mikä on liikaa? Sekö että kohdatessaan potilaan jolta oli otettu likvor-näyte (selkäydinneste) ensimmäinen ajatus oli että onkohan likvorissa paljon käymiskelpoisia sokereita". :nauru:
Uutteista olen tehnyt olusia ja lisätatsia kokeillut mm. Hunajalla ja steeppailulla. Bomanin siideriä kahtena syksynä ja simaa/mead:ia satsin. Tältä foorumilta on löytynyt paljon vinkkejä. Kiitos niistä.
Oluista maistuvimpia on sellaiset missä on reilut selkeät maut. Mitään " kevät tuulia" tai "orvokin kukkain aromeita " en jaksa yrittää maistaa. Ipat, vehnäoluet ja imperial stoutit yleensä tarttuu mukaan. Myöskin suomalaisia pikkupanimoita kannatan ja onneksi laatu on niin korkeaa jo ettei tarvii hävetä edes belgialaisten laupeuden oluiden edessä.

JussiW
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Länsi-Uusimaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja JussiW » To Touko 29, 2014 13:20 pm

Moro,

Jussi, 34 vee, Lohjalta.

Olutta olen tehnyt reilun vuoden verran. Siideriä vuodesta 2009. Muutettiin tuolloin 90 vuotta vanhaan taloon, jonka pihassa on yli kaksikymmentä omenapuuta plus muita hedelmäpuita ja marjapensaita. Ensimmäisiä ajatuksia muuton jälkeen (syksyllä kun muutettiin) oli, että mitenköhän noista omenoista saisi siideriä... Ajatus oluen teosta heräsi aika pian siiderin teon jälkeen (kun käymispöntöt oli suurimman osan vuodesta tyhjillään), mutta otti aikaa päästä ajatuksesta tekoihin.

5v ja 1v tyttöjen, vanhan talon, hedelmäpuiden- ja pihanhoidolta jäljelle jäävän vähän vapaa-ajan yritän käyttää oluentekoon ja sen tietotaidon syventämiseen.

Tätä foorumia olen lueskellut tuon vuoden verran ja paljon hyviä vinkkejä ja ideoita on tullut vastaan.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Touko 29, 2014 13:54 pm

tervetuloa kaima, ei muuta kuin humalaa kasvamaan kun on lääniä.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

JussiW
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Länsi-Uusimaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja JussiW » To Touko 29, 2014 17:32 pm

Kiitti DeGarre. Mulla ois itseasiassa hyvä paikka humalalle katsottuna pihan panimon/saunan edustalta, mutta ehdotus ei ole vielä saanut perheen "ylipuutarhurin" hyväksyntää vaikka olen jopa humalan asemaan perinnekasvina vedonnut:) Mutta jatkan pehmittämistä.

silahka
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Liminka

ViestiKirjoittaja silahka » La Touko 31, 2014 10:54 am

Morsens kaikille tasapuolisesti! Ville, Oulunseudulta kotoisin 26-vuotta ja tietenkin kolomenkympin villitys alkaa suorastaan haisemaan läpi kun kauhiasti tekis mieli alkaa ite tekeen olutta! Esikoinen täyttää vuoden muutaman viikon päästä ja uusi pullakin tulee marraskuussa... Emäntä on ollu selvinpäin kohta varmaan kaks vuotta, niin hän ei oikein tue tuota kaljan kantamista kaupasta, joten jos alan tekeen sitä itse, ei pitäs hirveästi mussuttaa! :D Humala hakuisesti en halua alkaa tekemään mitään, vaan ihan vaan kun on päivän tehnyt töitä, kuunnellut siinä sivussa muksun huutoa ja kun hän illalla pistää nukkumaan, niin sitten olis iskällä aikaa kaataa lasiin snadisti paksu, snadisti täyteläinen, tumma, suklainen, hieman vaahtoinen tumma olut. :love: Tosiaan tuosta analysoinnista ei ole mitään käryä, ja naurattaa ne ammattilaiset ko ne maistaa viinistäkin "kevyesti hevosen satulan nahkainen" <-- whaa?? :D
lagerissa jostain syystä ei maistu mikään muu kuin sandels ja karhu ja siitäkin pelkästään se voimakkuus, joten ammattilaiset voisi päätellä mikä lageri olisi kokeilemisen arvoinen. Tummista oluista porteria tai stoutti on sellainen mitä haluais ihan ensimmäisenä tehdä (bowman stoutti oli ehkä paras mikä tulee ensimmäisenä mieleen). Emäntä tosiaan on viinakaupassa myyjänä, niin hän roudaili mulle aina maistettavaksi jos tuli jotain uutuuksia, niin mun piti kuulemma maistaa :D
Jees ei muutako pata porisemaan!
ps: katselin tuolta kotiviini.fi-sivustolta käymis vehkeitä, niin onko se nyt hyvä sivusto ostaa vehkeet? kauheasti näyttää olevan mitä pistää ostaa, jos haluaa saada hyvää olutta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Touko 31, 2014 16:43 pm

silahka kirjoitti:ps: katselin tuolta kotiviini.fi-sivustolta käymis vehkeitä, niin onko se nyt hyvä sivusto ostaa vehkeet? kauheasti näyttää olevan mitä pistää ostaa, jos haluaa saada hyvää olutta.

Ihan ensiksi, meinaatko uutteesta vai mäskäämällä maltaista oluesi alkaa tekemään? Vaikuttaa välineistöön kummasti.
Uuteolutta tehdessä, yksinkertaisimmillaan tarvitset käymisastian, lapon ja desinfiontiaineen. Sekä sitten korkituksen välineet. Loput sulta löytyy todennäköisesti kotoa jo valmiiksi. Tuosta kirjoittamastani oppaasta löytyy listaa välttämättömistä välineistä: viewtopic.php?f=3&t=727

Kotiviini.fi, tuttavallisemmin Melkko, tarjoaa kyllä kaiken tarvittavan. Ko. yrityksellä ei vain ole ollut aivan kamalan kiva suhtautuminen harrastajaa kohtaan, eikä raaka-aineiden säilytys ole aivan optimaalista. Brewcat.fi -liikettä itse tuppaan suosimaan. Kolmas kotimainen on lappo.fi, mutta heillä on nyt viime viikkoina ollut ilmeisesti vähän jota häikkää systeemeissä. Ja läpi Euroopan löytyy liikkeitä, joista saa kaikkea maan ja taivaan väliltä järjellisin toimituskuluinkin.

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja peran » La Touko 31, 2014 17:37 pm

äyni kirjoitti:Kotiviini.fi, tuttavallisemmin Melkko, tarjoaa kyllä kaiken tarvittavan. Ko. yrityksellä ei vain ole ollut aivan kamalan kiva suhtautuminen harrastajaa kohtaan, eikä raaka-aineiden säilytys ole aivan optimaalista. Brewcat.fi -liikettä itse tuppaan suosimaan. Kolmas kotimainen on lappo.fi, mutta heillä on nyt viime viikkoina ollut ilmeisesti vähän jota häikkää systeemeissä. Ja läpi Euroopan löytyy liikkeitä, joista saa kaikkea maan ja taivaan väliltä järjellisin toimituskuluinkin.

Korkituslaitteita kannattaa bongata kirppiksiltä. Kaupassa kun ne maksavat 10 ja kirppiksillä niitä löytää euron hintaan. Käymisastioita ei kuitenkaan kannata hankkia kirppiksiltä, kun niistä ei tiedä mitä pöpöjä sisältää.

silahka
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Liminka

ViestiKirjoittaja silahka » La Touko 31, 2014 18:09 pm

Ihan uutteesta ajattelin. koko päivän lueskellut foorumia laidasta laitaan, ja yhden jäsenen kans mietitään miten saadaan sopiva "setti" pönttöön. :) laitan sen sitten tänne ja kokemukset tietenkin perään kun saan välineistön ja tykötarpeet kasaan. olen pohtinut makunystyröitäni mitä ne sanoo mistäkin ja tosiaan jokin tumma, keskitäyteläinen, karamellinen ehkä pikkuisen lakritsinen seos ja ihan 6% riittää. tuota 3kg imperial stout uutetta kävi mielessä ja siihen karamellimallasta ynnä muuta kivaa pientä. Hiominen on vielä kesken, ja haluan, että se sitä muutaman kk:n sisällä jo nautiskella. Ei haittaa vaikka voisi vielä ihan jouluaattona ruoka pöydässä maistella! Nam!

Palaa sivulle “Yleinen”