Esittele itsesi.

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Esittele itsesi.

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Kesä 19, 2013 8:32 am

Tervetuloa joukkoon.

Tampere on sikäli hyvä seutu suomessa harrastaa oluenpanoa, että täällä on meitä muutama aktiivinen kotipanija, ja jonkun kerran vuodessa pidetään erilaisia miittejäkin, maistellaan oluita ja jopa tehdäänkin sitä yhdessä. Vertasitukiryhmää siis löytyy.

Uutteilla kun lähdet liikkeelle, niin olethan jo lukenut tämän: viewtopic.php?f=3&t=727
Ja semmoinen valitettava huomio minun on vielä tehtävä, ettei tule suuria pettymyksiä (en lannistaakseni), että minä en itse ole ikinä saanut oikein hyvää vehnäolutta aikaiseksi uutteesta. En sano, etteikö se voisi olla mahdollista, mutta jokin siinä on, että ei ole aivan helppoa. Parhaan lopputuleman itse sain, kun käytin pelkästään vehnä-spraymallasta ja humaloin itse. Hiivana tuo Weihenstephan 68 on erittäin hyvä vehnähiiva. Ja tuosta uuteolut-topicista poiketen, vehnäolut kannattaa viedä läpi nopeasti. Kunhan käyminen on vain varmasti ohi, niin pulloon ja nauttimaan heti kun on happoja. Pari viikkoa käymisen alusta lasiin on ihan realistinen aika.

Kvak-lasin pohjan saat puhtaaksi jollain raa'alla emäksellä. Tiskikonepesuainetta tai pyykinpesupulveria löytyy varmasti, mutta jos löytyy natriumperkarbonaattia (happipohjaista pyykinvalkaisuainetta) tai kidesoodaa, niin ehkä parempi. Teelusikallinen-pari ko. pesuainetta ja kuumaa vettä riittävä loraus. Liuottelet pesuaineen veteen ja annat seistä vaikka yön yli tai pidempäänkin. Pitäisi töhnän kuin töhnän irrota. Jos ei irtoa, niin siellä on jotain semmoista tahmaa kiinni, jota ei varmaan irti saa sillä tavalla, että lasia viitsisi vielä käyttääkin.

maxlaren10
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja maxlaren10 » Ke Kesä 19, 2013 11:16 am

Kiitoksia vinkeistä. Joo tiedän, että ei välttämättä uutteella tule hyvää, mutta jospa edes juotavaa saisi, joka ei olisi varsinaisesti pahaa. Juuri tuota linkkaamasi ohjetta olen yrittänyt kovasti sisäistää.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Krausen » Ke Kesä 19, 2013 16:46 pm

Juotavan oluen teko on suhteellisen helppoa. Itse olen vieläkin täysi noviisi, mutta 75% satseista on onnistunut (ja tämä lienee melko alhainen % verrattuna muiden tekosiin) ovat siis olleet juotavia, hyviäkin jopa. Tietenkin vaikeampaa jos yrität tehdä jotain kloonia tai hakea jotain tietynlaista ominaisuutta olueeseen. Mutta itsellehän tätä tehdään, ellei sitten ole niin onneton että muutkin juovat samasta satsista :)

Muntonsin vehnäuutteella sain itse ihan hyvää vehnäolutta tämän reseptin mukaisesti: viewtopic.php?f=3&t=834&start=60#p15755

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Pe Elo 09, 2013 14:11 pm

Hei!
Pitkään seurailin sivusta, mutta nyt päätin liittyä joukkoon tummaan...
Hiivahommelit aloitin joskus -80 luvun puolivälissä.. Ekaksi marjaviinien kanssa ja sitten tulikin kuvaan nämä kotimaiset olutuutteet... Jossain vaiheessa tilailin (muistin mukaan Laihialta) humaloimatonta uutetta parinkymenen litran päniköissä ja opettelin humalointia... (oppikirjana oli silloin kirja nimeltä Kotiolut (kauppiaiden kustannus oy)).
2000-luvulla pääsin tekemään muutamia työmatkoja saksaan ja koin yllätyksen kotimaiseen tarjontaan verrattuna.. Oluissa oli maku :idea: ... Jo muutaman vuoden ajan olen ollut konstailemattoman Alen linjoilla.. Ostopuolelle jos mennään on Abbot Ale sellainen joka saa veden herahtamaan kielelle.. Mäskäämällä tekeminen pyöri pari vuotta mielenpäällä.. Sain hankittua kohtuullisen asiallisen valssimyllyn.. Mäskäysastian tein hanallisesta saavista johon Bazooka suodattimen polttoaineletkun teräskudosverkosta(vaihtuu luultavasti kylmälaukkumäskäimeksi lähitulevaisuudesa). Toistaiseksi keitokset hehkuviinikattilalla. Uppojäähdytin 12mm/10 m kuparista...
Tiedot eivät riitä hifistelyyn eikä katkerolukujen laskemiseen, mutta asiallista perusolutta maulla varustettuna toivon osaavani tehdä..
Työskentelen yrittäjänä rakennusalalla. Olusen lisäksi harrastan kotimakkaran tekemistä+muutakin keittiöpuuhastelua, kotitarvekalastelua, hirvikoiria ja siinä ohessa tietty metsästelenkin..
Kotipaikka Tampereella, mutta toinen jalka on tukevasti Kala- ja Pyhäjokilaakson alueilla..
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Elo 09, 2013 14:25 pm

Tervetuloa. Meitä täällä Tampereella onkin joukko aika aktiivisia panijoita, tavataankin muutaman kerran vuodessa. Mukaan vain.

Ei niitä katkeroita kukaan muukaan laskeskele itse. Niiden arvointiin on olemassa laskureita ja ohjelmia. Yksi monipuolisimmista on Beersmith, joka on maksullinen, mutta ilmaisohjelmiakin löytyy, qBrew ainakin. Netissä on sitten web-laskureita koko joukko. Suurin osa jenkkisuureilla, mutta kyllä metrisiäkin laskureita löytyy.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Elo 09, 2013 14:39 pm

Juu tervetuloa Mustola foorumille ja tule tottakai mukaan Tampereen tapaamisiin.

Tuo "kotimakkaran tekemistä+muutakin keittiöpuuhastelua" soveltuu myös hyvin, joka kerta ollaan grillattu (tai siis Tampereellahan rilllataan) ja taitaa nyt ainakin äyni ja meikäläinen olla keittiöpuuhastelijoita myös.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Sakke
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Laukaa

ViestiKirjoittaja Sakke » Ma Elo 26, 2013 20:32 pm

Tervehdys Keski-Suomesta! Sairasloman myötä tuli mieleen elvyttää vanhaa harrastusta, vaikka vaikeaa on nämä panohommatkin yksikätisenä.
80-luvun lopulla tehtiin kaveriporukalla ensimmäiset viritelmät Finlandia-uutteesta ja taloussokerista. Aihe kiinnosti 1-2 satsin vuosivauhtia uutesatsien kanssa kunnes vuonna -98, muistaakseni, hommasin Severin-merkkisen mäski-/keittokattilan. Jokunen täysmäskisatsi tuli tehtyä ja käytettyä sekä pinta-, että pohjahiivoilla. Eikä yhtään huonoa muistikuvaa jäänyt niistä olusista. En muista että olisi yksikään viemäriin päätynyt.
Tuolloin oli muutamat reseptit erilaisille pils, lager, doppelbock ja bitter-olusille. Reseptivihko vaan on hukkunut johonkin. Ja olut-matematiikka on täysin unohtunut. Joten apua tulen varmasti jossain vaiheessa kaipaamaan, mutta yritän esittää kysymykseni sitten asiaan kuuluvissa säikeissä.

Muutettiin pois, hommattiin muksut, rakennettiin talo, hommasin uusia harrastuksia, mutta nyt on taas aikaa ja mielenkiintoa panopuuhiin.
Nyt on kaivettu vanha Severin ullakolta. Toimii, mutta termostaatin potikan säätöasteikko ei pidä enää ollenkaan paikkansa. Kuparinen jäähdytinkierukka oli jäätynyt talvipakkasissa puhki. No uuden tekaisin pikapikaa tänäpäivänä 3/8" "löijätystä" kuparikiepistä. 7 metriä käytin tähän uuteen. Metrin enempi kuin vanhassa. Lisäksi on pitänyt hommata digitaalivaaka, lappo, lämpömittari, pesuaineita, pulloja,muovinen käymisastia, 25L kattila Biltemasta ym. Ajattelin että pääsisin nopeasti ja halvalla uudestaan hommaan mukaan kun kattilakin on vielä tallessa...

Brittiläiset oluet kutittelee herkemmin makuhermoja tällä hetkellä, kuten myös jotkin amerikkalaisetkin pintahiiva-oluet.
Eli jotain Ale-oluttahan sitä pitää ensimmäiseksi käynnistää..

Kuuvi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Juva

ViestiKirjoittaja Kuuvi » Ti Syys 10, 2013 12:39 pm

Tervehdys,

33 v hiljattain oluen valmistukseen hurahtanut kaveri ilmoittautuu. Tilasimme alkukesästä pari kaverin kanssa kimpassa 50l Braumaisterin jolla on nyt muutama satsi tehty. Olut ja sen valmistus on kiinnostanut aina mutta mitään aiempaa kokemusta aiheesta ei ollut. Alku on ollut kannustava koska kaikki tähän asti tehdyt tuotokset on ainakin omaan suuhun maistuneet erinomaisilta.

Ensi lauantaina on taas kiireinen päivä kotipanimolla. Ohjelmassa Hefe-weizen pullotus ja IPAn paneminen. :)

Ajatuksissa on aloittaa päiväkirja näistä braumaister kokeiluista.

Kuuvi

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Syys 14, 2013 9:27 am

Kuuvi kirjoitti:Tervehdys,

33 v hiljattain oluen valmistukseen hurahtanut kaveri ilmoittautuu. Tilasimme alkukesästä pari kaverin kanssa kimpassa 50l Braumaisterin jolla on nyt muutama satsi tehty. Olut ja sen valmistus on kiinnostanut aina mutta mitään aiempaa kokemusta aiheesta ei ollut. Alku on ollut kannustava koska kaikki tähän asti tehdyt tuotokset on ainakin omaan suuhun maistuneet erinomaisilta.

Ensi lauantaina on taas kiireinen päivä kotipanimolla. Ohjelmassa Hefe-weizen pullotus ja IPAn paneminen. :)

Ajatuksissa on aloittaa päiväkirja näistä braumaister kokeiluista.

Kuuvi

Tervetuloa toisenkin braumeister-panijan puolesta. :cheers2:
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » La Syys 14, 2013 20:11 pm

Terve

Olen viidettä kymmentä käyvä mies täältä Hämeen sydämestä. Oluenpano alkoi kiinnostamaan kun viime kesänä keksin mitä kaikkea Alkon oluthyllystä oikein löytyy. On oikeastaan lankomiehen vika kun meni sytyttämään kipinän tarjoamalla mulle pullollisen Badgerin Hopping Harea - tykkäsin suuresti. Oli tämä olutmaailman tuntemus jäänyt meikäläiseltä ohuenlaiseksi ja nyt alkoi silmät tältä osin avautumaan. Kun olen muutenkin melko ultimate-tee-se-itse-mies, ajattelin että kait noitakin voisi itse tehdä.

Ensimmäinen oluenpanokokemukseni on tuolta -80-luvun lopusta jolloin yrittelin olutta Finlandia-uutteen ja sokerin kera. Siitähän tuli silkkaa kuraa enkä tainnut koko satsia edes juoda. Tänä kesänä sitten aloittelin uudelleen panohommat. Kalusto on todella askeettista mutta toimivaa. Ensimmäinen satsi oli osin uutteesta, osin maltaista, perus brown ale-tyyppistä ja ainakin omasta mielestäni onnistui ihan mukavasti, vaahto olisi tosin saanut olla runsaampi. Oli mielenkiintoista havaita kuinka paljon oluen maku muuttuu kypsymisen aikana. Nyt onkin työn alla samantyyppinen olut mutta mäskäämällä tällä kertaa ja tuohon vaahtopuoleenkin on panostettu enemmän. Saas nähdä mihin tämä oikein johtaa...

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Pe Loka 04, 2013 0:49 am

Tuntuu kuin treffi palstalle kirjoittaisi, joten aloitetaan siis samalla tavalla!
Moikka. Olen ~25-vuotias Koneinsinööriopiskelija Lappeen Rannoilta.
Ensimmäinen oluen panokokeilu johtaa juurensa tuonne viime Vapun alkumaisemiin, kun tuli pienessä insinöörimielessä laskettua, että jos rahaa on määrä X ja vappu kestää sen 16pv niin miten kaiken humaltumisen saa hoidettua edes jotenkin kunnialla. Ja niin siinä kävi, että 3 nuorta laski Finlandia uutteen ja erinäisten tykötarpeiden hinnan ja jakoi sen vielä tulevilla litroilla ja hyvältähän se näytti ja kuulosti paperilla. No ensimmäinen erä(50l) tehtiin hieman hätiköiden ja lopputulos oli ihan kivaa ykköskaljaa tai siihen verrattavaa tuotosta.
Vapun tuotokset olivat ihan kivasti humalluttavia, mutta hieman hiivaisia (Ylläri pylläri jos 5-9pv käymisen jälkeen joi pois :jano: ) Liikaa hiivaa lähdettiinkin vapun aikana poistamaan suodattamalla eliksiiri 5micronin filtterin läpi.
No Vappu oli ja hauskaakin kuulemma oli.

Kesällä hieman tuli vedettyä happea ja lueskeltua, että mitäs sitä pitäisi tehdä toisin. Nyt on lasissa Cooperin Lageria, johon kyllä laitoin liikaa vettä ja käytin vieläkin sokeria :? . Sain siis ihan hyvää Lapparin korviketta. Olutta tämä muistuttaa jo etäisesti ja on mukavan vetistä. Nyt on kokeilussa 10l satsi, jossa pelkkä finlandian tumma(ja sokeria :? ). Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla puolimäskäystä, jos pääsisi vetisyydestä eroon ja saisi vaikka sitä makua. Suunnitteilla on myös hanapöydän rakentaminen, tuli meinaan hommattua muutama 5l minitynnyri, kun tajusin kuinka paljon 6kpl kaljakoreja vie tilaa.

Eli nälkä kasvaa syödessä ja jos jotain oon oppinu ni sokeri on parempi unohtaa :D

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Loka 04, 2013 8:24 am

Tervetuloa kaikille vain.

On kiva huomata, että koko ajan tulee lisää kiinnostuneita harrastuksen pariin. Tietää, että ei turhaan perustanut tätä foorumia aikanaan.
Vaikka itse asiassa vastustustakin oli. Tai siis selaista, että turhaa, koska ei sinne ketään tule kirjoittelemaan. Väärässä olivat ja hyvä niin.
Aikoinaan tuntui, että kiinnostus kotipanemiseen oli hiipunut lähes kokonaan mutta uskon, että kyse oli vain yhteisen kanavan puuttumisesta.
Ja siitä, että tarvikeliikkeet eivät pysyneet mukana harrastajien tarpeissa ja kehityksessä.
Käsittääkseni Suomeen ei tullut moniin vuosiin uusia toimijoita tarvikepuolelle, nyt näillä uusilla on aivan eri meininki.
Mutta heillä onkin tavallaan parempi lähtökohta koska tämä foorumi on olemassa. Ainakin uskon ja toivon niin.

:cheers2:
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Loka 04, 2013 8:40 am

suorama kirjoitti:Ja siitä, että tarvikeliikkeet eivät pysyneet mukana harrastajien tarpeissa ja kehityksessä.
Käsittääkseni Suomeen ei tullut moniin vuosiin uusia toimijoita tarvikepuolelle, nyt näillä uusilla on aivan eri meininki.

Tämä on kyllä taivaan tosi. Homma oli mennyt siihen, että harrastajat hankki tarpeensa ulkomailta ja kokeilijat marketeista. Montakos kivijalkamyymälää suomessa oli pari vuotta sitten? Pispalassa on se yksi ja sitten on Melkkon pääkallonpaikka ja Viinimaailma. Oliko muita?

Mutta nyt tilanne on vallan hyvä. Ja harrastajien määrä tuntuu olevan nousussa, eikä pelkkä alkoholi ole pääosassa, vaan laatutietoisuutta lienee jatkuvasti enemmän.

Ainiin, Tervetuloa joukkoon.

Finsku
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Mikkeli

ViestiKirjoittaja Finsku » Ma Loka 21, 2013 19:23 pm

Terve. Olen alta kolmekymppinen mies vaikka poikaa onkin vielä jäljellä. Varmaan kuten kaikille muillekin täällä, hyvät oluet maistuu. Mikkelissä on päämaja ja äsken hankitut aloitukseen valitsemani panimovälineet. Muita harrasteita tällä hetkellä on elokuvat, hyvän tasapainon löytänyt chilin kasvatus, sekä valokuvaus. Ja tarpeeksi hyvän videopelin tullessa myyntiin on muutama viikko sitä tahkottava. Uusia haastaite ja erityisesti onnistumisia tältä harrastuskokeilulta odotan. Toivottavasti muuttuu ihan osaamiseksi, eikä myöskään pelkäksi kokeiluksi.

Hermot meni usein omiin epäonnistumisiin varusteden rakentelussa chilin kasvatuksessa. Liitokset petti ja vesikasvatusjärjestelmät pettivät, ennen kuin tein niistä foolproofattuja. Eli mukavuuden hakuisena päätin näihin hommiin lähteä valmiilla tuotteella. Tilasin Brewolution Brewsterin, vaikka forumilla oltiin siihen jokseenkin skeptisiä. Ja eikun täysmäskäämään.

Täältä ja muista lähteistä apinoidun reseptin Sierra Nevada PA kloonin tuossa eilen valmistin. Jännitys oli kova ja on edelleen. Käytännössä on kiva oppia. Harmiksi OG jäi tuossa ensimmäisessä 1.042 ja 20,5l:sta meni fermentointiin vain hieman alta 15l. Noh laihaksi vaikka vitskuilta jääkin niin humalissa riittää ainakin makuja.

Ja seuraavaa epäonnistumista tässä jo suunnitellaan. Tummat vivahteikkaan jouluntekijät mielessä. Uutteista olisi kai ollut loogisin aloittaa, mutta...noh...keskustelutkin muistuttavat lähinnät einesruokien maustamiselta. Vaikka tosin uskonkin, että niin tulee parempaa, helpommin ja selkeämmin kuin mihin itse moneen kertaan vielä kykenen.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Loka 21, 2013 19:30 pm

Mäskäämisessä ei juuri rajoja ole, saa juuri sitä mitä haluaa :wink:

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Loka 21, 2013 21:33 pm

Tervetuloa vaan. Veikkaan että sparge oli syynä litrojen ja OG:n alhaisuuteen, siihen kiinnittäisin huomiota seuraavalla kerralla.

http://youtu.be/S4ZzTw6NATg

Finsku
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Mikkeli

ViestiKirjoittaja Finsku » Ma Loka 21, 2013 22:31 pm

Todennäköisesti ja tässä oli kanssa kohta jossa piti pysähtyä oppimaan. Liian pienillä kattiloita olin varannut spargeen (sokerien yms huuhtelu?). Toisaalta taas maalaisjärki koitti väittää vastaan, että älä nyt laimenna sitä. Onneksi kotioloissa tekeminen vaikuttaisi olevan kohtalaisen anteeksi antavaa varsinkin kun rima ei hirveän korkealla ole. Ja kiitos vastauksesta, kiva kun ei tarvitse omien arvailujen varaan jättää. :)

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Loka 21, 2013 23:12 pm

Kun huuhtelee niin nestemäärä tietysti lisääntyy mutta toisaalta sokeria lähtee irti maltaista, eli jossakin huuhtelun litramäärässä on se piste että kumoavat toisensa - litrat kasvaa ja sokeri lisääntyy siten että ominaispaino ei muutu.

Mutta koska myöhemmin kiehumisen aikana ominaispaino nousee, sanotaan vaikka 5 pojoa, niin olet voinut 5 pojon edestä laimentaa vierrettä lisäämällä huuhteluvettä.

Tuossa brewolutionin videossa se huuhtelee sen verran että 2cm jää lopulta kattila vajaaksi. Sillä aikaa kun lämpötila nousee kiehuvaksi niin on aikaa hitaasti huuhtella vaikka puoli litraa kerralla jyviä tasaisesti, heitä vaikka folioarkki jossa paljon pikkureikiä maltaiden päälle ja vettä folion päälle niin maltaat saavat tasaisesti huuhtelua.

ensivian
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja ensivian » Ti Loka 22, 2013 12:17 pm

Töttöröö! Turkulainen pussimäskääjä tässä hei.

Uran alkutaipaleella ollaan, kolmas satsi käymisastiassa, oppimiskäyrä on ollut jyrkkä. Laitteistona 10l Mari -kattila ja ryöppäyskori. Ton ryöppäyskorin tarkoitus on pitää mäskäyspussi noin pari senttiä irti kattilan seinämistä ja valutus/huuhteluvaiheessa sen voi nostaa kivasti kolmen pienen S-koukun varaan kattilan "huulille." Mäskäys ja keitto hellalla, jäähdytys kuparisella immersiojäähdyttimellä ja siitä kippaus terässiivilän läpi 10l ämpäriin.

Eka satsi oli jonkin sortin yhden humalan APA-viritys, olisinko Chinook-pelletillä humaloinut. OG jäi mittaamatta ja hirveän sähläämisen jälkeen pönttöön tuli käymiskelpoista vierrettä joku viitisen litraa. Kuuden päivän jälkeen ilman karbonointisokereita pulloon ja siitä parin viikon päästä lasiin... no eihän se erityisen hyvää ollut. Toinen ja kolmas satsi onkin sujunut sitten huomattavasti paremmin. Huuhtelu lienee se ongelmallisin kohta tällä hetkellä.

Muttajoo... itse kun tekee niin saa sellaista kuin tulee.

Jukuri
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nakkila

ViestiKirjoittaja Jukuri » La Marras 02, 2013 12:49 pm

Morjesta,

Nimimerkin takaa löytyisi 28 vuotias harrastaja Satakunnasta. Tuossa viime keväänä nimimerkillä Tomu täällä seikkaileva pikkuveljeni päätti käyttää hyväkseen persouttani hyvälle ruualle ja juomalle ja houkutteli mukaan mäskiä hämmentämään. Lienee turhaa mainita että viimeistään silloin kun ensimmäinen oma tuotos oli tuopissa, ei paluuta enää ollut. Elikkäs about 50% Big Dipper Brewingin vetovastuusta ilolla hallussa.

Taisi olla vuonna 2005 kun ystävyyteni oluen kanssa joutui pahasti katkolle, kun empiirisen tutkinnan perusteella totesin sen aiheuttavan minulle voimakasta allergista nuhaa. Useamman vuoden lasiin kaatui tämän jälkeen joko viiniä tai olutta kunnes visiitillä Itävaltaan se ei ollutkaan mahdollista kun paikallisista pubeista ei välttämättä kumpaakaan löytynyt. Nopeasti kävi ilmi että Germaanisten kansojen panimoiden laatutuotokset eivät olleet kehoni kanssa ristiriidassa ja ystävystyminen laadukkaisiin mallasjuomiin sai alkaa.. Myöhemmin olen ilokseni saanut huomata että sinne lasiin voi huoletta kaataa myös suomalaisten pienpanimoiden tuotteita ja mikä tärkeintä myös omat keitokset ovat ongelmattomia. Tiedä siitä sitten mikä tuossa suomalaisten suurten panimoiden bulkki lagerissa se ongelmien aiheuttaja on, mutta eipä sen enää niin väliäkään.

Kesällä pääsin kuukauden mittaisen USA työmatkan aikana suorittamaan laajahkon tutustumisen paikallisen Craft Beerin maailmaan, joka onkin sittemmin näkynyt myös omassa tuotannossa, kun tuo veljenikin noista ameriikan oluista tuntuu pitävän. Muutama päivä takaisin lasiini päätynyt Stadin panimon American Barley wine pitänee minut samalla polulla vielä pitkään..

:cheers2:

Palaa sivulle “Yleinen”