Esittele itsesi.

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Naali
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Esittele itsesi.

ViestiKirjoittaja Naali » La Heinä 25, 2015 15:56 pm

masafi kirjoitti:Moro!Täältä Pirkanmaalta.Herra 48 tässä.Ja oluita on maisteltu kotimaista ja ulkomaisia.Viiniä on tullut tehtyä teininä ja nyt parin vuoden sisällä n.100l.Mutta olut on lähellä sydäntä.Lähdin tuohon ipa buumiin ja tilasin Hollannista sokkona oluita.Tulihan sieltä mut kyl oli kovin eri makuisia,jotkin eivät kyllä olleet mieleen.Reittaus plokista sain kimmokkeen tehdä itse mieleistä olutta.Siis ei vielä,vain kovasti kooklettamista ja opettelua.Ajattelin tuota pussi mäskäystä.Mutta varmaan turvallisinta aloittaa valmiista uutteista.Kysymys olisi että kun uutepaketissa on lopullinen alk.arvo esim.4.8% miten sitä voi nostaa pari yksikköä?Viinissähän se käy sokerin määrää lisäämällä.melkon käymis astioita on 3.Kova hinku on tehdä maistuvaa olutta.Vinkeistä kiitän etu käteen.T:Masa

Tervetuloa foorumille ja mukavan harrastuksen pariin.

Kyllä alkoholipitoisuutta sokerillakin ylös saa, lopputulos muistuttaa vaan yleensä aikalailla kiljua. Helpoin tapa tämän välttämiseen ja alkoholipitoisuuden korotukseen on joko kuiva tai nestemäinen mallasuute, tämä tosin lisää myös lopputuloksen täyteläisyyttä ja maltaisuutta, joten lisähumalointi voi olla paikallaan.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » La Heinä 25, 2015 16:14 pm

Kiitos,vielä kysyisin kun tilailen juuri paljonko esim cooper pakkauksesta saa valmista.Pakkauksethan on eri painoisia eri merkeillä.Väärä topic mut antaa mennä. :) Masa
RDWHAHB

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Heinä 25, 2015 16:22 pm

Riippuu millaista olutta hakee, monesti nuo kitit on tehty n. 20-22litralle. Sitten taas brewfermin "laatukitit" on tehty huomattavasti pienemmille määrille.

Haato
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Haato » Pe Heinä 31, 2015 22:14 pm

Hei vain, 22v DI-opiskelija Vaasasta ilmottautuu paikalle! Foorumia seurattu jo kohtuullisen kauan, rekisteröityneenä jostain keväästä asti ja ensimmäinen viesti ilmoille tänään. Oluet suuri mielenkiinnon kohde, kuuluu kuulemma jotenkin tuohon teekkarijuttuun, mutta täällä ei tuo taskulämmin koffi ole se ensimmäinen vaihtoehto.

Kokemusta löytyy enemmän sahdista kuin oluesta. Kalustona 250l mäskäyskattila ja 20l braumeister plus hilppeet päälle, käymisastioina jotain prisman 20 ja 30l pönttöjä ja yksi 30l fastferment.

Kaikki panohommat :wink: kiinnostaa, ja tietysti kauhea polte saada viikonlopun aikana pari satsia käymään, mutta pakko opetella ensi teoria. Hiivaa on koitettu ottaa talteen, tänään viimeksi, ja pitäisi perehtyä hiivan kemiaan ja elämään enemmän. Tietoa kerätään siis kaksin käsin, mitä irti saadaan ja toivotaan ettei ole pian vain enemmän sekaisin kuin ennen.

turjake
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: aika reunalla

ViestiKirjoittaja turjake » Pe Elo 21, 2015 22:57 pm

Täällä yks janoinen turjake :D

Kattilassa mäskäilen itselle olutta, pienempiä eriä kun on pieni kattilakin. Sopivaa askaretta ajankuluksi ja onnistumisen iloa.
Välillä idättelen itse maltaita, nyt niitä on paahdettuna menossa mausteeksi seuraavaan satsiin. Reseptien mukaan oon vähän huono menemään,
sävellän ite ja seilaan tuurilla, juotavaa on yleensä tullut. Hyviä vinkkejä olen täältä lukenut ja välttänyt erinäisiä sudenkuoppia, kiitos palstalaisille.

Mikke
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mikke » To Syys 03, 2015 21:16 pm

Tervehdys!

Liitynpä mukaan porukkaan. Olen reilu 40v ukkeli Helsingistä. Oluita ja viinejä tuli opiskeluaikana ysärillä tehtyä jonkin verran, uutepakkauksien ohjeita seuratan ja voimaa lisäsokerista hakien :).

Nyttemmin innostuin kokeilemaan hommaa uudestaan ja laitoin pari päivää sitten uutesatsin pöhisemään. Koska intoa oli taas enemmän kuin aikaa, pätevöidyin hommaan muutaman tunnin kuukkeloinnilla. Foorumiin aloin tutustumaan aavistuksen liian myöhään, virheitä tuli tehtyä.

Eli siis ensimmäinen satsini koostuu 2x Finlandia perinteinen + 500 spraymallasta + molemmat pussit purkin mukana tullutta kuivahiivaa. Lisäsokeria en laittanut tällä kertää laisinkaan. Alkuun oli ominaispainot jossakin 1050-1060 nurkilla, mutta sitten blandasin vedellä vierteen luokkaan 1036. Tähän mielenhäiriöön en osaa löytää selitystä, jotenkin tulkitsin että alkuperäisestä olisi tullut liian tymäkkää. Kokonaismäärä vierrettä on nyt siis 22l. Parin päivän käymisen jälkeen pönttö hiljeni, ja ominaispainot ovat luokkaa 1014. Näistä jos sitten kalkuloi, niin taitaa olla prosentit loppusokereiden kanssa nousta reiluun kolmeen prosenttiin. Jotain tuolle pitäisi tehdä.

1. Vierteen ilmaus jäi itseltäni epähuomiossa tekemättä. Voiko sitä loretella vielä tässä vaiheessa ja onko sillä enää mitään merkitystä? Vai onko enempikin haittaa?
2. Voiko vielä tässä vaiheessa laitella sokeria keittoon lisää, jotta saisi oluen käymään hiukan vahvemmaksi? Kuiva-aineita taitaa satsissa olla 0,7+0,7+0,5 = 1,9kg ja jos 20% sokeria on max, niin tuohon voisi vissiin laitella sen 380g sokeria vielä mukaan. Mitä tuo tekee oluen vahvuudelle, vai olisiko joku muu määrä sokeria parempi? Targetti pyörisi siinä viiden nurkilla. Jalo ideani tehdä täysmaltaista olutta meni siis pusikkoon ja huolella.

Katsotaanpa mitä tästä tulee. Vaihtoehtoina tarvikkeiden pilkkominen ja nuotioon työntäminen, tai sitten vielä pari harjoitusta uutteilla ja maltaiden ostoon. Mielenkiintoista hommaa kyllä ja tietoa on valtavan paljon enemmän tarjolla tänä päivänä. Omaksumiseen menee aikaa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Syys 03, 2015 23:41 pm

Mikke kirjoitti:1. Vierteen ilmaus jäi itseltäni epähuomiossa tekemättä. Voiko sitä loretella vielä tässä vaiheessa ja onko sillä enää mitään merkitystä? Vai onko enempikin haittaa?

Ilmaus auttaa hiivaa startissa, myöhemmin ei kannata pahemmin päästää ilmaa sekaan, siitä lienee vain haittaa.

2. Voiko vielä tässä vaiheessa laitella sokeria keittoon lisää, jotta saisi oluen käymään hiukan vahvemmaksi? Kuiva-aineita taitaa satsissa olla 0,7+0,7+0,5 = 1,9kg ja jos 20% sokeria on max, niin tuohon voisi vissiin laitella sen 380g sokeria vielä mukaan. Mitä tuo tekee oluen vahvuudelle, vai olisiko joku muu määrä sokeria parempi? Targetti pyörisi siinä viiden nurkilla. Jalo ideani tehdä täysmaltaista olutta meni siis pusikkoon ja huolella.

Jos olut on yhä hiivakakun päällä, pitäisi sokerin lisäyksen onnistua vallan mainiosti. Itse tosin varmaan hakisin lisää finlandiaa tai spraymallasta ja liuottaisin sen pariin litraan vettä. Väkevä liuos sitten käymispönttöön. Pysyy täysmaltaisena. :cheers1:

Katsotaanpa mitä tästä tulee. Vaihtoehtoina tarvikkeiden pilkkominen ja nuotioon työntäminen, tai sitten vielä pari harjoitusta uutteilla ja maltaiden ostoon. Mielenkiintoista hommaa kyllä ja tietoa on valtavan paljon enemmän tarjolla tänä päivänä. Omaksumiseen menee aikaa.

Ei kannata kesken jättää, alussa aina sattuu ja tapahtuu. Ja myöhemminkin. Mutta ei sen takia kannata antoisaa harrastusta heittää hukkaan.
Tervetuloa foorumille!

:ot: Ylläpito siirtäkööt nämä löpinät oikealle osastolle, jos katsoo tarpeelliseksi. :ot:

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Syys 04, 2015 7:34 am

Täältä myös ääni täysmaltaalle, spraymallasta pari 500g pussia ja johan alkaa tapahtumaan. Jos lisäät yhden finlandian niin saat lisää humalointia kaupan päälle.

Mikke
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mikke » Pe Syys 04, 2015 8:48 am

Kiitokset kommenteista. Spraytä en nyt kohtuullisessa ajassa saa käsiini. Mites tuon humaloidun uutteen lisääminen, eikös kolme purkkia uutetta ole jo aika tymäkkä setti? Vai oliko se niin, että näissä Finlandian purkeissa on humalaa maltillinen määrä? Itse pidän kyllä Bitteristä, joten mulle varmaan ok. Mutta miten menee naama ruttuun koff-karjala-lapinkulta linjalle jumiutuneella ystäväpiirillä?

Olikos se nyt niin, että panimosokeri, uutteen kuiva-aineen määrä ja spraymallas vertautuvat suoraan keskenään, mitä tulee käymisen edistämiseen? Eli sama grammamäärä eri ainetta nostaa sokereita vierteessä saman verran?

Tosiaan nämä tuumailut voi mode viskata sopivampaan paikkaan, hädissäni kirjoittelin tänne.

Zigzag
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Zigzag » Ti Loka 20, 2015 18:29 pm

Tervehdys!

Oma panourani alkoi joskus aivan 80 luvun alussa parilla satsilla kotiviiniä ja sitten olutta jostain kaupan valmiista paketista. En kyllä yhtään muista mitä tuo oli, uutetta jonkunlaista varmaan. Nuo oluset oli aika karmean makuisia, ja homma jäi sitten vuosiksi hautumaan. En tuohon aikaan muutenkaan olutta juuri juonut. En vaan pitänyt oluen mausta. Ensimmäisten Euroopan kierrosten yhteydessä 80 luvun puolivälissä huomasin, että oluet maistuvat varsinkin Saksassa hyviltä, maisteltua tuli mm. pilssejä ja dunkles oluita. Kotiin palattua ei olut kotomaassa kuitenkaan maistunut ja tuolloin aloin epäillä, ettei vika ehkä olekaan minussa, vaan Suomalaisissa oluissa. Suomestahan ei tuolloin oikein saanut ulkomaalaisia oluita. Alkosta löysin Koffin Portterin, joka minulle maistui ja oli pitkään ainoa olut jota join.

Brittein saaria kiertäessä, taisi olla vuonna 90, törmäsin mielenkiintoisiin oluihin ja Camran julkaisemaan Graham Wheelerin kirjaan Home Brewing (sen ensimmäinen painos) Tuota kirjaa tuli sitten tavattua kannesta kanteen ja sen innoittaman elvytin yhdestä reissulta tuodusta ale pullosta hiivan ja käytin sillä pari satsia juuri maahan tulleista uusista uutteista. Noita en pullottanut, vaan kävivät 25l paineastiassa toisen käymisensä. Aika hyviä noista tuli, mutta uutteista tekeminen ei minua kiinnostanut ja tuohon aikaa ei kunnollisia maltaita ja humalia löytynyt mistään, tai ainakaan minä en löytänyt. Homma siis jäi taas ”tauolle”.

Nyt kun taas omaa aikaa näyttää löytyvän paneuduin asiaan uudelleen parin kollegan, tämän palstan, reittausblogin ja nettitube videoiden innoittamana.
Pussimäskäys systeemillä aluksi. Mäskäys ja keittoastiana 10l kattila jonka hommasin tuolloin 90 luvun alussa. Tuolla pari satsia IPAa, jotka onnistuivat yli odotusten. Isompi 15l kattila Puuilosta ja tällä kombolla pari satsia lisää, APA ja Braun Ale, ja aina vaan maistuu. Sitten homma lähti ”hieman” lapasesta ja hommasi Grainfatherin jolla takana nyt muutama pano, kesäinen Wit ja Jouluportteri. Witistä tuli sellaista kuin pitikin ja portteri odottaa pullotusta ja sitten kypsymistä. Seuraavaksi käännetään humalapotikat yhteentoista IPA:n merkeissä ja ruisolutkin pitäisi saada tulille.

Mallasmyllyn säätöjen kanssa pientä harjoittelua, mutta muuten näyttäisi homma suunnilleen sujuvan.
Kiitoksia vaan palstalaisille ohjeista ja vinkeistä, joita olen täältä löytänyt.

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » Ti Loka 20, 2015 21:30 pm

Tervehdys Jokioisilta, tein pari ensimmäistä uutekokeilua joskus lähemmäs 10 vuotta sitten ja innostus lopahti kun ei maistunutkaan hyvälle. No ei ihme, Finlandia-sokerikiljuahan tuo oli. Viime pääsiäisenä tehdyn Brysselin matkan jälkeen iski innostus uudelleen, siellä kun sai maistella jos jonkinmoista. Sokerin kanssa tuli taas eka satsi ja ei maistunut ei. Sitten löysin tämän foorumin ja opin tuntemaan spraymaltaan. Johan muuttui maku. Uutteilla ja spraymaltaalla tuli tehtyä vajaa 10 satsia ja nälkä kasvoi edelleen. Nyt on tehty kaksi satsia mäskäämällä ja ei siitä muuhun paluuta enää ole. Ideana on ainakin toistaiseksi tehdä 15 litran kattilalla ja parilla muovipöntöllä pieniä 10-12 litran eriä ja yrittää löytää mahdollisimman erityisiä makuelämyksiä. Ehkä jonkun hyvän reseptin voi vaikka yrittää toistaakin...

erajomppa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja erajomppa » La Marras 14, 2015 16:02 pm

Heipä hei. Olenkin tätä foorumia selaillut aika paljon viime kuukausina ja hakenut vinkkejä ja neuvoja omiin keitoksiini. Eilen tuli laitettua ensimmäinen olut satsi tulemaan. Olen aikaisemmin tehnyt simaa muutaman satsin (oikein hyvää kesäjuomaa) ja syksyn omenoista tuli tehtyä siideriä. Oikein hyvin ovat onnistuneet tähän mennessä, mutta oluen tekemiseen liittyy niin paljon muuttujia että tehdäämpäs ihan käyttäjä tunnus jotta voi esittää omat kysymykset sun muut :)

Panimohiiri
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Puuppola

ViestiKirjoittaja Panimohiiri » Su Joulu 06, 2015 22:32 pm

Humalan katkuiset terveiset täältä Puuppolasta, Jyväskylän kupeesta.

Ensimmäinen vuosi kotipanimo touhuja takana ja pantu on noin tusina erilaisia oluita, sekä hieman siideriäkin on käymispönttöihin eksynyt. Innostus panimohommiin lähti itseasiassa viineistä ja siidereistä. Vuosia ulkomailla asuttuani palasin takaisin Suomeen ja jotain puuhaa oli keksittävä, no sitä tuli sitten istutettua viinitarha(saa nauraa), mutta eihän ne pirulaiset anna satoa vasta kuin neljäntenä vuonna, jos silloinkaan. No kärsivällisyys kun ei ole varsinainen hyveeni niin siitä sitten seuraavaksi vaimoni bongaamalle siiderikurssille, ja siideriä valmistamaan. No, sitä on kokeiltu ja ihan ok sidukkaa on noin 35 litraa varaston perukoilla jääsiiderin kuplintaa kuuntelemassa. Hyvä siideri alkaa kuitenkin omenatarhalta ja näinpä tuli sitten tänä kesänä istutettua 35 omenapuuta, niiden edellisenä kesänä istuttetujen 4 puun kavereiksi, mutta kuten viinit, niin myös omenapuut - aikaa tarvitaan.

Oluen valmistuksen hienous onkin, että raaka-aineita on aina saatavilla(jotain special uber hotti humalaa lukuunottamatta) ja makuja, värejä, tyylejä on oikeastaan rajattomasti, tuote valmistuu nopeasti ja opeteltavaa riittää aivan omiksi tarpeiksi. Oma olut mieltymykseni on oikeastaan vaihteleva, ruoka ja vuodenaika sanelevat paljon. Jos jotain haluan oppia tekemään oikein niin se on kunnon Tsekki-pilsner, siis Pilsner Urquel. Siinä on vain kaikki ominaisuudet niin hienosti tasapainossa. Tähän mennessä en ole valmistanut kuin kaksi lageria, joista toinen oli pils-tyyppinen ja toinen Ayinger celebratorin klooni, joka onnistui aika hyvin, näin aloittelijan mittapuulla mitattuna. Juurikin tällä hetkellä ensimmäinen varsinainen Urquel klooni on käymässä 13 asteen lämpötilassa, aloittaen toista viikkoaan käymisastiassa, ja maku, no se on aika pirun lupaava, mutta ei nuolaista ennen kuin tipahtaa ;)

Onnekseni talomme porakaivosta tuleva vesi on lähes identtinen Pilsnerin kuuluisan pehmeän veden kanssa, joten vedestä se ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni. Se oli hieno päivä kun postilaatikkoon napsahti vesianalyysi ja oli siinä silmille ihmettelemistä kun analyysi sanoi: Kalsium 8.7mg/l, Magnesium 3.6mg/l, kokonaiskovuus 0.36mmol/l, Sulfaatti(SO4) alle 5 mg/l ja Alkaliteetti 0.91 mmol/l. Eli todella lähelle Pilseniä osui. PH on ainoastaan hieman korkea 7.9 ja nyt kun mäskäsin tämän melko puhtaan pilsnerin, PH jäi hieman liian korkealle, ollen 6. Jatkossa sekin asia on korjattu, nimittäin maitohapolla saa ihmeitä aikaan. Mutta mutta, nyt olisi kysymys kokeneemmille panijoille, mites tuon veden kanssa kannattaisi toimia kun nämä mineraalit ovat niin pirun alhaiset, ilmeisesti kannattaisi lisätä jonkin verran mineraaleja hiivan terveydeksi ja humalan aromeita korostamaan?

Laitteistoni on 50 litran Braumeister, pari 65 litran kartiopohjallista käymisastiaa plus kaikenlaista sälää, mittaria ja purnukkaa. Viimeisin hankinta on Cobra oluthana kahdella päällä ja puolentusinaa kegiä, pullorallia poistamaan - toivottavasti oluet nyt sitten myös onnistuu niin ei mene hanat hukkaan ;)

Jos jotain muuta pitää todeta, niin tämä harrastus todellakin vie mennessään. Seuraavaksi suunnitelmissa on pienpanimon tai panimoravintolan perustaminen, mutta ehkä sitä pitää vielä opetella tovi. Ellei sitten löydy kaveriksi kokeneempia panijoita joilla myös haaveena panimon perustaminen?

Pulloissa nyt:
9kk kypsytetty 12.2% Special Ale, IBU 79.
7,5% Jouluolut (Viskisavuvaniljaporter)
Mustaherukkainen 6,7% Ruis IPA, joka jaksaa mietityttää - toisaalta hyvä, erikoinen(ainakin ainutlaatuinen :D), ja toisaalta liian herukkainen, outo ja väriltään ruma, sameanruskea kuravesi - kuullostaa herkulliselta, eikö totta :D

Käymässä: Pilsner

Tulossa seuraavaksi: Vienna lager, ESB ja Firestone Walkerin Union Jack IPA klooni.

Eli, ei muuta kuin takaisin hommiin ja hyvää panopäivää kaikille!

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Su Joulu 06, 2015 23:45 pm

Missä Panimohiiri teit vesianalyysin ja minkä verran kustansi? Paikallista vesilaitosta ei kiinnosta vastata kyselyihin, kun kysyin noita arvoja.

Panimohiiri
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Puuppola

ViestiKirjoittaja Panimohiiri » Ma Joulu 07, 2015 2:56 am

Moi Jylppö,

Jyväskylässä toimii sellainen kuin Nablabs, oli aikaisemmin kunnallinen, mutta nykyisin yksityistetty. Hyvin toimii, voit viedä näytteen suoraan labraan ja tilata ihan mitä tutkimuksia haluat. Ainoa miinus on hinta. Otin perusvesianalyysipaketin plus Radon, Arseeni, Sulfaatti, Magnesium, Kalsium, Alkaliteetti yms. ja hinnaksi tuli 313€. Ainakin se on luotettava ja sieltä saa kyllä ihan mitä vain keksii pyytää.

Nablabs Jyväskylä
Mikrobiologian laboratorio ja näytteen vastaanotto
Käynti- ja postiosoite: Eeronkatu 10, 40720 Jyväskylä

Jos haluat viedä samantien näytteen omissa purkeissa, niin ota reilusti sitä vettä, ettei käy kuin minulle. Oli nimittäin 2kpl litran purkkia mukana, mutta eipä riittänyt, etenkin kun oli vielä nuo Radon ja Arseeni. Antoivat 3 litran purnukkaa mukaan uutta täyttöä varten, joten sillä luulisi pärjäävän.

Landsbro
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Karjaa

ViestiKirjoittaja Landsbro » Su Joulu 27, 2015 11:07 am

Heipä hei,

Olemme muutaman jannun porukka Karjaalta ja kellarissa surisee Speidel Braumeister 20l. Ihan vasta-alkajia vasta olemme, mutta kattellaan mitä tästä tulee.
"Olut on hyvää. Kun sitä juo."

Kari Aaltoa mukaillen.

korhni
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tampere / Turku

ViestiKirjoittaja korhni » La Helmi 06, 2016 14:00 pm

Moro moro,

Reilun vuoden verran olen seurannut reittausblogia ja oluen tilaus ulkomailta osiota. Välissä aina välähti se kiljun teko linkki " Haluatko maistuvaa olutta vielä halvemmalla? Tee itse: Pussimäskäämisen lyhyt oppimäärä - eli kuinka tehdä maistuvaa olutta helposti kotona", jolta hienosti vältyin.

Kuitenkin eräänä marraskuisena aamuna menin klikkaamaan tuotakin linkkiä ja lukasin kyseisen ohjeen. Nyt tässä vuodenvaihteessa sitten postissa pamahtelee jos jonkinmoisia raaka-aineita ja välineistöä, sekä huomaan löytäväni itseni rautakaupasta etsimässä sopivanlaista kupariputkea "jäähdyttimeen" ja kaiken näköiseen muuhun tilpehööriin. Nyt viimeisen kuukauden aikana olen väsännyt opiskelija asuntooni panonurkkauksen, jossa on käymiskammioo myöten paljon kaikkea tarpeellista ja olutta on tullut testipantua ~50L. Minne menenkin, laitan kattilan tulille ja miten olisi jos laitettaisiin tällainen setti...

Joskus lähtee lapasesta ja aina ei onnistu nimimerkillä "lbs ei ole kg, kun punnitsee maltaita" (no ainakin kelpaisi kaupan hyllylle se laimea Ale).

:super:

Pete
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Pete » Ma Helmi 08, 2016 17:44 pm

Hellou,

Täällä pöhisee kohta 46v IT-nörtti, joka jo reilut parisenkymmentä vuotta sitten kiinnostui kokkaamisesta (siis kiinteän tavaran) ja nyt vanhemmalla iällä sitten tästä nestemäisen tavaran kokkaamisesta :). Taustalla ajatuksena se että jos kerran osaan tehdä suht hyvää sapuskaa niin miksen sitten muka osaisi tehdä kelvollista juotavaakin. Ja sitten se, että tekee mieli jotain muutakin kuin perusbulkkilageria ja mieluummin hiukan edullisempaan hintaan kuin mitä kaupasta kannettuna :D

Sitten kun asiasta lueskelin googlettelun perusteella niin alkoi näyttää siltä, että suht hyvän oluen tekeminen on täysin mahdollista ihan peruskeinoin ja ilman vuosien kokemusta. Todella hyvään.. no siinä on sitten tavoitetta ja harrastusta vähäksi aikaa :)

Eli näissä hommissa lähes täysi aloittelija olen. Kolmas erä vasta pöhisemässä (tämä erä omalla reseptillä - tai no plagioituna ja hiukan muokattuna - täysin maltaista väännettynä dry stoutin tyyppisenä brittityyliin)

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Helmi 08, 2016 18:02 pm

Rohkeasti vaan.Itse aloitin elokuussa 2015.Ja hyviä juomia on tullut Foorumilla ja myös ulkomaisilla on paljon reseptejä.
RDWHAHB

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Ma Helmi 08, 2016 19:28 pm

jylppö kirjoitti:Paikallista vesilaitosta ei kiinnosta vastata kyselyihin.

Laitoitko kyselyä oikeelle henkilölle? Perus konttorihenkilökuntaa ei välttämättä aina kiinnosta ottaa asiakseen toimittaa kuluttajalle tietoa. Laitoin eilen kyselyä paikallisen vesilaitoksen käyttöpäällikölle, vastas tänään sähköpostitse ja lupasi huomenna kaivaa vesianalyysiraportin esille ja kopsata sen mulle. Kyseli vielä että minkä alueen vedestä on kyse... ei tullut heti mieleen tätä mainita kun ei tää meikäläisen kotikunta nyt kuitenkaan niin kauhean iso paikka ole :D

Palaa sivulle “Yleinen”