Esittele itsesi.

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Naali
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Esittele itsesi.

ViestiKirjoittaja Naali » To Syys 11, 2014 23:56 pm

Heipparallaa

Olen kolmekymppinen merimies Helsingistä joka palasi käymään opintonsa loppuun useamman vuoden töidenteon jälkeen, jos sitä parissa vuodessa alan insinöörin paperit olisi kourassa. Ja toisella paikkakunnalla kun joutuu opiskelemaan on hyvin tilaa ja aikaa ilman vaimon valittamista kuinka joka paikka on täynnää kaikkea sälää... Kotioluista olen ollut kiinnostunut suurimman osan kuluvaa vuotta, homma alkoi kun heräteostoksena hankin alkuvuodesta Beermachinen verkkokaupasta kun alennuksella sai ja beermixitkin olivat melko uloskantohintaisia, äkkiä huomasin ettei systeemi kovin hyvä ollut (kuka ***tana laittaa koko astian levyisen joustavan sauman paineastian leveimpään kohtaan t: nimim jotain paineastioista tajuava). Ensimmäinen golden ale meni hapettumisen takia viemäriin kun maku alkoi nopeasti muistuttaa pieleen mennyytä kombuchaa tms. hirvittävää eikä hiilihappoja luomukseen saanut kunnolla. Toinen honey brown ale oli ihan juotavaa, joskin pullokäyttämällä siihen hapot sain rakkine kun ei millään kokoonpanolla hapottamiseen tarvittavia paineita pitänyt sisällään. Jokunen vaimon ainoastaan heikosti humaloituja oluita (tumma Kozel tms.) juova ystävätär jopa piti tuotoksesta.
Hieman myöhemmin löysin tämän foorumin ja lueskelin sitä melkoisen runsaasti ja hommasin suosiolla muutaman käymispöntön ja yhtä jos toista tilpehööriä pgw:ltä, lähistöllä sijaitsevasta Viinimaailma liikkeestä sekä parista alan liikkeestä Tallinnasta kun sikäläinen tuttava sattui suosittelemaan ja suurin osa tarvikkeista keski-Euroopan hinnoissa eikä toimituskuluja ollut kun paikanpäältä haki. Tällä kokoonpanolla olen onnistuneesti tähän mennessä tehnyt uutteista jonkinlaisen altbieriä muistuttavan viritelmän, pari alea (coopers draught, spraymallasta ja hieman maku- aromi- ja kuivahumalointia sekä Muntons Midas touch ilman lisäilyjä) sekä yhden appelsiininkuorella maustetun vehnäoluen. Pullottamista odottamassa sekondääreissä ovat st. Peter's Golden Ale ja IPA.
Mielessäni oli jo tovin ollut mäskäämiseen siirtyminen, joten pari viikkoa sitten ollessani palaamassa usemman viikon mittaiselta autolomareissulta Italiaan ja ex-Jugoslaviaan tuli Puolan (varsin suuri kotiolutskene) eteläosissa poikettua parissa alan liikkeessä joista tarttui mukaan paikallinen valssimallasmylly (http://domowybrowarek.pl/pl/srutownik-/ ... cowy-gabej) kun näytti sen verran näppärältä ja asianmukaisesti umpirosteria eikä hintakaan paljon koronamyllyä korkeampi, 40 litran emalikattila (45€) ja ja vierteenjäähdytin, ilmauspumpun tilasin juuri brewcatilta ja mäskäyspussi löytyy, jotan oikeastaan enää tarvitsee lämmitysväline löytää ja ehkä halpa iso jääkaappi lagerien valmistukseen. Olen tähän mennessä ajatellut induktiolevyä kun siinä olisi mahdollista jopa säätää lämpötilaa melko tarkasti ilman erillisen termostaatin asentamista ja kattilan pitäisi sellaisella toiia. Puolan pojat näyttivät käyttävän normi 2kw:n irrallista keittolevyä joka kuulemma oli järkyttävän hidas mutta ennen pitkää riittävä. Paellan valmistukseen sun muuhun käyttämäni rengaskaasupoltin kellarista jo löytyisi, mutta mäskäyslämpötilan tasaisena pitäminen vaikuttaa jokseenkin vaivalloiselta sillä tavoin. Tietysti jos alkulämmityksen ja keiton sillä tekisi, mutta kattoos nyt.
Lopultakin kykenin sanaisen arkkuni avaamaan tällä foorumilla siis juurikin siksi, että hieman kysymyksiä keksinen tästä mäskäykseen siirtymisestä ja olisin kiinnostunut hankkimaan jonkun reilumman kasan maltaita Viking Maltilta jos joku jolla on Y-tunnus sattuu olemaan pääkaupunkiseudulta niitä hankkimassa voisin vaikka Lahteen ajaakin jonkun isomman satsin hakemaan kun on 2½ m³ tavaratilaa autossa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Syys 12, 2014 8:39 am

Tervetuloa joukkoon.

2kW induktiolevyllä et kyllä millään saa vierrettä kiehumaan, jos kattilasi on edes liki täynnä. Potku ei vaan riitä. (Joo, ehkä eristämällä saattaa saada jotain kiehunnan kaltaista aikaan, mutta heikkoa on.) Mulla oli 2,4kW vastus vierteessä, ja sekin oli hidas 20 l nestemäärälle. Ja tuosta induktiosta menee vielä tehoa kattilan pohjan lämmittämiseen.
Sitäpaitsi ne irtolevyt on harvoin tehty kestämään tuommoisia massoja.

Rengaspoltin on sen sijaan todennäköisesti oikeinkin toimiva vaihtoehto, vallankin jos sille tekee kauluksen. Nestekaasun kanssa sulla on portaaton tehonsäätö, jolloin lämpötilakontrolli on huomattavasti helpompaa kuin portaallisella säädöllä, vaikka portaita olisi paljonkin.
Sitten jos tahtoo järjestelmän, jonka voi vaan jättää olemaan taukojen ajaksi, niin homma menee PID-ohjatuksi HERMS tai RIMS -systeemiksi. Semmoisissakin voi lämmönlähteenä käyttää kaasupoltinta.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Pe Syys 12, 2014 11:14 am

Itsellä oli aikoinaan samanlainen tilanne, eikä kaasupolttimeen ollut mahdollisuutta niin päädyin Brewfermin kattilaan. http://www.brouwland.com/en/our-product ... s-electric Ei valittamista ja vieläkin tuolla lämmittää huuhteluvedet vaikka olen siirtynyt Braumeisteriin.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Syys 12, 2014 22:32 pm

Kiitoksia vinkistä, täytynee pitäytyä kaasupolttimessa siis, säästyypähän muutama kymppi kun ei tarvitse keittolevyä ostaa, satsikooksi ajattelin jotain 25l tietämillä. Ulkokäyttöönhän nuo vehkeet periaatteessa on tarkoitettu mutta pitää joku alusta askarrella ja mahdollisesti kaulus kanssa niin kuluu kaasua vähemmän. Olin jo aikeissa ostaa brewfermin kattilan ennen kuin bongasin isoja kattiloita varsin edullisesti Puolassa ja päätin koittaa hieman enemmän TI-henkistä ratkaisua, joihin tuppaan päätymään turhankin usein. Ilmeisesti kaulus kannattaa tehdä jostain kiiltävemmästä ja lämpöä kestävästä levystä, vai olenko täysin hakoteillä?
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Syys 12, 2014 22:54 pm

Jatkakaahan tuolla laitteistopuolella. Tämä ketju on esittelyjä varten.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Syys 12, 2014 23:03 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Jatkakaahan tuolla laitteistopuolella. Tämä ketju on esittelyjä varten.

viestit siirrettiin toiselta alueelta alunperin.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ti Marras 04, 2014 21:04 pm

kai se on kohteliasta esittäytyä itsekkin kun kaikkee tyhmää tullut jo kyseltyäkin tuolla neuvoja aloittelijalle ketjussa. nimi on jussi, asun orimattilassa, ikää on 32 ja olen töissä panimolla. tosin en varsinaisesti olueen tekoon liittyvässä duunissa. eri oluita on maistettuna n. 700 joten pikkuhiljaa alkaa tietämään miltä eri tyylit maistuu ja mikä on se mikä omaan suuhun sopii.
olen nyt neljä erää pannut mäskäämällä. kaksi ensimmäistä hellalla ja uunissa ja kaksi seuraava bilteman kattilassa kaasupolttimella. into on kova tehdä lisää vaikkei kaikkea vielä ymmärräkkään. oluen tekeminen on osoittautunut helpoksi mutta hyvän oluen tekeminen näyttäskin sitten hankalammalta. eniten päänsärkyä aiheuttaa tämä laskukaavojen viidakko kun on ominaispainoa ja platoa jne. ilman brewmatea ei hommasta tulisi yhtään mitään. mutta ehkä nuo asiat pikkuhiljaa selviää. en ole oikein löytänyt mitään kattavaa ohjettakaan mistään. ilmeisesti kirjojakin on suomeksi aika huonosti saatavilla. tuntuu että eri asioista on tietoa sielä täälä sirpaleina ja hirveä homma löytää kaikki tarvittava info.

Dojak
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Övervieska

ViestiKirjoittaja Dojak » Ti Marras 04, 2014 22:38 pm

Pitänee varmaan esitellä itseni pelkkien uteluiden sijaan,

Ikää on 29 vuotta lasissa, asuinpaikkana Pohjois-Pohjanmaan eteläisempi osa. Oluista innostuin täysi-ikäistymisen partaalla ja 2006 syksyllä ostettu Nøgne Imperial Stout räjäytti harrastuksen käsistä. Merkittävin yksittäinen olut Orvalin ohella.

Olutsatseja on tämän vuoden puolella tehty ensimmäisen kerran, kymmenkunta. Yksi kahden lajikkeensiiderierä myös nyt syksyn omenoista, joita mutsilta ja naapureilta tuli saatua. Välineet ovat taattua DIY-osastoa. Maksimierä on tällä hetkellä rajoitettu 12 litraan. Veronpalautuksista lähtee ostoon 40 litraa rosteria, jotta saa isompia kertaeriä tehtyä. Tekniikan alalla ollaan töissä ja ehkä senkin takia näpräily kiinnostaa. Rivitaloasuminen toistaiseksi fasiliteettien puolesta hidastaa menoa ainakin ensi vuoden puolelle. Parinkymmenen kilometrin päästä mutsin luota löytyy kellari, joten lagerointikin on varmasti todellisuutta ennemmin tai myöhemmin. Siellä on myös erinäisiä oluita kypsymässä.

Lempityylejäni ovat pilsit, stoutit ja kaikki hapan. Totta puhuen ei ole mitään tyyliä mitä hirveästi ylenkatsoisin. Ällömakeat siirappipommit tahtovat tökkiä eniten. Toki siinäkin herkulliset poikkeuksensa on. Useimmiten tulee ostettua pilsejä tai kevyitä witejä, sillä vaalea kala kuuluu keittiöön olennaisesti. Ulkomailta usein vaikeammin saatavia oluita.

Tällä hetkellä tynnyreistä ja pulloista löytyy APA:a, imperial stoutia, siideriä ja red alea. Viikonloppuna luvassa kevyehkön porterin pano.

Foorumilla näytti olevan useampikin bloggaaja, joiden kirjoituksia tulee aktiivisesti seurattua. Olutopasta on tullut myös vuosia seurattua.

Cheers! :party:

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jtkuokka » La Marras 15, 2014 11:25 am

Pakko varmaan esittäytyä, kun otsikkokin on noin yksiselitteisen ohjeistava.

Jesse, ikää 26v. Kotoisin Oulun seudulta, mutta tällä hetkellä asun Helsingissä ja paukutan kasaan gradua teoreettisesta filosofiasta Helsingin yliopistossa. Oluita oon harrastanut aktiivisesti noin seitsemän vuotta maistelun merkeissä, mutta oluen valmistamista innostuin kokeilemaan ensimmäisen kerran vasta viime talvena. Silloin tein muutamia uutesatseja, joista tuli enemmän tai vähemmän ei-niin-hyviä kaiken alkuhäsläyksen vuoksi. Noista tuli kuitenkin opittua kaikenlaista sen puolelta, miten asioita ei kannata tehdä. Uuteoluiden jälkeen irtauduin panemisesta koko kesän ajaksi, pääasiallisesti käymislämpötilakontrollin puutteen sekä korkeiden huonelämpötilojen vuoksi. Ilmojen viilennyttyä olen taas palannut panohommiin, kun yhtä "ylimääräistä" huonetta (työhuone) voi pitää vailla lämmitystä. Tällä hetkellä keittelen pieniä, 5-10 litran eriä pussimäskäyksellä 5 litran käymispulloihin. Ideana on tehdä niin paljon keittoja kuin vain ehdin ja pystyn, jotta saisi valmistukseen mahdollisimman paljon suorituksia ja sitä myötä ehkä myös rutiinia ja vaivattomuuttakin mukaan prosessiin.

Kemia ja sähkö on mulle todella vieraita alueita, joten erityisesti niiden saralla saatan kysellä kaikkea tyhmää.

binisteri
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja binisteri » To Joulu 18, 2014 23:23 pm

Moro vaan,

Olen 35v n.10v humalapitoisia oluita fanittanut tyyppi Helsingistä. Tällä hetkellä olen työttömänä (tai opiskelija... DI:n paperit pitäisi olla kourassa Helmikuun alkupuolella), niin päätin pistää omat IPA:t käymään. Apuahan siihen täältäkin tarvitsi. Eka mäskäys ei mennyt ihan putkeen, muuten näyttäisi ihan hyvältä. Tammikuussa selviää...

peräedellä
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Sjoki

ViestiKirjoittaja peräedellä » Su Tammi 18, 2015 12:07 pm

Moro! Juha -81 syntynyt puutarhuri,kokki ja ja tällä hetkellä Bio- ja elintarvike ins. opiskelija pohojammaalta. Omat panokokemukset littyvät pitkälti siidereihin joista teen koulu projektia erihiivoja, erilaisia puristusmeneltelmiä ja makua unohtamatta jne...
Joskus 90-luvun puolessavälissä tullut tehtyä salaa erilaisia uuteoluita ja nytten postissa odottelee kasa maltaita ja hiivoja kohti kattilaan joutumista. Suurin intohimo saada yhdistellä primitiivisiä ruokajuttuja oluisiin ja siidereihin viinien sijasta!
Haaveena saada jossain vaiheessa oman omenatarhan tuotteita viralliseksi ja mahdollisesti jokunen olut Tolvadosta unohtamatta!
Katotaan mitä tuleva tuo tullessaan ja varmasti tulee paljon kysymyksiä!

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 18, 2015 16:50 pm

kanerjus kirjoitti:kai se on kohteliasta esittäytyä itsekkin kun kaikkee tyhmää tullut jo kyseltyäkin tuolla neuvoja aloittelijalle ketjussa. nimi on jussi, asun orimattilassa, ikää on 32 ja olen töissä panimolla. tosin en varsinaisesti olueen tekoon liittyvässä duunissa. eri oluita on maistettuna n. 700 joten pikkuhiljaa alkaa tietämään miltä eri tyylit maistuu ja mikä on se mikä omaan suuhun sopii.
olen nyt neljä erää pannut mäskäämällä. kaksi ensimmäistä hellalla ja uunissa ja kaksi seuraava bilteman kattilassa kaasupolttimella. into on kova tehdä lisää vaikkei kaikkea vielä ymmärräkkään. oluen tekeminen on osoittautunut helpoksi mutta hyvän oluen tekeminen näyttäskin sitten hankalammalta. eniten päänsärkyä aiheuttaa tämä laskukaavojen viidakko kun on ominaispainoa ja platoa jne. ilman brewmatea ei hommasta tulisi yhtään mitään. mutta ehkä nuo asiat pikkuhiljaa selviää. en ole oikein löytänyt mitään kattavaa ohjettakaan mistään. ilmeisesti kirjojakin on suomeksi aika huonosti saatavilla. tuntuu että eri asioista on tietoa sielä täälä sirpaleina ja hirveä homma löytää kaikki tarvittava info.

Millaista ohjetta kaipaat?
Wikissämme on mäskäyksestä vähän niputettuna tietoa, mutta kaiken kattavaa ohjetta ei oikein voi tehdä / antaa, kun kaikilla on vähän erilainen laitteisto ja tavoitteet =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

jaager
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: JÄMSÄ

ViestiKirjoittaja jaager » To Huhti 30, 2015 0:53 am

Joo, meinaspa ottaa tuo laskutoimitus koville, kun muutaman tuopin jälkeen yritti rekisteröityä. :cheers1:

Meikäläisestä. Vuosikausia sitten otin tavoitteeksi jalostaa pyyhkeen alla käytetystä kiljusta jalon tuotteen.
Noin 100 L oli tulossa, kun joku jätti kellarin oven auki ,(lehmien juotto altaan täyttö samassa), ja lehmät juoksivat suossa pyyhe päässä.
Tämän jälkeen siirryin kaupallisiin tuotteisiin. Muutama viikko sitten huomasin vintillä HST lypsykannun. Tilasin tarjouksesta Cooperssin vehnäolut uutteen.
Ja tässä ollaan. Häädettynä kellariin lypsykannun kanssa ja olut pullotettuna, mutta yllätti kuinka pitkälle pääsee aloittelija jo perus paketeilla.
Taisi löytyä uusi harrastus.

NANO
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Petäjävesi

Siinä se itseään esittelee

ViestiKirjoittaja NANO » To Kesä 04, 2015 9:22 am

Terve.
Pitkään olen täältä vihjeitä ja vastauksia elämän kysymyksiin hakenut. Nyt loin oman tunnuksen ja olen alkanut hommiin.
Aikani tein Prisman uutteilla ja en saanut paljoakaan makumuutoksia paitsi jonkun ainaisen sivumaun. Sitten löysin steeppaamisen ja sillä sain vähän vaihtelua. Äkkiä siihen kyllästyin kun maistelin kaverini loistavia oluita joiden jälkeen omiani en kehdannut paljon tarjota. Ensin neljän pikkukattilan avulla tein pari satsia ihmeolutta, jonka jälkeen satuin saamaan 20 lt kattilan ihan vaan hymyilemällä. Nyt kaksi keittelypäivää takana ja pulputus on kova ympäri taloa. Naapurin mieskin sai yhden käymispöntön pannuhuoneeseensa kun siellä oli 30c lämmintä ja hiivassa oli suositus siihen lämpöön.
Oluttyyleistä mieluisimpia on ne joissa maku on maistettavissa helposti eikä etsimällä. Humalapussin voisin avata ihan vaan sohvalla siitä impatakseni.
En ole puritaani tyylien suhteen kun itse teen. Pääasiassa on se että hyvää tulee.
:cheers1:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Siinä se itseään esittelee

ViestiKirjoittaja äyni » To Kesä 04, 2015 10:15 am

Tervetuloa!

NANO kirjoitti: 30c lämmintä ja hiivassa oli suositus siihen lämpöön.

Missä hiivassa on tuommoinen lämpötilasuositus? Joku Saison?

NANO
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Petäjävesi

Re: Siinä se itseään esittelee

ViestiKirjoittaja NANO » Pe Kesä 05, 2015 9:58 am

äyni kirjoitti:Tervetuloa!

NANO kirjoitti: 30c lämmintä ja hiivassa oli suositus siihen lämpöön.

Missä hiivassa on tuommoinen lämpötilasuositus? Joku Saison?

Juu saison-hiiva se oli. Joskus saisonia maistaneena, klikkasin tilauslistaan senkin hiivan ja osan keitosta lohkaisin pikkuastiaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Kesä 05, 2015 11:18 am

Hyvä.
Hieman jo pelkäsin, että kyse on jostain nimettömästä ihmehiivasta, joka on optimoitu "Down Under".

JNS1981
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kemiönsaari

ViestiKirjoittaja JNS1981 » Ke Heinä 08, 2015 17:53 pm

Moro,

34 vuotias Suomenruotsalainen maailman keskuksesta, eli Kemiöstä. Työni puolesta pääsyt maistamaan jos jonkun oluen ja nyt olisi aika kypsä ruveta tekemään niitä itsekkin.

Tyylillisesti olen aika kaikkiruokainen. En tykkää juoda (maistella toki) korkean volttisia oluita, 7% on aika lailla maksimi mitä tulee "vedettyä"
Jos joutuu sanomaan lempi tyyli se taitaa olla Pale Ale vaikka se ei kovin paljon sanokaan.

Paras olut? Taitaa tällä hetkellä olla aika tasan BeaverTownin Gamma Rayn ja Anchorin Liberty Alen välillä.

Panemisesta en osaa yhtään mitään (sentää kaksi lasta saanut tehtyä ;)), ja kaikki kommentit ja ideat otetaan ilolla vastaan. Eka keitos laitan Sunnuntaina tulille, IPA siitä taitaa tulla. Suunitteilla on Jouluksi tehdä Brown Ale maustettu Mustapippurilla ja kuivahumalointi Anopin pihalla kasvavilla humaloilla. Saas nähdä.

-JNS-

serge
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja serge » La Heinä 11, 2015 13:03 pm

Ciao,

Pian muusikon kriittisen iän, 27 vuoden, ylittävä amatöörimuusikko ja oluen ystävä tässä. Raaseporissa juuret, Helsingissä koti.
Itseasiassa, juuri aloin täällä mökillä (Kiskon ja Raaseporin rajalla) APA-henkisen debyyttipanon. Katsoo nyt jos tulee semmosta mistä kehtaa kertoa kunhan valmistuu :)

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

Moro

ViestiKirjoittaja masafi » La Heinä 25, 2015 15:33 pm

Moro!Täältä Pirkanmaalta.Herra 48 tässä.Ja oluita on maisteltu kotimaista ja ulkomaisia.Viiniä on tullut tehtyä teininä ja nyt parin vuoden sisällä n.100l.Mutta olut on lähellä sydäntä.Lähdin tuohon ipa buumiin ja tilasin Hollannista sokkona oluita.Tulihan sieltä mut kyl oli kovin eri makuisia,jotkin eivät kyllä olleet mieleen.Reittaus plokista sain kimmokkeen tehdä itse mieleistä olutta.Siis ei vielä,vain kovasti kooklettamista ja opettelua.Ajattelin tuota pussi mäskäystä.Mutta varmaan turvallisinta aloittaa valmiista uutteista.Kysymys olisi että kun uutepaketissa on lopullinen alk.arvo esim.4.8% miten sitä voi nostaa pari yksikköä?Viinissähän se käy sokerin määrää lisäämällä.melkon käymis astioita on 3.Kova hinku on tehdä maistuvaa olutta.Vinkeistä kiitän etu käteen.T:Masa
RDWHAHB

Palaa sivulle “Yleinen”