Esittele itsesi.

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

cridde
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Esittele itsesi.

ViestiKirjoittaja cridde » Ma Helmi 21, 2011 20:57 pm

Terve vaan kaikille,

en löytänyt topicia, jossa uudet käyttäjät voisivat ns. keskitetysti esittäytyä, joten avasin sellaisen.

Olen asunut viimeiset viisi vuotta Saksassa ja ennen Suomeen palaamista rupesi ajatus vanha lukioaikojen harrastuksen uudelleenherättämisestä kehittymään. Tällä kertaa kuitenkin periaatteella vähemmän sokeria ja ennemmän laatua. :) Etenkin kun on asunut maassa, jossa on hyvää olutta ja siihen liittyvää kultturia ja sitten pitäisi mennä takaisin makuneutraalin ;) lagereiden maahan. Tai saahan täällä Suomessa vaikka mitä oluita, mutta tuntuuhan se vähän merkilliseltä maksaa reilu kolme euroa laatuweizenistä, jonka on tottunut ostamaan 60 sentin kappalehintaan. :shock:

Tänne tultuani olen keräillyt varustusta, tehnyt neljä satsia, oppinut virheistä ja kiinnostus sen kun kasvaa. Uutteella ja spraymaltaalla elellään vielä, mutta vähitellen olisi tarkoitus ruveta mäskäyshommiin.

Tähän mennessä olen onnistunut varsin hyvin etenkin kahden satsin kanssa; Coopersin IPAsta tuli oikein hyvää mutta uusin satsi oli ehdottomasti jännittävin: purkki Coopersin Lageria (neutraalin maun ja vähäisen huomaloinnin takia), kilo vehnä-spraymallasta, hieman murskattuja korianterisiemeniä sekä pomeranssia. Hiivan kasvatin kolmen Schneider-pullon pohjasatsista. Pullotin oluen viisi päivää sitten ja olihan toissapäivänä pakko ottaa maistiaiset: erittäin onnistunut olut, ehkäpä jonkinlainen weizenin ja witbierin hybridi? Tosin aika vähäisellä vehnäosuudella, mutta tässä sen näkee miten suuri rooli hiivalla on makuun. Huomattavasti enemmän banaania kuin Schneiderissa, johtuen luultavasti korkeasta käymislämpötilasta.

Hieno homma, tämä foorumi!

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Uudet foorumilaiset

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 21, 2011 23:20 pm

Tervetuloa.

Mä en mistään mitään oikeesti tiedä, mutta jatkuvasti pitää olla äänessä.

P.S. Hiivausaste vaikuttaa aika paljon myös tuohon banaanisuuteen. Ja se, että pullokypsytyksessä saattaa olla eri hiiva kuin pääkäytössä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Helmi 22, 2011 17:04 pm

Tervetuloa!
Kiva kun perustit ketjun.

Itse olen kanssa aina äänessä vaikka tietoakan ei olisi ;)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Helmi 23, 2011 9:58 am

Tervetuloo. Erittäin tervetullutta saksan kielen taitoiset, kuten tottakai muutkin.

Mit freundlichen Grüßen aus Helsinki
Jos sais Terran reissullansa

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Helmi 24, 2011 12:26 pm

Kaitpa meidän vanhempienkin jäsenten olisi syytä esittäytyä, kun tällainen sopiva ketjukin on nyt ilmaantunut. :winktoo:

Itse olen olutta ja marjaviinejä valmistellut aina tuolta 80-luvun lopulta lähtien, mäskäyksen saloihin tosin aloin perehtymään vasta 2000-luvun puolella. Nykyään tekeleitäni voi jo kutsua oluiksi, aina ei asia ole näin ollut. Tampereella asustan ja IT-alalla vaikutan. Oluen lisäksi valmistan myös musiikkia ja tekstiä sekä reissaan maailmalla oluen ja muiden kiinnostavien juttujen perässä. Lisäksi administroin perhettä, johon vaimon lisäksi kuuluu yksi poika.

Oluen saloihin aloin perehtyä tarkemmin 80-90-luvun taitteessa, jolloin Alkoon alkoi tulla kiinnostavia importteja ja hanatarjontakin alkoi monipuolistua. Lisääntyneen ulkomaanmatkailun myötä ymmärrys avautui, ja lopullisen valaistuksen koin Belgiassa. Olen nyt taas tiistaina menossa Belgiaan, koluamaan Senne-joen laaksoa sekä mm. Kulminatoriin, ja kuukauden päästä matkaan olutseuran kanssa Bambergiin. Kantakippolani on Tuulensuu, mutta muissakin olutpaikoissa tulee aika-ajoin vierailtua, myös pääkaupunkiseudulla.

Oluenpanossa erityisosaamisalueeni nykyään lienee villihiivat ja bakteerit (esim. brettahaarat), kun taas ainakin vaativamman laiteteknisen puolen jätän peukaloideni sijainnin vuoksi mielelläni kokeneemmille. Tilan- ja ajanpuute ovat tällä hetkellä vakavasti harrastusta rajoittavia tekijöitä. Aatteena suosin mieluummin belgityylistä rönsyilevää luovuutta kuin perisaksalaista kurinalaisuutta reinheitsgebotin hengessä. Parhaita tekeleitäni toistaiseksi ovat olleet eräät ikäännytetyt brettatekeleet sekä saison, tosin hopheadina olen tehnyt myös hyviä ipoja. Ensimmäinen pseudolambic on vielä "jonge", enkä ole uskaltautunut sitä toistaiseksi maistamaan.

Nickini on peräisin lennolta Istanbuliin. Täytimme lentoyhtiön lehden turkinkielistä ristisanaa suomenkielisillä sanoilla, mikä käy lopulta erittäin vaikeaksi. "Votkaiguaani" oli pitkällisen mietinnän tuloksena syntynyt "neronleimaus" hankalalle pitkälle riville, jossa ei ollut montaa kirjainta vapaana.

Keitä te olette? :cheers1:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Esittele itsesi.

ViestiKirjoittaja äyni » To Helmi 24, 2011 14:34 pm

Muutin otsikon vähän paremmaksi, jotta kaikki voivat avautua taustoistaan.

Minä aloitin oluenteon joskus 90-luvun puolivälin jälkeen ja pykäilin pari uuteolutta vuodessa viime syksyyn asti, jolloin innostuin kokeilemaan mäskäystä kun teki mieli lageria. Onnistuminen sai innostumaan ja nyt on pöntöt täynnä ja varasto pullollaan mallasta.

Lempiolutta ei oikeastaan tällä hetkellä ole. Olen pitkään suosinut Belgialaisia, Duvelin ollessa ykkönen, mutta nyt on ollut vähän suuntausta yksinkertaisempiin oluisiin, bittereihin yms. Toisaalta vuodenaikakin vaikuttaa aina oluenjuontiin. Kesä kun tulee, niin vehnäolut rupeaa taas vieraamaan lasissa, talvella ei tulisi oikein mieleenikään nauttia vehnää.

Siviilissä olen 4/5-työtön puuseppä. jonka arki koostuu lähinnä kahden pienen tytön tarpeiden täyttämisestä.

Nimimerkki on kesältä -98, jolloin eräs hyvä ystäväni keksi, että äyni on helpompi sanoa kuin Väinö. Tiedä sitten. Jonkin aikaa äyni oli ihan jatkuvassa käytössä, kaverini sillä nimellä minua kutsuivat, mutta sittemmin se on jäänyt internet-nickiksi. Ihan kiva semmoinen, ei ole koskaan vielä tullut vastaan tilannetta jossa se olisi varattu. Ulkomaisilla foorumeilla kun ei aina umlautteja hyväksytä, niin ayni on käytössä ja se on aina silloin tällöin osoittautunut varatuksi. Eli jos jossain törmäätte äyniin, niin se on mitä suurimmalla todennäköisyydellä minä, mutta ayneja on useampi.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Helmi 24, 2011 16:21 pm

Hei hyvä juttu. Votka-I otathan talteen hyviä hiiivoja Belgiasta. Omat kokemukset olivat yllättäviä.

Huomasin juuri, vierteen keitto tekee hyvää tukkoiselle nenälle.

Neurosis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Neurosis » To Helmi 24, 2011 16:59 pm

No esitellään itsestä nyt jotain. Olen tämmönen kuvataitelijan retku pohjosesta, lähinnä valokuvaus on ollut se minun "juttuni", mutta sekin on tässä jäänyt kovasti taka-alalle ajanpuutteen ja laiskuuden vuoksi. Töitä tehhään villatehtaalla on/off meiningillä (tosiaan ihan oman alan hommia :D) ja googlelle nappailin kuvia myös tuossa menneenä vuonna..

Oluet ovat alkaneet kiinnostaa tässä viimeisen 2-3vuoden aikana ja kovastihan tuota on kulunut. Maailmalla reissatessa kai tuo sai alkunsa. Omia oluita tuli tehtyä joskus 18-20 vuotiaana, mutta semmosta hömppäähän ne tuppasi olemaan. Tällähetkellä olen pitäytynyt noissa uutepurkki + steeppaus + humalointi-hommissa ja häätynee joissainvaiheessa varmaan kokeilla ihan oikeaa oluen tekoa.
Nyt näyttäisi olevan Kriek vaihe menossa, noihin jäin ihan koukkuun maisteltuania Liefmansia. Belgialaiset ja bitterit myös kutkuttavat mukavasti makuhermoja. Tämäkin varmaan johtuu siitä että on tullut liikaa lipiteltyä Koffia ja kropan täytyy saada jotain maukkaampaa. Saksalaisia oluita on tullut juotua jonkin verran, mutta niihin en ole vielä saanut oikein yhteyttä.. Oluen lisäksi kaapeista löytyy läjä singlemalt viskejä joista Islayn tuotanto on ollut jo vuosia se mun juttu.

Muita harrastuksia joiden kanssa tulee häärättyä ovat kiipeily, matelijat (lähinnä nuo puissaelävät kyykäärmeet), musiikki, elokuvat, lautapelit sekä chilien kasvattelu.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » To Helmi 24, 2011 19:39 pm

No avaudutaan sitten.. :D

Parisen vuotta tullut tässä oluita tehtyä, vähän pitempään juotua... Aloitin uutesotkuilla, siitä luontevasti osittaismäskäyksen kautta mäskäykseen siirtyen. Nykyisellään tulee tehtyä ehkä kerran kahdessa kuukaudessa satsi. Jos ehtis niin kerran kuussa. Sais vähän ikäännytettyäkin oluita.

Oulusta Helsinkiin muutin tuossa viime elokuussa, opiskeluhommia nykyisellään ja kokin töitä teen aina välillä.

Oluttyylit, joista tykkään on pitkälti brittiläisiä ja amerikkalaisia aleja. Kaikenlaisia oluita kyllä tulee maisteltua ihan mielellään. Tarkoitus olis parannella vielä tuota kalustoa ja joskus (kenties?) harkita jotain isompaa, jopa kaupallista panolaitteistoa. Kunhan nyt ensin oppis edes perusasiat... Siihen voi mennä muutama vuosi(kymmen).

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Pe Helmi 25, 2011 0:30 am

Ok, itse olen miedosti sanottuna real ale freak. 20+ vuotta olen ollut CAMRA:n jäsen ja tosiaan juon lähes pelkästään cask aleja. Brittioluita olen nyt aktiivisesti itse tehnyt 2+ vuotta kotona, siitä syystä että muutin hieman kauas Helsingin keskustasta (Maaseudulle Sipooseen, omista itse kasvatetuista humalista olisi tarkoitus tehdä ensi kesänä olutta) ja real ale pubeista. Ajattelin, että tutustun tarkemmin aiheeseen ja cloonaan kotona sitten brittiklassikoita. Jo ensimmäinen olueni oli all-grain metodilla tehty, olen tehnyt uutteista vain pari kertaa kokeilun vuoksi. Laadun suhteen ja esim. carbonaation suhteen olen sitten äärimmäisen tarkka, valitettavasti suurin osa oluistani on päätynyt viemäriin, kun en ole johonkin aspectiin ollut tyytyväinen. Parhaiten hanskassa alkaa oleen Mildit ja bitterit. Golden alet ovat vielä hakusessa.
Itse oluen teko prosessi alkaa hiljalleen myös vakiintua ja olen löytänyt mielestäni hyvän systeemin ja faktoihin on tullut tutustuttua kirjoista + itse kokeilemalla. Oluet yleensä pullotan (bottle conditioned), mutta jotkin jätän tynnyreihin ja maistelen suoraan niistä niin kauan kun ne säilyy. Cask breatheria en ole vielä hankkinut, mutta se olisi tarkoitus jossain välissä -> saisi oluen kestämään caskissa hieman pitempään.

Muuten tässä it-hommia teen, mutta jos lotossa voittaisin niin oman panimon perustaisin välittömästi. Kyllä oman käden tulokset näkee tässä ihan eri tavalla ja luovuus pääsee oikeuksiinsa. Erinomainen harrastus.

solisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vihtijärvi

ViestiKirjoittaja solisti » Ke Kesä 22, 2011 10:46 am

Koitetaan tännekkin jotain laittaa vaikka näin kännykällä kun yleensä selaa niin ei hirveitä sepostuksia viitsi laitella. Olen biotekniikan insinööri joka on hiljattain innostunut oluen teosta. Olen nyt kevään aikana keräillyt kokemuksia uutteilla, mutta joskus kiinnostaisi kokeilla mäskäystäkin. Koulutuksestani huolimatta olen oluen teossa kyllä ihan noviisi, mutta tältä foorumilta kyllä tuntuisi hyvin neuvoja ja vinkkejä löytyvän. Muina harrastuksina on valokuvaus ja laitesukellus sekä vpk johon kanssa reilu vuosi sitten hurahdin. Ja kuten edellinenkin kirjoittaja niin jos lotossa voitto tulisi niin pieni panimo tulisi minunkin pihaani.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Ke Kesä 22, 2011 14:54 pm

Ehkä nyt sitten minäkin kun muutkin...

Hei, olen Veikko Sariola, automaatio-DI, polyteknikkojen olutkulttuurin edistämisyhdistyksen (POLKU) jäsen. Olutta tullut harrastettua vasta muutamia vuosia, ja panohommia vasta vähän alle 2 vuotta. Koin jonkinasteisen valaistuksen tajutessani, että onnellisuus on sitä, että on itsetehtyä olutta, hapankaalia ja bratwurstia. Tämä siis siitä huolimatta, etten syö lihaa :D

Informaatiota on jonkin verran (amazonista piti heti kliksuttaa yksi hyllyllinen kirjoja), omia satseja on tullut tehtyä 18. Olen ollut siinä mielessä onnekas, että yhdistyksen avulla pystyin suoraan aloittamaan täysmäskäyksestä; en ole tehnyt ainuttakaan uuteölppää vielä (sen sijaan tyttöystävä kokeili kahta, jonka jälkeen ollaan pysytty täysmäskäyksessä :)) Olen kiinnostunut bretta- ja laktokäymisestä, mutta en ole vielä kauheasti ehtinyt tekemään käytännössä, mitä nyt pistänyt yhen törpön Roeselare-blendillä muhimaan nurkkaan puolisen vuotta sitten.

Muita harrastuksia pyöräily ja pyörien virittely. Pitäs varmaan muuttaa oikeesti Belgiaan, mitä mä täällä teen :) Muutenkin "geneerinen virittely" on lähellä sydäntä; viimesimpänä projektina DIY sous vide -keitin.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Elo 24, 2011 10:03 am

Terve, nimeni on Juhani Palttala, kuten nimimerkistäkin käy ilmi. Kannatan ajatusta epäanonyymistä netinkäytöstä :)

Olutta en teininä juonut ollenkaan, joten kuralaagerivaihetta minulla ei ollut, vaan innostuin oluista vasta joitain vuosia sitten nimenomaan laadukkaampien juomien kautta. Aluksi alkoivat maistua tummat laagerit, nykyään maistuu mikä vain. Ainut olut, joka on ollut oikeasti pahaa (siis Karjalan ja Koffin lisäksi), oli St. Petersin Honey Porter. Täytyy ehkä sillekin antaa vielä uusi mahdollisuus joskus.

Olen parantumaton tee se itse -mies, joten oluen tekeminen itse odotti vain sopivaa kipinää. Sellainen tuli, kun kaverit olivat ostaneet pari käymisastiaa ja muut tarpeet ja olettaneet, että tottakai minäkin olen mukana. Tokihan minä olinkin. Tämä tapahtui noin kuukausi sitten. Sen jälkeen on tullut tätä foorumia ja muitakin lähteitä ahkerasti tutkittua. Tällä hetkellä ensimmäinen olut (pikimusta, mutta hiukan vetinen uutteesta tehty portteri) on pulloissa ja kaksi seuraavaa uutepohjaista (vehnäolut ja EPA eli Espoo Pale Ale) laitettiin eilen käymään. Uutteista varmaan tehdään aluksi, mutta osittaismäskäystä on tarkoitus kokeilla kyllä piakkoin myös, kokonaan mäskäämälläkin ehkä jossain vaiheessa, jos homma etenee (ehkä täytyy vihdoin siihen POLKUun liittyä). Vaimo ja alle puolivuotias poika asettavat rajoituksia kavereiden luona panohommissa heilumiselle.

Viime viikonloppuna tein melko hyvää makkaraa vanhempieni luona käydessämme, kun äiti oli ostanut makkarakoneen. Nyt on siis kelvollista olutta ja hyvää makkaraa tullut tehtyä, joten pyhästä kolminaisuudesta puuttuu enää se hapankaali. Sitä on tarkoitus vielä syksyn aikana kokeilla, kun käymishommiin on jo saatu onnistunut käytännön kosketus. Vanhempien luona innostuin myös aloittamaan maakellarin korjaamisen, että saisin sinne sitten ruveta varastoimaan noita oluita ja hapankaaleja.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Elo 24, 2011 10:23 am

Juhani Palttala kirjoitti:Ainut olut, joka on ollut oikeasti pahaa (siis Karjalan ja Koffin lisäksi), oli St. Petersin Honey Porter. Täytyy ehkä sillekin antaa vielä uusi mahdollisuus joskus.

Hyi helv.... ei kannata antaa, suotta sairastut. Maailman kammottavin olut.
Tervetuloa foorumille!

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Elo 24, 2011 11:01 am

Votkaiguaani kirjoitti:
Juhani Palttala kirjoitti:Ainut olut, joka on ollut oikeasti pahaa (siis Karjalan ja Koffin lisäksi), oli St. Petersin Honey Porter. Täytyy ehkä sillekin antaa vielä uusi mahdollisuus joskus.

Hyi helv.... ei kannata antaa, suotta sairastut. Maailman kammottavin olut.

Ei ole. Mongozo banana on eksponentiaalisesti kamalampaa.

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » To Elo 25, 2011 9:51 am

äyni kirjoitti:Ei ole. Mongozo banana on eksponentiaalisesti kamalampaa.

Allekirjoitan tämän. Ko. litkua taidetaan vielä myydä jollain luomu-leimalla, mutta eipä se taida paljon auttaa.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » To Elo 25, 2011 10:12 am

Luomuleima on kyllä jotakuta auttanut:

http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/6 ... hittituote

Mongozo on kyllä kauheeta. Ja niin väärin: sillä on reilunkaupan merkki koska se banaani on reilunkaupan! Eli jos olisivat käyttäneet pelkästään ohraa (ja esim. kirsikoita, tiedätte mitä minä juon) Euroopasta eivätkä roudanneet jotain kamaa toiselta puolelta maailmaa, se olisi jotenkin vähemmän reilua. WTF?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Joulu 07, 2011 22:34 pm

Tehdäänpä tästä ketjusta sticky, jos vaikka tuoreemmatkin lukijat innostuisivat esittelemään itsensä.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Joulu 07, 2011 23:13 pm

Jeps- Naguklabbi stadilainen joka on asunu väliosan elämästään hevonV:tä synkemmässä skuttassa maalla. Ammattina valokuvaus ym ja kolmannen polven jäsen suomen taiteilijaseurassa ( ehkä omasta pojasta polvi paranee ja rikkoo kirouksen ). Harrastaa kalastusta ja kirppareita, roskalava dyykkausta, puutarhaa rajoitetusti ym. Omistaa paljon romua ja roskaa sekä jotain kaunista kuten vanhan puisen merisoutuveneneen ( kiRottu olkoon se/ne kun kukkia sihen laittaa kasvamaan tai kokkoon raahaahaa joskus :evil: ).
Jos etsit asioita, kysy ihmeessä.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » To Helmi 02, 2012 1:06 am

Tervehdys!

Olen aikani jo foorumia stalkannut ja viisastunut. Olut hommat alkoivat kun kokeilin uutteesta tekemista muutamia vuosia sitten. Tulos ei ollut kehuttava, kuten ei myöskään sen jälkeinen siideri kokeilu. Tästä sisuuntuneena tilasin maltaat ja päätin kokeilla täysmäskäystä, maltaat makoilivat vuoden koska muka laitteiston kokoon saaminen oli vaikeaa. Lopulta sisuunnuin ja tein satsin melko mcgyver virityksin. Hyvää tuli ja uusi harrastus oli löytynyt. Nyt olen tehnyt muutamat täysmäskäykset ja koitan kasata välineistöä kunnolliseksi. Kerrostalon keittiö hiukan rajoittaa valmistusta ja varastointia. Ehkä vihdoin ymmärrän miksi ihmiset haluavat asua omakotitaloissa.

Ammatikseni leikin tietokoneilla, muuten aika kuluu ruokaa laittaessa ja siitä lukiessa. Ja niin, olutta juodessa. Cascade pale alet ovat erityinen heikkous. Tänä vuonna olisi tarkoitus saada se välineistö johonkin kuntoon, tehdä vähän lageria ja saada humalaa kasvamaan.

// kalle

Palaa sivulle “Yleinen”