Lisää vaahtoa olueen

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

jepulis577
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Porvoo
18 tai yli: Olen

Lisää vaahtoa olueen

ViestiKirjoittaja jepulis577 » Ke Heinä 25, 2018 23:24 pm

Tässä hieman ehkä vaativampa aloitus foorumielämään. Tämä taitaa olla se suurin salaisuus riittyen oluenpanoon. Muuten tietoa löytyy vaikka muille jakaa, mutta vaahdon saamiseksi olueen sen kaatovaiheessa tuntuu olevan kiven takana. Kyse on siis miten saadaan hiilidioksisi vapaaksi oluesta sitä kaataessa. Se ei ole kiinni hiilidioksidimäärästä (ja lämpötiolasta) sen tiedän, koska omat oluet ovat maksimi jälkikäymissokerilla ja kaataessa eivät ole edes moksiskaan, vaan jäävät järjestään aika flätiksi. Kuitenkin rankan kaadon jälkeen esim. lusikalla hämmentäessä ne puhkeavat kukkaan ja hiilidioksidi vapautuu. Mikä siis mättää? Oma kokemus on, että kuivahumalointi auttaa tähän ongelmaan. Se ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa kaikilla oluttyypeillä jossa ei käytetä kuivahumalointia. Olen tehnyt kotioluita noin viiden vuoden ajan ja olen tuskaillut saman ongelman kanssa enemmän tai vähemmän koko ajan kanssa.

T. Jepulis577

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

Re: Lisää vaahtoa olueen

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » To Heinä 26, 2018 8:16 am

Proteiini auttaa, mäskäysohjelmaa voisi koittaa muuttaa varsinkin jos olet aloittanut jo viiden kympin pinnasta. Ja sitten vehnää tai kauraa mukaan. Käytetty perusmallaskin varmasti vaikuttaa. Parhaat vaahdot itsellä on tullut juurikin niihin missä on ollut kauraa tai vehnää mukana. Toisaalta olen tehnyt pelkästään ohramaltaalla monivaihemäskäyksiä ja näissä yleensä vaahto jää aika huonosti kestäväksi.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Heinä 26, 2018 9:41 am

Jos kuivahumalointi auttaa, niin ilmeisesti kyseessä on se että humalahippuset toimivat tehokkaina kuplien syntypisteinä?

Vehnästä sama kokemus, eli jos sitä on hiukan mukana niin vaahdosta tulee pehmeä ja paksu. Mäskäyksen vaikutusta en tiedä faktaksi, mutta nyt kegissä oleva pelkästä pilsnerimaltaasta tehty ja monivaiheisesti mäskätty lager ei vaahtoa juurikaan ellei sitä laske korkealta lasiin ja sekin vaahto katoaa nopeasti. Carapilsin lisäystä kai voisi harkita, afaik parinkin prosentin lisäys voisi riittää.

Sellainen villi kysymys että ei kai laseissasi ole pesuainejäämiä?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

jepulis577
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja jepulis577 » To Heinä 26, 2018 10:51 am

Pesen lasit pesuaineella (Fairy). Lisäksi huuhtelen aina lasit reilulla vedellä ennen oluen kaatoa. Kaupalliset oluet vaahtoavat samoissa laseissa ilman ongelmia.

Mäskäyksestä sen verran, että olen tehnyt sen aina noin 66 asteessa.

Missäs muodossa tuota vehnää lisätään? Kauraa olenkin joskus käyttänyt, mutta nyt ei ole muistikuvia, että millainen vaahto siinä satsissa olikaan. Sen vaan muistan, että mäskin huuhtelu oli melkoista tuskaa. Käytin pikakaurahiutaleita noin 10% mallasmäärästä.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » To Heinä 26, 2018 11:54 am

Itse olen käyttänyt ihan vehnä mallasta ja kauraa olen keittänyt löysäksi puuroksi kaupan kaurahiutaleista.
Vaahtoa on tullut ihan hienosti, mutta aina vaahto ei kuitenkaan ole ollut "silkkisen pehmeä" vaan melko iso kuplaista joka myös häviää nopeammin, lasit ovat myös olleet puhtaat :cheers1:
p.s riisin/kauran kuoret helpottavat mäskäystä ja huutelua.

Palaa sivulle “Yleinen”