Pohjahiivaoluiden varastokypsyttely

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomesta
18 tai yli: Olen

Pohjahiivaoluiden varastokypsyttely

ViestiKirjoittaja Mustola » La Heinä 07, 2018 22:39 pm

Omat käymis- ja kypsyttelyastiat ovat SA kaupasta hankittuja 66 litran rosterisia ruutiastioita. Painavia, mutta helposti pestäviä. Touhu menee niin että pohjahiivaoluita tehdessäni pääkäyminen +12 asteessa, astian vaihto, diasetyylitauko jonka jälkeen pudotan muutaman päivän aikana lämmöt liki nollaa. Nyt olen alkanut miettimään, että olisiko ideaa jos tekisi yhden astiakannen sellaiseksi ettei siinä olisikaan vesilukkoa vaan varoventtiili (vaikkapa 0,5 bar) tämän lisäksi vielä jonkinlainen hätäratkaisu jos varoventtiili tukkeutuu jostain syystä. Varastokypsyttely pönttöön sitten kanneksi tämmöinen. Kohtuullisen kylmässä pikkuhiljaa tapahtuva käyminen synnyttää jonkun verran hiilaria joka taas sitoutuisi viileässä olueen..
Olisikohan jollakin kokemusta tämmöisestä puuhasta. Taloudellista merkitystähän asialla ei juurikaan ole, 2kg hiilaripullon osto kerran vuodessa ei taloutta nujerra

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

Re: Pohjahiivaoluiden varastokypsyttely

ViestiKirjoittaja Mustola » La Heinä 07, 2018 22:46 pm

Samantien tuli mieleen, että onkohan tuommoisen hiilarikyllästetyn astiointi se pullonkaula. Tähän asti olen tuotokset lorotellut hanan päähän lykätyllä silikoniletkulla kegiin ja homma on helppoa kuin heinä teko. Mutta muuttuukohan tilanne kinkkisemmäksi????

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Pohjahiivaoluiden varastokypsyttely

ViestiKirjoittaja mursu » Su Heinä 08, 2018 10:23 am

Eipä ole kokemusta mutta sitä enemmän se vaahtoaa siirtäessä mitä enemmän on hiilidioksidia. Ja merkittävä osa co2:sta saattaisi kuitenkin kadota tuossa siirrostusvaiheessa? Eli hieman turhalta saattaisi kuulostaa, vielä kun hiiidioksidi ja paine ei ole hiivalle eikä käymisreaktion nopeudelle erityisen hyväksi niin ne voivat hidastaa aavistuksen tuota loppuun käymistä, toki riippuen siitä paljonko niitä lopulta on. Kyllähän olut toki maltillisessa co2:ssa ja paineessa silti valmiiksi tulee jossain ajassa, kuten pullokäymisessä (tai tarkoituksella paineen alla käytettäessä jolloin haetaan matalia estereitä yms.).

Palaa sivulle “Yleinen”