Ruisoleussa liikaa hiilihappoja

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Marde
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Sääksmäki
18 tai yli: Olen

Ruisoleussa liikaa hiilihappoja

ViestiKirjoittaja Marde » Ke Touko 30, 2018 14:07 pm

Terve!

Rekisteröidyinpä nyt foorumille ihan alkuunsa kysyäkseni muilta, että mikä lienee syynä ja ratkaisuna siihe, että kun käyttää ruista kotioluen raaka-aineena, niin pulloihin tulee aivan helevetisti jälkikäymisen ja kypsymisen aikana happoja? Pulloista kun päästelee happoja varovasti pois muutaman kymmentä kertaa, niin pullon voi jo avata. Muuten kuovuu pitkin pöytiä.

Tää sama ongelma on tullu ainakin mm. riihiruisjauhoilla ja ruismaltailla ja järjestään joka kerta.
Rukiit oon heittäny pataan keittelyn alkuvaiheessa heti ja ne on ollu mukana käymisen ajan.
Jälkikäyttöön oon pistäny yleensä siirappia tahi hunajaa 1dl/20L olutta. Pullotuksenkin oon toisinaan ajottanu reilusti myöhään, ettei pääkäyminen normaalisti pitäis olla enää päällänsä.

...ärsyttää, kun ois satsi helevetin hyviä siankärsämöruis-oluita ja niitä ei pääse hörppäileen! :jano:
Seuraavaks samalla reseptillä suopursuruisolutta ja ois mukava saada se maltillisilla hapoilla onnistuun.

javu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ikaalinen

Re: Ruisoleussa liikaa hiilihappoja

ViestiKirjoittaja javu » Ke Touko 30, 2018 14:22 pm

Marde kirjoitti:Rukiit oon heittäny pataan keittelyn alkuvaiheessa heti ja ne on ollu mukana käymisen ajan.

Laitat maltaat keitettävän vierteen sekaan ja hiivaat siivilöimättömän mäskin? Täh?
http://vastahanka.fi/ - erilainen ruokablogi

Marde
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Marde » Ke Touko 30, 2018 18:35 pm

Näin.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » To Touko 31, 2018 1:02 am

Kyllähän se niin on että jos olut ylikarbonoituu, siinä on käyminen ollut kesken (tai sitten sokeri on laskettu väärin tai oluessa on kontaminaatio). Johtuuko se siitä että lisäät ruisjauhot fermentaatioon, paljon mahdollista. Sieltä saattaa liueta sokereita pitkään. Onko erityinen syy ettet mäskää rukiita kuten yleensä olutta pantaessa tehdään?

Marde
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Marde » Ti Kesä 12, 2018 12:13 pm

Jätän yleensä kiinteet ainekset, maltaat, yrtit tai mitä nyt milloinkin käymisen ajaks sillä ajatuksella että niistä irtoilis makua vielä lisää. Mäskäilen siis ennen hiivan lisäystä toki.
En ole itekkän keksinyt muuta syytä tuohon, kuin että tosta rukiista irtoo sokrua viälä jälkikäymisen aikanakin. Vaan kun ei tuota mallasta tule mukaan pullotellessa, niin se hämmentää. Sama efekti kun on käynyt, just samallailla (riihi)ruisjauhoja käyttäessä. Eikä efekti oo tuntunu vähenevän, vaikka odottelee pullotuksen kanssa normaalia pidempään.

Ajattelinkin nyt sihdata maltaat ja yrtit pois ja odotella tovin ennen pullotusta sen jälkeen. Suopursu-ruis olut on juuri käymässä. :)

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Kesä 12, 2018 14:04 pm

Itekkin jättäisin kaiken mallashenkisen veke käymispöntöstä. Ja ethän lisää mitää sellaista tuonne jota ei ole kuumennettu? Meinaan että jauhoista voit saada sinne vaikka bakteerin joka sitten käy pikkuhiljaa paljon kuivemmaksi kuin mitä oluthiiva.

Lisäksi kauanko olet antanut käydä ja oletko mitannut lopullisen ominaispainon ennen pullottamista? Meinaan että helposti saat pullopommeja jos sulla on tuolla sokeria jäljellä ja mahdollisesti vielä villihiivaa/bakteeria lisäkäyttämässä.

Palaa sivulle “Yleinen”