Pannaanko oikein kunnolla?

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jämsä
18 tai yli: Olen

Pannaanko oikein kunnolla?

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Ti Touko 08, 2018 21:44 pm

Joskus 90-luvulla tuli jostakin valmispakkauksesta jotain kaukaisesti oluen tapaista väännettyä, mutta nyt ekaa kertaa olisi tarkoitus vähän panostaa oluen panemiseen.

Elikkäs olisi tarkoitus (yrittää) tehdä heti ensimmäisellä yrityksellä juotavaa tavaraa ja tätä varten olen hankkinut vähän tarvikkeita...

> Arsegan Easybrew-50 All-In-One Brewing System
> Wort chiller 13mm
> Extra Large Reusable Brew Bag
> Humalapussi 10 kpl
> Stainless Steel Hop Spider
> Sekoitusmela 40 cm
> Lämpömittari -20 - 100°C
> Teräskattila 14L

> Refractometer
> Ominaispainomittari
> Testausastia 200 ml

> Käymisastia hanalla ja vesilukolla 30 ltr
> Lämpömittari 0-32°C BREWFERM
> Pullontäyttäjä hanaan

> Panimosokeri
> Maitohappo 80 % Vinoferm Lactol

> Pullonkuivausteline 81 pullolle
> Desinfiointiaine Star San
> Bottle Rinser Washer

> Olutpullot 40 kpl 0,330 litraa
> Kruunukorkki 26mm
> Korkinsulkija GRETA 26 mm korkeille

Ja näillähän olen siis kuvitellut tekeväni seuraavanlaisen satsin olutta. Kuvitelmissani tästä tulisi jotakin Dark Lagerin/Munich Dunkelin kaltaista "herkkua".

* Viking Munich Malt, 1000g 40%
* Viking Pale Ale Malt, 1000g 40%
* Viking Caramel 100, 250g 10%
* Viking Chocolate Dark Malt, 125g 5%
* Viking Cookie malt, 125g 5%

- Tettnenger, 15g 60min
- Hallertau Mittlefrueh, 10g 10min

< Kuivattu oluthiiva SAFLAGER W34/70 11.5 g

BATCH SIZE 10,5L
OG 1.050
FG 1.013
ABV 4.91
IBU 21.0
SRM 23.8

Mitähän olen unohtanut ja onko kuvitelmani ihan metsässä? Mielipiteitä, neuvoja, korjauksia kaivataan. Syntyykö kuraa vai juotavaa tavaraa? Olis kiva tehdä kerrasta hyvää.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Pannaanko oikein kunnolla?

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Touko 08, 2018 22:20 pm

Onko käytössä olot joissa fermentaation lämpötila pysyy tuon hiivan optimissa joka on ilmeisesti 10-14°C? Ja lagerointiin lähellä nollaa oleva olosuhde? Reseptissäsi pistää silmään että siinä on todella paljon erikoismaltaita, itse lähtisin n. 95% Münich pohjalta ja tummat maltaat ovat vain lisäaine. Jotkut Münich Dunkelit ovat ilmeisesti 100% Münichia. Nuo ovatkin ehkä alkuun tyypillisimmät sudenkuopat eli lämpötilakontrolli sivumakujen välttämiseksi ja liian monimutkaiset ja erikoismaltaiden maukkaisiin kuvauksiin pohjautuvat reseptiikat. Nuo kun laittaa kuntoon niin ei tarvitakaan paljon muuta kuin ripaus kärsivällisyyttä ja huolellisuutta.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ti Touko 08, 2018 22:40 pm

Vaikka tummaa lageria tekisi mieli niin itse tekisin ensimmäiseksi olueksi stoutin S-04:llä, siihen enin osa pale alea ja sen verran tummempaa ja mustaa mallasta että väri on mitä kuuluukin. Ihan sen takia että tuota on tosi vaikea mokata mitenkään, hyvää olutta tulee lähes pomminvarmasti.

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Ke Touko 09, 2018 7:38 am

mursu kirjoitti:Onko käytössä olot joissa fermentaation lämpötila pysyy tuon hiivan optimissa joka on ilmeisesti 10-14°C? Ja lagerointiin lähellä nollaa oleva olosuhde?

Kiitos neuvoista. Kellarini lämpötila taitaa olla tällä hetkellä n. 12°C. Tilasin kuitenkin vielä Inkbird ITC-308 Digital Temperature Controllerin ja hommasin kaverilta vanhan kaappipakastimen jääkaapin (pakastimesta ei saanut hyllyjä pois). Ilmeisesti jonkinlainen lämmitin vielä sisuksiin hommattava? Pääsisköhän näillä alkuun?
Viimeksi muokannut -mIDE-, Su Touko 20, 2018 18:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Ke Touko 09, 2018 8:13 am

Koska aivan hakusessa nämä hommat, niin voisiko joku ystävällinen vielä hieman avata noita käymisen, lageroinnin ja mahdollisesti vaadittavan diasetyylitauon ajoituksia ja lämpötiloja?

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ke Touko 09, 2018 9:41 am

Tervetuloa mielenkiintoisen harrastuksen pariin! Tumma lager voi olla aivan hyvä ensiolut, mutta minäkin yksinkertaistaisin tuota mallaspohjaa.
Pelkästä Münichistä tulee aika vaaleaa, joten tummaa karamellimallasta tuo kaipaisi. Jos vielä tummempaa haluaa niin pari-% kuoretonta mustaa mallasta antaa mukavasti väriä ilman kitkerää paahteisuutta. Eli vaikka 90% Munich, 7% Crystal 250, 3% carafa II. Mäskäys näin ensimmäisellä kerralla yhdessä lämpötilassa, vaikka 67 asteessa. Lopuksi voit toki nostaa lämmön 78 asteeseen ennen kuin aloitat huuhtelun.

Kellarisi lämpötila on luultavasti juuri sopiva tuolle W34/70:lle. Jos tullollainen suunnilleen tasalämpöinen kellari on käytettävissä on se hyvä syy aloittaa lager-oluilla. Kärsivällisyyttä tarvitaan tosin vähän enemmän kuin tyypillisillä aleilla. Diasetyylitauko tulisi pitää pääkäymisen lopulla kun ominaispaino on jo laskenut riittävän alas. Jos et ole varma ajoituksesta, ei näin ensimmäisellä kerralla kannata liikaa stressata. Jätä suosiolla väliin ja pidä pitempään tuolla 12 asteessa, vaikka neljäkin viikkoa, jonka jälkeen lasket lämpötilan pakastimellasi 1-2 asteeseen ja pidät siellä vaikka viikon. Näin olut kirkastuu kun hiiva ja rupa laskeutuu astian pohjalle. Toki näin tehden pullokäyminen ottaa yleensä pari viikkoa enemmän kun ilman tätä kylmäsäilytystä, mutta noin neljän viikon jälkeen pitäisi alkaa pulloissakin hiilihappoa olemaan.

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Ke Touko 09, 2018 11:08 am

PekkaPeitsi kirjoitti:Pelkästä Münichistä tulee aika vaaleaa, joten tummaa karamellimallasta tuo kaipaisi. Jos vielä tummempaa haluaa niin pari-% kuoretonta mustaa mallasta antaa mukavasti väriä ilman kitkerää paahteisuutta. Eli vaikka 90% Munich, 7% Crystal 250, 3% carafa II.

Tekisikö tuo Viking Chocolate Dark Malt 5%:lla oluen liian kitkeräksi. Aluksi olikin juuri tarkoitus Carafa II:sta tilata, mutta jostakin syystä se jäi tilauksesta poijes.

Löytyykö muuten noista kaikista Viking maltaista paikkaansa pitäviä tietoja, jotka voisi syöttää Brewmatelle? Yritin sen avulla reseptiä kehitellä, mutta saattoi olla vähän puutteliset tiedot. Vai kannattaako sijoittaa vähän euroja ja vaihtaa ohjelmistoa?

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ke Touko 09, 2018 13:19 pm

Brewer's Friend taitaa olla tuon Brewmaten uudempi versio. Jotain suomalaisia maltaita siinä on valmiina ja uusia on helppo lisätä. Tarvitset vain värin (EBC tai SRM) ja Potential Extract- arvon. Viking ilmoittaa esim. tuolle Dark Chockolatelle, jota ei ohjelmasta löydy tosin vain "extract fine"- arvon, 67%. Potential Extract voidaan tuosta laskea(1.031), kaava ja laskuri löytyy vaikka täältä: https://www.brewtoad.com/tools/malt-potential-extract-calculator

Ei ole kokemusta suklaamaltaista paitsi stoutissa ja porterissa, en tiedä miten ne tässä toimii. Todennäköisesti ihan ok, kunhan pitää määrän pienenä.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Touko 09, 2018 15:21 pm

Suosittelisin myös skippaamaan lagerhiivan ekassa satsissa. Esmes US-05 tuottaa neutraalia kamaa eikä havaittavaa eroa ainakaan tummemmassa kamassa tule, eikä tarvitse stressata diasetylibreikin ja muiden kanssa.

Meinaan että kun saa mäskäyksen ja prosessin siihen malliin että tulee juotavaa kamaa, niin voi alkaa harrastamaan hiivakikkailua. Ja edelleenkin lagerhiivan käyttö kotioloissa on aika meh. Edes kirkkaudessa ei hävitä hyvällä ale-hiivalla jos cold crashit ja jäähdytykset on kohillaan.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » To Touko 10, 2018 6:33 am

Ihan sama kumpaa tekee laageria tai alea, jos lämmöt on kohdallaan. Ja tässä tapauksessa kyllä laageriin sopii lämmöt paremmin. Muistat vaan hiivata reilulla kädellä niin ei tarvi mitään "kikkailla". Toi yks pussi hiivaa riittää, kunhan nesteytät ohjeen mukaan. Ja HYVÄ ILMAUS VIERTEELLE! Ei tarvitse diasetyylitaukoakaan, jos ei ole hirveä hätä saada tavara pulloihin. Ja erikoismaltaita vähemmän on enemmän tyylillä. Hyvät on varusteet :jee:

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nyypiö » To Touko 10, 2018 13:32 pm

Minä suosittelen panemaan ensin jotain ale-tyylistä olutta. Ensikertalaisella on kuitenkin hirveä hinku päästä maistamaan tuotostaan mahdollisimman pian, ja (pohjahiiva-)lager valmistuu käsittääkseni selvästi hitaammin kuin (pintahiiva-)ale.

Toinen suositus – eikö olisi parempi käyttää aluksi jotain olemassaolevaa ja kokeiltua (kirjoista, netistä jne. löytyvää) reseptiä, eikä heti ruveta luomaan omaa? Jos käytät omaa reseptiäsi ja et sitten tykkääkään tuotoksesta, et voi tietää, onko vika reseptissä vai jossain muussa. Tai päinvastoin – jos tuotos miellyttää, et voi tietää, onko ansio reseptin vai jonkun muun seikan.

Laitteistohankinnoista: mallasmylly taitaa puuttua? Se ei juuri säästä rahaa, mutta eipä tarvitse ihmetellä, onko joku kaupassa rouhittu erä mennyt vanhaksi.

Kun en tunne Arsegan Easybrew-50 All-In-One Brewing Systemiä, niin kysyn vielä: voiko sillä panna 10 litran erää? Muistelen nimittäin lukeneeni, että Grainfatherilla, jonka tyypillinen eräkoko on kai 20 litraa, voi panna myös 10 litraa, mutta siihen tarvitaan joku lisähärpäke. Onko Arseganillakin tällainen varuste, vai onko siinä mitään tällaista rajoitusta?

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Pe Touko 11, 2018 12:07 pm

Nyypiö kirjoitti:Kun en tunne Arsegan Easybrew-50 All-In-One Brewing Systemiä, niin kysyn vielä: voiko sillä panna 10 litran erää? Muistelen nimittäin lukeneeni, että Grainfatherilla, jonka tyypillinen eräkoko on kai 20 litraa, voi panna myös 10 litraa, mutta siihen tarvitaan joku lisähärpäke. Onko Arseganillakin tällainen varuste, vai onko siinä mitään tällaista rajoitusta?

Ymmärtääkseni samaa laitetta löytyy monella merkillä...

Arsegan Easybrew (Belgia/Hollanti)
Klarstein Mundschenk (Saksa)
Beer Torrent (Espanja)
Hop Cat (Ruotsi)
Brew Devil (UK?)
Brew Monk (Saksa)
Easy Grain (Italia)
Guten Brau (Venäjä)
Solodok (Ukraina)
Ace (Italia)
...

Monesta esittelyvideosta ja arvostelusta olen saanut käsityksen, että myös tuollainen pienempi 10l erä onnistuu ongelmitta.

Ensikokemus laitteistosta takana, ja voin kertoa että noin pienen satsin valmistus ei ongelmitta onnistu.

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Su Touko 20, 2018 9:29 am

Ensimmäinen pano takana ja pari mieltä painavaa kysymystä vielä.

Eli ensimmäisestä erästä pitäisi siis tulla jotain Dark Lagerin/Munich Dunkelin tapaista. Eräkoko 15,5l ja hiivana siis SAFLAGER W34/70 (yksi pussi). Arvioitu OG: 1.055, FG 1.009. Toteutunut OG: 1.055. Pääkäyminen +12°C:ssa. Panopäivä oli 16.05, eli nyt käynyt n. 3,5vrk. Eilen illalla kuplimista 40/min ja nyt aamulla 30/min.

- En ole pönttöä availlut, mutta onko haittaa jos availee ja mittailee ominaispainoa vaikka joka päivä? Kannattaako näyte ottaa ns. päältä vai hanasta?
- Miten ajastan diasetyylitauon? Päätellen kuplimisesta vai ominaispainosta?
- Ilmeisesti kannattaa diasetyylitauon jälkeen siirtää kakkosastiaan?
- Voiko diasetyylitauon jälkeen laskea parissa päivässä lämpötilan lähelle nollaa (koska joudun lähtemään 27.05 reissuun viikoksi).
- Kauanko pidetään tuossa muutaman asteen lämmössä ennen pullotusta?

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Su Touko 20, 2018 17:26 pm

En availisi lainkaan, enkä stressaisi diasetyylistä. Availu ja näytteiden otto tuo aina happea pönttöön ja sitä tarttis nyt välttää kun käyminen on jo vauhdissa. Noilla raameilla jättäisin rauhassa kellariin ja reissun jälkeen sitten kylmään ilman mitään kakkosastioita. Jos sitten valmiissa oluessa maistuu liikaa diasetyyli niin ensi kerralla jotain muutosta käymisohjelmaan. Omissa 34/70:llä käytetyissä ei ole ollut ongelmaa kun on rauhassa antanut käydä.

Palaa sivulle “Yleinen”