Ensikertalaiselle ohjeita ja vinkkejä

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Artsi23
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suonenjoki
18 tai yli: Olen

Ensikertalaiselle ohjeita ja vinkkejä

ViestiKirjoittaja Artsi23 » Ke Tammi 24, 2018 20:52 pm

Tässä tullu harrasteltua aika mukavasti pienpanimo oluita ja nyt kiinnostaisi itsekkin tehdä.
Meinasin tehdä jotain hedelmäistä IPAa. haen humaloinnilta enemmänkin hedelmällisyyttä kuin katkeroa joten ajattelin kysäistä täältä jotain hyviä suosituksia. Ajattelin aromiksi lisätä mansikoita ja mustikoita eli lyhyesti helppoa mansikka/mustikka IPAa!

Kotoa löytyy tarvikkeita:
- 30l ja 25l kotiviini saavit
- 10l kattila
- lappoja pari kappaletta
- siiviläpusseja
- yms muita kotiviini tarvikkeita

Eli kaipaile hyviä vinkkejä ja humala/mallas suosituksia!
Kiitos jo etukäteen!

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Ensikertalaiselle ohjeita ja vinkkejä

ViestiKirjoittaja EeroK » To Tammi 25, 2018 16:35 pm

Kannattaisi ehkä aloittaa ihan perusoluella ilman ylimääräisiä aineksia, ja jos katkeroa ei kaipaile niin sitten APA
vois olla valinta. Reittausblogista löytyy ainakin yksi kelpo ohje, katkeroa siinä on kylläkin aika runsaasti.

http://www.reittausblogi.info/2014/05/r ... n-apa.html
60min Magnum-lisäystä vähentämällä saa katkeruutta laskettua....vaikkapa puolittaa määrän, tarpeeksi katkeroa
pitäisi tulla siltikin.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

Re: Ensikertalaiselle ohjeita ja vinkkejä

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » To Tammi 25, 2018 16:55 pm

Mansikka ei kuulemma tule helposti esiin oluessa ja mustikassa on paljon käymistä haittaavia antioksidantteja, näin olen kuullut. En ole itse kokeillut, mutta varmaan niitä lisätään vasta kun pääkäyminen on ohi. Jos joku tietää paremmin niin kertokoot.

Ipaan tulee taas, karamellimallasta noin 5-10%. Niitä on erilaisia ihan vaaleista tummiin. Tummien maku on vahvan rusinainen tai luumuinen, vaalemmista tulee keksimäisiä tai leipämäisiä aromeita ja mediumeista tulee toffeemaisia.

Humalina voi käyttää Amerikkalaisia, Englantilaisia tai Australialaisia riippuen tyylistä. Muitakin saa kokeilla, mutta perinteiset lager humalat eivät oikein mielestäni toimi.

Katkerot tulevat keittoon ensin lisätyistä, eli pisimpään kiehutetuista humalista ja niiden pistävyys tulee korkeista co humuleeni arvoista humalassa. Humalia voi lisätä keiton ajan esim. ensin 60 min, siten 30min, sitten 15 min ja kiehumisen loputtua. Ipaan voi laittaa paljonkin humalaa jopa 10g per litra vahvimpiin n 10% double ipoihin ja ne usein kuivahumaloidaan käymisen päätyttyä noin 1-7 päivän ajan, riippuen oluen vahvuudesta.

Mitä vahvempi ipa sitä enemmän humalaa.

Palaa sivulle “Yleinen”