Outo (virhe)maku oluessa

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Outo (virhe)maku oluessa

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Tammi 16, 2018 8:29 am

"Nautiskelin" tuossa viikonloppuna Mikkellerin Vesterbro Brown Alen ja I Wish Glutein Free IPAn ja molemmissa oli ikävä kitkerän tunkkainen sivumaku (ehkä hiukan hapan). Mielestäni todella epämiellyttävä. Paremmin en oikein osaa sitä kuvailla, mutta sama maku löytyi Mallaskosken Last Laugh oluesta aikoinaan ja Kukon gluteenittomassa maistan sen monesti.

Osaisiko joku tälläisen löyhän kuvailun perusteella sanoa mikä ko. maku on ja mistä se tulee? Koitin googlata yleisimmät virhemaut, mutta mielestäni mikään kuvaus ei mätsännyt tämän kanssa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Outo (virhe)maku oluessa

ViestiKirjoittaja cob » Ti Tammi 16, 2018 8:57 am

Oliko oluessa mukana pohjan hiivamuhjua normia enemmän? Olen samantyylistä sivumakua joissain oluissani saanut aikaan, enkä ole sen syytä paikantanut varmaksi, mutta epäilen että se voi johtua US05:n huonosta flokkautumisesta. Kerran maistoin sen Kakolan Kalpeassa ja siinäkin tapauksessa olut oli tosi sameaa.

Osassa omia oluita maku tuli tosi vahvana jos otti kaadon jälkeen huikat pohjamuhjusta, mutta toki se voi hiivan lisäksi olla joku muukin vierteeseen jäänyt sedimentti.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Tammi 16, 2018 15:42 pm

En huomannut, että olisi ollut paljoa hiivaa. Voisikohan kyse olla hapettumisesta?

Pitäisi joskus pullotuksen yhteydessä tarkoituksella kunnolla ilmata yksi, jotta selviäsi miltä hapettunut olut maistuu...

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Tammi 22, 2018 18:17 pm

Nooista muista en tiiä mutta kukossa sitä sivumakua/ominaismakua kyllä huomannut enkä siksi pidä siitä... Mielestäni maku kukkoon voip tulla humalista mitä he käyttävät.

Palaa sivulle “Yleinen”