Projektina kotipanimo

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

mursu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hki
18 tai yli: Olen

Re: Projektina kotipanimo

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Maalis 20, 2018 13:45 pm

Arvaatko hurmave kertoa millainen oli tuo barley winen resepti? OG1.1 on todella korkea tiheys ja melko korkea jopa ohraviinille. Jää helposti korkealle (optimaalisesti toi silti menisi ainakin 1.030 paikkeille) riippuen toki myös siitä mäskäyksestä ja ennenkaikkea siitä mitä raaka-aineita sinne on laitettu ja toissijaisesti mmyös siitä millainen on ollut startterin koko ja vierteen ilmaus/hapetus. Nyt kun 3°C:ssa käymistä tuskin tapahtuu niin kannattaa varautua myös siihen että jos siellä oli vielä yhtään käyminen kesken niin pullot voivat poksahtaa, toivottavasti kuitenkin korkista eikä pohjasta tai seinistä. Eli varmuuden vuoksi ne kannattaa pitää jossain suljetussa laatikossa tms. eikä ainakaan karbonoida niitä liian korkealle tasolle sokerilla/lisävierteellä. Tuossa tyylissähän karbonointi on onneksi muutenkin yleensä varsin maltillinen.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja hurmave » Ti Maalis 20, 2018 18:12 pm

Joo karbonointiin ajattelin käyttää puolet siitä mitä "normaali" tuotteisiin suositellaan. Eli menee puolen litran pulloihin 2g sokeria per pullo. Muntonsin palat kyseessä. Eli yks pala/pullo.
Karkeasti mäskäys meni näin: nostetaan lämpöä portaittain 1,5h välein. 45, 60, 75, 90 astetta ja lopuksi kiehautus, mäskin siivilöinti katajapedin päälle/vierteen valutus. Vielä erikseen vierteen keitto 60min, lopuksi jäähdytys. Päätavarana 25kg Viking sahtimallas ja lisäksi tuoppi kaljamallasta pari pussia.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Maalis 20, 2018 19:15 pm

En tunne yhtään tuota sahtimaltaan käytöstä, mutta tuopista tummana tavarana tullee jonkin verran käymättömiä aineksia. Epäilen että merkittävä tekijä on tuo keskiverto-oluelle hyvin erikoinen mäskäys, jossa kuluu 3h lämpimässä ennenkuin alfa-amylaasi entsyymi kunnolla aktivoituu ja myös tuo 1.5h 45:ssä ehtii tappaa beta-amylaasin aktiivisuutta aika lailla. Mm. vehnäoluissa vältetään puolen tunnin steppiä 45:ssä ja suositaan 40:tä entsyymien säästämiseksi. Toisin sanoen 60:ssä saat hieman käyviä sokereita lähinnä hengissä olevan betan avulla mutta et vielä kunnon fermentoituvuutta ja 75:ssä tapat betan nopeasti ja saat enää lähinnä runkoa eli ei-fermentoituvaa tavaraa alfalla joka jättää FG:n korkeaksi? Oletko tehnyt miedompaa sahtia samalla mäskäyksellä ennen ja millaisia siinä olivat OG ja FG ? Jos britti Barley wineja ajatellaan niin aika tyypillinen mäskäys on tunti-puolitoista mäskäyksen optimilämmössä 66 asteessa ja erittäin suuri osuus on hyvin mäskäytyvää perusmallasta, jopa 93-95%. Tuolla tavalla mm. Golden pride käy OG1.08x ... FG<<1.020 teoriassa huomattavasti laiskemmin attenuoivalla hiivalla kuin tuo wlp superhiiva. Vierteen ilmauksen olitkin jo tehnyt aika fiksusti joten kyllä se tuossa mäskissä ja reseptissä on avain, lisäksi saatat kaivata vielä hieman isompaa startteria.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Ti Maalis 20, 2018 20:40 pm

Kiitos vinkeistä, ja yhden tuttavan kanssa on ollut puhettakin että koittaisi ensi kerran juuri tuossa 66-67 lämpötilassa mäskäystä ja jättää alemmat lämpötilat väliin. Tuo mitä kirjoitit ainakin vahvistaisi juuri sitä mitä aikaisemmin tuumasin lyhyesti, että ei taida vaan olla käymiskelpoisia sokereita tuon enenpää. Samaa luokkaa on ollut og ja fg aikaisemminkin, ainoa oikeastaan minkä tähän erään muutin, oli juurikin hiiva (wlp099) sekä ilmaaminen. Ja toki vierteen keittäminen ennen jäähdytystä. Luulen että tuo keittäminen teki tästä nyt vähän vahvempaa (og) kuin mitä aikaisemmin. Fg pysähtyi ainakin viimeksi melkein samoihin lukemiin.

Niko
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Niko » Pe Maalis 23, 2018 12:51 pm

Meillä kävi imperial stout samalla hiivalla (WLP099) n. 1.100 -> 1.009. Parin viikon käymisen jälkeen maku oli todella raaka (sg 1.015 tuossa vaiheessa), siis julmassa mielessä raaka. En oikein muuten osaa kuvailla. Jätin käymään ja pullotin neljän kuukauden käymisen (~20°C) jälkeen, jolloin maku oli jo yllättävän pehmeä ja valmis, kun odottelin, että olisi vaatinut vielä 6-12 kk pullokypsymistä.

Meilläkin oli 2 pakettia hiivaa (päiväys mennyt ~1-2 kk yli) ja 4 litran startteri. Hiivasta sulla ei siis liene kyse, vaan sokereista.

Niko
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Niko » Pe Maalis 23, 2018 12:52 pm

Pullotuksesta on vasta reilu viikko. Jännä nähä, riittääkö hiivassa vielä potkua karbonointiin.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Maalis 23, 2018 15:10 pm

Tjea, ja pitkänkin primäärin jälkeen ne vielä kuivavat pulloissa.

Ite olen karbonoinut omani 0.5-1.0vols ja puolessa vuodessa ne ovat olleet selkeästi siinä 2volssin luokassa. Vaikka primääri on ollut 2kk ja fg 1.020 huitteissa.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Pe Maalis 30, 2018 21:21 pm

Panimossa tapahtuu taas. Tajusin iltapäivällä että oli tylsää ja halutti panna. Maltaita ei ollut varastossa mitään, mutta pullahiivaa, yksi paketti wlp099 löytyi jääkaapista joissa molemmissa vielä päivämäärää jäljellä. Ryntäsin kauppaan, ostin 2kg hunajaa ja 2kg fariinisokeria ja paketin tuoppi mallasta. Lisäksi sain kuivattua nokkosenlehteä muovikassillisen käyttööni.

Tästä tulee super simaa!

Eli nyt on 2 litrainen startteri pyörimässä, jossa 1/5 paketti pullahiivaa ja yksi paketti wlp099 hiivaa. Huomenna teen 25 litraisen keitoksen. Perästä kuuluu...

Ja mitä tuohon edelliseen erään kuuluu, onko se nyt sitten barleywine vai mikälie, pullotin 2kpl pulloja kokeeksi. Toiseen laitoin sokerit, toiseen en. Annan olla 25 asteessa turvaisassa paikassa ja katson mitä tapahtuu. Parin viikon päästä arvioin niiden perusteella mitä teen loppu erälle. Loput 25 litraa on vielä lageroitumassa -1 asteessa

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Huhti 03, 2018 10:27 am

Jos pullokarbonoit myös simaa niin huomaa että yleisesti on kaksi vaihtoehtoa

a) jos simaan oli laitettu vähän sokeria hiiva käyttää ne kaikki ja tulos on kuiva sima (<20-25% alkoholia mikä on arviolta wlp099:n kestämä yläraja)
b) jos sokereita on paljon niin alkoholi nousee tuonne lähemmäs 20% tai ylikin jonka jälkeen wlp099 putoaa pelistä ja käyminen lakkaa, simaan jää makeutta käymättömästä sokerista

Vaihtoehto a:n voi periaatteessa pullottaessa karbonoida sokerilla, mutta b ei yleensä ole karbonoitavissa pullossa koska hiiva ei enää toimi niissä oloissa. Wlp099 on tosin vähän erikoinen hiiva, todennäköisesti hiivojen seos, joka käyttää jossain määrin ei-käyvääkin sokeria. Sen kohdalla voi itse asiassa olla aika epävarmaa mihin asti se tarkalleen pystyy käyttämään. Riippuu varmasti paljon myös olosuhteista kuten hapen määrästä käymisen alussa ja siman kohdalla myös hiivalle välttämättömien ravinteiden määrästä jotka simassasi tulevat vain tuoppi -tuotteesta (ellet lisännyt hiivaravinnetta).

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Ti Huhti 03, 2018 19:14 pm

Nyt simakokeilu ollut käynnissä 3vrk ja paino tippunut vaivaisesti 1060->1032
Meno näyttää taas hiipuneen ennenaikaisesti, ainakin silmämääräisesti. Annan tuon toki olla vielä viikon-puolitoista ennenkö lapon kylmään mutta vähän odotin taas ehkä liikoja tuolta hiivalta.
Taitaa mennä 099 boikottiin jos ei enää mitään tapahdu.
Toki voi olla kyse jostain muustakin kuin hiivasta, esim ravinteet

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Su Huhti 08, 2018 19:23 pm

Jatkumoa... Simahan kävi sitten ihan rutikuivaksi :D maku ei ole kyllä kummoinen tällä hetkellä kun voltteja tuli se 8%
Sitten kylmään tekeytymään ja odottamaan pullotusta..

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Su Huhti 22, 2018 21:35 pm

Simat on pullotettu ja samalla tuli mitta täyteen automaattilapon kanssa temppuilusta. Pitää päivittää kalusto ajan tasalle ja asentaa kattilaan hana!
Niinpä otin porakoneen käteen ja kairasin höyryvaippaan reiän 1/2" tuuman putkelle. Hanan ja putket ym tilasin jälleen briteistä.
Kieltämättä vähän hirvitti alkaa tuohon akkuporakoneella jyrskyttämään reikää mutta on se hana vaan niin hyvä monessa suhteessa että luokittelen sen melkeinpä pakolliseksi.
reikä hanalle 1.jpg

Reikä hanalle.jpg

Ja koska osien saapumisessa mennee parisen viikkoa niin panostin nyt samalla seuraavanalaiseen systeemiin;
Haluan säädellä käymislämpötilaa digitaalisesti, ja kuten aikaisemmin, säätelen höyryvaipassa kiertävän veden lämpötilaa.

Asensin jäähdytysveden säiliöön uuden tehokkaamman kiertovesipumpun ja laitoin 10mm solumuovieristeen säiliön ympärille.
vesipumppu.jpg

rst säiliö.jpg

Säiliön eriste.jpg
Viimeksi muokannut hurmave, Su Huhti 22, 2018 21:59 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Su Huhti 22, 2018 21:37 pm

Asensin myös erillisen kylmäkoneella toimivan vedenjäähdyttimen, jolla saan höyryvaipassa kiertävän veden jäähdytettyä aina 2-3 celsiukseen asti.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jatkossa voin hoitaa kippikattilalla suurimman osan koko prosessista;
Mäskäyksen, keittämisen, jäähdytyksen, käymisen ja myös lageroimisen.

Keittämisen jälkeisen jäähdytyksen hoidan toki vielä ihan suoraan vesijohtovedellä jota vain syötän höyryvaippaan, mutta käymislämpötilan ja lageroinnin lämmönsäätelyyn on sitten tuo erillinen jäähdytin.

Kuvassa näkyy vesisäiliö eristeen kanssa ja toiseen huoneeseen sijoitettu jäähdytin.
vesisäiliö eristetty.jpg

jäähdytin.jpg

Veden kierto tapahtuu säiliöstä->jäähdyttimelle->höyryvaipan alimmasta tyhjennyshanasta sisään->ylimmästä täyttöhanasta pihalle->takaisin säiliöön.

Ja ihan itse asiaakin tuopillisen verran:
Ensimmäinen korkattu barleywine/mikälie strong ale nyt onkaan, muikean makuista :)
Tuopillinen.jpg

Kyseinen pullo oli lyöty aikaisemmin pulloon kuin muu loppuerä, eli parisen viikkoa oli pullossa ennenkö korkkasin. Kun on ensimmäinen haparoiva erä kyseessä niin pitänee ainakin yksi pullo avata viikossa ja seurata ettei ole merkkejä liiallisesta paineesta/pullopommeista kuten aikaisemmin oli puhe.

javu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ikaalinen

ViestiKirjoittaja javu » Su Touko 20, 2018 17:09 pm

Erittäin mielenkiintoinen ketju! Minulla on täsmälleen sama pata odottamassa sähköasennuksia ja melkein samanlainen hanallinen keittokattilankin löytyy. Olen kyllä ajatellut hankkia rosterikuurnan nykyisen vanerisen tilalle mutta mikä ettei tuollainen valepohjaviritys kattilassakin olisi hyvä.
http://vastahanka.fi/ - erilainen ruokablogi

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » La Touko 26, 2018 8:49 am

javu kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen ketju! Minulla on täsmälleen sama pata odottamassa sähköasennuksia ja melkein samanlainen hanallinen keittokattilankin löytyy. Olen kyllä ajatellut hankkia rosterikuurnan nykyisen vanerisen tilalle mutta mikä ettei tuollainen valepohjaviritys kattilassakin olisi hyvä.

On sitten monikäyttöinen kampe tuo pata, hyvä hankinta :)
Ja jos sahtihommia varten olisit kuurnaa vielä hankkimassa niin sanoisin että ei kannata suotta. Tuo iso hanallinen kattila+valepohja ajaa täysin asiansa, ja sen kanssa pääsee hyödyntämään kippausominaisuuden kun voi kipata mäskit suoraan kattilasta toiseen. Suosittelen vain asentamaan kattilan jollekin ~20cm korkuiselle korokkeelle niin varmasti mahtuu kippaamaan isompaankin kattilaan.
Siitä se lähtee helposti lapasesta kun alat virittelemään kanssa jäähdytystä ja lämpötilansäätöä siihen kippikattilaan :D

Itselläni on tällä hetkellä lageroitumassa kevyt kesäjuoma;
12kg pilsner mallas
3kg maissilastu
Mäskäys 70°C 2h
90min keitto
Humalana cascade 90min 50g, 60min 20g, 0min 50g.
Hiivana us05

OG 1.060
FG 1.018

Väri todellisuudessa vaaleankeltainen, kuvassa tummempi. Valmista tavaraa pitäisi tulla 40-50 litraa
IMG-20180525-WA0003.jpeg

javu
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja javu » Ke Touko 30, 2018 10:58 am

hurmave kirjoitti:Ja jos sahtihommia varten olisit kuurnaa vielä hankkimassa niin sanoisin että ei kannata suotta. Tuo iso hanallinen kattila+valepohja ajaa täysin asiansa, ja sen kanssa pääsee hyödyntämään kippausominaisuuden kun voi kipata mäskit suoraan kattilasta toiseen.

Eikä tule ongelmia vierteen siivilöinnin kanssa vaikka 70 litrankin kattilassa mallaspedistä tulee täyden säkin sahtieriä tehdessä aika paksu?

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Pe Kesä 01, 2018 10:44 am

javu kirjoitti:
hurmave kirjoitti:Ja jos sahtihommia varten olisit kuurnaa vielä hankkimassa niin sanoisin että ei kannata suotta. Tuo iso hanallinen kattila+valepohja ajaa täysin asiansa, ja sen kanssa pääsee hyödyntämään kippausominaisuuden kun voi kipata mäskit suoraan kattilasta toiseen.

Eikä tule ongelmia vierteen siivilöinnin kanssa vaikka 70 litrankin kattilassa mallaspedistä tulee täyden säkin sahtieriä tehdessä aika paksu?

Kun ei kiireessä tee niin ei ole ongelma. Kyllä se varmaan tunnin ottaa valua mutta on valunut kuitenkin :)

javu
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja javu » Pe Kesä 01, 2018 11:49 am

Jep. Mä tilasin juuri äsken italiasta 100 litran kattilan ja siihen välipohjan. Hana vielä kylkeen niin eiköhän tuo ole mukavampi siivota kuin vanerikuurna :)

Samalla tarttui tilaukseen 50 litran rosterinen käymisastia, sekin hanallinen niin saa käymisen jälkeen siististi kanistereihin sahdit.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Ma Kesä 11, 2018 22:35 pm

Kesäolut pullotettu. Saldo 80kpl 0,5l pulloja. Olin pari viikkoa sitten pullottanut pari kappaletta ennenaikaisesti jotta saa vähän osviittaa mitä on tulossa.
Menneenä viikonloppuna pääsi maistamaan ja oli maku kyllä kohdillaan :)
IMG_20180611_223325_979.jpg

Itse pullotus hoitui kyllä huimasti paremmin nyt kun oli kattilassa hana kyljessä eikä tarvinnut falskaavan lapon kanssa kikkailla. Ai että
IMG_20180611_225321_634.jpg

Palaa sivulle “Yleinen”