Höyryoluesta?

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Höyryoluesta?

ViestiKirjoittaja JaniH » La Syys 02, 2017 18:55 pm

Elikkäs otsikon mukaisesta oluttyylistä ei löydy juurikaan tietoa ja minulla sellaista olisi ämpärillinen tulonpäällä niin kauankos tuon kannattaa antaa olla ämpärissä ennen kun voi pullottaa? Käytetty siis tummaa finlandia-uutetta, spraymallasta ja cooper's lagerhiivaa, käymislämpötila on ollut noin 18 asteinen ja nyt alkanut viime päivinä pikkuhiljaa laskemaan ja on tällä hetkellä noin 16 asteinen. Kolmisen viikkoa tuo on nyt tuolla kopissa ollut niin annanko vielä olla vaiko joko sen pullottaa voisi? Jälkikäynnin/kypsymisen ajattelin antaa myös tapahtua tuolla kopissa minkä lämpötila laskee tässä syksyn/talven myötä noin 10 asteen tuntumaan pikkuhiljaa.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Höyryoluesta?

ViestiKirjoittaja Naali » Su Syys 03, 2017 0:11 am

Eikös tuo Coopersin lagerissa oleva hiiva ole jonkinlaista ale-hiivaa, joten teknisesti ottaen kyseessä ei ole varsinainen Steam beer. Jos on käynyt noilla aineksilla niin eiköhän tuosta ihan pätevä olut valmistu kuitenkin. WLP810 tai fermentiksen W34/70 lienee noissa touhuissa yleisemmin käytettyjä hiivoja. Koko homman ideahan lähti siitä, että käyttivät Kaliforniassa oluita lagerhiivoilla aikoinaan mutta käymislämpötila oli luokaa 18C kun paikallisella tekniikalla ei alemmas päästy.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Syys 03, 2017 11:10 am

Hiiva on kotoisin Cooper'sin Pilsner uutteesta joten on ihan oikea lagerhiiva.
Mietin että tuonhan voisi kuivahumaloida cascadella mutta taidan tuon erän maistella tuollaisenaan jos ei olekkaan hyvää.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Syys 03, 2017 11:33 am

Luulis kolmisen viikkoa riittävän, kannattaa hommata mittari ettei tarvii arvailla.
Höyryn tekeminen ollut mielessä myös.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Syys 03, 2017 11:57 am

JaniH kirjoitti:Hiiva on kotoisin Cooper'sin Pilsner uutteesta joten on ihan oikea lagerhiiva.
Mietin että tuonhan voisi kuivahumaloida cascadella mutta taidan tuon erän maistella tuollaisenaan jos ei olekkaan hyvää.

Ah, joo siinä onkin jonkinlaista lagerhiivaa mukana. Myöskin Australiasta Mauribrewn lagerhiivalla oli aika korkea lämpötilasuositus niin voisi toimia noissa touhuissa.

Itselläkin joku tyylilajin edustaja kehitteillä kun pitäisi joku panonäytös toteuttaa Metsola Beer Festivalilla Kotkan Höyrypanimossa. Lähiaikoina, menee varmaa startteroidulla WLP:llä kun tuota yksi vanhaksi mennyt pussi löytyi varaston jääkaapista. Tästä varmaan vähän vahvempi, yhden aika kivasti onnistuneen kakkosolutversion alkuvuodesta jo väsäilin Mangrove Jack'sin California Lagerilla.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Syys 03, 2017 20:31 pm

Katselin että tuo California Lager hiiva on kyllä kokeilemisen arvoinen kun sanovat että 18-20 asteessa käyminen eikä tarvi lagerointiperioodia joten voisi olla mitä mainioin lagerhiiva ainakin meikäläisen käyttöön kun en saa käymislämpötilaa kontrolloitua oikein mitenkään ja kiva olisi tehdä rapsakkaa laageria saunajuomaksi.

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ääsjoki

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Ma Syys 11, 2017 23:37 pm

Suosittelen!

Viimeisimmät ~5 oluterää olen tehnyt juuri California-hiivalla (WLP810 San Francisco Lager), ja aivan erinomaisin tuloksin!
Olin juuri samassa tilanteessa alkukesästä, että siivouskomeron suojissa piti käyttää kun ei tasaisempaa lämpötilaa löytynyt. Sielläkin se pohaji hyvästi 20C:n paremmalla (pahemmalla) puolella, mutta mitään huomattavaa sivumakua tai muuta virhettä en "rapsakasta laageristani" aistinut.

Toki, pari viimeisintä erää taas olen saanut käyttää kontrolloidussa 15C:n lämpötilassa, ja tottahan se vielä tällöin paranoo.

Mutta kuten sanottua, suosittelen suuresti!

mikkolaitinen
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja mikkolaitinen » Ti Syys 12, 2017 19:25 pm

Minulta löytyy mangrove jacksin bavarian lager hiivaa ja ajattelin kokeilla sillä höyryolutta. Onko kellään kokemusta tästä? Entäs mäskäyslämpötilä, olisisi tarkoitus tehdä sahtimaltaasta?

Palaa sivulle “Yleinen”