Ensimmäinen kotioluterä

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kuopio
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen kotioluterä

ViestiKirjoittaja raaste » Pe Elo 18, 2017 9:59 am

Moikka!

Olisi tarkoitus väsätä ensimmäinen kotioluteräni tässä lähiaikoina. Viiniä olen tehnyt muutaman erän, olutta en ole tehnyt edes uutteista koskaan. =) Resepti on vähän muunnettu reittausblogin ipa.

Laitteisto
    ~10 litran kattila
    ~10 litran muovinen käymisastia vesilukolla
    Inkbird ITC-308S (termostaatti lämpötilan säätöön) ja siihen heating belt (pitäs kyetä nostamaan lämpötilaa 9C)
    + mäskipussi, humalapusseja, lappo, ominaispainomittari, keittiövaaka 1g tarkkuudella

Resepti (Laskelmat Wort android sovelluksella)
    Eräkoko 6 litraa
    90min mäskäys 68C
    est. og 1.068
    est. fg 1.017
    est. ABV 6.7%
    IBU 83.8
    Väri 8 (vaalea kupari tjs.)

2kg Viking Malt Pale Ale (100%)

10g Magnum 60min (22.5 IBU)
    5g Centennial 20min (5 IBU)
    5.0g Centennial 15min (6.5 IBU)
    7.0g Citra 10min (9.5 IBU)
    7.0 Citra 5min (9.5 IBU)
    7.0g Centennial Dryhop 5 päivää pääkäymisen jälkeen
    7.0g Citra Dryhop 5 päivää pääkäymisen jälkeen

6g (1/2 pakettia) Safeale US-05

Tarkoitus olisi hoitaa siis mäskäys ja keitto normaalilla isolla (~10L) keittiöstäni löytyvällä kattilalla. Jäähdytys varmaan onnistuu tuon kokoisessa erässä järkiajoissa lavuaarissa kylmää vettä lorottelemalla tms. Pienen erän teen ihan tilanpuutteen vuoksi ja on myös ihan mukava, jos jotain menee pieleen, ettei epäonnistunut satsi ole kaljakoria suurempi. Käyttämisen ajattelin hoitaa ulkovarastossa kylmälaukku/makuupussi eristyksellä ja inkbird pitämässä huolta, ettei lämpötila mene liian alas. Ulkona alkaa olla sen verran kylmä, että lämpötilaa ei tarvitse enää säätää alaspäin, eli termostaatti lämmittää vain käymisastiaa tarpeen tullen.

Sitten niitä kysymyksiä...

1. Mitä mieltä reseptistä? Uskaltaisko kuivahumaloita laittaa enemmän? Onko 100% pale ale maltaita huono idea?
2. Onko eräkoko optimaalinen laitteistolleni? Paljonko kattilassa pitää olla ylimääräistä että homma onnistuu ilman sotkuja? Wort näyttää total water 9.55l, eli huuhteluveden lisäyksen kohdalla ollaan tuossa maksimissa... Strike water 5L (75.1C) ja Sparge Water 4.55L (78.5C).
3. Strike water 75.1C on se vesi joka on kattilassa kun maltaat lisätään? Jonka jälkeen lämpötilan pitäis asettua haluttuun mäskäyslämpötilaan ~68C?
4. Sparge water 78.5C on siis se huuhtelu vesi joka huljutellaan maltaiden läpi mäskäyksen jälkeen?
5. Mitä keinoja on saada isompi eräkoko tällä laitteistolla? Onko järkeä laittaa 10L astiaan enemmän kuin 6L? Jos sais sen verran nostettua volyymiä että sais sen 24packin tehtyä 0.33 pulloja niin ois jees. =)

Siinä nyt muutama kysymys näin alkuun. :nauru: Veikkaan että lisää nousee vielä mieleen myöhemmin, lisäilen niitä sitten tähän ketjuun. Kommentoikaa toki jos suunitelmassani on jotain pielessä! Kirjani ja intternettini olen lukenut, mutta ei ole vielä ihan 100% selvää kaikki... :nauru:
Viimeksi muokannut raaste, Pe Elo 18, 2017 14:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Ensimmäinen kotiolut erä

ViestiKirjoittaja cob » Pe Elo 18, 2017 11:53 am

Muuhun puuttumatta, mäski on aika paksu eli 2 kiloa mallasta viiteen litraan vettä, jonka kyllä pitäisi mahtua (mutu) kattilaan, mutta mäskäystehokkuus saattaa jäädä alemmaksi.

Kun alat 10 litran kattilassa keittämään 9.5 litran kokonaismäärää, kuohahtaa tulos tosi helpolla yli. Tuotahan rajoitetta voi kiertää ottamalla osan vierteestä sivuun ja kun keiton aikana vierre haihtuu pienemmäksi, kaatamalla jemmattua sekaan kuitenkin niin että kaikki vierre ehtii steriloitua ja kiehahtaa ainakin muutaman minuutin. Tai sitten kaivat kakkoskattilan ja keität täyspitkän keiton sekä jaat humalat kattiloihin tilavuuksien suhteessa, mutta itse tekisin ensimmäisellä tavalla kun ylimäärä on kohtalaisen vähäinen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Pe Elo 18, 2017 12:18 pm

Eräkokoa saisi kenties isommaksi, jos keittelee tuommoisen vahvemman vierteen kattilassa ja sitten laimentaisi vain käymisastiaan vedellä. Käymisastian pitäisi tietenkin olla isompi kuin 10l. Esim. se perinteinen marketeista löytyvä 30l valkoinen muovipönttö on ihan kelpo peli.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Pe Elo 18, 2017 13:12 pm

cob kirjoitti:Tuotahan rajoitetta voi kiertää ottamalla osan vierteestä sivuun ja kun keiton aikana vierre haihtuu pienemmäksi, kaatamalla jemmattua sekaan kuitenkin niin että kaikki vierre ehtii steriloitua ja kiehahtaa ainakin muutaman minuutin. Tai sitten kaivat kakkoskattilan ja keität täyspitkän keiton sekä jaat humalat kattiloihin tilavuuksien suhteessa, mutta itse tekisin ensimmäisellä tavalla kun ylimäärä on kohtalaisen vähäinen.

Ensimmäinen tapa vaikuttaa hyvin loogiselta tavalta välttää sotkuja. Kiitos vinkistä! :cheers1:

Huuhaa kirjoitti:Eräkokoa saisi kenties isommaksi, jos keittelee tuommoisen vahvemman vierteen kattilassa ja sitten laimentaisi vain käymisastiaan vedellä. Käymisastian pitäisi tietenkin olla isompi kuin 10l. Esim. se perinteinen marketeista löytyvä 30l valkoinen muovipönttö on ihan kelpo peli.

Mulla löytyy kyllä se iso käymisastiakin. Mutta onko se vähän liian iso kuitenkin noin pienelle erälle? Eli jos vaikka saisin kasaan 8l vierrettä laimentamalla, kannattaisiko se laittaa 30l vai 10l käymisastiaan jos molemmat on tarjolla? Voiko 10l käymisastiaan laittaa 9l vierrettä jos vaan saa ilmalukon laitettua kunnolla paikalleen, vai pitääkö asitaan jättää enemmän pelivaraa vaahdolle tjs.? Ajattelin että ton 10l astian kanssa ois helpompi pelata pienessä tilassa, ja eristäminen + lämmittäminen toimis paremmin. Saattaa olla että vouhotan turhastakin tietämättömyyttäni. :confus:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Elo 18, 2017 13:30 pm

Mä käyttelen noin korillisen verran olutta speidelin 12 litran pöntössä joka on melko soppeli tarkoitukseen. 11 Litran erät tulevat herkästi vesilukosta ulos, 10 litralle tila riittää, ja siitä tulee vähän reilu korillinen riippuen paljonko muhjuun menetetään olutta. Sillontällön on tullut vahvat oluet n. 10 litran eräkoollakin vaahtona lukosta, mutta yleensä tähän on liittynyt ongelmat käymislämmön hallinnassa eli lämmöt ovat päässeet karkaamaan.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Re: Ensimmäinen kotioluterä

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » La Elo 19, 2017 11:36 am

Ihan hyvältä suunnitelma näyttää. Pelkkä pale ale käy maltaana ihan kelvollisesti, kun tuo erä onnistuu niin voitpa sitten seuraaviin tehdä mallaspohjan muuntelua käyttämällä lisänä vaikkapa pienehkön määrän vaalean puoleista karamellimallasta, korvata osan pale ale -maltaasta vaikka munichilla tms niin saat verrattua muutosta näppärästi oman prosessin yhdellä perusmaltaalla tuottamaan lähtökohtaan.

Laittaisin hieman enemmän vettä mäskäysvaiheeseen kun kauheaksi puuroksihan tuo noin menee, vaikka onkin ilman pahoja vaikeuksia mäskättävissä. 10 litran kattilaan mahtuu mukavasti kiehumaan n.8 litraa ja silloinkin kannattaa kuoria suht huolellisesti ennen kiehumisen alkamista pintaan kertyvä proteiinisakka pois, niin vierre ei kiehumisen aluksi kuohahda yhtä herkästi yli. Ja itse teen tuon homman joka tapauksessa sähkökattilan kanssa keittäessä vaikka tila ei olisi edes erityisen tiukalla, koska kiva se on saada pois sotkemasta eikä se ainakaan paranna makua. Paras tilanne olisi jos saat jostain käyttöön toisen kattilan mihin mahtuu muutama litra vierrettä kiehumaan isomman kattilan rinnalla. Tällöin kaikki humalat voi lisätä siihen pääkattilaan, ei niiden jakaminen isomman ja pienemmän välillä hyödytä mitään.

Kuivahumalia voi laittaa vaikka moninkertaisesti enemmän. Itse käytän noin 20 litran eräkokoon lähes sata grammaa silloin kun ylipäätään kuivahumaloin, ja tämä on mielestäni vielä vähän. Sitten kun IPA:n resepti on muuten lähelle optimia niin määrän voisi vielä tuplata tuosta, nyt vielä ns. säästöbudjetilla kun toinen "oikea IPA" vasta pöntössä. Enemmän on tullut amber- brown- jne tehtyä jenkkihumaloituna, jolloin massiivinen aromihumalan määrä ei ole se juttu.

Tästä viimeisestä muistui sitten mieleen syy miksi en ole tehnyt varsinaista IPAa kovin pitkään: Jo vaaleahkolla karamellimaltaalla pale ale -pohjamaltaan lisäksi tehty ihan oman harrastuksen alkuvaiheen perusresepti kärsi epäoptimaalisella alueella olevan mäskäysvaiheen pH:n takia lievästä mutta kun sen hoksasi, häiritsevästi erotettavissa olevasta tanniinisuudesta. Siirryin tuon takia lisäämään mukaan aina jotain tummempaa mallasta pH tipahti mukavammalle alueelle, ja lopputulos siirtyi sinänsä omaan makuun myös hyvin sopivaksi moniulotteisempaa mallasrunkoa tarjoavaksi. Nyt kun on mäskäyksen pH otettu kontrolliin pH-mittarin ja maitohapon, sekä vesiprofiilin peruskorjailut tarvittaessa kalsiumsulfaatin ja kalsiumkloridin avulla, voi turvallisesti siirtyä vaaleampiin ja tiukemmin humaloituihin tyylisuuntiin.

Noiden pelkällä vaalealla maltaalla tehdessä mahdollisesti irtoavien tanniinien erottuvuus ja häiritsevyys on melko maistajakohtaista. Ongelmaa voi pienentää varomalla ettei huuhteluvesi ole liian kuumaa, mieluummin vaikka varmuuden vuoksi hieman laskukaavojen ehdottamasta viileämpää, jättämällä IBU-lukemat hieman maltillisemmalle tasolle (tanniinit tuntuvat ainakin omaan suuhun kaikkein häiritsevältä korkean katkerolukeman sivussa tekemällä katkerohumaloinnista "likaisen" ja "pesuainemaisen" tuntuisen) ja muutenkin välttämällä keiton aikaisissa lisäyksissä kovin suuria määriä humalaa. Tanniinit irtoavat sekä mäskäyksessä maltaista, varsinkin niiden kuorista, että humalan kasviaineksesta keiton aikana, jos olosuhteet ovat tähän optimaaliset. Lämpö ja korkeahko pH edistää tätä erottumista.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tobi » La Elo 19, 2017 14:48 pm

Eikös noi tollaset 20-30min humalalisäykset oo aika kiisteltyjä. Moni sanoo että on tavallaan humalan hukkaanheittämistä; ei saada hyödynnettyä alfahappoja niin hyvin kun 60min lisäyksellä ja häviää jo iso osa aromista. Varmasti mielipiteitä löytyy kans yhtä paljon kun panijoitaki

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » La Elo 19, 2017 17:04 pm

Uskoisin että ovat yleensä tarpeettomia. Minulla on tapana lisätä 60 min keittoajan katkerohumaloiden lisäksi vain 15 min keittoajalle, sekä virrat pois kytkiessä loppuvaiheen aromihumalalisäys kun aloitan jäähdytyksen, ja tähän päälle mahdolliset kuivahumalat.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Elo 19, 2017 17:22 pm

kissaluolabrewery kirjoitti:Tästä viimeisestä muistui sitten mieleen syy miksi en ole tehnyt varsinaista IPAa kovin pitkään: Jo vaaleahkolla karamellimaltaalla pale ale -pohjamaltaan lisäksi tehty ihan oman harrastuksen alkuvaiheen perusresepti kärsi epäoptimaalisella alueella olevan mäskäysvaiheen pH:n takia lievästä mutta kun sen hoksasi, häiritsevästi erotettavissa olevasta tanniinisuudesta.

Hitto, tässäkö se syy epämääräiselle pistävyydelle/kitkeryydelle omissakin ipoissa ja apoissa on ollut? Nyt kun mainitset niin viimeisimmissä erissä sitä ei ole ollut, mutta olenkin kokeillut vesiprofiilin säätöä ja heittänyt sekaan pH:n stabilaattoria joka ei kai toimi ihan markkinapuheiden mukaan mutta ehkäpä jotain tekee pH:lle. Lisäksi olen jättänyt uuden kierrättävän mäskäyssysteemin myötä huuhtelun kokonaan pois, jossa siinäkin tuli käytettyä melkoisen kuumaa vettä ajoittain. Aiemmissa erissä oli selvä pistävän ikävä sivumaku.

Menee OT, sorry.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » La Elo 19, 2017 20:59 pm

Tobi kirjoitti:Eikös noi tollaset 20-30min humalalisäykset oo aika kiisteltyjä. Moni sanoo että on tavallaan humalan hukkaanheittämistä; ei saada hyödynnettyä alfahappoja niin hyvin kun 60min lisäyksellä ja häviää jo iso osa aromista. Varmasti mielipiteitä löytyy kans yhtä paljon kun panijoitaki

Ok. Taidanpa sitten siirtää ton 20min lisäyksen samaan satsiin 15min kanssa. Vähän tipahtaa ibut mutta tulee sitten vissiin aromia lisää.

Taidan myös noudatta kissanluolabreweryn ohjetta kuivahumaloinnista ja laittaa 15g citraa ja centennialia molempia.

En tiedä mikä aivopieru oli hommata pelkkää pale ale mallasta mäskäykseen. Kai jotenkin sotkin kun reittausblogi käytti sahtimallasta 100%. Onko toi sahtimallas jotenkin paremmin toimiva ainoana maltaana? Mutta hyvä kuulla että pelkällä pale alellakin voi tulla ihan onnistunut satsi ja voi jopa olla opettavainenkin juttu verratessa satsiin jossa on käytetty myös muita maltaita. :nauru:

Veden kanssa en ala tässä vaiheessa vielä hifistelemään. Se on aika marginaalinen seikka tässä sopassa. :lol:

Kiitti neuvoista kaikille! Odottelen vielä että saan ton inkbirdin ja lämmitysvyön postissa ja sitten pääsen itse asiaan. :super:

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » La Elo 19, 2017 22:02 pm

Sahtimallas on valmis sekoitelma missä on lähinnä pilsneriä ja jonkin verran dark alea ja jotain karamellimallasta. Pelkällä vikingin pale alellakin kyllä tekee humalavetoisempaa olutta, maltaan makua siinä ei kyllä kovin paljoa ole. Yksi vatsin hyvä pohja jos haluaa tasapainoista reippaasti maltaista ja humalaista vaaleaa olutta on 65% pilsner, 30% Maris Otter ja 5% Caramalt tms.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » To Syys 14, 2017 21:29 pm

Pitkään kesti inkbirdillä saapua kiinan maalta. Tänään sain kuitenkin panohommat tehtyä.

Mäskäys taisi mennä ihan putkeen. Vesi oli 76c kun nakkasin maltaat sekaan. Maltaiden lisäyksen jälkeen vierteen lämpötila oli 67.3c. sitten vierre ~80c uuniin ja uunista virrat pois saman tien. Uunissa vierteen lämpötila laski hiljakseen niin että se oli 90min kohdalla 64.5c jolloin lopetin mäskäyksen ja siirryin huuhteluun. Huuhtelun tein suurinpiirteisemmin 70-80c vedellä. Annoin puoliksi tahallaan lämpötilan laskea uunissa vähän tavoitteen alle koska ymmärtääkseni silloin irtoaa paremmin käyviä sokereita, niin ei tartte ihmetellä korkeitten fg:itten kanssa sitten.

Humalakeitossa oli sitten vähän enemmän haasteita. Ensinnäkin kiehumisen alkamiseen meni aika pitkään ja kiehuminen olisi varmaan saanut olla reippaampaakin, mutta aika laiskasti kiehui lämpötilan pysytellessä 98-99c tietämillä. 30min kohdalla tajusin laittaa kannen ja loppu meni sitten vähän reippaammiin. Sellainen juttu mietitytti tässä, että missä vaiheessa humalat otetaan pois vierteestä? Itse poistin ne melkein heti kun keittoaika loppui ja vierre meni jäähtymään. Saisiko ne olla siihen asti että vierre kaadetaan käymisastiaan?

OG oli keiton jälkeen 1.078 ja vierrettä oli kasassa 5L. Lisäsin vettä 1L ja pääsin og:hen 1.065.

Desinfion välineitä neuroottisesti joten jospa tää ei ainakaan siitä jäisi kiinni.

Kiehautin desin vettä ja annoin sen jäähtyä 24.5c lisäsin koko pussin us-05 sekaan ja odottelin ehkä 20min jonka jälkeen nakkasin hiivaliemen käymisastiaan. Käymisastian lämpötila oli tuolla hetkellä 28.5c. Oliko tuo lämpötila ero liikaa?

Asetin pöntön ulkovarastoon kylmäkassin sisään lämpönauha pöntön ympärillä ja lämpötila-anturi teipillä pöntön kylkeen. 19c asetin tavoitelämpötilaksi.

Nyt vaan odottelen miten käy... :nauru:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Syys 14, 2017 23:10 pm

raaste kirjoitti:Kiehautin desin vettä ja annoin sen jäähtyä 24.5c lisäsin koko pussin us-05 sekaan ja odottelin ehkä 20min jonka jälkeen nakkasin hiivaliemen käymisastiaan. Käymisastian lämpötila oli tuolla hetkellä 28.5c. Oliko tuo lämpötila ero liikaa?

Ero ei ehkä niinkään mutta vierre oli melko lämmintä. Olen kyllä itsekin joskus heivannut yön lähestyessä hiivan noin lämpimään vierteeseen ja hyvin meni, mutta noin oppikirjan mukaisesti kannattaisi hiivata lähempänä tavoitekäymislämpöä olevaan vierteeseen. SIksikin että varsinkin isommat vierremäärät jäähtyvät tosi hitaasti huoneenlämmössä kohti ~20 astetta, varsinkin jos hiiva ehtii lähteä käymään ja tuottamaan lisälämpöä. Mutta eipä tuo iso huoli ole.

ölppänä
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja ölppänä » Pe Syys 15, 2017 8:22 am

Ja sellainen huomio, että oppikirjan mukaan keittäessä ei saisi olla kantta päällä. Saattaa muodostua virhemakuja
http://beersmith.com/blog/2012/04/10/di ... ewed-beer/

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Pe Syys 15, 2017 10:16 am

Juu, olin tietoinen tuosta. Ihan tietoisen riskin tein laittamalla kannen päälle pitelemään lämpöjä että lähtisi paremmin kiehumaan. Pidin kantta kuitenkin hivenen raollaan että pahimmat möröt pääsee poistumaan.

Maistoin myös vierrettä ennen kun hiivasin sen. Maku oli sellainen laiha ja todella makea. Katkero maistui mielestäni aika vähän ja muutenkin humalien maku ei ollut mitenkään dominoiva. Kuuluuko tämä asiaan? Kehittyykö katkeruus tuosta vielä jotenkin. Tietysti kuivahumalointi muuttaa asiaa vielä hieman. Mutta siis miten lähellä lopputulosta maku on yleensä tuossa vaiheessa?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Syys 15, 2017 11:47 am

Vierteessä on yleensä ennen käymistä niin paljon sokeria että varsinkin vahvemmissa katkeroita ei tahdo (ainakaan allekirjoittanu) maistaa. Eli tulee ne käymisen jälkeen paremmin estraadille.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Su Syys 17, 2017 16:55 pm

Jahans, ei riittänyt 10L astia 6 litralle olutta. Tänään tai eilein oli puskenut vaahtoa vesilukon läpi tai jopa vesilukolle tehdystä reijästä, koska astia on sorttia diy ja peukalo keskellä kämmentä. Siivosin astian päältä puhtaaksi mutta en irroittanut kantta. Vesilukon pesin kuitenkin kunnolla. Saa nähdä meneekö pilalle ton takia. Seuraavan satsin teen 30L sankossa vaikka oiskin pikkuerä. :lol:

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » To Syys 28, 2017 12:40 pm

Eilen tsekkasin fg:t ja mittari näytti 1.010 - 1.008. Eli aika kuivaa on tulossa. ABV menee niinkin korkeelle kuin 7.2-7.5%. Maku oli vähän kehittynyt. Humalointikin jopa maistui hieman, kyllä tuosta jo mielestäni vähän tyylisuuntaakin pystyi arvailemaan, joskin hieman mielenkiintoinen toi makumaailma vielä olikin. :nauru: Hiiva maistui päälimmäisenä jonka takaa tuli laimeesti mutta selkeästi humalat esille. Tosi voimakas hedelmäisyyskin maistui oudosti sieltä kaiken keskeltä. Alkoholi myös maistui aika selkeesti. (ois varmaan pitäny kirjottaa muistiin nämä makuhavainnot, eikä tälleen jälkikäteen miettiä millekäs se nyt maistuikaan)

Kuivahumalat heitin primääriin mukaan. (15g citra + 15g centennial) Toi 2015 centennial vähän arveluttaa, se on aika laimean tuoksuinen ja jotenkin ummehtuneen oloinen, ainakin tohon 2016 citraan verrattuna. Ollakko sitten humalle ominaista vai joko ikä tehnyt tehtävänsä?

Ajattelin cold crashata nappaamalla lämmittimen irti noin vuorokausi ennen pullotusta, niin että yökylmät hoitaa jäähdytyksen. Annetaanko kuivahumalien hengailla mukana pullotukseen asti vai napataanko ne pois ennen cold crashiä?

Pullotuspäivänä oli suunnitelmissa nostaa poika varastosta keittiöön (20 metriä välimatkaa) ja lisätä sokerit sekaan. Varmaan pitänee tehdä jonkin lainen liuos taloussokerista ja koittaa nätisti saada sekoitettua se siihen primääriin niin että pohjalta ei muhjut lähde liikkeelle. Kannattaako sokerin lisäyksen jälkeen antaa tavaran laskeutua pohjalle vielä esim. pari tuntia vai tapahtuuko tollaisessa ajassa yhtään mitään?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Syys 28, 2017 15:56 pm

IMO pullotussokerien lisäys menee ylivoimaisesti helpommin kakkosastian avulla, melko hankala saada sokereita tasaisesti sekaan ilman että sedimentti pöllähtää liikenteeseen. Paksu sokeriliemi pakkaa vajoamaan tiheämpänä pohjalle.

Silloin kun olen viitsinyt coldcrashata niin olen nostanut pöntön viileään tilaan valmiiksi sille korkeudelle että olen voinut päivän-parin päästä lapota oluen suoraan kakkospönttöön, niin ei liikuttelu heilauta hiivaa liikenteeseen.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raaste » Ti Loka 03, 2017 15:59 pm

Eilen olikin jo pullotuspäivä. :) Kun avasin käymisastian kannen oli tuoksu aivan mahtava. :P Lapposin tavaran toiseen astiaan ja yllättävän tyhjäksi sen primäärin sain, reilu 5.5L kohtalaisen kirkasta tavaraa sain pois. Käytin lapossa muhjusuodattimena humalapussia. Sokeria laitoin 31.5g veteen sulatettuna kakkosastian pohjalle ja lapposin primääristä tavarat siihen päälle. CO2 tavoite oli 2.5, mutta jää nyt himpun alle koska käymisastiassani ei ole mittaasteikkoa ja uskoin että hiivamuhjut ois verottanut enemmän, joten olin laskenut sokerit viidelle litralle.

Pullot olin edellisenä päivänä steriloinut uunissa ~1h 125c. Korkitus meni kai ihan putkeen, vaikka käytössäni oli kauhutarinoiden vanha metallinen korkituslaite. Ikävänkuuloista kirskumista osa pulloista piti, mutta yhtään en saanut rikottua. Pullot oli kyllä hyvin valkattuja paksuja longneck-pulloja kaikki. (Stadin panimo, hiisi, pyynikki, yms. ) Noita pulloja kerätessä tuli hyvin tutuksi panimot joilla on hyvät pullot ja helposti irtoavat etiketit. Sonnisaaresta vaikka tykkäänkin, niin heidän etikettiliimansa on saatanasta, en tiedä millä sen ihminen saa pullosta irti. :x

Sitten laitoin pullot takaisin kylmälaukku+lämmityslaite-systeemiin ja pari viikkoa 20c. Etiketitkin tuli väsättyä ja hyvin tarttuivat rasvattomalla maidolla kiinni.

Maistelin ja haistelin olutta myös. Haju oli hedelmäinen ja trooppinen, hyvin pystyy tunnistamaan mistä tyylistä tässä on kyse. Makukin oli jo kehittynyt mukavasti. Trooppisuus, sitruuna, ehkä aprikoosi tai mango maisui päälimmäisenä. Suurimmat epäilykset epäonnistumisesta sai kyllä kyytiä nyt, taitaa tästä ihan hyvää olutta tullakin. :cheers2:

Palaa sivulle “Yleinen”