Oluen tarjoilun laillisuus, etiköidyt pullot jne.

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Oluen tarjoilun laillisuus, etiköidyt pullot jne.

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ti Touko 02, 2017 1:40 am

Mulla olis ideana tehdä olutta, pullottaa sitä, tehdä etiketit pulloihin, pistää perheen mainosfirman logo johonkin alakulmaan firman mainostamista varten, tarjoilla kys. pullotettua olutta suvun joulujuhlissa, jakaa kavereille niiden syntymäpäivinä niiden oma naama pulloon etiköitynä (siis ihan siistillä designillä piirrettynä) jne.

Jos tämän kaiken tekee niin, että antaa olutta ainoastaan aikuisille ja ei peri rahaa oluista niin kuinka laillista tämä ois? Jos joku tietää nopeasti joitain lakipykäliä niin heittäkää ihmeessä. Myöskin lakisegmentit (en tiedä miten kutsutaan), jotka kannattaa lukea voi heittää mulle.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Oluen tarjoilun laillisuus, etiköidyt pullot jne.

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Touko 02, 2017 9:23 am

Äkkiseltään laissa taisi lukea, että itsetehtyä olutta saa tarjota lähipiirille.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Touko 08, 2017 17:55 pm

Tästä oli joskus täällä keskustelua. Tarkka sanamuoto taisi olla että vierailleen saa tarjota. Eli teoriassa jos menet jonkun vieraaksi et saisi viedä tuliaispulloa. Mutta käytännössä, kotiolutta saa valmistaa ja laittaa etiketit jne. ja sitten antaa ystäville juotavaksi ilmaiseksi. Myyminen ei ole sallittua.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ma Touko 08, 2017 20:56 pm

Jep, myydä ei varsinkaan saa. Samoin kotiolut-tastingit julkisissa ravitsemusliikkeissä, ja itse asiassa muutenkin, sekä kotiolutkilpailut joita kuitenkin yleisesti järjestetään ovat "täysin laittomia". Onneksi noihin ei sentään viranomaisia kiinnosta puuttua vaikka niiden järjestely ilmeisesti onkin havaittu. Jotain järkeä sentään tilannekohtaisessa harkinnassa, kun sentään sivistyneitä juomatapoja kuitenkin edistetään.

Jonkinlainen ns. pop-up panimotoiminta laillisena olisi kyllä hieno asia. Nykyiselläänhän pitää olla kiinteästi asennetut laitteet ja viranomaisten täytyy käydä hyväksymässä setit ennen kuin niillä voidaan tuottaa kaupallista olutta. Jos mahdollistettaisiin ennalta rekisteröityneille "tuotekehittäjille" omien erien pienimuotoinen myynti siten että näistä maksettaisiin verot pienpanimoasteikon mukaan, niin tuskin tuosta kauheasti inhimillistä kärsimystä seuraisi.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Touko 08, 2017 22:15 pm

Jos pullossa on firman logo, niin eikös tuo ole jo liikelahja? Itse jättäisin firman logot pois ja pitäisin tuotteen visusti kotiolutmaisena.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Touko 08, 2017 23:46 pm

kissaluolabrewery kirjoitti:Jonkinlainen ns. pop-up panimotoiminta laillisena olisi kyllä hieno asia. Nykyiselläänhän pitää olla kiinteästi asennetut laitteet ja viranomaisten täytyy käydä hyväksymässä setit ennen kuin niillä voidaan tuottaa kaupallista olutta. Jos mahdollistettaisiin ennalta rekisteröityneille "tuotekehittäjille" omien erien pienimuotoinen myynti siten että näistä maksettaisiin verot pienpanimoasteikon mukaan, niin tuskin tuosta kauheasti inhimillistä kärsimystä seuraisi.

Tämä olisi kyllä siistiä! :D Pomo (tai oikeastaan hänen vaimonsa) on juuri avannut jazz-kahvilan ja on harmitellut kun ei saa tarjoilla minun ja duunikaverieni panostuksia siellä erikoisuutena. Pakko "tyytyä" esim. Mathildedalin tuotteisiin.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ke Touko 10, 2017 20:20 pm

miguels kirjoitti:Jos pullossa on firman logo, niin eikös tuo ole jo liikelahja? Itse jättäisin firman logot pois ja pitäisin tuotteen visusti kotiolutmaisena.

Joo... Varsinkin tämä on suuri kysymysmerkki. Melkein helpompi olis soitella ja kysellä lakiasioista.
BrewZealot kirjoitti:
kissaluolabrewery kirjoitti: Nykyiselläänhän pitää olla kiinteästi asennetut laitteet ja viranomaisten täytyy käydä hyväksymässä setit ennen kuin niillä voidaan tuottaa kaupallista olutta.

Ilmeisesti mitään pöydälle liimattuja muoviämpäreitä poliisit eivät taida hyväksyä laitteiksi. :nauru:

Palaa sivulle “Yleinen”