Kukaan hapottanut olutta easysoda patruunoilla?

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: suomi
18 tai yli: Olen

Kukaan hapottanut olutta easysoda patruunoilla?

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » To Maalis 09, 2017 12:46 pm

Tuli tuossa mieleen ihan pöhkö idea kun kaupassa näin tuollaisia easysoda pateja. Jos joku ei siis tiedä mitä nämä ovat, niin patruuna sopii mihin tahansa normaaliin PET pulloon, se laitetaan korkin tilalle, käännetään pullo ylösalaisin ja suhautetaan hiilihapot ja makusiirappi veden sekaan ja kas, pullollinen limpparia kuin sodastreamilla ikään. Patruunoita saa myös "vichyn" makuisena eli oletettavasti ilman mitään siirappeja. Jatkuvassa käytössähän nuo tulisi melko kalliiksi jos sikspäkki pateja maksaa kuutisen euroa mutta esim jonkun yksittäisen testipullon paineistamiseen saattaisi toimia? Vai syntyykö vain karmea olutgeysir :D Pati lupaa hapottaa puoli litraa vettä joten 0,75L PET pulloon olusta tulisi varmaan ihan sopivasti happoja?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Kukaan hapottanut olutta easysoda patruunoilla?

ViestiKirjoittaja Naali » To Maalis 09, 2017 17:26 pm

Kyselinkin noita joskus ihan firman pääkallopaikalta, mutta eivät viitsineet vastata missään vaiheessa. Lopulta unohdin koko asian ja ei sattunut silmään missään kaupassa että oisi voinut testata. Ideana tuossa oli itsellä lähinnä, että saisi pari pulloa pullotuksen yhteydessä laitettua noilla hapotetuiksi niin olisi suht nopeasti ensimmäiset maistiaiset valmiina ilman kegien kanssa leikkimistä ja toisaalta voisi vähän vertailla pullokäymisen vaikutuksia. Silloin ajatuksena testata litran pulloissa kun vichyssä yleensä aika tymäkät hapot on, mutta tuo oli ihan puhtaasti hatusta vedetty arvio johon vaikutti se, että oli litraisia PET-pulloja silloin aika paljon varastossa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » To Maalis 09, 2017 18:17 pm

Just jotain ton tyyppistä käyttöä ajattelinkin. Sehän ei sit auta kun ostaa toi sikspäkki ja testailla esim kun sen kerran liipoo sen patin niin tuleeko se tyhjäksi vai voiko siitä esim päästää vaan osan ulos vaikka loput joutuiskin nakkaa mäjelle. Eipä tuossa hirveitä häviä.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Maalis 09, 2017 18:33 pm

Eipä niin, kannattaa kuitenkin jäähdyttää olut kunnolla ennen pullotusta kun noita käyttää niin ei tapahdu mitään räjähdyksiä tai muuta mukavaa.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » To Maalis 09, 2017 19:01 pm

Hyvä tietää ;)

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Pe Maalis 10, 2017 8:40 am

On muuten tällainenkin, mihin saa soda streamin pullon kiinni: https://bubblecap.fi/en/kauppa/bubblecap/. Joskus tuota katselin, mutta eipä tullut ostettua.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Maalis 10, 2017 9:33 am

Itse kokeilin joskut hapottaa Sodastreamilla olutta kun sattui ihan kaupasta ostettu väljä pullo. Ei siitä tullut mitään, se kuohuu ihan hulluna ja lenteli pitkin keittiön seinää. Toki jos hapottaa todella hitaasti ja on aikaa odotella happojen tasaantumista, niin sitten ehkä. Kaikki sokeripitoiset juomat kuohuu ihan hulluna.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Pe Maalis 10, 2017 11:03 am

Tossa olikin itsellä se idea että rasauttaa hapot sinne ja jättää muutamaksi päiväksi tekeytymään jääkaappiin se patikorkki paikallaan. Kun eikös se keginkin "force carbonation" ota kolmisen päivää huilia?

Toki ylihapottumisen vaara tässä on varsin ilmeinen...

Ens viikon vkl on kahden bätsin pullotus joten ei tästä tule lätinää enempää jos en itte testaa ;) samalla nähdään miten käyttäytyy laimea ekstrakti-ipa sekä laimentamatta jäänyt ylistydi AG pale-munich ale/apa reiluhkolla humaloinnilla.

sadetakki ja kasvosuojus valmiiksi :D

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Pe Maalis 10, 2017 17:24 pm

Ja sitten pieni varoituksen sana... Nämä patruunat EIVÄT sovellu Viinitalo Melkko:n myymiin ruskeisiin 0,75L PET pulloihin.

Jaa mistäkö tiedän? Sanotaanko että just pesin keittiökulmauksen KAIKKI yläkaappien ovet sitruunasiirapista. Ja vaihdoin vaatteet.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Maalis 10, 2017 18:41 pm

:jee:
Viimeksi muokannut masafi, La Maalis 11, 2017 8:26 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
RDWHAHB

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Maalis 10, 2017 19:58 pm

Mielenkiintoista, ja kiitos raportoinnista niin jäänee siivoilut itseltä väliin. Olihan sulla se suositeltu 1/5 osa tilavuudesta tyhjää putelissa?

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Pe Maalis 10, 2017 20:09 pm

Olen hapotellut Sodastremillä , kympin hanallinen pönttö jääkaapissa ja siitä aina pullo kerrallaan hapottaen . Pitää antaa rauhoittua puolisen tuntia sihautuksen jälkeen mielellään kylmässä ennen pullon vaihtoa. Taitaapi olla neljä pulloa käytössä , voi pitää pari valmista hapotettua jääkaapin ovessa.
Humalauutteiden testaukseen ihan hyvä systeemi. Tai ottaa maistiaiset pullottaessa .
Tuo bubblecap tahtoo valutella lientä vähän lattialle ja en saanut juurikaan happoja olviin .

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Pe Maalis 10, 2017 20:14 pm

Semmosesta en lukenu mut oli sielä tyhjää joskaan ei ehkä ihan 20%. Siirappia ei pulloon juuri päätynyt, käänsin putelin ylösalaisin ja raksautin kierteen loppuun niin alko välittömästi suihkuta paineella korkin ja kierteen välistä joka helv* suuntaan. Otin kaapista vanhan novellepullon niin se kyllä hapottui normaalisti mutta siitäkin joutui "lypsämään" sen uutteen sinne pulloon kääntelemällä ees taas. Konseptina ihan hyvä mutta toteutus vähän ontuu. Limuun tulleet kuplat oli tosi isoja ja happoa oli aika paljon joten puolen litran bissen hapottaminen melko varmasti muistuttanee F1 palkintojenjakoa :D

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Maalis 10, 2017 22:41 pm

Kah, oisikohan noi niitä Cooper'sin jollain ihme aussistandardikorkilla varustettuja puteleita. Yllättävää, että niitä on tänne asti päätynyt jos näin. Selittäisi ainakin koon jota en nähnyt yhdenkään Eurooppalaisen valmistajan vakiotuotekatalogissa. Täytynee sitten kuitenkin ite kokeilla jollain täkäläisella vakiokierteellä varustetulla putelilla. Näyttääkö kierre erilaiselta noissa 750ml ruskeissa pulloissa kuin kaupasta hommatuissa?

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » La Maalis 11, 2017 8:02 am

Joo Coopersin DIY kitistä ovat peräisin ja samoja pulloja myyvät Coopersin laatikoissa. Tarkalleen ottaen 74cl pulloja. Nyt kun tarkkaan katsoo on kierre hiukan erilainen mutten oikein keksi miten tuo asiaan vaikuttaisi. Jotenkin tuo huuli ei tiivisty sitä patruunaa vasten.

Palaa sivulle “Yleinen”