Beer smith??

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappi
18 tai yli: Olen

Beer smith??

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Syys 02, 2016 9:35 am

Beer smith ohjelmassa on valikko missä valitaan mäskäys tekniikka.Loppu tuotteen alk.pitoisuudella on suuri vaihtelu mitä tekniikkaa käyttää.Eli mikähän itselläni on noista.Kattila 33 L,yhdessä lämpötilassa mäskään siivilä pussissa.Huuhtelen ja sitä ennen ulos mäskäys.Epäilen tuota BIAB vaihto ehtoa.Jos sais vahvistuksen joltain beersmithin käyttäjältä?
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Beer smith??

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Syys 02, 2016 10:22 am

Itse olen käyttänyt pääsääntöisesti 'single infusion' eri huuhtelu tavoilla ja viime kerralla taisin itse kikkailla jonkin sortin double infusionin eli jossa lämpöä nostetaan kesken mäskäyksen.
Single ja biab mäskäykset näyttäisi olevan selitysten mukaan hyvin samankaltaisia, mutta beersmithissä ei biabia huuhdella eli pussi vaan nostetaan pois ja valutetaan.
Sinun kohdalla sanoisin mäskäyksen olevan single infusion. Sitten siitä variaationa sopiva lämpö eli light, medium tai high. Ja vielä mash out eli lämpötilan nosto sinne 75C asteen tienoille. Tuohon single infusioniin liittyy minusta aina huuhtelu vedellä jonka määrä riippuu siitä, mitä ole määritellyt mäskäysveden määräksi. Eli jos target on 20l keittoon, ja mäskiin menee 15l - imeytyneet 5l = huuhtelu 10l. Ja tuohon huuhteluun kannattaa minusta aina varta vähän enemmän vettä kuin laskelmat antaa olettaa. Minulla on aina jäänyt vajaaksi jos olen orjallisesti ohjetta seurannut.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Syys 02, 2016 13:04 pm

Nykyään huuhtelen ensin vierteellä että kirkastuu ja sitten vedellä.Ja olempa vielä puristanut pussista mehut pois.Ja olen kyllä joutunut lisäämää valmiiseen vierteeseen kylmää vettä target määrän saavuttamiseksi.
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Syys 02, 2016 13:52 pm

Viimeisimmissä panoissa en ole enää erikseen lämmittänyt huuteluvettä vaan olen valuttanut suoraan hanasta niin kuumaa vettä kuin sieltä tulee suoraan mäskin päälle. Tämä tietysti onnistuu, koska vesilämpiää kaukolämpöpaketin vaihtimessa noin 3-4m päässä vesihanasta eli ei ole säiliössä maannutta. Hanavesi on tällöin noin 60 asteista, joten tarpeeksi lähellä.
Samoin muuten teen kun aloitan mäskäämään eli en aloita kylmällä vedellä vaan niin kuumalla kuin hanasta lähtee. Lyhentää mukavasti panopäivää.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Syys 02, 2016 14:26 pm

Jep ei toimi meillä kun maalämpöpumppu ja muovi putket =)
RDWHAHB

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 06, 2016 18:25 pm

Muoviputket olisi kenties parempia kun kupariset. Kupari kun pikkuhiljaa liukenee lämpimään veteen.
Ainakaan kuumaa vettä ei suositella käytettäväksi ruuan / juoman (kahvi / tee) valmistukseen.
Tiedä sitten paljonko on paljon jne. =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Loka 11, 2016 15:26 pm

No ei kyllä kupari liukene likikään haitallisissa määrissä kuumaankaan veteen. Olettaen, että se on riittävän puhdasta kuparia ja olosuhteet on kunnossa.

Syy sille, miksi pitää käyttää kylmää vettä on mikrobiologinen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Loka 11, 2016 16:52 pm

Hyvä tietää tämäkin.
Itse en kuitenkaan kuumaa vettä käytä kuin pesemiseen =).
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Yleinen”