Käymispöntön pesu

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

petedad
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kaustinen
18 tai yli: Olen

Käymispöntön pesu

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Elo 15, 2016 13:56 pm

Oletteko käyttäneet jotain pesuaineita? melkon valkoinen pönttö on helppo pestä, ei siinä. Itse käytin ensimmäisenä pönttönäni sellaista PET muovista pulloa, jossa kapea suuaukko. Se saastui koska sen pesu oli hankalaa. Nyt on pelko persiissä että Melkon pöntöille tulee sama kohtalo.

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

Re: Käymispöntön pesu

ViestiKirjoittaja timox » Ma Elo 15, 2016 14:05 pm

Käytön jälkeen huuhtelen pöntön vedellä ja laitan kuivumaan. Ennen käyttöä huuhtelen ja desinfioin pöntön Melkon desinfiointiaineella (nyttemmin StarSanilla). Jos pöntössä näkyy jonkinmoisia jälkiä, niin olen hangannut ilman pesuaineita tiskiharjalla tai taika/ihmesienellä puhtaaksi. Niin tai näin, niin aina desinfiointi ennen käyttöä jollei tavaraa enää keitellä.

Keittokattilan puhdistus onkin sitten haastavampaa kun ei tahdo millään lähteä. Etikka+sooda+teräsvilla tuntuu melko hyvältä yhdistelmältä normaalien kotona olevien aineiden osalta. Ja ei, perusvalikoimaan ei kuulu mitään apteekin happoja tai kuningasvesiä =)

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Elo 15, 2016 14:47 pm

juuh sama homma.Käytön jälkeen pesu harjalla ja kylmällä vedellä.Sitten starsan käsittely suihkepullolla.Saman teen vielä ennen käyttöön ottoa ja kylmävesi huuhtelu.
RDWHAHB

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ma Elo 15, 2016 15:01 pm

Mulla on tapana pestä pönttö käytön jälkeen Melkon VWP:llä ja pehmeällä sienellä, onko se jotenkin huono juttu pelkällä vedellä pesemiseen verrattuna? Ennen käyttöönottoa sumutan pöntön Starsanilla.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Elo 15, 2016 15:08 pm

Ei ole varmaan.On vaan tullut semmoinen tapa ja ei ole ollut ongelmia.Mut viisaammat ja kokeneemmat voivat valaista lisää. =)
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 15, 2016 16:49 pm

Ilmeisesti tuo VWP on klooripohjainen pesu- / desinfiointiaine. Sikäli hyvä aine, että tuhoaa bakteereja ja sieniä (hiivoja) erittäin hyvin, mutta huuhtelun kanssa kannattaa olla huolellinen. Klooria on käytetty ilmeisen onnistuneesti myös kontaminaation karkoittamiseen muoviastioista.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ma Elo 15, 2016 17:06 pm

Joo, klooripohjainenhan se on. Onko periaatteessa väliä huuhtooko sen lämpimällä vai viileällä vedellä (muistelen hatarasti kuulleeni joskus neuvoa suuntaan tai toiseen en vaan muista kummin)?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Elo 15, 2016 17:41 pm

Vaihtelevasti tulee pestyä. Joskus käsitiskiaineella, joskus mäntysuovalla kun sitä sattui olemaan käsillä. Yleensä vain vedellä ja hyvänä päivänä tiskiharjalla. Ennen käyttöä sitten Starsanit pönttöön.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 15, 2016 20:08 pm

miksu kirjoitti:Joo, klooripohjainenhan se on. Onko periaatteessa väliä huuhtooko sen lämpimällä vai viileällä vedellä (muistelen hatarasti kuulleeni joskus neuvoa suuntaan tai toiseen en vaan muista kummin)?

Viileää vettä kait suositellaan. Ainoa keksimäni syy sille on, että lämmin vesi höyrystää klooria enemmän kuin kylmä, ja kloorihöyry on keuhkoille haitallista. Mutta jos kerran muutaman viikon välein pesee ja huuhtelee yhden tai kaksi käymispönttöä, niin se nyt on keuhkoillekin yks ja sama. Tietty työkseen näiden kanssa lotraavalle se ei välttämättä ole enää yhdentekevää.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Elo 15, 2016 21:22 pm

Ensin huuhtelen enimmät ja sitten tippa fairya ja n. 5 l vettä ja tähän käyttöön vihityllä tiskiharjalla pesu sekähuolellinen huuhtelu. Pari suihkausta starsania ja pesty kansi ja vesilukko löyhästi päälle.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ma Elo 15, 2016 23:17 pm

Itselläni tapana pestä perinteinen, muovinen valkoinen 30 litran käymissammio aina käytön jälkeen huolellisesti Fairylla tiskiharjan kanssa ja antaa kuivua kunnolla. Ennen uuden satsin käymään laittamista sitten huolellinen huuhtelu ja Star Sanit sisään, tai jos näyttää että jotain roskaa olisi varastoinnin / varastoon pakkaamisen / käytön jälkeisen pesun perään kuivaamisen tms aikana päässyt sisään niin vielä ennen desinfiointia huuhtelun sijaan nopea pesu aavistuksenomaisella hipaisulla Fairya.

Star San -liuoksen tosissaan sotken tuossa käymisastiassa samalla kun aloittelen mäskäystä, otan osan käytettäväksi syrjään pienempien välineiden desinfiointiin muoviseen taikinakulhoon ja loput säilön pullotusastiaan eli hanalliseen 20 litran kanisteriin odottamaan käyttöä pullottamisen yhteydessä. Kun tuolla käymisastiassa on sopiva määrä liuosta jäljellä laitan kannen kiinni _kunnolla_, tukin vesilukon reiän peukalolla ja pyörittelen sekä ravistan koko ämpäriä niin että varmasti jokainen neliömillimetri tulee hoideltua. Niin, sen kannen kannattaa todellakin olla kunnolla kiinni tässä vaiheessa :D

Ehkä vähempikin riittäisi mutta eipä ole ainakaan vielä pöpö päässyt iskemään...

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Elo 16, 2016 9:40 am

Aika niukalla pesulla näyttää porukka saaveja vetävän prosessista läpi.
Itse olen neuroottinen olut värkkien puhtaudesta ja oma aika on sen verran kallista, ettei pilaantuneisiin panoihin ole varaa. :)
Pesen käytön jälkeen sekä varaston hyllyltä käyttöön ottaessa saavit(ja muut panovärkit) PBWllä ja vetäsen kevyet star sanit pintaan perään. Vielä on menty ilman infektioita.
Eikös noissa fairyissä jne. käsitiskiaineissa ole jotain tuoksua-aineita/-öljyjä, jotka saattavat jäädä pestävien astioiden pintaan huuhtelun jälkeekin. Teoriassa saattaisivat tuoda jotain lisää oluen makuun. Määrät ovat tosin niin pieniä, että sillä ei varmaankaan ole mitään merkitystä.

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Pe Elo 19, 2016 16:45 pm

kissaluolabrewery kirjoitti:Itselläni tapana pestä perinteinen, muovinen valkoinen 30 litran käymissammio aina käytön jälkeen huolellisesti Fairylla tiskiharjan kanssa ja antaa kuivua kunnolla. Ennen uuden satsin käymään laittamista sitten huolellinen huuhtelu ja Star Sanit sisään, tai jos näyttää että jotain roskaa olisi varastoinnin / varastoon pakkaamisen / käytön jälkeisen pesun perään kuivaamisen tms aikana päässyt sisään niin vielä ennen desinfiointia huuhtelun sijaan nopea pesu aavistuksenomaisella hipaisulla Fairya.

Samalla ohjeella menty täälläkin tähän saakka ja vielä ainakin on pysyny oluet puhtaina.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Elo 19, 2016 16:55 pm

Huono kommentti multa mutta joku guru jossain sanoi joskus ettei oluttouhuissa saa koskaan käyttää fairya ym. käsitiskiaineita. Enkä ole käyttänytkään. Konetiskiaine on näppärää ja halpaa.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ma Elo 22, 2016 15:40 pm

miguels kirjoitti:Huono kommentti multa mutta joku guru jossain sanoi joskus ettei oluttouhuissa saa koskaan käyttää fairya ym. käsitiskiaineita. Enkä ole käyttänytkään. Konetiskiaine on näppärää ja halpaa.

Ei tälle ole muistissa mitään perustelua, tai jollakulla muulla? Pulloja en alkaisi tiskiaineella pesemään koska huolellinen huuhtelu olisi niiden kohdalla vaivalloista ja tuhlaisi tolkuttomat määrät vettä, ja huonosti huuhdellessa ei varmaan olisi vaikeaa saada aikaan makuvirheitä. Käymispöntön huuhtelu taas ei ole niin paha rasti että tuossa olen uskaltanut käyttää sitä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 22, 2016 17:38 pm

Oletettavasti jonkun kokemusasiantuntijan mokasta liikkeelle lähtenyt juttu.
Mitään hajustettua pesuainetta en käyttäisi, koska niiden hajujen saaminen pois on monesti tosi haasteellista. Mutta noin muuten käsitiskiaine on helpommin huuhdeltavaa tavaraa kuin konetiskiaine. Siis hajusteeton käsitiskiaine toiminee kyllä aika varmasti (vihreä Fairy ei ole varsinaisesti hajusteeton)

Cerveceria
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Cerveceria » Ti Elo 23, 2016 7:41 am

Itselle ei vielä ole tullut ongelmia fairysta, mutta oluthommissa olen mieluummin aina liian tarkka kuin vähänkään huolimaton, eli mitä hajusteetonta käsitiskiainetta jengi sitten käyttää?

Menee vähän OTksi mutta miten teillä hoidetaan pullojen pesu? Itse hoitanut homman fairylla mutta kuten täällä todettiin siinä läträtään kyllä melkoisella vesimäärällä :D

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Elo 23, 2016 8:18 am

Kuumaa vettä, pullot likoamaan pariksi tunniksi (tai viikoksi) jonka jälkeen pyöräytys harjalla, huuhtelu pariin kolmeen kertaan kuumalla vedellä ja starsanit perään. Tulee pullot puhtaaksi ilman kemikaalejakin.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Elo 23, 2016 8:36 am

Käytön jälkeen huuhtelu huolellisesti kylmällä vedellä.Ennen käyttöö starsan huuhtelu ja kuivuu pullopuuhun.Ei muuta mennyt jo vuoden näin ja useita satseja
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Elo 23, 2016 20:38 pm

Sama kuin masafilla mutta ilman puuta. Huuhtelu vedellä käytön jälkeen ja star san ennen täyttöä. Jos on jäänyt huuhtelematta, niin ne pääsääntöisesti jätetään pois käytöstä.

Palaa sivulle “Yleinen”